تحقیق اوقات فراغت جوانان در ایران و امکانات موجود

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

تحقیق اوقات فراغت جوانان در ایران  و امکانات موجود به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۸۱ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع:

اردلان، فرنگیس. جامعه شناسی اوقات فراغت، انتشارات خوارزمی ، تهران ۱۳۶۳ اسری، علی، پایان نامه. ۱۳۷۳

اعظمی، فیروزه، پایان نامه، ۱۳۷۶

امیرالمومنین، علی(ع)، کلمات قصار، غرور الحکم و دارالحکم، ترجمه: محمد علی انصاری، قم، ۱۳۵۵

بهنام، جمشید.راسخ، شابور، مقدمه ای بر جامعه شناسی ایران، انتشارات خوارزمی، تهران ۱۳۵۰

پاشا شریفی، حسن، نجفی زند، جعفر، روشهای آماری در علوم تربیتی، انتشارات محقق،۱۳۷۶٫

توکلی، محمد علی، بررسی، گذران اوقات فراغت، اداره کل آموزش ضمن خدمت، ۱۳۷۲، ثنایی، سوسن. پایان نامه، ۱۳۷۷

چقا گلانی، فاطمه. پایان نامه، ۱۳۷۸

دورانت، ویل، لذات فلسفه، ترجمه، عباس زرکوب، تهران ۱۳۵۴

دلاور، علی، روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، نشر ویرایش، ۱۳۷۶

رستمی، محمود، بررسی نحوه گذران اوقات فراغت، وزارت آموزش و پرورش، ۱۳۷۲

روزنامه کارو کارگر، اوقات فراغت جوانان و نوجوانان آبان ماه ۱۳۷۸

شعاری نژاد، علی اکبر، نقش فعالیتهای فوق برنامه درتربیت نوجوانان، انتشارات اطلاعات، ۱۳۷۴

صدیق، عیسی. تاریخ فرهنگ ایران، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۴۸

عرفان، فاطمه، پایان نامه، ۱۳۷۹

فلسفی، محمد تقی جوان از نظر عقل و احساسات، تهران ۱۳۵۸

کینگ، ساموئل، جامعه  شناسی، ترجمه: مشفق همدانی، انتشارات امیر کبیر، ۱۳۵۹

مجله تعلیم و تربیت، بحثی پیرامون اوقات فراغت، دوره ششم و هفتم، ۱۳۷۱

مجلسی ، محمد باقر، بحارالانوار، ترجمه: مولی فردی، انتشارات دارالکتاب السلامیه تهران، ۱۳۶۴

معیری، محمد طاهر، ماسئل آموزش و پرورش، انتشارات سپهر، تهران ۱۳۷۴

نادری، عزت الله، سیف نراقی، مریم – روشهای تحقیق و ارزشیابی آن در علوم انسانی، انتشارات بدر، ۱۳۷۳

