مقاله آموزش الکترونیکی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله آموزش الکترونیکی

تعداد صفحات: ۲۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

امروزه با پیشرفت فناوریهای رایانه و شبکه هر کسی قادر خواهد بود هر چیزی را در هر زمانی و مکانی یاد بگیرد که این امر در سایه نظام جدیدی از آموزش به نام  آموزش الکترونیکی صورت  می گیرد. در واقع محیط های آموزش حضوری یا سنتی به دلایلی همچون تشویق یادگیری انفعالی، نادیده گرفتن تفاوت ها و نیازهای یادگیرندگان، توجه نکردن به مهارتهای حل مساله، تفکر انتفادی یا دیگر تفکرات سطح بالا مورد انتفاد قرار گرفته اند. در مقابل، پیشرفتهای جدید در تکنولوژیهای مبتنی بر اینترنت چالش ها و فرصت هایی را برای آموزش مجازی فراهم آورده اند. با پیدایش اینترنت و شبکه جهانی وب روش دیگری برای آموزش پیش پای فراگیران قرار گرفت، روشی قابل تامل و بررسی برای جهانیان. عده زیادی نگران مسائلی هستند که مانع یادگیری و تدریس اثر بخش مجازی می شوند. این نگرانی ها شامل تغییر ماهیت فناوری، پیچیدگی های سیستم های شبکه ای، کمبود پایایی محیط های یادگیری الکترونیکی و فهم محدود از چگونگی استفاده موفق یادگیرندگان از فناوری اطلاعات و ارتباطات و در نتیجه تفکر مدیران برای انتخاب و پذیرش این فناوری به سازمان های خود می باشند. در حوزه فناوری آموزشی نیاز به دانستن مستمر است چون فناوری دائماً تغییر می کند. آموزش الکترونیکی هنوز برای خیلی از سازمان ها حوزه ای جدید در فناوری آموزشی محسوب می شود. (راد ۱۳۹۱)

در سال های اخیر، موج فزاینده بهره گیری از فناوری اطلاعات با هدف افزایش بهره وری، کشور ما را نیز فراگرفته و بسیاری از سازمان ها برای استفاده از مزایای فناوری اطلاعات، سرمایه گذاری های زیادی انجام داده اند. بی شک با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، به کارگیری فناوری های اطلاعات و ارتباطات، در انتقال دانش و اطلاعات و همچنین تحقق اهداف و رسالت های آموزش های مداوم در سازمان ها، نقشی حیاتی ایفا می کند. (مددی ۱۳۹۳)

 

واژه های کلیدی: آموزش الکترونیکی، تاریخچه، اهمیت و ضرورت آموزش الکترونیکی، عوامل موثر بر موفقیت آموزش الکترونیکی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
آموزش الکترونیکی ۷
آموزش از راه دور ۸
محتوای الکترونیکی ۸
سامانه آموزش الکترونیکی ۹
تاریخچه آموزش الکترونیکی ۱۰
اهمیت و ضرورت آموزش الکترونیکی ۱۲
عوامل موثر بر موفقیت آموزش الکترونیکی ۱۴
نتیجه گیری ۱۷
منابع ۲۱

منابع

عگبهی، عبدالحسین و معرف زاده، عبدالمهدی و مشتاقی، سعید، (۱۳۹۱) « بررسی موانع پداگوژیک در توسعه آموزش الکترونیکی: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز »،دوفصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، سال ۳، شماره ۴، صص ۴۸-۳۹

فارغ زاده، نفیسه و کاشی، علی، (۱۳۹۳) « بررسی روش ها و ابزارهای آموزش مجازی به منظور ارتقاء کیفیت آموزش از دیدگاه اساتید دانشگاه آزاد واحد خدابنده»، فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال ۵، شماره ۱، صص ۱۵۲-۱۲۱

