مقاله اخلاق مدیریتی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله اخلاق مدیریتی

تعداد صفحات: ۳۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در عصر حاضر اهمیت، جایگاه و نقش مدیران به عنوان طراحان، هدایتگران و اداره‌کنندگان اصلی سازمان بر کسی پوشیده نیست و بکارگیری نظام‌های مؤثر انتخاب، جذب، نگهداری، ارزیابی و توسعه آنان نیز طبیعتاً از جایگاه مهم و ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. پیچیدگی فزاینده جامعه، پیشرفت علم، تکنولوژی، و به تبع آن نیازمندی ها و گسترش سازمان‏ها ایجاب می‏کند که از مدیران ماهر و کارآمد در اداره مؤثر سازمان‏ها استفاده شود، زیرا بازده عملکرد معقول مدیران است که موجب بقاء و رشد سازمان می‏شود (ایران نژاد پاریزی و ساسان گهر، ۱۳۹۰: ۳۱).

اخلاقی بودن یا نبودن رفتار مدیران می­تواند موجب بروز پیامدهای مثبت یا منفی در سطح سازمان گردد. اخلاق در سازمان‌ها شامل اخلاق فردی مدیر و پیام‌هایی است‌که فعالیت سازمان ارسال می‌کند. رهبری اخلاقی و نقش کلیدی آن در شکل دادن به هنجارهای اخلاقی و فرهنگ سازمان از مباحث حائز اهمیت است. از موارد دیگر که در اداره گروهی و مدیریت اخلاقی سازمان مطرح است. با توجه به این نکات، حاکمیت اخلاق حرفه‌ای در سازمان قادر است به میزان بسیار چشمگیری سازمان را در جهت کاهش تنش‌ها و موفقیت در تحقق اهدافش یاری نماید. امروزه داشتن اخلاق حرفه‌ای به‌ویژه برای مدیران به‌منزله یک مزیت رقابتی در سازمان مطرح می‌باشد(صالحی، ۱۳۸۹: ۴).

 

واژه های کلیدی:اخلاق، مدیران، اخلاق مدیریتی،عناصر اخلاق، نظریه های اخلاق،مدل ها و الگوهای اخلاق مدیریتی، مولفه های اخلاق،

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه: ۶
معنا و مفهوم اخلاق ۷
پیشینه تاریخی مطالعه اخلاق ۸
نظریه های اخلاق ۹
۱- نظریه عاطفی ۹
۲- نظریه وجدان ۱۰
۳- نظریه فلاسفه اسلامی- اراده ۱۱
۴-نظریه زیبایی ۱۱
۵- نظریه افلاطون ۱۱
۶- نظریه پرستش ۱۲
۷- نظریه عقلی ۱۳
۸-نظریه کرامت و عزت نفس ۱۳
اخلاق نظری و اخلاق کاربردی ۱۴
اخلاق در مدیریت و ضرورت مطالعه آن ۱۵
عناصر اخلاق ۱۶
مدل ها و الگوهای رفتار اخلاقی مدیران ۱۷
۱- مدل ارائه شده توسط دفت ۱۷
۲- مدل ارائه شده توسط دوبرین و همکاران ۱۸
۳- مدل ارائه شده توسط رابینز ۱۹
۴-مدل ارائه شده توسط ابطحی ۲۰
۵- مدل ارائه شده توسط لارنس و کولبرک ۲۰
مولفه های اخلاق ۲۲
۱- اعتماد ۲۲
۲-عدالت ۲۴
۳- صداقت ۲۵
۴- دوری از تبعیض ۲۶
۵-. احترام ۲۷
منابع ۲۸

 منابع

صالحی، محمد (۱۳۸۹). اخلاق حرفه‌ای در مدیریت، مجموعه مقالات همایش حسابداری و مدیریت، دبیرخانه همایش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا.

ایران نژاد پاریزی، مهدی ، ساسان گهر، پرویز (۱۳۹۰). سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل. تهران: موسسه عالی بانکداری ایران

گیوریان، حسن (۱۳۸۴)، نقش سطوح اخلاقی در تصمیمات سازمانی، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۶۲، صص ۴۳-۴۹٫

دفت، ریچارد (۱۳۹۲). تئوری و طراحی سازمان، چاپ شانزدهم. ترجمه ی علی پارسائیان، محمد اعرابی، جلد ۱تهران: دفتر پژوهشهای فر هنگی.

درگاهی حسین؛ سادات طهرانی، سیده غزال (۱۳۹۳). بررسی ارتباط بین اخلاق مدیریت و تعهد سازمانی کارکنان. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی.; ۷ (۱) :۴۳-۵۲

واثقی، قاسم (۱۳۸۸) درس­های از اخلاق مدیریت، تهران: انتشارات چاپ و نشر بین الملل.

دیلمی، احمد، آذربایجانی، مسعود (۱۳۸۸).اخلاق اسلامی، قم: دفتر نشر معارف.

سادات، محمد علی (۱۳۹۰). اخلاق اسلامی، تهران: انتشارات سمت.

قراملکی، احد فرامرز (۱۳۸۸). اخلاق سازمانی. چاپ اول. تهران: انتشارات سرآمد.

نجف بیگی، رضا (۱۳۹۲) سازمان و مدیرت. تهران: انتشارات ترمه.