وهاب،احمد، بررسی گذران اوقات فراغت، اداره کل آموزش و پرورش ضمن خدمت، ۱۳۷۶

یوسفی، باقر، میزگرد اوقات فراغت، تابستان، ۱۳۷۱

فهرست مطالب

فصل اول-مقدمه ۷
بیان مسئله ۱۱
اهداف تحقیق ۱۲
هدف کلی ۱۲
هدف خاص ۱۲
اهمیت و ضرورت تحقیق ۱۳
تعریف عملیات واژه ها یا اصطلاحات ۱۵
فصل دوم-مقدمه ۱۸
بخش اول: ادبیات تحقیق ۱۹
الف) اومقات فراغت از دیدگاه دانشمندان ۱۹
ب) تاریخی مربوط به نحوه گذران اوقات فراغت در ایران ۲۱
ج) اوقات فراغت بعد از اسلام ۲۴
د) اوقات فراغت از دیدگاه اسلام ۲۶
هـ) خصایص و ویژگیهای فراغت ۲۸
ر) اوقات فراغت و بهداشت روانی ۲۹
و) فراغت و خلاقیت ۳۰
س) فراغت و توسعه مهارتهای شناختی ۳۰
ک) اوقات فراغت و تقویت مهارتهای حس- حرکتی و فعالیتهای ورزشی ۳۱
ز) جهت نگرفتن ۳۱
ع) اوقات فراغت و اصلاح رفتار و تعالی شخصیت ۳۲
ق) اوقات فراغت و آسیب پذیریهای اجتماعی ۳۲
بخش دوم: پیشینه تحقیق ۳۴
فرضیه های عنوان شده در این تحقیق ۳۵
فصل سوم-مقدمه ۳۷
جامعه آماری ۳۸
چگونگی گزینش نمونه ها ۳۸
چگونگی اجرا ۴۰
روش تحقیق ۴۰
آزمودنیهای آماری ۴۱
بررسی سوال اول تحقیق ۴۴
بررسی سئوال دوم تحقیق ۴۵
بررسی سوال سوم تحقیق ۴۶
بررسی سئوال چهارم تحقیق ۴۷
بررسی سئوال پنجم تحقیق: ۴۸
بررسی سوال ششم تحقیق ۴۹
بررسی سئوال هفتم ۵۰
بررسی سئوال هشتم تحقیق ۵۲
بررسی سئوال نهم تحقیق ۵۳
بررسی سئوال دهم تحقیق ۵۵
بررسی سئوال یازدهم تحقیق ۵۶
بررسی سئوال دوازدهم تحقیق ۵۷
بررسی سئوال سیزدهم تحقیق ۵۸
بررسی سئوال چهاردهم تحقیق ۵۹
بررسی سئوال پانزدهم تحقیق ۶۱
بررسی سئوال شانزدهم تحقیق ۶۲
بررسی سئوال هفدهم تحقیق ۶۳
بررسی سئوال هیجدهم تحقیق ۶۴
بررسی سئوال نوزدهم تحقیق ۶۵
بررسی سوال بیستم تحقیق ۶۶
محدودیتهای تحقیق ۶۹
محدودیتهای در اختیار محققق ۶۹
محدودیتهای خارج از اختیار محقق ۶۹
خلاصه تحقیق ۷۰
محدودیتهای تحقیق ۷۰
پیشنهادها ۷۲
منابع ۷۵

چکیده

اوقات فراغت پدیده ای است که برای هر فردی لازم و ضروری است. اگر انسانها تمام وقت خود را به کار طاقت فرسا اشتغال داشته باشند، باید یقین داشت که از قدرت تفکر، خلاقیت و نوآوری آنها به تدریج کاسته خواهد شد و به موجوداتی همچون پیچ و مهره تبدیل خواهد شد. ولی اگر در بین کار فراغتی باشد که انسان بتواند مقایسه ای بین خود و کارش و با نقش که دارد و ارزش خود واندش وظیفه ای را که ایفا می کند، بپردازد خود را در مسیری قرار  می دهد که لیاقتش را دارد و زندگی اش هدفدار و با برنامه شود و موقعیت را در آغوش می کشد.

اوقات فراغت جوانان به مشابه شمشیری دولبه است اگر از آن به طور اصولی استفاده شود نه تنها راهگشا است بلکه زندگانی با برنامه، منسجم و هدفدار پیش روی انسان قرار میدهد. اگر خدا ناکرده این اوقات گرانبها و سالم و با برنامه های مقبول سپری نشود، زمینه های گرایش به فساد و تباهی و انحطاط جوانان را فراهم می آورد. فساد تباهی تنها مفهومی از ناهنجاری اجتماعی نیست، بلکه مصدتعی از به هدر دادن منابع و انرژی انسانی و مالی و مادی است. جوانی که در ابتدای جوانی به بیراهه می رود. نه تنها جوانی و انرژی جسمی و روحی خود را به هدر می دهد و خود را به هلاکت ، بدبختی، و فقر و ممکن است می اندازد، بلکه از ابعاد نیز در تخریب منابع اجتماعی نقش دارد، که یکی از آنها را می توان ایفای نقش مخرب به مثابه الگویی قابل تقلید برای عمده دیگری از جوانان دانست. البته این بعد از کارکرد افراد ناهنجار، بحرانی ترین و مصیبت سازترین نقش او در اجتماع است.

هدف تحقیق حاضر، یافتن راه حل ها و راهکارهای مناسب و صحیح برای بهسازی نحوه گذارندن  اوقات فراغت نوجوانان و دانش آموزان و دانشجویان و یافتن راههای درست و مشخص برای ایجاد و یا بازسازی لازم جهت استفاده مطلوب همه نوجوانان و جوانان فراغت خود با تأکید بر نکات تربیتی و شناخت هر چه بهتر آن می باشد. نمونه آماری این پژوهش شامل ۶۰ نفر از دانش آموزان دختر سن ۲۰-۱۵ سال ساکن در شهر تهران منطقه ۵ می باشد.

