مقاله ارتباطات انسانی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله ارتباطات انسانی

تعداد صفحات: ۵۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

شاید یکی از بهترین و ساده ترین تعریف در این خصوص، این باشد که ارتباطات انسانی، مطالعه و بررسی ارتباطات میان انسان هاست. درخصوص ارتباطات انسانی باید گفت که انسان اصلی ترین عنصر در برقراری ارتباطات انسانی است و اگر ویژگی های او شناخته نشود، امکان برقراری یک ارتباط صحیح و کارآمد امکان پذیر نخواهد بود. شاید یکی از بهترین راه های درک ارتباطات انسانی، شناخت کامل هر کدام از این دو واژه باشد.

«ابراهام مازلو» روانشناس معروف، یکی از اولین کسانی است که به خودشناسی و مطالعه در مورد خویش توجه بسیاری مبذول داشته است. «مازلو» بر این باور است که انسان ها می‏باید آن چیزی بشوند که باید بشوند. او سلسله مراتبی از نیازهای انسان ها شکل داده است، که تمام نیازهای نامحدود انسانی را در چند طبقه به قرار زیرتقسیم بندی کرده است: از نظر «مازلو» یکی از این نیازها، نیازهای اجتماعی مطرح می‏شوند. این نیازها با پذیرش اجتماعی، یعنی دوست داشتن و دوست داشته شدن و مورد توجه قرار گرفتن همراه است. این نیاز اجتماعی، در واقع، با زیستن در جمع، کم و بیش ارضاء می‏شود. ما در خانواده زندگی می‏کنیم، با مردم کوچه و محله می‏آمیزیم، در محل کار با دیگران تعامل داریم و در نهایت در شهر و جامعه به این نیاز ما پاسخ داده می‏شود. زمانی می‏توانیم به خلاء آن وقوف یابیم که ما را در سلول بسته‏ای به دور از دیگر انسان ها قرار دهند. در آن صورت این نیاز کاملاً خود را نشان خواهد داد.

فراتر از نیازهای اجتماعی، نیاز «حرمت به خود» است. «پیرسون» و «نلسون» این نیاز را چنین تعریف می‏کنند: «نگرش و احساس ما در مورد خویشتن و تصویر از خود، و اینکه ما خود را چگونه می‏دانیم و تا چه حد به آن وقوف یافته‏ایم. هر انسانی تصوری از خود دارد و نیاز دارد که این تصور در او به درستی شکل گیرد.» او دلش می‏خواهد همه او را نسبت به انجام امور انسانی توانا و ذی‏صلاح بدانند.

در حد نهایی این هرم، «مازلو» خودیابی یا خودشکوفایی را قرار داده است. می‏توان گفت این نیاز، نیاز به راستی رساندن هستی خویش است. یعنی از بودن به شدن، رسیدن و توانایی‏های بالقوه خود را کشف کردن و به کار گرفتن. (شاه محمدی ۱۳۹۰، ۵۸)

 

واژه های کلیدی: ارتباطات، ارتباطات انسانی، نظریه های ارتباطات انسانی، بازخورد

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
تعریف ارتباطات ۷
پیام های کلامی ۸
ارتباطات غیرکلامی ۹
راهنمای دیداری ۱۱
حرکات چهره ۱۲
تماس چشمی ۱۳
حرکات اندام ها ۱۴
اشارات و حرکات دست ها ۱۵
لامسه و ارتباطات ۱۵
وضعیت ظاهر و استفاده از اشیاء ۱۵
نکات اساسی درباره ارتباطات ۱۶
۱- ارتباطات خود یک فراگرد یا جریان مداوم است: ۱۶
۲- فراگرد ارتباطی نظام گرا است: ۱۷
۳- فراگرد ارتباطی میان کنشی است: ۱۷
۴- ارتباطات می تواند ارادی باشد یا غیر ارادی: ۱۸
۵- فراگرد ارتباطی می تواند تعاملی یا مراوده ای باشد: ۱۹
۶- فراگرد ارتباطی، عملکردی یا مبتنی بر وظیفه است: ۱۹
لذت یا مسرت ۲۰
گسترش روابط ۲۰
۲-۱-۷- اختلالات ۲۰
رفتارهای مبتنی بر جنسیت ۲۱
نفوذ و اثرگذاری بر دیگران از طریق بازخورد ۲۱
نیاز به همبستگی ۲۲
نیاز به موفقیت ۲۳
اثربخشی در ارتباطات میان فردی ۲۳
ویژگی های اثربخشی ۲۵
الف- گشودگی ۲۵
ب- همدلی ۲۶
ج- حمایتگری ۲۷
د- مثبت گرایی ۲۸
ه- تساوی ۲۸
تشابه با هم و تخالف با هم ۲۹
تأیید و عدم تأیید ۲۹
فراگرد ارتباط در مدل ارتباطی دیوید برلو ۳۱
الف- منبع – رمزگذار ۳۱
نقش ارتباطات انسانی در سازمان ها ۳۳
ویژگی های ارتباطات به عنوان رفتار انسانی ۳۵
اصول ارتباطات ۳۵
ارتباطات انسانی ۳۶
انسان و ابعاد وجودی ۳۷
انواع ارتباطات انسانی ۳۹
نظریه های ارتباطات انسانی ۴۲
موانع ارتباطات انسانی ۴۹
مهارت های ایجاد حسن تفاهم و اعتماد ۵۲
بازخورد ۵۴
تأثیرات بازخورد ۵۵
ارائه بازخورد به دیگران ۵۵
نتیجه گیری ۵۷
فهرست منابع: ۵۸

