مقاله اخلاق کار

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله اخلاق کار

تعداد صفحات: ۳۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

امروزه در تجزیه و تحلیل رفتار سازمانها، پرداختن به اخلاق و ارزشهای اخلاقی یکی از الزامات است .نماد بیرونی سازمانها را رفتارهای اخلاقی آنها تشکیل می‌دهد که خود حاصل جمع ارزشهای گوناگون اخلاقی است که در آن سازمانها، ظهور و بروز یافته است (تولایی،۱۳۸۸: ۱۵)، که آن را می­توان اخلاق­ کار در سازمان­ها نامید.

اخلاق هر سازمان نشان­دهنده ارزش­ها و باورهای آن سازمان و در مجموع گویای فرهنگ سازمانی حاکم بر آن است (الوانی و همکاران،۱۳۸۸: ۴۰۵). توجه به اخلاق در محیط کار منافع بسیار زیادی برای رهبران و مدیران دارد؛ اعم از منافع عملکردی و منافع اخلاقی. این مطلب بخصوص در عصر حاضر که مدیران با ارزشهای بسیار متنوعی در محیط کار سروکار دارند صادق است.

 

واژه های کلیدی:اخلاق، کار، اخلاق کار،ابعاد، عوامل موثر بر اخلاق کار،

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
اخلاق ۶
۱)تعریف اخلاق ۷
۲)انواع اخلاق در سازمان‬ها ۱۰
اخلاق سازمانی ۱۰
اخلاق کسب و کار ۱۱
اخلاق اداری ۱۲
اخلاق حرفه‬ ای ۱۳
اخلاق کار ۱۴
کار ۱۵
۱) تعریف کار ۱۵
۲) تفاوت کار و حرفه ۱۶
اخلاق کار ۱۷
۱)تعریف اخلاق‬ کار ۱۷
۲) ابعاد اخلاق‬ کار ۱۹
۱٫ دلبستگی و علاقه به کار ۱۹
۲٫ پشتکار و جدیت در کار ۲۰
۳٫ روابط سالم و انسانی در محل کار ۲۱
۴٫ روح جمعی و مشارکت در کار ۲۱
۳) اهمیت و ضرورت پرداختن به اخلاق ‬کار ۲۲
۴) عوامل مؤثر بر رعایت اخلاق کاری ۲۳
۵) اخلاق‬ کار در ایران ۲۷
منابع و مآخذ ۲۹

منابع

تولایی، روحالله(۱۳۸۸)”عوامل تأثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان در سازمان”، ماهنامه توسعه انسانی پلیس، شماره ۲۵، ۱۴-۱۸٫

وارنوک،مری(۱۳۸۰)”فلسفه­ی اخلاق در قرن بیستم”،ترجمه­ی فنایی، قم، بوستان کتاب.

کیانی، اردشیر؛ نوابینژاد، شکوه و خدابخش احمدی(۱۳۸۷)”ویژگیهای شخصیتی و رعایت اخلاق حرفه ای در مشاوران و روانشناسان”، اندیشه و رفتار، شماره ۸، ۷۹-۹۰٫

الوانی، مهدی؛ حسنپور، اکبر و علی داوری(۱۳۸۹)”تحلیل اخلاق سازمانی کارکنان با استفاده از الگوی دایره اخلاق”، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال پنجم، شمارههای ۳و۴، ۲۵-۳۴٫

الوانی، مهدی؛ دیوانداری، علی؛ مجتبوی­دلوئی، آذرمیدخت و مجتبی کیانی(۱۳۸۸)”مطالعه اخلاق سازمانی کارکنان بانک ملت با استفاده از الگوی دایره اخلاق”، کنفرانس پنجم منابع انسانی، ۴۰۵-۴۲۶٫

شیخی، محمدحسین(۱۳۹۰)”عوامل مؤثر بر سلامت نظام اداری و رشد ارزش­های اخلاقی در آن”، اسلام و پژوهش­های مدیریتی، شماره ۲، ۹۹-۱۲۶٫

امینی­فسخودی،عباس(۱۳۸۷)”پویایی اخلاق تجاری: تابعی از فرهنگ و زمان (نمونه­ها و الگوها)”،فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال سوم، شماره­های ۳و۴، ۹۷- ۱۰۵٫

حمیدیه، بهزاد(۱۳۸۱)”اخلاق حرفهای”، رسالت، ۸٫

خانیجزنی،جمال(۱۳۸۷)”اخلاق کار و وجدان کاری”، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال سوم، شماره ۳و۴، ۹۱-۹۶٫

واثقی، قاسم(۱۳۸۰)”درسهایی از اخلاق مدیریت”، تهران، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.

مقدمه

اخلاق­ کار به عنوان یک تلاش مثبت در جهت انجام کار است؛ یک اعتقاد راسخ که کار به خودی خود مهم می­باشد و داشتن شغل خوب برای هر فرد امری حیاتی است. در واقع این تعریف به کارکنانی اشاره دارد که، بسیار فعال بوده و کالاها و خدمات خود را با کیفیت بالایی تولید میکنند (ویمبا[۱]،۲۰۱۱: ۱۸).

