556 views
تحقیق میزان استرس بین معلمان زن بومی و غیربومی به صورت فایل word ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۹۳ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.
ابراهیمی قوام، صغری، منابع استرسزا در شغل معلمی، ماهنامه تربیت، سال یازدهم، شماره ۸، اردیبهشت ۱۳۷۵٫
استورا، تنیدگی یا استرس، پریرخ دادستان، تهران، رشد، ۱۳۷۷٫
آگیلار وفائی، مریم، استرس شغلی معلمی: شیوع، منابع و پیامدهای استرس حرفهای در میان معلمان ایرانی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، ۱۳۷۷٫
حسینی نسب، سید داوود، بررسی کاربرد مدل همخوانی فرد، محیط در استرس معلمان، تبریز، ۱۳۷۷٫
بست، جان، روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری، حسن پاشا شریفی،نرگس طالقانی، تهران، رشد، ۱۳۷۱٫
رضائی، علیرضا، میزان شیوع، منابع و علائم استرس در میان معلمان ایرانی، دانشگاه شیراز، ۱۳۶۸٫
شاملو، سعید، بهداشت روانی، چاپ یازدهم، تهران، رشد، ۱۳۷۴٫
علاقهبند، علی، جو سازمانی مدرسه، فصلنامه مدیریت آموزشی، دوره پنجم شماره ۲۰، زمستان ۱۳۷۷٫
مداحی، محمد، نقش عوامل استرسزای اجتماعی در عملکرد تربیتی معلم، مجموعه مقالات چهارمین سمپوزیوم جایگاه تربیت و نقش تربیتی معلم، جلد اول،انتشارات تربیت، تهران، ۱۳۷۴٫
محمدزاده، عباس؛ مهروژان، آرمن، رفتار سازمانی، نگرش مقتضایی، چاپ اول، تهران انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳۷۵٫
مغازه، زهرا، رابطه استرس شغلی معلمین و رضایت شغلی آنها در منطقه مهر شهر کرج، دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه علوم انسانی، ۱۳۷۴٫
میرکمالی، سیدمحمد، فشار روانی در سازمان مدیریت، دانش مدیریت سال یازدهم، شماره ۳۹-۱۳۷۷٫
وین. ک. هوی و سیسل ج میکسل، سسید عباسزاده؛ میرمحمد، تئوری، تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی جلد دوم چاپ دوم، انتشارات دانشگاه ارومیه، ۱۳۷۶٫
وفایی بوربور، صدیقه، نقش جهتگیری دینی و مقابله مذهبی در استرس شغلی دبیران، دانشگاه تربیت مدرس تهران، ۱۳۷۸٫
نیکنامی، مصطفی، محرکهای فشارزا در کار معلمی و استراتژیهای مقابله با آنها، فصلنامه تعلیم و تربیت شماره ۳ و ۴، سال ۱۳۷۷٫
۱-۱ مقدمه ۷
۱-۳ بیان مسأله ۹
۱-۲ موضوع پژوهش ۱۱
۱-۴ اهمیت موضوع تحقیق ۱۳
۱-۵ ضرورت انجام تحقیق ۱۶
۱-۶ اهداف تحقیق ۱۸
۱-۷ تعریف واژهها و اصطلاحات ۱۹
۱-۸ سؤالات تحقیق ۲۰
۲-۱ مقدمه ۲۲
۲-۲ استرس چیست؟ ۲۳
۲-۳ مراحل استرس ۲۷
۲-۴ تفاوتهای فردی در واکنش افراد نسبت به استرس ۲۸
۲-۵ عوامل استرسزا ۳۰
۲-۵-۱ عوامل فردی ۳۱
شخصیت ۳۲
موضع کنترل ۳۲
تواناییها و نیازها ۳۳
انگیزش ۳۳
میزان تغییرات زندگی ۳۴
۲-۵-۲ عوامل شغلی ۳۴
۲-۵-۳ ساختار سازمان ۳۸
۲-۶ خلاصه تحقیقات خارجی ۴۰
