مقاله اسطوره در نقش فرش ایران

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله اسطوره در نقش فرش ایران به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۳۴ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع :

آموزگار ، ژاله ، تاریخ اساطیری ایران، تهران ، سمت ، ۱۳۷۶

آیت اللهی . حبیب الله ، مبانی نظری هنرهای تجسمی ، تهران ، سمت، ۱۳۷۶

اداوردز، سسیل، قالی ایران، مهین دخت صبا، تهران فرهنگسا، ۱۳۶۸

الیاده، میرچا،”اسطوره ، رویا ، راز ، ۱۹۵۹” ، رویا منجم ، تهران ، فکر روز ، ۱۳۷۴

بارت ، رولان، اسطوره امروز ، شیرین دخت دقیقیان ، تهران ، مرکز ، ۱۳۷۵

بهار ، مهرداد، از اسطوره تا تاریخ، تهران ، چشمه ، ۱۳۷۷

پرهام،سیروس،دستباف های عشایری فارس، جلد۱ وجلد۲، تهران، امیرکبیر،۱۳۷۱

پرهام ، سیروس ، شاهکارهای فرشبافی فارس ، تهران ، سروش ، ۱۳۷۵

پرهام، سیروس، نماد” فرش دستباف ایران” ، سال۶ ، بهار ۱۳۷۹ ، شماره۱۸ ،ص۳۱

پوپ آرتورابهام، شاهکارهای هنر ایران، اقتباس دکتر ناتل خانلری ، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی ، ۱۳۸۰

تناولی ، پرویز . قالیچه های شیری فارس، تهران : دانشگاه تهران ، ۲۵۳۶

حسن بیگی، محمد،”قالی حیثیت هنر ایران”، ماهنامه گردش، شماره۵و۶ بهار۱۳۷۱

حصوری، علی، مبانی طراحی سنتی ایران . تهران : چشمه ، ۱۳۸۱

حصوری ، علی ، نماد چیست ، ”فرش دستباف ایران” ، سال ۶ ، بهار ۱۳۷۹، شماره ۱۸، ص ۳۴

دایره المعارف مصاحب ، جلد ، ص ۷۱۷

زرین کوب ، عبدالحسین ، در قلمرو وجدان ، تهران ، سروش ، ۱۳۷۵

ژوله، تورج، پژوهشی در فرش ایران ، تهران ، یساولی ، ۱۳۸۱

ستاری ، جلال ، اسطوره در جهان امروز ، تهران ، مرکز ، ۱۳۷۶

– ضمیران ، محمد ، گذار از جهان اسطوره به فلسفه ، تهران، هرمس ، ۱۳۷۹

فهرست مطالب

مقدمه ۲
نقوش گلدانی ، افشا : ۵
نقش نمایه درختی ۸
نقش گلستان ۱۱
لچک ترنج ۱۳
ریز نقش های گیاهی ۱۵
نیلوفر آبی – گل هشت پر ۱۵
ماهی درهم ۱۶
نقوش جانوری ۲۱
نگاره کله مرغی و مرغی ۲۳
نقوش هندسی ۲۶
نتیجه گیری ۲۹
منابع ۳۵

چکیده

اسطوره ها را می توان به مثابه ارزشهای فرهنگی واعتقادی جامعه تلقی کردکه همه شمول وکلی نگر است. علومی نظیرجامعه شناسی،مردم شناسی، باستانشناسی می توانندازطریق باورهای اسطوره ای ملتها ،دانش مطالعاتی خودراافزون نمایند.

ذهن انسان با وجود تمامی تفاوتهای فرهنگی، اجتماعی میان گروه های بشری، از قابلیت های یکسانی بهره مند است و در شرایط خاص فرهنگی قادر به تولید همه چیز می شود و در همین هنگام است که اسطوره نیز زاییده می گردد.

تکیه بر ریشه فرهنگی، تکیه بر اصالت های ذهن پویای ملی است که دست به آفرینش زده است.مصرف فرهنگ در هر منطقه از دنیا و در هر زمانی باعث از دست دادن اصالت فرهنگی می شود و از طرفی بسیاری از مصادیق فرهنگی نظیر اسطوره تنها در شالوده فرهنگ همان قوم قابل استدراک و تفسیر است.اسطوره در کلیت خویش قابل درک هستند و عنصر غالب در آنها معنی است.

آنها ایستا بوده و در محتوی متغیرند. خاستگاه پیدایش اسطوره نیز زمان است پس اینکه چگونه نقوش اساطیری به فرش ایران راه یافته است بستگی به شرایط جامعه در جهت قبول و جذب روایت های اسطوره ای دارد.

