مقاله اثربخشی سازمانی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله اثربخشی سازمانی

تعداد صفحات: ۲۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

هدف اصلی تمام سازمان ها ارتقای اثربخشی[۱] و کارایی[۲] است. امروزه توجه به کیفیت فعالیت ها باعث تقدم اثربخشی و کارایی گشته است (رضایی صوفی و دیگران، ۱۳۹۱: ۶۲). برای اینکه سازمانی بتواند به بقای خود ادامه دهد باید کارهای مفیدی را انجام دهد. هدف های عمومی که به وسیله طراحان سازمان تعیین شده، باید منجر به تولید محصول یا خدماتی شود که برای اعضای آن سازمان یا سازمان های دیگر یا عموم جامعه مفید باشد. اثربخشی بر اساس درجه کسب هدف تعریف شده است. یک سازمان زمانی اثربخش بوده که نتایج قابل مشاهده فعالیت های آن با اهداف سازمانی برابر بوده یا از آن بیشتر باشد (هوی، میسکل[۳]، ۲۰۱۲: ۴۲).اثربخشی میزان موفقیت سیستم در حصول به اهداف و انجام وظایف تعریف شده است. اثربخشی میزان تکمیل کارهای صحیح را نشان می دهد. (طاهری، ۱۳۸۴ : ۱۷). در این مقاله دربار اثربخشی سازمانی، معیارها و مدل های آن بحث می شود.

 

واژه های کلیدی: اثربخشی، اثربخشی سازمانی، ، مدل ها، مدل هدف، مدل سیستمی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
مفهوم اثربخشی سازمانی ۷
معیارها و مقیاس‌های اثربخشی سازمانی ۱۰
مدل‌های اثربخشی سازمانی ۱۳
ادغام معیارهای اثربخشی ۱۹
نتیجه گیری ۲۰
منابع ۲۲

منابع

خورشیدی، عباس و سید حمیدرضا قریشی، (۱۳۸۶)، راهنمای تدوین رساله و پایان نامه تحصیلی از نظریه تا عمل(چاپ دوم)، نشر یسطرون، تهران

خورشیدی، عباس و غندالی، شهاب الدین، (۱۳۸۰)، مدیریت آموزشی و آموزشگاهی، چاپ اول- تهران، انتشارات پسین

دفت، ریچاردال، (۱۳۸۸)، تئوری سازمان و طراحی ساختار، علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، تهران، شرکت چاپ و نشر بازرگانی

رابینز، استیفن، (۱۳۸۱)، مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه دکتر سید محمد اعرابی، محمدعلی حمید رفیعی و بهروز اسراری، تهران، نشر پژوهش های فرهنگی

رابینز، استیفن، (۱۳۸۶)، مبانی مدیریت، ترجمه سیدمحمد اعرابی و محمدعلی رفیعی، دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران

سعادت، ا، (۱۳۸۶)، مدیریت منابع انسانی ، انتشارات سمت، چاپ سیزدهم ، صفحه ۳۳۰ تا ۳۳۵

سلطانی، ا، (۱۳۸۲)، مدیریت بر شاخص های منابع انسانی در سازمان، نشریه مدیریت، ش ۷۹ – ۸۰

شیرازی، علی، (۱۳۷۳)، مدیریت آموزشی، مشهد، جهاد دانشگاهی مشهد

طاهری، شهنام، (۱۳۸۴)، بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان ها ، تهران