۲-۷ خلاصه تحقیقات داخلی ۴۴
۲-۸ نتیجهگیری از مطالعات پیشین ۴۷
نظریه ها ۵۰
استرس های شغلی و دیدگا های مطرح شده ۵۱
نظریه روانکاوانه اضطراب ۵۴
نظریه رفتاری اضطراب ۵۵
نظریه یاد گیری شناختی CSL ) ) 56
چارچوب نظری تحقیق ۵۹
فرضیات ۶۱
۱-۴- موضوع تحقیق ۶۶
۲-۴- تعاریف عملیاتی ۶۶
۲-۴- روش انجام تحقیق ۶۸
۳-۴- جامعه آماری ۶۸
۴-۴- روش نمونهگیری ۶۹
۵-۴- روش گردآوری اطلاعات ۶۹
۶-۴- ابزار تحقیق ۶۹
۷-۴- روش آماری ۷۰
ارائه نتایج ۷۲
جدول (الف) ۷۲
جدول (ب):جدول فراوانی گروههای سنی ۷۲
جدول (ج):درصد فراوانی تاهل ۷۳
جدول (د):فروانی مدارک تحصیلی ۷۴
جدول ۴-۱:جدول آزمون t تست ۷۵
جدول ۴-۲: سنجش اثر کمبود امکانات بر استرس ۷۶
جدول ۴-۳ : سنجش اثر فقدان حمایت همکاران بر استرس ۷۶
جدول ۴-۴ : سنجش اثر شلوغی کلاسها بر استرس ۷۷
جدول ۴-۵: سنجش اثر مبلغ حقوق بر میزان استرس ۷۸
جدول ۴-۶: سنجش اثر عدم مشارکت و رفتار مسئولان بر استرس ۷۹
جدول ۴-۷ : سنجش اثر کمبود وقت بر استرس ۸۰
جدول ۴-۸: سنجش اثر تضاد نقش بر میزان استرس ۸۱
جدول ۴-۹: سنجش اثر تشویق و پاداش بر استرس ۸۲
جدول ۴-۱۰: سنجش اثر تبعیض بر استرس ۸۳
(۵-۳) خلاصه و نتیجه گیری ۸۶
(۵-۴) محدودیتهای تحقیق ۸۸
۵-۵- پیشنهادات نظری ۸۹
۵-۶- پیشنهادات کاربردی ۹۰
۸-۴- روایی و پایایی ابزار گرد آوری اطلاعات ۹۱
منابع و مآخذ ۹۲
موضوع سلامت روانی معلمان و تاثیر ایشان در کلاس درس و نیز اثر آن در کارایی و پیشرفت دانش آموزان موضعی است که اکثر متخصصان تعلیم و تربیت بر اهمیت آن تاکید بسیاری دارند.
از آن جا که شغل معلمی از مشاغل پراسترس می باشد و حدود یک چهارم ازمعلمان ما دچار استرس هستند و استرس همراه پیامدهای منفی که بدنبال دارد خطری جدی برای سلامتی بهزیستی روانی و حرفه ای معلمان به حساب می آید . چرا که ممکن است روی محیط کلاس و فرایند یاددهی – یادگیری و نهایتاً نیل به اهداف آموزشی و علمی تایید منفی داشته باشد.
استرس همراه با پیامدهای منفی که به دنبال دارد خطری جدی برای سلامت و بهزیستی روانی و حرفه ای معلمان به حساب می آید چرا که روی محیط کلاس و فرایند یاددهی و یادگیری و نهایتاً نیل به اهداف آموزشی و علمی تاثیر منفی داشته باشد . و نهایتاً منجر به کاهش عملکرد و اثر بخشی آموزشی داشته باشد.
با توجه به اینکه تحقیق حاضر به بررسی میزان استرس بین معلمان زن بومی و غیربومی میپردازد سعی بر آن است تا میزان استرس بین معلمان بومی و غیربومی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد و تاثیر میزان تحصیلات؛ سابقه کار، مقاطع تحصیلی و تأهل بر استرس آنها بررسی شود و نتایج حاصل از آن مورد استفاده معلمان، مسئولین و دستاندرکاران امر تعلیم و تربیت قرار گیرد تا با برنامهریزی صحیح به رفع نواقص در امر آموزش و پرورش بپردازند.
