مقاله آموزش کارآفرینی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله آموزش کارآفرینی

تعداد صفحات: ۵۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

باتوجه به اهمیت و جایگاه کارآفرینی در ایجاد کسب و کارهای جدید شغلی و افزایش اشتغال از یکسو و نرخ بالای بیکاری و مهاجرت­های شدید روستائیان از سوی دیگر، بنظر می­رسد اجرای طرح آموزش کارآفرینی در بخش کشاورزی در جهت حل مشکلات ضروری باشد (معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال، ۱۳۸۶).

اما اجرای طرح آموزش کوتاه مدت کارآفرینی یک جنبه از ضرورت و اهمیت آموزش در راستای ایجاد اشتغال است و نقش آنچه آموزش داده شده و چگونگی بکارگیری آن نیز جنبه ای مهمتر و قابل توجه تر می­باشد.

طی دهه­های اخیر جهانی شدن، تغییر و تحولات سریع در عرصه­های گوناگون علمی، رشد و توسعه روز افزون نظام های اقتصادی-اجتماعی جهت کسب مزیتهای رقابتی در بازار کالاها و خدمات، ضرورت کاهش اتکا به منابع طبیعی و زیرزمینی، از طرف دیگر افزایش نرخ بیکاری و کاهش سطح اشتغال، سیاست­گذاران دنیای کسب و کار را به این جهت سوق داده که بهترین راه غلبه بر چالشها برخورد نوآورانه و حل خلاقانه مسائل می باشد و این به خوبی در مفهوم «توسعه مبتنی بر کارآفرینی»منعکس است. کارآفرینی، فرآیند ابتکار و نوآوری و ایجاد کسب و کارهای جدید در شرایط مخاطره آمیز از طریق کشف فرصتها و بهره گیری از منابع بوده و کارآفرینان ایده های نو را به محصول یا خدماتی تبدیل و باعث افزایش بهره وری، ایجاد ثروت، کاهش فقر، بیکاری و افزایش سطح اشتغال می شوند( کیا و نساج، ۱۳۸۶).

آموزش، یکی از جنبه‌های مهم در گسترش کارآفرینی است که مورد توجه ویژه‌ای واقع شده است. با توجه به مطالعات مختلفی که صورت گرفته ثابت شده که ویژگی‌های کارآفرینان اغلب اکتسابی است و نه توارثی و از این رو در حال حاضر آموزش کارآفرینی به یکی از مهمترین و گسترده‌ترین فعالیت‌ها تبدیل شده است.

 

واژه های کلیدی:کارآفرینی، آموزش کارآفرینی، کشاورزی

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
کارآفرینی ۷
کارآفرینی در جهان ۸
کارآفرینی در ایران ۱۱
آموزش کارآفرینی ۱۱
تاریخچه و تحقیقات آموزش کارآفرینی در جهان ۱۵
آموزش کارآفرینی در کشورهای در حال توسعه ۱۶
آموزش کارآفرینی در آمریکای شمالی ۱۸
آموزش کارآفرینی در اروپا ۱۹
تاریخچه و تحقیقات آموزش کارآفرینی در ایران ۱۹
اهمیت آموزش کارآفرینی ۲۳
اهداف برنامه های آموزش کارآفرینی در جهان ۲۴
اهداف برنامه های آموزش کارآفرینی در ایران ۲۵
اثر بخشی آموزش کارآفرینی ۲۷
مزایای آموزش کارآفرینی ۲۸
انواع روش ها و برنامه های آموزش کارآفرینی در جهان ۲۹
انواع روش ها و برنامه های آموزش کارآفرینی در ایران ۳۴
کارآفرینی، اشتغال و بخش کشاورزی ۴۱
نتیجه گیری ۴۵
منابع ۴۸

 منابع

رضوانی، محمدرضا و نجارزاده، محمد. (۱۳۸۷). بررسی و تحلیل زمینه­های کارآفرینی روستاییان در فرآیند توسعه نواحی روستایی.مطالعه موردی دهستان براآن جنوبی اصفهان. فصلنامه توسعه کارآفرینی. سال اول، شماره ۲، صص ۱۸۲-۱۶۱

دلفانی، مریم .( ۱۳۸۶) . شناخت و بررسی موانع و محدودیتهای توسعه کارآفرینی و اشتغال در بخش کشاورزی از دیدگاه فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات

صالحی، رضوان، عابدی محمدرضا و ربیعی، محمد. (۱۳۸۵). اثربخشی آموزش کارآفرینی بر افزایش فعالیت کاریابی زنان جویای کار شهرکرد. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی. شماره سی ام، زمستان ۸۵، صص ۱۲۲-۱۱۱