امروزه محققان و نویسندگان زیادی بحث اخلاق کار را به عنوان ابزار ارتقای محیط اخلاقی در سازمانها ضروری دانسته اند. اخلاق کار یکی از جنبههای مهم فرهنگ در سازمان است و به سمتی پیش میرود که به بخشی از راهبرد یک سازمان تبدیل گردد. درک مفهوم اخلاق به طور کلی و در معنای خاص آن زیربنای ایجاد و حفظ یک نظام اخلاقی در جامعه و به تبع آن در سازمانهاست.

انسانها در بعد فردی و شخصیتی دارای ویژگیهای خاص اخلاقی هستند که پندار، گفتار و رفتار آنها را شکل میدهد. ممکن است همین افراد وقتی در یک جایگاه و پست سازمانی قرار میگیرند عواملی موجب شود که پندار، گفتار و رفتار متفاوتی از بعد فردی سر بزند که این ویژگیهای انسانی بر روی میزان کارایی و اثربخشی سازمان تأثیر بگذارد. از طرفی اخلاقی بودن یا نبودن رفتارها و عملکرد میتواند موجب بروز پیامدهای مثبت یا منفی در سطح سازمان گردد (تولایی،۱۳۸۸: ۱۴).

اخلاق[۲]

مفهوم اخلاق در دنیای جدید ایجاد نشده است. این مفهوم، در طی سالهای بسیار و در بین فرهنگهای زیاد، محل توجه متفکرین بوده است (سولومون[۳]،۱۹۹۴: ۱۲). مفهوم خوشبختی[۴] که در نظریات ارسطو[۵] مورد استفاده قرار گرفته است، بر یک زندگی خوب و فضایلی که بر آن مترتب است دلالت دارد؛ در حالیکه کانت[۶] در قرن هجدهم مطلقاً آن را انجام کار درست به سبب ذات آن و نه به خاطر ارزش بیرونیش می­داند. در طول زمان پیرامون فلسفهها و دیدگاههای اخلاقی مباحثات بسیاری صورت گرفته است تا اجماع قانعکنندهای در برخی مسائل حاصل شود. اخلاق، بسیاری از مبانی خود را مدیون افکار سقراط[۷]، ارسطو و دیگر فلاسفه میداند که این بحث را در طول تاریخ، زنده نگه داشتهاند (سونسون و وود[۸]،۲۰۰۳: ۳۵۴).

اخلاق به عنوان ابتدایی­ترین و مهمترین چیزی تعریف می­شود که همه به دنبال آن بوده و اولین درکی است که انسان­ها از یک زندگی خوب دارند (سولومون،۱۹۹۴: ۹). یک زندگی ارزشمند و خوب در اصل همان دیدگاهی است که در پی قرار گرفتن هر عمل و هدفی در جای خودش است و بیان میکند که چه عملی ارزش پرداختن به آن را دارد و چه عملی ارزش انجام دادنش را ندارد. چه چیزی به خواستن و داشتنش میارزد و چه چیزی ارزش خواستن و داشتن را ندارد.

اخلاق میتواند نقش پراهمیتی در بهبود روند فعالیتهای سازمان ایفا کند. هیچ نهاد یا حرفهای نیست که قادر باشد فارغ از اخلاق که مرزهای سلوک و رفتار بهنجار را معین میکند، به حیات مشروع خود ادامه دهد. اخلاق هر جامعه، معیار بایدها و نبایدهای آن را تعیین میکند و انسان اجتماعی را در مسیر زندگی آیندهی خود به سمت کمال، فضیلت و سعادت هدایت میکند (کیانی و همکاران،۱۳۸۷: ۸۰).

اکثر استانداردها و قوانین اخلاقی در یک فرهنـگ با گذشت زمان با فرهنگ­ها و زمان­های دیگر متفاوتند (سودابه و سپیده قلمباز،۲۰۱۲: ۳۸)، هر فرهنگی در گزینش منش و سلوک قابل قبول خود و نیز در برخورد با نقض هنجارهای اجتماعی، آداب و رسوم و شیوههای خاص خودش را دارد. هنجارهایی که رعایت آنها و درک آنها از سوی جامعه برای افزایش و بهبود نظم اجتماعی ضروری است. پیش از کاوش عمیق در کلیت و تمامیت یک جامعه، نمیتوان راجع به هنجارهای آن قضاوتهای ارزشی نمود .در قضاوت پیرامون ارزش­های گذشته بر مبنای معیارهای کنونی نیز بایستی احتیاط نمود.

 

[۱]Mkhuseli Cyprian Vimba

[۲] Ethic

[۳] Solomon RC.

[۴] Eudaimonia

[۵] Aristotle

[۶] Cant

[۷] Socrates

[۸] Svensson G & Wood G.

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله اخلاق در رسانه
  • مقاله نظریه های فلسفی وگونه شناسی نظام‌های اخلاقی
  • مقاله نظریه های روانشناسی رشد اخلاقی
  • مقاله نظریه های جامعه شناسی اخلاقی
  • مقاله اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.