تحقیق امر به معروف و نهی از منکر

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

تحقیق امر به معروف و نهی از منکر به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۸۰ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع و مآخذ

کتاب ده گفتار نوشته استاد شهید مرتضی مطهری

نهج البلاغه

فهرست مطالب

مقدمه ۱
اهمیت امر به معروف و نهی ازمنکر و رابطه آن با اصلاحات ۳
سخنان معصومین در مورد اهمیت و ضرورت ا مر به معروف و نهی از منکر ۵
امر به معروف و نهی از منکر یا نظارت همگانی ۷
اهمیت و ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در کلام مقام معظم رهبری ۱۳
زمینه ‏سازی برای امر به معروف و نهی از منکر ۱۶
اهمیت ا مر به معروف ۱۷
نمونه‏ای از معروف‏ها در قرآن ۱۹
۱- احیای مراکز دینی و مساجد ۱۹
۲- استقلال و دوری از خودباختگی ۲۱
۳- قصد قربت ۲۲
۴- تشویق ۲۲
۵ – تحصیل ۲۲
توجه به مسائل اجتماعی ۲۳
ارج نهادن به پیشگامان در نیکی‏ها ۲۳
نمونه معروف‏های خانوادگی در قرآن ۲۵
نمونه‏های معروف‏های سیاسی ۲۵
سیمای امر به معروف ۲۶
امر به معروف و نهی از منکر در قرآن کریم ۲۷
منکر چیست؟ ۳۴
الف . منکرات اعتقادی ۳۶
ب . منکرات فرهنگی ۴۰
ج . منکرات اجتماعی ۴۲
ترک هجرت ۴۲
هجرت برای همه ۴۳
هجرت برای محرومان ۴۴
غفلت از دشمن ۴۵
تقلید کورکورانه ۴۶
شرکت در جلسات گناه ۴۶
تهمت و آبروریزی ۴۷
پیروی از اکثریت ۴۸
شخصیت گرایی ۴۸
سوءظن و تجسس و غیبت ۴۹
سعایت ۴۹
بی تفاوتی ۵۰
چاپلوسی و غلوّ ۵۴
د . منکرات خانوادگی ۵۵
ه . منکرات اخلاقی ۵۷
و . منکرات اقتصادی ۵۷
ز . منکرات نظامی ۵۸
تنبیه فراریان ۶۰
داستان‏ ۶۱
ح . منکرات سیاسی ، امنیتی و بین‏المللی ۶۳
آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر ۶۸
ا لف – برکات معنوی ۶۸
ب – برکات اقتصادی ا مر به معروف و نهی از منکر ۶۹
ج – برکات اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر ۷۰
د – برکات سیاسی امر به معروف و نهی از منکر ۷۱
مراحل امر به معروف و نهی از منکر ۷۱
منابع و مآخذ ۷۶

چکیده

از مهم‌ترین خصوصیات یک مومن آل محمد (ص) این است که امر به معروف و نهی از منکر افراد دیگر باشد که البته این امر خود دارای مراحل مختلفی می‌باشد فرد مؤمن خود باید ، از هر گونه بدی و شر به دور بوده و تمام اعمال ورفتارش مورد تأیید مؤمنان حقیقی خداوند باشد .

به فرموده روایات، امر به معروف حتی از جهاد در راه خدا مهمتر است؛ زیرا جهاد در تمام عمر یکی دوبار صورت می‏گیرد؛ ولی این واجب الهی هر شب و روز در برابر چشم مردم جلوه‏گیری می‏کند.

اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد، جامعه اسلامی بیمه نمی شود و هر روز اگر هنرمندی مثل سامری یک گوساله طلائی درست کند، می‏تواند نسل ما را مورد تهاجم فرهنگی خود قرار دهد. به گفته همه علما، امر به معروف و نهی از منکر از واجبات قطعی است و آن قدر اهمیت دارد که امام حسین علیه السلام فرمود: هدف من از رفتن به کربلا، امر به معروف و نهی از منکر است.

با امر به معروف تمام واجبات در جامعه عملی می‏شود. با نهی از منکر، از همه مفاسد جلوگیری می‏شود. اگر یک میلیارد مسلمان هر روز به یک معروف امر و از یک منکر نهی کنند، سیمای جهان عوض می‏شود.

