مقاله احساس تنهایی و اهمیت مهارت های ارتباطی برای مقابله با آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله احساس تنهایی و اهمیت مهارت های ارتباطی برای مقابله با آن

تعداد صفحات: ۵۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

احساس تنهایی ، احساس منفی و بازدارنده که در خلوت و در جمع آن را احساس می­کنیم در خانواده بودن و تنها بودن. در اجتماع بودن و تنها بودن. در کلاس بودن و تنها بودن. در دانشگاه بودن و تنها بودن. خود را در همه حال تنها و بی­کس حس می­کنیم. آرزو می­کنیم که حامی داشته باشیم بتوانیم به کسی تکیه کنیم.

الهاگین[۱](۲۰۰۴) احساس تنهایی را این گونه تعریف می کند: تنهایی، تجربه فردی ناخوشایندی مانند تفکر فرد مبنی بر متمایز بودن از دیگران است که با مشکلات رفتاری قابل مشاهده مانند غمگینی، عصبانیت، و افسردگی همراه بوده و ناهمخوانی بین توقعات و آرزوهای فرد با امکان دستیابی او به این آرزوها را در روابط اجتماعی نشان می دهد و به صورت رفتارهایی نظیر اجتناب از تماس با دیگران مشخص می گردد(الهاگین، ۲۰۰۴).

احساس تنهایی تجربه ناخوشایندی است که در پاسخ به نارسایی های کمی یا کیفی در روابط اجتماعی ظاهر می شود (پیلو و پرلمن، ۱۹۸۲) این احساس در روان شناسی سابقه ای کوتاه دارد اما در فلسفه ادبیات و مذهب آثار بسیاری را می توان یافت که به آن پرداخته اند (کرواس- پارلو، ۲۰۰۸) بنابراین به نظر می رسد احساس تنهایی و تلاش برای توصیف و تبیین آن منحصر به زمان و مکان خاصی نیست و قرنهای متمادی گریبانگیر بشر بوده است.

 

واژه های کلیدی: احساس تنهایی، نوجوان، روابط اجتماعی،

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
تعریف احساس تنهایی : ۹
احساس تنهایی را چگونه باید شناخت؟ ۱۳
در برابر احساس تنهایی چه میکنیم؟ ۱۴
احساس تنهایی ذاتی : ۱۵
احساس تنهایی عارضی : ۱۶
رابطه احساس تنهایی با ترس و اضطراب ۱۷
با احساس تنهایی چگونه برخورد کنیم؟ ۱۸
چند توصیه در قالب تحلیل برای رفع احساس تنهایی : ۱۹
طبقه بندی ویس از احساس تنهایی : ۲۱
احساس تنهایی با کودک آسیب دیده درون ما ارتباط دارد ۲۲
تفاوت احساس تنهایی با کمرویی و افسردگی: ۲۳
احساس تنهایی همیشه با یک تصویر ذهنی از خویش همراه است. ۲۴
احساس تنهایی در روانشناسی ۲۴
ریشه احساس تنهایی را در کجا باید جستجو کرد؟ ۲۵
نیاز به وابستگی هم دلیل احساس تنهایی است : ۲۶
رابطه بین ترس و احساس تنهایی ۲۷
رابطه بین احساس تنهایی و شخصیت خودمحور ۲۸
چطور احساس تنهایی خود را از بین ببریم؟ ۲۸
آیا درمان قطعی برای احساس تنهایی انسان وجود دارد؟ ۳۰
اثرات احساس تنهایی در دوره نوجوانی : ۳۳
نظریه های مربوط به احساس تنهایی : ۳۵
اریک فروم : ۳۶
آبراهام، اچ مازلو: ۳۷
اریکسون : ۳۸
ملانی کلاین ۱۹۶۳: ۳۹
اندرسون ، لارس(۱۹۸۶) ۳۹
نتیجه گیری ۴۲
منابع ۴۶

منابع

حسین چاری ،مسعود (۱۳۸۲) .بررسی ابعاد و عناصر فرهنگ مدرسه در دوره ابتدایی و تأثیر آن بر پیامدهای شناختی رفتاری دانش آموزان . رساله منتشر نشده دکتری ،شیراز .دانشگاه شیراز .

حسین چاری ،مسعود و خیر ،محمد (۱۳۸۱). بررسی کارآیی یک مقیاس برای سنجش احساس تنهایی در دانش آموزان دوره راهنمایی . مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ،دوره نوزدهم ،شماره اول ،پیاپی ۳۷ ،صص ۵۹-۴۶ .

ازاد،پیمان(۱۳۸۹).غلبه بر خشم واحساس تنهایی،تهران .نشرالبرز

پارسا حاجتی، محمد(۱۳۸۶).احساس تنهایی در گستره زندگی.مشاور مدرسه.دوره سوم. شماره یکم.

خویی نژاد، غلامرضا، رجایی، علیرضا؛ محب راد، تکتم(۱۳۸۶)،رابطه سبکهای فرزندپروری ادراک شده با احساس تنهایی نوجوانان دختر، دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی; ۹(۳۴):۷۵-۹۲٫

رنجبر،جبار (۱۳۸۹).اثربخشی مهارت های ارتباطی وخود پنداری واحساس تنهایی دانش آموزان پسر اسیب دیده شنوایی مقطع راهنمایی شهرستان ساری در سال تحصیلی ۹۰-۸۹٫پایاننامه کارشناسی ارشد،دانشگاه ازاد واحد تنکابن.

Elliot, S., & Gresham, F. M. (1993)social skills interventions for children. behavior modification17,3,287-313.

Arslan, C. Hamarta, E. Ure, O & Ozyesil, Z. (2010). An investigation of loneliness and perfectionism in university students. Journal of social and behavioral sciences,.818-814.2.