واژه های کلیدی: اوقات فراغت، دانش آموزان، گرایش، انحرافات اجتماعی

فصل اول

مقدمه:

یکی از مسائلی که پیوسته مورد نظر صاحب نظران علوم تربیتی و دست اندرکاران تعلیم و تربیت قرار گرفته مسئله اوقات فراغت است. تخصص در گستره حیات بیانگر مطلب است که در زندگی پر از فراز و نشیب انسان لحظه ها و اوقاتی وجود دارد که از اهمیت و حساسیت فوق العاده ای برخوردار است. اوقاتی که بستر مطلوبی است برای جریان نیکوی رشد شخصیت و اعتلای وجود و یا زمینه همواری است برای بروز اختلاف رفتاری، انحراف اخلاقی و بزهکاری اجتماعی، بدون تردید زمانی که از اوقات فراغت بحث به میان می آید، سخن از ارزشمندی این اوقات است هنگامه بسیار حساس و پرمعنا، اوراقی سرنوشت ساز در کتاب زندگی که نیازمند اراده های استوار و اندیشه های خلاق است.[۱]

شعار ( وقت طلاست) و (شیطان برای دستهای بیکار کاربد می یابد) همواره در اغلب جوامع مطرح بوده و تفکر و تدبیر درباره اوقات فراغت و توجه به نحوه گذراندن این اوقات در کشورهای صنعتی بیش از دیگر کشورها رواج یافته است. حتی اغلب جامعه شناسان و اقتصاد دانان ( دماز، اندرسون، اوژه) بر این باورند که تحول جوامع انسانی به سوی تمدن فراغت در حرکت است.[۲]

اوقات فراغت جوانان به مشابه شمشیری دولبه است اگر از آن به طور اصولی استفاده شود نه تنها راهگشا است بلکه زندگانی با برنامه، منسجم و هدفدار پیش روی انسان قرار میدهد. اگر خدا ناکرده این اوقات گرانبها و سالم و با برنامه های مقبول سپری نشود، زمینه های گرایش به فساد و تباهی و انحطاط جوانان را فراهم می آورد. فساد تباهی تنها مفهومی از ناهنجاری اجتماعی نیست، بلکه مصدتعی از به هدر دادن منابع و انرژی انسانی و مالی و مادی است. جوانی که در ابتدای جوانی به بیراهه می رود. نه تنها جوانی و انرژی جسمی و روحی خود را به هدر می دهد و خود را به هلاکت ، بدبختی، و فقر و ممکن است می اندازد، بلکه از ابعاد نیز در تخریب منابع اجتماعی نقش دارد، که یکی از آنها را می توان ایفای نقش مخرب به مثابه الگویی قابل تقلید برای عمده دیگری از جوانان دانست. البته این بعد از کارکرد افراد ناهنجار، بحرانی ترین و مصیبت سازترین نقش او در اجتماع است.[۳]

لذا می توان نحوه گذراند اوقات را جزو ریشه های فقر و استمرار آن یا تعالی افراد تلقی کرد. واقعیت امر در فرهنگ ما نیز چنین است، مردم ما با افرادی که وقت خود را تقسیم کرده اند و مدام به کاری و فعالیتی مشغول هستند را بیشتر قبول دارند تا افرادی را که لحظاتی از عمر خود را به سستی، کاهلی و بیکاری می گذرانند لذا بین اوقات فراغت و رشد اجتماعی و فردی ارتباط مستقیم وجود دارد و هر چقدر اوقات فراغت آدمی اصولی، منطقی و با برنامه باشد، می توان امیدوار بود که رشد اجتماعی، خلاقیت و ابتکار فردی او بالاتر خواهد بود و هر چقدر اوقات فراغت آدمی به بطالت بگذرد می توان مشاهده کرد که ارزش و اعتبار اجتماعی او کاسته می شود.

[۱] – اردلان، فرنگیس- ۱۳۶۳ – ص ۱۶

[۲] – مجله فراغت- ۱۳۵۷ – شماره ۱۲

[۳] – مجله فراغت، ۱۳۷۵- شماره ۱۲

80,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نظریه های جامعه شناختی انحرافات اجتماعی
  • تحقیق بررسی شاخصهای سلامت روان و نگرش به خودکشی در دو گروه جوانان ونوجوانان
  • مقاله آموزش و پرورش و مشارکت
  • مقاله آگاهی دینی و ازدواج جوان
  • تحقیق اوقات فراغت و مدیریت آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.