منابع:

– فرهنگی، علی اکبر. (۱۳۸۹)، ارتباطات انسانی (جلد اول)، چاپ شانزدهم، تهران، انتشارات موسسه خدمات فرهنگی رسا

– شاه محمدی، عبدالرضا. (۱۳۹۰)، «مبانی ارتباطات انسانی؛ روشهای برقراری ارتباط موثر»، تهران، انتشارات فریش، چاپ دوم

– فیضی، طاهره. (۱۳۸۸)، مبانی سازمان و مدیریت، چاپ چهاردهم، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور

– استیفن پی. رابینز. (۱۳۸۰)، ترجمه علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی، رفتار سازمانی، مفاهیم، نظریه ها و کاربردها (جلد اول)، چاپ سوم، تهران، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی

– مقیمی، سید محمد.(۱۳۸۰)، سازمان و مدیریت:رویکردی پژوهشی، تهران، انتشارات ترمه.

– بهرام زاده، حسینعلی. (۱۳۸۳)، «ارتباطات اثربخش»، تهران. انتشارات ایلیاگستر، ۱۳۸۳

– ساروخانی، باقر. (۱۳۹۰)، «روش های تحقیق در علوم اجتماعی: اصول و مبانی، چاپ نهم، تهران، انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

– پایندانی، ج، ۱۳۸۶، مشتری ثروت پنهان، انتشارات نیکو روش

– دادگران، سیدمحمد. (۱۳۸۸)، مبانی ارتباطات جمعی، چاپ سیزدهم، تهران، انتشارات فیروزه

– دکر، بر. «مدیریت فرایند ارتباط موثر» ترجمه بهزاد رمضانی. تهران. انتشارات هامون. چاپ چهارم ۱۳۸۵

– رابینز، آنتونی. «رفتار سازمانی». ترجمه علی پارسائیان. تهران. انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی. چاپ دوم ۱۳۸۱

– عمید، حسن. «فرهنگ فارسی عمید»، انتشارات امیرکبیر، چاپ ۳۴، تهران ۱۳۸۶

– محسنیان راد، مهدی. «ارتباط شناسی»، تهران. انتشارات سروش ۱۳۷۸

– معین، محمد. «فرهنگ فارسی معین»، تهران، انتشارات آراد، تهران ۱۳۸۷

مقدمه

یکی از مباحث جدی سازمان ها، موضوع روابط انسانی و بررسی تأثیرات و ابعاد آن می باشد. مناسبات انسانی اعضاء کارکردهای سازمان را تحت تأثیر قرار می دهد و بخش قابل توجهی از وقت مدیریت هر مجموعه صرف اداره این مناسبات خواهد شد. (دانش فرد، ۱۳۸۴، ۷)