Birch, S. H., & Ladd, G. W. (1998). Children’s interpersonal behaviors and the teacherstudent Developmental Psychology, 34, 934- 946.

Berguno G, Leroux P, McAinish K, Shaikh S.Experience of loneliness at school and its relation to bullying and quality of teacher interven,tions. The Qualitative Report.204;9(3):9.

مقدمه

  پرداختن به احساس تنهایی از این جهت مهم است ، که مانع شکوفایی استعدادهای ماست. انرژی های حیاتی ما را بیهوده می گیرد و ما را در اوهام و تصورات باطل ، نگه می دارد. سرمایه واقعی ما که وقت است را معطل می گذارد. دیگر اینکه عمق خطاهای شناختی و معرفتی و حسی ما را بیشتر می کند. ترس ما را از محیط اطراف ، افزایش می دهد. اضطراب خود را نمی توانیـم ببینیـم و بدین شکل آسیب های جسمی به ما وارد می شود. در احساس تنهایی ، بی دفاعی و فرار از چالش های زندگی نهفته است. برای انسانی که در مقطع و دقیقه اکنون در این جهان زندگی می کند ، شناخت ریشه و علت احساس تنهایی بسیار مهم است. در صورتیکه امروزه به چاره ننشیند ، فردا خیلی دیر است. تاوان سنگینی می طلبد. چرا که جهان ما دیگر شتاب گرفته است. آنکه در خلوت خود زندگی می کند ، جهان را تجربه نمی کند. آنچه را که تجربه می کند ، حرمان و خسران و زیان است. در صورتیکه امروز امکان دست یابی به هدفها و استفاده از فرصتها بیش از هر زمانی فراهم است. تنها باید علت فرار خود را بشناسیم و بدون آنکه خود را به خاطر عقب نشینی و یا به عنوانهای دیگری که بر رفتار خود می گذاریم ، ملامت کنیم ، مهارتهای ارتباطی خود را بالا ببریم و انگیزه های خود را برای زندگی کردن موفقیت آمیز بشناسیم. امروزه دیگر درمان احساس تنهایی و یا رفع آن چندان دشوار نیست. تنها کافی است که از لاک خویش بیرون بیاییم و برای درک وضعیت خود مطالعه کنیم و چاره بیند یشیم. درمان در چند قدمی ماست ، در صورتیکه طالب بیرون رفت از وضعیت پیش آمده باشیم (آزاد ، ۱۳۶۸).

همه ما به ترتیبی از احساس تنهایی رنج می بریم. بطوریکه گاهی این احساس تنهایی به آزار تنهایی مبدل می شود و ما را کلافه می کند. گاهی از این حد هم فراتر می رود و به احساس بی کسی و ناامنی تغییر شکل می دهد. در وجود ما مبدل به ترس فراگیر می شود. اضطراب را در ما تشدید می کند بطوریکه نمی توانیم به امور عادی زندگی خود رسیدگی کنیم. چرا که مداوم بطور ناخودآگاه در حال فرار از این احساس و آزار هستیم. به علاوه خود را بخاطر تنها بودن و تنها شدن ملامت می کنیم از این رو احساس خوشـی هم نسبت به خـود نداریم. در این صـورت نه تنها دیگران ما را تنها گذاشته اند خود ما نیز خود را تنها گذاشته ایم که این واقعاً بی مهری و نوعی خشونت بخویش است.

تعریف احساس تنهایی :

احساس تنهایی ، احساس منفی و بازدارنده که در خلوت و در جمع آن را احساس می­کنیم در خانواده بودن و تنها بودن. در اجتماع بودن و تنها بودن. در کلاس بودن و تنها بودن. در دانشگاه بودن و تنها بودن. خود را در همه حال تنها و بی­کس حس می­کنیم. آرزو می­کنیم که حامی داشته باشیم بتوانیم به کسی تکیه کنیم. احساس خطر می­کنیم. احساس ناامنی می­کنیم. احساس ترس می­کنیم همه اینها بصورت عوامل بازدارنده درمی ­آیند تا نتوانیم با دیگران رابطه معقول و مطلوب برقرار کنیم و در ثانی استعدادهای نهفته خود را شکوفا کنیم همواره می­خواهیم که از این احساس خلاص  بشویم یا با آن کنار بیا ییم. خود را خواستنی نمی­بینیم. تصویر ذهنی کج و معوجی از خود داریم. نقایصی در خود سراغ می­گیریم که بیشتر ما را در انزوا و تنهایی نگه می­دارد. نمی­توانیم علت این احساس را درست بفهمیم. خیال می­کنیم که عیبهایی با ماست که باید به اجبار تنها بمانیم. احساس تقصیر و احساس گناه می­کنیم. خود را سرزنش می­کنیم یا اینکه خود را مستحق سرزنش و ملامت می­دانیم. وجود خود را کوچک و حقیر می­شماریم این فرآیند ذهنی ، فکر ما را مدام به خود مشغول می­کند. بطوریکه همواره احساس خستگی و دلمردگی می­کنیم. شور و شوق ما برای بازی و درس خواندن و تفریح کردن رفته رفته کم می­شود. و از همه کناره می­گیریم. تنها از سر نیازهای غریزی است که ممکن است که قدمی به سوی دیگران حتی اعضای خانواده خود برداریم. در برخی از وضعیت­ها احساس تنهایی و نفرت از دیگران نیز بشدت وجود دارد ولی ما این احساس را به دیگران فرافکنی می­کنیم ، تا توجیهی برای تنها ماندن خود داشته باشیم.

 

[۱] Elhagin

 

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.