مقاله از خود بیگانگی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله از خود بیگانگی به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۲۸ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

پی‌نوشت‌ها

۱ـ نجف دریابندری، درد بی خویشتنی، ص ۱و۲و۳.

۲ـ همان.

۳ـ روشن است که این نوع سر در آوردن از اسرار قابل نقل و توصیف نیست به گفته سعدی «آن را که جز شد خبر باز نیامد» یا به گفته مولوی:

این مباحث تا بدین جا گفتنی است هر چه آید زین سپس بنهفتی است

ور بگویی ور بکوشی صد هزار هست بیگار ونگردد آشکار

یا سعدی که چنین می گوید:

گر خسته دلی نعره زند بر سر کویی عیبش نتوان گفت که بی خویشتن است آن

یا در اشعار عرفانی امام خمینی (ره) به این ابیات بر می خوریم:

فارغ از خود شدم و کوس اناالحق بزدم همچو منصور خریدار سر دار شدم

۴ـ سفر خروج، ۳:۱۴و۱۵.

۵ـ فلسفه شرق و غرب، به نقل از نجف دریابندری، درد بی خویشتنی.

۶ـ راسل، تاریخ فلسفه غرب، ص ۴۱۷.

۷ـ نقل شده در تیلر «هگل»، ص ۵۶ و ۵۷.

۸ـ محمود رجبی، انسان شناسی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ص ۸۲.

۹ـ همان.

۱۰ـ علی شریعتی، مجموعه آثار (بازگشت به خویشتن)، ش ۲۷.

۱۱ـ محمود رجبی، پیشین، ص ۸۳.

۱۲ـ مارکس، انگلس، مجموعه آثار، سوم، ص ۲۱۷.

۱۳ـ همان.

۱۴ـ برای مطالعه بیشتر ر.ک: نجف دریابندری، درد بی خویشتنی، بررسی مفهوم بی خویشتنی در فلسفه غرب / زورنتال و…، الموسوعه الفلسفیه، ترجمه سمیر کرم بدوی عبدالرحمان.

۱۵ـ مرتضی مطهری، مجموعه آثار، تهران، صدرا، ۱۳۶۸، ج ۱ / محمدتقی مصباح، معارف قرآن بخش انسان شناسی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، / احمد واعظی، انسان در اسلام، تهران، دفتر همکاری حوزهودانشگاه، ۱۳۷۷ / محمود رجبی، پیشین.

۱۶ـ مسئله از خودبیگانگی فرع پذیرش هویت مشترک انسانی است و کسانی که منکر سرشت انسانی هستند منطقاً نمی تواند به طرح مسئله از خود بیگانگی بپردازند و از آن سخن به میان آورند

۱۷ـ این اشعار از مجموعه آثار شهید مطهری، ج ۱۶ نقل شده و بیشتر آن ها منسوب به مثنوی معنوی است.

۱۸ـ عبدالواحد آمدی، غررالحکم و دررالکلم، ج ۴، ص ۳۴۰.

۱۹ـ همان.

۲۰ـ شیخ عباس قمی، سفینهٔ البحار، ماده «حب».

۲۱ـ رشید رضا، تفسیر المنار، ج ۳، ص ۹۴ / سید محمّدحسین طباطبائی، تفسیر المیزان، ج ۲، ص ۴۱۲ و ۴۱۳ / فضل بن حسن طبرسی، مجمع البیان، ذیل تفسیر آیه ۲۷۵.

۲۲ـ ر.ک: محمد اقبال لاهوری، نوای شاعر فردا یا اسرار خودی و رمز و بی خودی، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیات فرهنگی، ۱۳۷۵ / همو، احیاء تفکر دینی.

۲۳ـ منظور از هویت فرهنگی ـ اجتماعی یعنی مجموعه عناصری که در شکل گیری فرهنگ یک جامعه نقش دارند مانند: باورهای دینی، آداب و رسوم اجتماعی، زبان، ارزش های حاکم بر یک جامعه و…

۲۴ـ ر.ک: محمد اقبال لاهوری، نوای شاعر فردا یا اسرار خودی و رموز بی خودی، ۱۳۷۰.

۲۵ـ محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج ۶۱، ص ۹۹.

۲۶ـ نهج البلاغه، خطبه

۱۷۸.۲۷ـ مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج ۱۶، ص ۵۷۸ـ۵۸۲.

۲۸ـ نهج البلاغه، خطبه ۲۱۳.