محسنی، عادل. (۱۳۸۷). بررسی تاثیر آموزش کارآفرینی برنگرش کارآفرینانه و باور خودکارآمدی عمومی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی درسال تحصیلی ۸۷-۱۳۸۶٫ پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده مدیریت و کارآفرینی. دانشگاه تهران

معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال. (۱۳۸۶). طرح توسعه روستایی، با زمینه افزایش بهره‌وری منابع موجود از طریق کارآفرینی و اشتغال. نسخه نه. نشر: دفتر توسعه امور کارآفرینان

مقیمی، سید محمد و احمد پورداریانی، محمود. (۱۳۸۷). آموزش کارآفرینی در کسب و کارهای کوچک و متوسط ایران:نیازها و راهکارها. فصلنامه توسعه کارآفرینی. سال اول، ماره اول، پاییز ۸۷، صص ۲۴۵-۲۰۷

مقیمی، سید محمد.(۱۳۸۳). کارآفرینی در ایران .تهران : نشر نی

ناصری، محمدرضا. (۱۳۸۸). مقدمه ای بر کارآفرینی و پروژه. مشهد : انتشارات آهنگ قلم

نوه ابراهیم، عبدالرحیم و اکبری، مینا. (۱۳۸۸). نقش انجمن های علمی در تقویت روحیه ی کارآفرینی دانتشجویان. مجموعه مقالات دانشگاه، کارآفرینی و توسعه. پژوهشکده تحقیقات استراتژیک

 مقدمه

در اقتصاد رقابتی جهان امروز که با تغییر و تحولات پرشتاب محیط بین‌المللی، گذر از جامعه صنعتی به جامعه اطّلاعاتی و دگرگونی اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی همراه است، کارآفرینی را به مثابه «موتور توسعه اقتصادی» به کار گرفته‌اند، زیرا می‌تواند در رشد و توسعه اقتصادی کشورها که سبب افزایش بهره‌وری، ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی خواهد شد، نقش مهمی داشته باشد.

در گذشته کارآفرینی مبتنی بر منابع مادی و تجربه بود. اما از اوایل دهه ۱۹۹۰ پدیده های نوآوری مبتنی بر دانش، کارآفرینی مبتنی بر دانش و اقتصاد مبتنی بر دانش در تعامل با یکدیگر رشد و توسعه پیدا کرده­اند. در واقع علت اصلی ظهور اقتصاد مبتنی بر دانش، پیدایش نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر دانش بوده است. تجربه­های آموزش کارآفرینی در برخی کشورها بدون در نظر گرفتن فرهنگ و مذهب خاص، نشان می­دهد با آموزش کارآفرینی می توان کارآفرین تربیت کرد و با پژوهش می توان کارآفرینی کرد(طالبی و زارع یکتا، ۱۳۸۷).

لذا آموزش و ترویج صحیح کارآفرینی در حال حاضر یکی از ضرورتهای شکوفایی اقتصادی کشورها شناخته شده است. بررسی تجربیات و روندهای طی شده توسط سایر کشورها نشان می‌دهد همزمان با افزایش آموزش کارآفرینی، تعداد شرکتهای کوچک و متوسط در آنها افزایش یافته و رشد و شکوفایی اقتصادی و مهمتر از آن نیروی انسانی آن کشور را موجب شده است.

از طرفی کشاورزی کلیدی ترین بخش در هر اقتصادی به شمار می­آید. در حقیقت، سایر بخشهای اقتصادی به تدریج و با توجه به نیازهای بخش کشاورزی به وجود آمده اند. با اینکه پس از انقلاب صنعتی، بخش صنعت از اهمیت نسبی بیشتری در تولید برخوردار گردید، اما امروزه همچنان از بخش کشاورزی به عنوان محور رشد و توسعه اقتصادی نام می برند. درجه کاربردی بالای بخش کشاورزی در مقایسه با دیگر بخشها و امکان کسب درآمد ارزی از طریق صادرات و همچنین صرفه جویی در مصارف ارزی در خصوص کاهش واردات محصولات کشاورزی از طریق افزایش تولیدات داخلی، راهبردی بودن برخی از محصولات این بخش و فراهم آوری برخی داده های مورد نیاز برای بخش های صنعت و خدمات از جمله دلایل اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد ملی است (اسفندیاری و ترحمی، ۱۳۸۸).