مقدمه

گسترش رو به رشد سازمان ها و تسلط آنها بر تمامی جنبه های زندگی بشری در طول دوران حیات بر کسی پوشیده نیست. انسان امروزی برای انجام هر کاری نیازمند تشکیلاتی به نام سازمانها است و سازمان ها که خود ساخته و پرداخته  دست انسان می باشند و برای رفع نیازها و فراهم نمودن تسهیلات لازم جهت انجام امورات زندگی بشری به وجود آمده اند، امروزه رفتار انسان را به کلی تحت تاثیر خود قرار داده اند . سازمان ها، به دلیل ماهیت عصری که در آن به سر می برند، تفاوت های بسیار زیادی را با سازمان های گذشته دارند. ویژگی برجسته سازمان های قرن بیست و یکم، مسئولیت پذیری، خودگردانی، خطرپذیری و ناپایداری است. شاید محیط آینده، محیط آرامی نباشد، اما محیط بسیار انسانی است. دانشمندان معاصر مدیریت، غالباً بر اثربخشی تأکید دارند که به وسیله کسب، توسعه و به کارگیری دانش ایجاد می شود و اعتقاد دارند که کسب دانش جدید به چگونگی تحول سازمان ها و فعالیت های رهبری بستگی دارد و موجب سازگاری با تغییر شرایط سازمانی می شود(سعادت، ۱۳۸۵).

اثربخشی سازمانی [۱]، موضوعی اصلی در نظریه های سازمانی است و یکی از ملاک های ارزیابی عملکرد سازمانی محسوب می شود. مفهوم اثربخشی در مدیریت با تغییر میزان موفقیت نتایج حاصل از کار باید مهم ترین هدف مدیر باشد. اثربخشی چیزی است که مدیر از راه اعمال صحیح مدیریت به دست می آورد و به صورت بازده کار ارائه می کند. اثربخشی سازمان بیانگر توانایی بهره وری از محیط برای کسب منابع کمیاب و ارزشمند جهت تداوم کارکرد سازمان که منوط به موفقیت در سه زمینه تحقق اهداف سازمان؛ حفظ بقای سازمان؛ اِعمال کنترل جهت حفظ سازمان می باشد(تنهایی، ۱۳۸۸). پارسونز[۲](۱۹۶۹) اثربخشی را توانایی سازمان در استفاده کارآمد از منابع موجود برای نیل به اهداف خاص تعریف کرده است.

مفهوم  اثربخشی سازمانی

در مورد اثربخشی تعاریف مختلفی ارایه شده است: میرکمالی به نقل از اتزیونی، اثربخشی را میزان تحقق اهداف بیان می کند و بارنارد معتقد است، اثربخشی سیستم گراست و مربوط به تحقق اهداف سازمان می شود. هم چنین دراکر اثربخشی را انجام کار درست می داند و از نظر هوی و میسکل، اثربخشی سازمانی درجه همخوانی نتایج عملی سازمان با نتایج مورد انتظار است؛ دفت نیز معتقد است اثربخشی سازمانی عبارت است از درجه یا میزانی که سازمان به هدف های مورد نظر نزدیک می شود (بختیاری، سلیمی، ۱۳۹۰). از طرف دیگر رابینز به ۳۰ ملاک اثربخشی نظیر بهره وری، کارایی، سود، کیفیت، میزان حوادث، رشد، رضامندی شغلی، انگیزش، روحیه، انعطاف پذیری، سازگاری نقش و هنجار، مشارکت و غیره اشاره می کند و معتقد است که علی رغم تعارض های موجود در معیارهای اثربخشی، علت استفاده از معیارهای متعدد برای سنجش اثربخشی، ناشی از تنوع در ارزیابی هایی است که به وسیله افراد مختلف نسبت به اثربخشی صورت می گیرد. ضمن اینکه همه معیارهای سی گانه در مورد هر سازمانی نمی توانند به کار گرفته شوند. لذا نمی توان برای اثربخشی تعریف واحدی ارایه داد (رابینز، ۱۳۸۸: ۵۲-۴۸).

 

[۱]– organizational effectiveness

[۲]– Parsons

۱ Effectiveness

۲ Efficiency

۳ Hoy, W.K. & Miskel, C.G, 2012

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله اثربخشی تبلیغات
  • مقاله اثربخشی تیمی
  • پرسشنامه اثربخشی سازمانی
  • پرسشنامه اثربخشی سازمانی هوی و همکاران
  • مقاله ارتباط مؤثر با بازار هدف
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.