مقدمه:

ارائه تعریف مشخصی از اخلاق دشوار است. در معنای کلی، نظام اخلاقی مجموعه ارزش­ها و اصول اخلاقی است که با توجه به اینکه چه چیز درست و چه چیز نادرست است، بر رفتار فرد یا گروه حکم فرماست (دفت[۱]، ۱۳۹۲: ۱۸۸). در واقع، مدیران و کارکنان سازمان­ها برای انجام امور سازمانی خود، علاوه بر معیارهای سازمانی و قانونی، نیاز به مجموعه­ای از رهنمودهای اخلاقی و ارزشی دارند که آنان را در رفتارها و اعمال سازمانی یاری دهند و نوعی هماهنگی و وحدت رویه در حرکت به سوی شیوه مطلوب و جمعی و عمومی را برایشان میسر سازد (گیوریان، ۱۳۸۴: ۴۶).

در رابطه با ابعاد اخلاق مدیریتی در سازمان، گیوریان (۱۳۸۴) بیان می­کند که معیارهای اخلاقی مدیریت در سازمان به چگونگی قرار گرفتن ارزش های محوری همچون؛ اعتماد، عدالت، صداقت، دوری از تبعیض و احترام، درون خط مشی ها، برنامه ها، اقدامات و تصمیمات گفته می­شود. سازمان به هر میزان به این ارزش های محوری قرابت و نزدیکی خود را نشان دهد، سازمانی اخلاقی محسوب می­شود. این ارزش ها باید در اقدامات عملی کارکنان و مدیران مشاهده شود تا سازمان اخلاقی تلقی شود (رامشک، ۱۳۹۲؛ ۷).

 اخلاق یک ضرورت و لازمه جامعه سالم است و به علت کارکردها و پیامدهای مثبت فردی، سازمانی و اجتماعی آن است که همواره توجه دانشمندان، مربیان و مدیران سازمان ها را برانگیخته است تا برای حفظ و ارتقای سطح آن کوشش نمایند. ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺍﺧﻼﻗﻲ ﻣﺪﻳﺮ ﻧﺸﺎﻧﻪﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ ﺍﻭ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﺭﻭﺍﻥﺷﻨﺎﺳﻲ، ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻱ ﻳﮏ ﻣﺪﻳﺮ ﺍﺯ ﺍﺧﻼﻕ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ، ﺑﻪﻃﻮﺭ ﭼﺸﻢﮔﻴﺮﻱ ﺩﺭ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻳﮏ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﻣﺪﻳﺮﺍﻧﻲ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺍﺻﻮﻝ ﺍﺧﻼﻗﻲ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩﻱ ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﺧﻮﺩ ﺑﻲﺗﻮﺟﻪﺍﻧﺪ، ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺭﺍ ﮐﺴﺐ ﻧﻤﻲﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﺎ ﻧﺎﮐﺎﻣﻲ ﺭﻭ ﺑﻪﺭﻭ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ(درگاهی و سادات طهرانی، ۱۳۹۳).

 معنا و مفهوم اخلاق

اخلاق جمع «خلق» است و در لغت «خلق» و «خلق» از یک ماده «خ ل ق» است. خلق ناظر به شکل ظاهری انسان است، و خلق به شکل باطنی و نفسانی انسان نظر دارد. همانطوری که شکل ظاهری انسان متصف به صفت نیک و بد و زشت و زیبا است، شکل باطنی و نفسانی انسان نیز دارای اوصاف خوب و بد و زشت و زیبا است (واثقی، ۱۳:۱۳۸۸).

اخلاق جمع خلق و به معنای نیرو و سرشت باطنی انسان است که تنها با دیده بصیرت و غیر ظاهر قابل درک است. در مقابل «خلق» به شکل و صورت محسوس و قابل درک با چشم ظاهر گفته می شود. همچنین «خلق» را صفت نفسانی راسخ نیز می گویند که انسان، افعال متناسب با آن صفت را بی درنگ انجام می دهد. مثلا فردی که دارای خلق شجاعت است در رویارویی با دشمن تردید به خود راه نمی دهد. این حالت استوار درونی ممکن است در فردی به طور طبیعی، ذاتی و فطری وجود داشته باشد. منشاهای دیگر خلق، وراثت و تمرین و تکرار است. صفت راسخ درونی،ممکن است «فضیلت» و منشا رفتار خوب باشد و یا «رذیلت» و منشا کردار زشت، به هر روی بدان «خلق» گفته می شود (دیلمی و آذربایجانی، ۱۵:۱۳۹۱).

خلاق بنا به تعریف عبارت است از مجموعه ملکات نفسانی و صفات و خصایص روحی، اخلاق دراین معنا یکی از ثمرات تربیت بلکه مهمترین ثمره آن است (سادات، ۱۳۹۰؛ ۱۸). از دیدگاه مدیریتی، رابینز اخلاق را چنین تعریف می­کند «مقررات و اصول که اشاره بر درست یا نادرست بودن رفتار و عملکرد کارکنان با مردم دارد» (نجف بیگی، ۳۲۰:۱۳۹۲). اخلاق الگوی رفتار ارتباطی مبتنی بر رعایت حقوق طرف ارتباط است. به دیگر سخن، اخلاق مسئولی پذیری در قبال حقوق افراد است (قراملکی، ۲۶:۱۳۸۸).

 

[۱] Daft

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله اخلاق در رسانه
  • مقاله نظریه های فلسفی وگونه شناسی نظام‌های اخلاقی
  • مقاله نظریه های روانشناسی رشد اخلاقی
  • مقاله نظریه های جامعه شناسی اخلاقی
  • مقاله اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.