بخش کشاورزی یکی از بخشهای اصلی فعالیتهای اقتصادی در کشور است که به رغم مزیتهای نسبی اقتصادی چشمگیر آن، از حیث توسعه اشتغال معمولا بخشی فروکاهنده و دارای محدودیتهای جدی ارزیابی می شود. در بخش صنعت به دلیل ویژگی­های خاص آن و فراهم بودن زیرساختهای مناسبتر، ایفای نقش کارآفرینی با سهولت بیشتری صورت می گیرد. مواردی همچون سازمان یافتگی فعالیتها در قالب کارگاهها و کارخانه­ها و شرکتها، مخاطره پذیری به نسبت کمتر تولیدات صنعتی، پیش بینی پذیرتر بودن رفتار مصرف­کنندگان کالاهای صنعتی، وجود تعریفهای مشخص از روابط کار، استفاده از فناوریهای پیشرفته، تمرکز فعالیتها در مناطق خاص و بسیاری از عوامل دیگر از جمله ی مواردی است که به جذب آسانتر و سریعتر سرمایه های داخلی و خارجی در بخش صنعت منجر می شود و امکان شکل گیری و رشد فرصتهای نوین اشتغال را بیشتر فراهم می کند. ولی در بخش کشاورزی به دلیل برخورداری آن از ویژگیهای عکس صنعت، روند کارآفرینی با دشواری و کندی بیشتری پیش می رود. بویژه آنکه در برخی مناطق کشور، که به دلیل شرایط طبیعی و اقلیمی و کیفیت نامطلوب منابع، محدودیتهای بیشتری بر فرآیند تولید کشاورزی تحمیل می­شود، در وضعیت طبیعی، سطح بالقوه مساعد برای توسعه کارآفرینی از متوسط عمومی کشور نیز پایینتر است. با این حال و به رغم آنکه بخش های مهمی از کشور به لحاظ اقلیمی و آب و هوایی تناسب چندانی با الزامات توسعه کشاورزی ندارد اما محدودیتهای خاص توسعه صنعتی در شرایط موجود کشور رجوع به بخش کشاورزی را به منظور حل موقتی­بحران اشتغال اجتناب ناپذیر ساخته است(زاهدی مازندرانی، ۱۳۸۳).

کارآفرینی

در عصر دانایی، تربیت کارآفرین راهی است که بسیاری از کشورها برای طی کردن مراحل توسعه یافتگی، ناگریز به انجام آن هستند. در ایران نیز شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به گونه ای است که لزوم توجه به حل مشکلات و تنگناها در حال و آینده را طلب می کند. ترکیب جوان جمعیتی کشور ضرورت ایجاد فرصتهای شغلی و نیز روند مستمر کاهش نفت در اقتصاد کشور سه عامل عمده ای است که موجب می شود سیاستگذاران کلان کشور به منبع قابل اتکایی به جز نفت بیندیشند و بدون شک آن منبع به جز کارآفرینی و مولفه های آن، چیز دیگری نخواهد بود(کردنائیج و همکاران، ۱۳۸۳).

طبق تحقیقات به عمل آمده، کارآفرینی فرآیندی پویا و مستمر است. درست است که افراد با ویژگی ها و خصوصیاتی ذاتی متولد می شوند اما اشخاص کارآفرین متولد نمی شوند بلکه از طریق تجربیات و آموزش در طول زندگی کارآفرین می شوند( کیا و نساج، ۱۳۸۶ب).

کارآفرینی فرآیندی است که منجر به ایجاد رضایت مندی و یا تقاضای جدید می شود. کارآفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد ارزش از راه تشکیل مجموعه منحصربه فردی از منابع به منظور بهره گیری از فرصتها (احمدپور، ۱۳۷۸).

فرآیند کارآفرینی، فرآیندی است که فرد کارآفرین با ایده های نو و خلاق و شناسایی فرصت های جدید به معرفی محصول یا خدمت جدیدی و یا بهبود ساختار تولید، که توأم با پذیرش مخاطرات مالی، روانی و اجتماعی و دریافت منابع مالی، رضایت مندی شخصی و استقلال می باشد، مبادرت می­ورزد (مشدیی، ۱۳۸۷).

صاحبنظران بر این عقیده اند که در شرایط کنونی اصلی ترین منبع برای تامین اشتغال پایدار و رفع واقعی بیکاری تربیت نیروی انسانی خلاق و مستعد است که با ترسیم دورنمای جدیدی از زندگی ترکیب نوینی از منابع محدود را در اختیار بگیرد چنین منبعی را در فرهنگ علوم کارآفرینی می نامند. کارآفرینی می­تواند از طریق کشف فرصت­ها و تغییر در محیط و فراهم آوری فرصت­های اشتغال کمک کند (احمدپور­داریانی و عزیزی، ۱۳۸۳).

 

70,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله کارآفرینی کشاورزی
  • مقاله رویکردهای کارآفرینی
  • مقاله کارآفرینی سازمانی
  • مقاله کارآفرینی روستایی و دیدگاه های آن
  • مقاله قصد و خودکارآمدی کارآفرینانه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.