۲۹ـ مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج ۱۶، ص ۵۸۰ـ۵۸۱.

۳۰. assimilation.

۳۱ـ محمد اقبال لاهوری، احیاء تفکر دینی، ص ۱۰۵ و ۱۰۶.

۳۲. existentialism.

۳۳ـ نصرت اللّه پورافکاری، فرهنگ روان شناسی و روان پزشکی، چ سوم، تهران، فرهنگ معاصر ۱۳۸۰.

۳۴ـ راهنمای آماری و تشخیص انجمن روانپزشکان آمریکا.

۳۵ـ جدول اقتباس از کارل هافمن و همکاان، روان شناسی عمومی، ترجمه هادی بحیرایی و همکاران، ارسبان، ۱۳۷۹، ج ۱.

۳۶ـ محمود منصور، روان شناسی ژنتیک، چ ششم، تهران، نشر ترمه، ج ۱، ص ۱۶۳ـ۱۶۹.

۳۷. psychosocial development.

۳۸. Jalali Teherany , Muhammad Muhsin , development psyc

فهرست مطالب

از خودبیگانگی ۱
بررسی مفهوم از خودبیگانگی ۲
دورنمای تاریخی از خودبیگانگی ۳
هگل و از خودبیگانگی ۴
فوئرباخ و از خودبیگانگی ۵
مارکس و از خودبیگانگی ۶
بررسی و ارزیابی ۷
اسلام و مسئله از خود بیگانگی ۸
هویت واقعی انسان از دیدگاه اسلام ۸
قرآن و از خودبیگانگی ۹
علل از خودبیگانگی ۱۰
اهداف و غایات انحرافی ۱۰
خود کم بینی; اصالت دادن به دیگری ۱۱
انواع از خودبیگانگی ۱۱
نمودها و پیامدهای از خودبیگانگی ۱۲
عدم تعادل روحی ۱۲
ناتوانی در استفاده از ظرفیت ها توانشی و انگیزشی ۱۲
از خودبیگانگی فرهنگی ـ اجتماعی ۱۳
موقعیت جغرافیایی ۱۳
نظام اجتماعی و جغرافیای سیاسی ۱۴
نمودها و پیامدهای از خودبیگانگی فرهنگی ـ اجتماعی ۱۴
راه های پیشگیری و درمان از خودبیگانگی ۱۵
خودشناسی ۱۵
بازنگری اعمال گذشته ۱۶
خداشناسی ۱۷
عبادت ۱۸
تحلیل روان شناختی از خود بیگانگی ۱۸
مفهوم از خودبیگانگی از دیدگاه روان پزشکی و روان شناسی ۱۸
تبیین روان شناختی از خودبیگانگی ۱۹
مراحل شکل گیری هویت در نوجوانان ۲۰
نتیجه‌گیری ۲۲

چکیده

بی تردید همه ادیان آسمانی، به ویژه اسلام، برای هدایت انسان در مسیر کمال و دگرگون کردن و تعالی بخشیدن به هویت انسان آمده اند. در میان همه موجودات جهان هستی فقط انسان است که قابلیت این دگرگونی را دارد. انسان می تواند با اراده و اختیار خود راه تعالی بخشیدن به هویت خویش را برگزیند و یا اینکه هویت واقعی خویش را با علم و آگاهی بیابد یا از خود غافل شود و خود را فراموش کند و تا سرحد از خودبیگانگی پیش رود. با این فرض، همه ادیان الهی برای انسان هویتی در نظر گرفته اندکه هم امکان رشد و تعالی دارد و هم امکان سقوط و انحطاط. از این رو، می توان گفت: ادیان آسمانی پیش از هر متفکری مسئله خودفراموشی یا از خودبیگانگی را به عنوان خطری بزرگ که انسانیت انسان را تهدید می کند، مورد توجه قرار داده اند، و به بیان های مختلف نسبت به آن هشدار داده، مصادیق از خودبیگانگی و راه های پیشگیری و درمان آن را نیز ارائه نموده اند.