واژه های کلیدی: استرس شغلی، معلم بومی، معلم غیر بومی
از آنجا که هر شغلی با استرس همراه است برخی از مشاغل استرسهای زیادی دارند واین امر معلول آن کار، نوع وظایف و مسئولیتهای اینگونه شغلها میباشد. اغلب مشاغل درمانی از جمله پرستاری و پزشکی و همچنین حرفههایی که با خدمات انسانی سر و کار دارند از جمله شغلهایی هستند که استرس زیادی را ایجاد می کنند. حرفه معلمی و تدریس نیز از جمله مشاغل پر استرس ویژه ذکر شدهاند. جنبههای منفی شغل معلمی مانند مشکلات انطباقی دانشآموزان و فقدان علاقه آنها، کلاسهای پرازدحام، انتقالات اجباری گزارشات بیش از حد، عدم وجود والدین حمایت کننده و فقدان مدیران حمایت کننده از جمله استرسزاها برای معلمان هستند (تیکس و فریز، ۱۹۹۸).
در سالهای اولیه تحقیق بر روی استرس میان روانشناسان شغلی و متخصصان شغلی و مهندسان عوامل انسانی اختلافنظر وجود داشت. تحقیقات اخیر گواه است که درمورد استرس یک هماهنگی وجود دارد و آن این است که استرس به عنوان یک حالت روانشناختی تعریف میشود که ارزیابی فرد از توانمندیهای خود در مواجهه با درخواستهایی که وی با آنها مواجه شده است و توانایی او برای مقابله است (کاکس، ۱۹۸۷).
مقابله بخشی از تعامل شخص-محیط است و موقعی رخ میدهد که فرد یک موقعیت را استرسزا ارزیابی میکند (لازاروس، ۱۹۹۶، نقل از علیرضا رضایی ۱۳۶۸). معتقد است که استرس زیاد میتواند پیامدهای ناگواری داشته باشد. اما مقدار کم آن میتواند مفید واقع شود و موجب رشد و انگیزه گردد. او تأکید میکند که همه استرسها بد نیستند و نمیتوان از آنها اجتناب کرد. وی میزان مشخصی از استرس را که استرس مفید میداند شرط لازم زندگی میداند.
در زندگی امروز بیش از هر زمان دیگر شاهد استرس و عوارض آن هستیم. بدیهی است استرس اختصاص به قشر خاصی نداشته و در همه مشاغل مطرح میباشد اما در رابطه با شغل معلم معنای خاصی پیدا میکند چرا که یک معلم علاوه بر مسائل و مشکلاتی که در همه مسایل و برای همه افراد مطرح است با یک سری از مسائل و مشکلات که صرفاً ناشی از نوع شغل وی است نیز مواجه میباشد. معلم در مدرسه با مسائلی مواجه است که در کمتر حرفهای چنین مسائلی وجود دار. بهطور مثال معلم ناچار است روزانه چندین ساعت تنها در مقابل یک گروه که گاهی یک گروه ناآشنا نیز میباشند قرار گرفته و صحبت نماید. گذشته از اینکه خود صحبت کردن مقدار زایدی انرژی و توان معلم را میکاهد مسأله تفاوتهای فردی و فرهنگی، از قبیل تفاوتهای سنی، استعداد، میزان رشد و بلوغ و شخصیت دانشاموزان و نحوه برخورد معلم با این عوامل فشار، وارد بر معلم را دوچندان مینماید. به علاوه مشغلههای فکری معلم در رابطه با موضوع درس و حل مسائل و مشکلات موجود در کلاس، محیط بسته کلاس و احیاناً تعداد زیاد دانشاموزانف به سوء رفتار بعشی دانشآموزان و سر و صدای آنها همه و همه جزء عوامل بسیار استرسزا میباشند (رضائی، ۱۳۶۸).
مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید
ارسال نظر