عگبهی، عبدالحسین و مشتاقی، سعید و آقاکثیری، زهره و حسینی آهنگری، سیدعابدین (۱۳۹۲) « ارزشیابی دورههای آموزش مجازی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی از دیدگاه دانشجویان و اساتید با توجه به استاندارد اسکرم»، دوفصلنامه ی مرکز مطالعات و توسعه ی آموزش علوم پزشکی، سال ۳، شماره ۲، صص ۲۰-۱۱

فرزانه، جبرئیل، (۱۳۹۲) « بررسی مشکلات خودآموزی، برنامه ریزی درسی، ارزشیابی و عوامل برون سازمانی مدارس آموزش از راه دور از دیدگاه دانش آموزان: چالش ها و راهکارها»، مجله روان شناسی مدرسه، دوره ۲، شماره ۴، صص ۱۶۹-۱۵۴

نوری، علی و خداداد حسینی، سیدحمید و ذبیحی، محمدرضا (۱۳۹۲) « پذیرش آموزش الکترونیکی در آموزش عالی: کاربرد نظریه جریان، مدل پذیرش فناوری و کیفیت خدمات الکترونیکی»، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره ۶۷، صص ۱۳۶-۱۱۱

شاه بیگی، فرزانه و نظری، سمانه، (۱۳۹۰) « آموزش مجازی: مزایا و محدودیت ها»، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، دوره ۶، شماره ۱، صص ۵۴-۴۷

مقدمه

امروزه آموزش الکترونیکی با انواع و مدل های متنوع به عنوان یادگیری و آموزش های مبتنی بر فناوری اطلاعات برای سازمان ها و مردم با تمام وسعت اش بر پایه تجارب، تمرینها و یادگیری های عمدتاً انفرادی پذیرفته شده است. آموزش الکترونیکی در واقع انتقال دانش از طرق و شیوه های مختلف مانند تحت اینترنت(آنلاین و آفلاین)، تحت اینترانت(شبکه های کامپیوتری درون سازمانی)، تحت سیستمهای اندرویدی (موبایل و تبلت)، تحت بسته های آموزشی(لوح های فشرده) و یا بسیاری دیگر از انواع و اشکال مختلف، بسته به گستردگی و میزان تمایل و درک استفاده از تکنولوژی فناوری اطلاعات در کشورهای مختلف و نیازهای جوامع مطرح می شود.

این تحولات و نفوذ سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات سبب شد تا به راحتی محیط های آموزشی به سوی مجازی شدن سوق یافته و به دنبال آن ارتباطات به منظور آموزش و گسترش دانش به گونه ای فزاینده از طریق رایانه امکان پذیر شود. نیازهای روز افزون مردم و سازمان ها به آموزش، منجر به تحت پوشش قرار گرفتن جمعیت گسترده ای از مردم در بسیاری مناطق حتی مناطق محروم که با عدم دسترسی آنها به مراکز آموزشی معتبر، کمبود منابع اقتصادی، فقدان آموزشگران مجرب و اینچنین مسایلی درگیر هستند نیز با کمک فناوری اطلاعات و روش های جدید آموزش، مخصوصاً آموزش مجازی، شد. (ترجمان ۱۳۹۰)

از دیگر مهمترین کاربردهای این شیوه نوین آموزش که منشاء آن از پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان محسوب می شود، بخشهای مختلفی از اجتماع اعم از شرکتها، صنایع، سازمان ها و موسسات آموزشی را مجذوب خود کرده است. دراین راستا طراحی و برنامه ریزی های متنوع و زیادی صورت گرفته است تا بتوان پاسخگوی تقاضای روزافزون علاقمندان به آموزش و انعطاف پذیری بیشتر در امر آموزش باشد. به طوری که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته(آمریکا و اروپا) رشد گرایش سازمان ها، دانشگاه ها، موسسات آموزشی و حتی مردم به آموزش های الکترونیکی به مراتب بیشتر از آموزش سنتی و یا حضوری می باشد.(اناری نژاد ۱۳۹۱)