 

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: مردم همواره در خیر و برکت‏اند تا هر زمان که امر به معروف ونهی از منکر کنند و یکدیگر را بر کار خیر کمک رسانند پس هرگاه آن را به جا نیاورند برکات از آنان سلب گردد و گروهی برگروه دیگر مسلط شود به طوری که برای آنان یاوری نه در زمین‏باشد و نه در آسمان.

امام علی علیه السلام فرمودند: شالوده دین بر امر به معروف و نهی از منکر و برپا داشتن حدودالهی استوار است.

واژه های کلیدی: امر به معروف، نهی از منکر، قرآن کریم، نظارت همگانی،

مقدمه

از مهم‌ترین خصوصیات یک مومن آل محمد (ص) این است که امر به معروف و نهی از منکر افراد دیگر باشد که البته این امر خود دارای مراحل مختلفی می‌باشد فرد مؤمن خود باید ، از هر گونه بدی و شر به دور بوده و تمام اعمال ورفتارش مورد تأیید مؤمنان حقیقی خداوند باشد .

هیچ عمل و گفتاری را مگر برای رضای حق انجام ندهد .

در تمام امورات زندگی راضی به رضای حق بوده ، صابر و شاکر باشد ، در کتب مختلف اسلامی از این خصوصیات بسیار سخن به میان آمده است .

فضیلت آن بر هیچ کس پوشیده نیست به خصوص که در معجزه پیامبر اسلام (ص) :

قرآن کریم ، فردی که چنین خصوصیتی را داشته باشد و به موقع و به جا از آن استفاده کند ، بسیار مورد تکریم قرار گرفته است .

از کتب معتبر دیگر نیز می‌توان به نهج‌البلاغه اثر دانشمند بزرگ زمان ، سید رضی اشاره نمود که حکمتها و مباحث ، همچنین خطبه‌های ا مام اول شیعیان جهان ، حضرت علی (ع) را در آن جمع‌آوری نموده و  اثرات شگفت این کتاب بر هیچ کس پوشیده نیست .

در اینجا با رجوع به دو نمونه از حکمتهای  آن اثر شریف . به نام مراحل امر به معروف و نهی ازمنکر ، از وجود آن فیض می‌بریم . حکمت ۳۷۳ – ۳۷۴ ( مراحل امر به معروف و نهی از منکر)

این مؤمنان ! هر کس تجاوزی را بنگرد و شاهددعوت به منکری باشد و در دل آن را انکار کند ، خود را از آلودگی سالم داشته است و هر کس با زبان آن را انکار کند پاداش داده خواهد شد ، و از اولی برتر است و آن کس که با شمشیر به انکار برخیزد تا کلام خدا بلند و گفتار ستمگران پست گردد، او راه رستگاری را یافته و نور یقین در دلش تابیده ، گروهی ، منکر را با دست و زبان و قلب انکار می‌کنند ، آنان تمامی خصلتهای نیکو را در خود گرد آورده‌اند .  گروهی دیگر ، منکر را با زبان و قلب انکار کرده ، اما دست به کاری نمی‌برند ، پس چنین کسی دو خصلت از خصلتهای نیکو را گرفته و دیگری را تباه کرده است و بعضی منکر را تباه ساخته و یک خصلت را بدست آورده‌اند و بعضی دیگر ، منکر را با زبان و قلب و دست رها ساخته‌اند که چنین کسی از آنان ، مرده‌ای میان زندگان است .

و تمام کارهای نیکو، و جهاد درراه خدا ، برابر امر به معروف و نهی از منکر ، چونان قطره‌ای بر دریای مواج و پهناور است و همانا امر به معروف و نهی ازمنکر ، نه اجلی را نزدیک می‌کنندو نه از مقدار روزی می‌کاهند و از همه اینها برتر ، سخن حق در پیش روی حاکمی ستمکار است .

80,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه بررسی لقمان در قرآن کریم و مثنوی معنوی مولوی
  • تحقیق پیامبراکرم (ص) در قرآن کریم و نهج البلاغه و جلد اول تفسیر کشاف زمخشری
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.