ما اکنون در دنیایی زندگی می کنیم که ارتباطات انسانی اصل و اساس زندگی اجتماعی می باشد. به همین علت به این دنیای ما دنیای ارتباطات می گویند. اگر افراد از مهارت های ارتباطی مناسب برخوردار نباشند در بسیاری از جنبه های زندگی دچار مشکل خواهند شد. چگونگی ارتباط ما با افرادی که با آنها ارتباط داریم و زندگی می کنیم بخش مهمی از توانایی روابط بین فردی ما را تشکیل می دهد. به طوری که افرادی که از مهارت های ارتباطی ضعیفی برخوردار باشند، کمتر مورد پذیرش اطرافیان خود قرار می گیرند و مشکلات بیشتری خواهند داشت. افراد از طریق برقراری ارتباط دوستانه قادر خواهند بود که احساسات و عواطف خود را به دیگران ابراز کنند. برقراری ارتباط صمیمانه با دیگران تنها از طریق حرف زدن حاصل نمی شود، بلکه این مهم با خوب گوش کردن، احترام گذاشتن، مشارکت، ابراز وجود و غیره میسر خواهد شد. هر اندازه اهمیت سخن بیشتر باشد و تأثیر بیشتری در زندگی انسان ها داشته باشد، اهمیت و اعتبار فرستنده پیام بیشتر خواهد بود. (فرهنگی، ۱۳۸۲، ۳۴۱)

ویژگی های ارتباطات به عنوان رفتار انسانی را می توان در موارد ذیل خلاصه کرد: ارتباطات مستلزم دو یا چند فرد است. ارتباطات یک فراگرد است. ارتباط یک دانش اثرپذیر است. ارتباط نمادین است و در نهایت باید گفت که ارتباط هدفمند است.

اصول ارتباطات را می توان شامل کلیه حرکات و تکنیک هایی دانست که افراد باید در استقرار یک سیستم ارتباطی سالم و موثر برای رسیدن به کارایی مطلوب به کار گیرند. مهمترین اصول ارتباطات را می توان در موارد زیر خلاصه کرد: اصل تکنیک، اصل سادگی، اصل توجه، اصل صداقت

تعریف ارتباطات

محققین غربی که پایه گذاران دیدگاه های جدید و روش ها و فنون ارتباطی موجود می باشند، در این مورد بر این عقیده اند که کلمه ارتباطات ‍Communication از لغت لاتین Communicare مشتق شده است که این لغت خود در زبان لاتین به معنایTo Make Common یا عمومی کردن و یا به عبارت دیگر در معرض عموم قرار دادن است. این بدین معنی است که، مفهومی که از درون برخاسته است به میان دیگران راه یافته و همان طور که بعدا می آید به دیگران انتقال یافته است. پس در اصل اعتقاد بر این است که ارتباطات برخی از مفاهیم و تفکرات و معانی و یا به عبارت بهتر پیامها[۱] را به دیگران و یا میان عموم گسترش می دهد.

تعاریف جدید تر آن را «انتقال مفاهیم» و یا «انتقال معنی[۲] » و نیز «انتقال و یا تبادل پیام ها[۳]»می دانند.

ارتباطات به گونه ای وسیع و گسترده «تسهیم تجارت[۴] » نیز تعریف شده است.

در این معنی هر موجود زنده ای تجارب و آنچه در درون خود دارد با دیگران، چه همنوعان خود و چه با انواع دیگر در میان می گذارد.

آنچه ارتباطات انسانی را از دیگر موجودات زنده متمایز و مشخص می سازد توانایی بسیار زیاد انسان ها در خلق و استفاده نمادها[۵] است. بر اساس این توانایی است که انسان ها مستقیماً و بی واسطه و یا غیر مستقیم و با واسطه، تجارب خود را با دیگران در میان می گذارند. (فرهنگی، ۱۳۸۰، ۶)

«چارلز کولی» در کتاب مفهوم و معنی ارتباط در سازمان های اجتماعی ارتباط را چنین تعریف کرده است: ارتباط مکانیسمی است که روابط انسانی بر اساس و به وسیله آن به وجود می آید و تمام مظاهر فکری و وسایل انتقال و حفظ آنها در مکان و زمان بر پایه آن توسعه پیدا می کند. ارتباط، حالات چهره، رفتارها، حرکات، طنین صدا، نوشته ها، چاپ، راه آهن، تلگراف، تلفن و تمامی وسایلی که اخیرا درباره غلبه انسان بر مکان و زمان ساخته شده است را در بر می گیرد.(محسنیان راد، ۱۳۶۹، ۴۸)

 

Messages

۲٫Exchange meaning

۳٫Transmit message

۴٫Sharing of experiences

۵٫Symbols

 

80,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله ارتباطات دهان به دهان
  • مقاله مهارت های ارتباطی و مؤلفه های آن
  • مقاله خبرگزاری ها
  • مقاله ارتباطات تحریک پذیر زمانی در پروتکل شبکه
  • مقاله تأثیر موانع ارتباط فردی بر تعارض سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.