در واقع آموزش الکترونیکی که زیر مجموعه ای از آموزش از راه دور می باشد نوعی سازماندهی فرایند یاددهی-یادگیری با درجه انعطاف بالا، فرصت دهی برابر به همگان، از میان برداشتن موانع دسترسی بویژه فواصل جغرافیایی و ایجاد فرصت یادگیری مستقل در همه سطوح می باشد. (بورا ۱۳۹۰)

این آموزش ها به واسطه فن آوری های نوین اطلاعات و ارتباطات بسیار مفید خواهد بود زیرا از طریق ایجاد و توسعه محیط های آموزشی که محدود به زمان و مکان نیستند بسیار مثمرثمر بوده و افراد به هنگام استفاده از آنها تحت تاثیر اطلاعات و تعامل های درون آن قرار می گیرند. از اینرو توسعه زیرساختها و بزرگراه های اطلاعاتی، همچنین رشد و گسترش چشمگیر رایانه های متصل به اینترنت و شبکه های انتقال اطلاعات در سالهای اخیر به نقطه عطفی در بکارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات در ابعاد مختلف زندگی از جمله آموزش و یادگیری تبدیل شده است.(پاپزن ۱۳۹۰)

آموزش الکترونیکی

 نظام های آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات در فرایند آموزش بشر، جایگاه مهمی پیدا کرده اند. پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات باعث تغییرات بسیاری در زمینه آموزش و یادگیری در مراکز آموزشی دنیا گردید و با ظهور تکنولوژی های نوین و ایجاد مراکز آموزش مجازی، آموزش و یادگیری الکترونیکی جای خود را در این مراکز باز کرد. (فرجی ۱۳۹۰)

این پیشرفتهای سه دهه اخیر در زمینه فن آوری اطلاعات در آموزش، جهان آموزش را به سرعت دچار تغییر نموده و میزان این دگرگونی به حدی هست که صاحبنظران آن را با پدیده هایی همچون انقلاب صنعتی مترادف دانسته اند. اینترنت و به تبع آن آموزش اینترنتی که مشتق شده از فن آوری اطلاعات   می باشد، تحول ژرف و عمیقی در ارتباطات و فرآیند انتقال اطلاعات ایجاد کرده، بطوریکه در حال حاضر افراد یا کارکنان سازمان ها می توانند بدون حضور فیزیکی در مکان خاصی، در محل کار خود با استفاده از کامپیوتر، موبایل، تبلت به آموزش های موردنظر سازمان جامه عمل بپوشانند.(عبدالوند ۱۳۹۱)

البته ناگفته نماند با ورود آموزش الکترونیکی به دنیای آموزش، آموزش سنتی حذف نشده است، بلکه این آموزش با شعار آموزش در هر مکان و هر زمان، مکمل آموزشهای سنتی بوده و زمانی سازمانهای استفاده کننده بهرمندی و اثربخشی آن را لمس خواهد کرد که به مفهوم دقیق آن رسیده باشند. اما آنچه مشهود است با ورود آن در نظام آموزش، عدم حضور فیزیکی در کلاس های آموزشی تبدیل به یک موضوع پذیرفته شده در دنیا شد و انواع مدلهای یادگیری را برای سازمان ها و مردم از منظر اقتصادی در بهترین حالات، سوال برانگیز کرده بود و اساساً چشم انداز یادگیری، سازمان های متقاضی آموزش، سازمان های آموزش دهنده و دانشگاه ها را تغییر داد. (Epignosis-LLC 2014)

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله آموزش کارکنان
  • مقاله آموزش تفکر انتقادی در رسانه
  • مقاله آموزش و نظریه های تربیتی و جامعه شناسی آن
  • تحقیق بررسی و تحلیل سیستم آموزش شرکت واگن پارس (مبتنی بر مدل مدیریت کیفیت آموزش)
  • مقاله نظرات مدیران شرکت های تعاونی شهر یزد در باب تاثیر آموزش بر رشد حرفه ای آنها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.