مقاله استفاده از روش اصلاحی هاپلوئیدی در غلات

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله استفاده از روش اصلاحی هاپلوئیدی در غلات به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۱۶ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع

۱-Barclay, I.R. 1975. High ferequencies of haploid production in wheat (Ttricum aestivum) by chromosomr elimination. Nature 256: 410-411.

۲-Bazorgipour, R. 1991. the use of in vitro techniques or crop improvement in cerals. Ph. D. thesis. The University of Cambridge. U.K.

۳-Jasha, K.J and Kao. 1970. High frequency haploid production in barley (Hordeum vulgare L.). Nayure 225: 874-876.

۴-Laurie, D.A and M.D. Vennet 1988. The production of gapioid wgeat plants from wheat x maize crosses. Theor. Appl. Genet. 76: 393-397.

۵-Nei, M, 1953. the effeciency odf haploid method of plant breeding. Heredity 18:19-100.

۶-Pickering, R.A. and P. Fevaux, 1992. Haploid production: Approaches and usr in plant breeding. In: P.R.Shewry. (ed). Barley: biochemistry, molecular biology and biotechnology. G.A.B International Wallingford U.K.

۷-Sitch. L.A. 1985. The produvtion and utilization of wheat doubles hapioids from the interspecific crosses with Hordeum bulbosu,. Ph. D. thesis. The University of Cambridge.

۸-Snape, J.W. 1982. the uses of doubled haploids in plant breeding. In: Induced variability in plant breeding. Venter for Agricultural Publishinh and Documentation. Wegenigen, The Netherlands, 52-58.

۹-International Wheat Genetics Symposium 1993. Abstracts and programme,. Beihing. China

فهرست مطالب

چکیده ۱
مقدمه ۳
۱-سرعت بخشیدن به برنامه اصلاحی ۴
۲-افزایش کارآیی سلکسیون: ۴
شرایط یک سیستم تولید هاپلوئید برای استفاده در برنامه های اصلاحی ۵
روشهای تولیدی هاپلوئید ۷
۱-کشت پرچم و دانه گرده نارس ۷
۲-کشت تخمدان و تخمک ۸
عوامل موثر در تولید هاپلوئید در این روش: ۸
تولید ارقام جدید با استفاده از روش اصلاحی هاپلوئیدی ۹
منابع ۱۲

چکیده

در حال حاضر گرایش فزاینده ای برای تولید انبوه هاپلوئید در غلات و سایر گیاهان زراعی و باغی وجود دارد. هاپلوئید استفاده های فراوانی در تحقیقات ژنتیکی و برنامه های اصلاحی از قبیل تعیین نقش هد های ژنتیکی، تعیین همولوژی در یک ژنوم و همچنین بین ژنومها، تسهیل مطالعات موتاسیون، تسهیل مطالعات صفات کمی، سرعت بخشیدن به برنامه های اصلاحی و افزایش کارآیی سلکسیون دارند. در این مقاله استفاده از هاپلوئیدها در برنامه های اصلاحی با تاکید در غلات ارائه می گردد.

تولید هاپلوئید از طریق گشت پرچم ساده ترین و معمولترین روش می باشد که در بسیاری موارد میزان تولید گزارش شده قابل ملاحظه می باشند. متاسفانه وابستگی ژنتیکی در غالب گزارشهای یاد شده به چشم می خورد، بطوری که فقط بعضی از ژنوتیپ ها نسبت به یک تکنیک کشت پرچم واکنش مطلوب نشان می دهند. از طرف دیگر ظهور گیاهان آلبینو یک مشکل اساسی در این سیستم محسوب می شود.

تولید هاپلوئید از طریق حذف کروموزومی مبنی بر تلقیح بین دو گونه گیاهی می باشد که بعد از تلقیح و در طول تشکیل جنین کروموزومهای یکی از والدین حذف گردیده و باعث ایجاد جنین و بدنبال آن گیاهچه های هاپلوئید می شود.

واژه های کلیدی: تولید هاپلوئید، گشت پرچم، برنامه اصلاحی، سلکسیون،

مقدمه

در حال حاضر گرایش فزاینده ای برای تولید انبوه هاپلوئید در غلات و سایر گیاهان زراعی و باغی وجود دارد. هاپلوئید استفاده های فراوانی در تحقیقات ژنتیکی و برنامه هیا اصلاحی از قبیل تعیین نقشهد های ژنتیکی، تعیین همولوژی در یک ژنوم و همچنین بین ژنومها، تسهیل مطالعات موتاسیون، تسهیل مطالعات صفات کمی، سرعت بخشیدن به برنامه های اصلاحی و افزایش کارآیی سلکسیون دارند. در این مقاله استفاده از هاپلوئیدها در برنامه های اصلاحی با تاکید در غلات ارائه یم گردد.

مزایای روش اصلاحی هاپلوئید (Doubled haploid system)

از نظر اصلاحی در گیاهان خودگشن همچون غلات، سیستم دابلد هاپلوئید می تواند مستقیماً جهت تولید ارقام جدید استفاده شود. زیرا هر لاین دابلد هاپلوئید تولید شده پتانسیل تبدیل شدن به یک کالتیوار جدید را دارا می باشد. مزایای اصلی سیستم دابلد هاپلوئید در مقایسه با روشهای کلاسیک اصلاحی بشرح ذیل است:

۱-سرعت بخشیدن به برنامه اصلاحی

۲-افزایش کارایی سلکسیون در طول برنامه

۱-سرعت بخشیدن به برنامه اصلاحی

در روشهای کلاسیک اصلاحی (پدیدگری، بالک) حدوداً ۶ نسل خودگشنی جهت دستیابی به حد نصاب کافی هموزیگوتی بعد از کراس اولیه زمان لازم است. هر نسل خودگشنی باعث کاهش هتروزیگوسیتی و افزایش هموزیگوسیتی می گردد. با n تعداد ژن، نسبت گیاهان هموزیگوت بعد از m نسل خودگشنی را می توان با فرمول  محاسبه نمود. برای مثال با درنظر گرفتن ۵ جفت ژن مستقل بعد از ۵ نسل خودگشنی حدوداً ۸۵% گیاهان هموزیگوت خواهند بود.

15,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله آفات مهم غلات وگیاهان و راه های مبارزه با آن
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.