اگر پایه و اساس از خودبیگانگی را فقدان هویت مثبت در نوجوان فرض کنیم، در واقع فرد از خودبیگانه مستعد انواع بیماری های روانی و اختلالات شخصیتی است و اگر هویت یابی در نوجوانان یک جامعه با بحران مواجه شود و خانواده و سایر نهادهای فرهنگی ـ اجتماعی که در هویت یابی نوجوانان نقش مهمی را بر عهده دارند، این رسالت عظیم را به خوبی انجام ندهند، چنین جامعه ای هم با بحران از خودبیگانگی فردی و هم با فقدان هویت و از خودبیگانگی فرهنگی ـ اجتماعی مواجه خواهد شد و کسانی که مترّصد ضربه زدن به چنین جامعه ای هستند با تهاجم شدید فرهنگی و تبلیغاتی، فرهنگ آن ملت را از درون تهی می کنند، آن گاه زمینه برای استثمار همه جانبه آن ملت فراهم می شود. اینجاست که استعمارگران به اهداف پلید اقتصادی، سیاسی و نظامی خود، تحقق می بخشند و به غارت ذخایر اقتصادی، علمی و معنوی آن جامعه می پردازند.

واژه های کلیدی : خودبیگانگی، هویت، هگل، فوئرباخ، مارکس، اسلام، پیشگیری

از خود بیگانگی

از خود بیگانگی، یکی از مهم ترین مسائل انسان شناختی است که در رشته های گوناگون علوم انسانی از جمله جامعه شناسی، روان شناسی، فلسفه و حتی روان پزشکی مورد توجه قرار گرفته است.

از خود بیگانگی، یکی از مهم ترین مسائل انسان شناختی است که در رشته های گوناگون علوم انسانی از جمله جامعه شناسی، روان شناسی، فلسفه و حتی روان پزشکی مورد توجه قرار گرفته است. مفهوم «alienation» که دز زبان فارسی به «از خودبیگانگی» ترجمه شده است، عنوانی است کلی برای بسیاری از دردهای فردی و اجتماعی انسان; و به دلیل همین کلیت، مفهومی است بسیار مبهم. به عبارت دیگر، وقتی همه مشکلات را زیر یک عنوان کلی خلاصه می کنیم، در واقع روشن نیست که درباره چه مشکلی بحث می کنیم. برای مثال، وقتی می گویم: «فلانی بیمار است» چیزی که از این تعبیر دستگیرمان می شود، این است که حال این شخص خوب نیست; یعنی آن گونه که باید باشد نیست. اما اینکه چه مشکلی برای او پیش آمده، یا چه اختلالی در مزاج او رخ داده، که موجب این وضع شده است و چگونه می توان با ایجاد تغییراتی در مزاج او زمینه بهبودی او را فراهم نمود، مشخص نیست. بر همین اساس است اگر فردی دچار از خودبیگانگی شده باشد. سؤال می شود چگونه این مشکل یا بیماری به وجود آمده، راه حل و یا درمان آن چیست؟ چرا بسیاری از انسان ها به این درد مزمن مبتلا هستند؟ راه های پیشگیری از آن کدام است؟ چه اقداماتی باید در زندگی انسان صورت گیرد تا به رفع آن منجر شود؟ مجموعه سؤالاتی از این دست و پاسخ به این پرسش ها، مستلزم بررسی مفهوم از خودبیگانگی، تبیین دیدگاه های مختلف درباره آن و در نهایت، ارائه راه کارهایی برای پیشگیری یا درمان آن می باشد. ابتدا به بررسی مفهوم از خودبیگانگی می پردازیم:

 بررسی مفهوم از خودبیگانگی

واژه «alienation» که در زبان فارسی غالباً به «از خودبیگانگی» ترجمه شده است، در فلسفه غرب سابقه طولانی دارد. ریشه این اصطلاح کلمه لاتینی «alius» به معنای «دیگر» است. پسوندen در زبان لاتینی صفت ساز است. بنابراین، «alien» به معنای منسوب به دیگری است. از صفت alienفعل alienate ساخته شده است، به معنای «از آنِ شخص دیگر کردن» یا به عبارت واضح تر، «انتقال به غیر». سپس از این کلمه، اسم فعل alienationبه معنای «انتقال به غیر» (الیناسیون) ساخته شده است. مورد استعمال اصلی آن مناسبات حقوقی است به معنای سلب حقی از یک شخص و انتقال آن به شخصی دیگر. اما با گذشت زمان، این مفهوم آن قدر توسعه پیدا کرده، که در جامعه شناسی، روان شناسی، فلسفه و حتی روان پزشکی کاربرد دارد.

25,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رویکرد وضعیت های هویت
  • مقاله هویت یابی در دانشگاه
  • مقاله هویت معنوی و رویکردهای آن
  • مقاله هویّت فرهنگی
  • مقاله هویت فرهنگی ایرانیان و مولفه های آن
  • برچسب ها : , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.