در بین نقوشی که با منبع الهام از طبیعت در فرش طراحی شده اند معنای اسطوره ای کاربرد وسیعی می یابد. در این نقوش اعم از نقوش اصلی متن و یا ریز نقش های به کار رفته در ان معنایی رمز گونه استفاده شده است. درست است که اسطوره ها در هر فرهنگی جهان را قابل فهم نموده و معقولات و مناسبات انسان باهمنوعان و نظام کاینات هستی را معنی می بخشیده است، و این طرز نگرش مبتنی بر برداشت های ذهنی دوران کهن فرهنگی ادوار جامعه است اما این معنای ساده باورانه به دیدگاه های جامعه عشایری و روستایی دست اندرکار فرش ایرانی نزدیک است. چه ازآن جاست که عوامل رمز گونه درنقش های متفاوت جدی می نماید .” چرا که رمز مارابه فهم معنایی غیراز معنای اول وبی واسطه که خود بر آن دلالت دارد فرامی خواند .رمز کثیرالمعنی وچند پهلواست.همچنانکه درخت وماه وغروب آفتاب ودریا همواره برمعنایی بیش از معنای اولیه شان دلالت می کنند

واژه های کلیدی: اسطوره، فرش ایرانی، نقوش گلدانی ، نقش نمایه درختی، نقش گلستان، لچک ترنج، نقوش جانوری

مقدمه:

اسطوره ها را می توان به مثابه ارزشهای فرهنگی واعتقادی جامعه تلقی کردکه همه شمول وکلی نگر است. علومی نظیرجامعه شناسی،مردم شناسی، باستانشاسی می توانندازطریق باورهای اسطوره ای ملتها ،دانش مطالعاتی خودراافزون نمایند.

اسطوره ها را می توان به مثابه ارزشهای فرهنگی واعتقادی جامعه تلقی کردکه همه شمول وکلی نگر است. علومی نظیرجامعه شناسی،مردم شناسی، باستانشاسی می توانندازطریق باورهای اسطوره ای ملتها ،دانش مطالعاتی خودراافزون نمایند.

عمر اسطوره به درازای عمر بشر است.معنی آن درجوامع ابتدایی به عنوان امور مقدس وگاه غیرواقعی تا جوامع امروزی ،مانند خلق اسطوره های سیاسی،متغیراست.ازهمین روی است که کاربرد اسطوره در حیطه های مختلف زندگی انفرادی واجتماعی مردم و در عرصه های ادبیات،فلسفه،دین،مذهب،فرهنگ وهنرقابل جستجواست.اسطوره ها دولایه دارند:شکل ومعنا.معنا همان تاریخی است که به شکل تبدیل می شود.

اسطوره هادرلابلای مظاهرهنری ملل ،خودرانشان میدهند.تجلی اسطوره باوری درنقش ورنگ فرش ایرانی،یادگاری از همین عبارت است. حال ممکن است از خود بپرسیم که آیا می توانیم درتمامی فرشهای ایرانی ، ردپای عناصر و نقوش اسطوره ای رادرفرش جستجو نمائیم؟

درپاسخ به این سوال باید گفت که استفاده از نقوش اسطوره ای و تفکر مربوط به آن ، درتمامی فرشها رایج نیست و در بعضی ازآنهابصورت جدی ترومستمرترظاهر می شود. کاربرد مستمرآب،درخت وگیاه،خورشیدوحیوانات،گواهی براین ادعاست،چه این عناصر می توانند معانی اسطوره ای رانیز دربرگیرند.

بخصوص آنکه درتقسیم بندی فرشهای ایرانی ، به ایلیاتی _ روستایی و شهری ، فرشهای دسته اول به دلیل آزادی عمل تولید کننده، برای بررسی نقوش مرتبط با اسطوره ها ، جای بحث بیشتری دارد.مثلا فرشهای شیری ایلیاتی ازآن جمله اند. بافنده دراین طرح ، نقش شیری را که هرگزندیده است ، بر فرش تصویر می کند.شیر مورد اشاره دراینجا ، کارکردی اسطوره ای داردو تصوراینکه به عنوان نمادی از مردی ایلیاتی در زمانی که دور ازخانواده به سر می برد ، استفاده شود ، چندان دور ازمنطق نیست.

بنابراین قصداین است تابیان کنیم که اسطوره درنقوش فرشهای روستایی و عشایری ایرانی کاربرد بیشتری داشته است که آنهم امروزه ازاین دسته فرشها کمتر تولید می شودچراکه زندگی ایلیاتی-روستایی ، درحال حاضردستخوش تغییرات بسیاری درحوزهٔ‌اجتماعی شده است. به طورمثال بااجرائی نمودن طرح کشوری اسکان ثابت عشایر دربافتهای روستایی و شهری ، طریقهٔ‌زندگی این جوامع دچاردگرگونی شده و بدیهی است که تاثیرات آن برکلیهٔ‌وجوه زندگی این افراد از جمله بر تولیدات فرش دستباف آنان آشکار می شود.

ازطرفی نفوذ تجار فرش برای سفارش فرشهای منطبق با نقشه و یا خواست سرمایه گذاران این هنر صنعت براکثر جامعهٔ‌روستایی و عشایری درگیربافت فرش، باعث گردیده تا به مرورزمان تولیدآن ازبسترآزاد منعطف شده ازذهن خیال پرداز، بدیهه باف وسیال تولیدگر دور شده وبه قالبهای بافت سفارشی نزدیک گردد.به همین دلیل است که فرشهای قدیمی که شایداززیرپای عشایر بیرون آمده، ازقدرواعتباربیشتری برخوردار است.

35,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نماد و اسطوره در اشعار عراقی
  • مقاله اسطوره ی پالایش جهان در اساطیر سامی، یونانی وهندی
  • مقاله بررسی قالی بافی و تجارت فرش در اراک
  • پایان نامه عوامل بازرگانی تأثیر گذار بر فروش داخلی فرش دستباف
  • مقاله آموزش و پرورش و مشارکت
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.