مقاله افسردگی ، طبقه بندی و دیدگاه های موجود در مورد افسردگی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله افسردگی ، طبقه بندی و دیدگاه های موجود در مورد افسردگی

تعداد صفحات: ۳۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

افسردگی نوعی اختلال روانی است که در آن خلق شخص آشفته می‌شود. چون افسردگی، اغلب مورد درمان قرار نمی‌گیرد پزشکان از تعداد واقعی افراد مبتلا به افسردگی اطلاع ندارند. با این حال، آنها می‌دانند که تعداد افراد افسرده کم نیستند در واقع، افسردگی به قدری متداول است که گاهی از آن به عنوان سرماخوردگی روانی یاد می‌شود (گنجی،۱۳۸۷).

افسردگی شایع ترین اختلال خلقی وعاطفی و بزرگ ترین بیماری روانی قرن حاضر است به بیان ساده تر یک واکنش روانی- زیستی در برابراسترس های زندگی است . چنین حالت واکنش در اختلال خلقی، محدود به زمان ومکان خاص نبوده و می تواند در هر زمان وهر مکانی و برای هرشخصی در هر موقعیتی که باشد پدید بیاید. در واقع خلق آدمی حاصل مجموعه ای از واکنش های عاطفی در یک موقعیت خاص وزمان معین است . به سخن دیگر خلق یک زمینه عاطفی است که آکنده ازگرایش های هیجانی غریزی بوده وحالت های روانی به احساس انسان طعم خوشایند یا نوخوشایند می دهد و در بین دو قطب لذت و درد در نوسان است . یک تغییر محسوس یا انحراف از حالت طبیعی و متعادل خلق می تواند به صورت اندوه و غم زدگی مشخص گردد. اگر اندوه بر حسب شرایط خاص به صورت یک اختلال قابل توجه و بیمار گونه ظاهر شود می تواند به یک خلق افسرده تبدیل گردد( افروز،۱۳۸۶).

در این مقاله درباره افسردگی و نشانه هاو طبقه بندی و دیدگاه های موجود در مورد افسردگی را مرور کنیم.

 

واژه های کلیدی: افسردگی، طبقه بندی، دیدگاه شناختی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
افسردگی چیست ؟ ۸
حالات افسردگی ۹
تاریخچه افسردگی ۱۰
طبقه بندی افسردگی ۱۱
شیوع افسردگی ۱۴
به کدام دلایل احتمال ابتلای زنان به افسردگی بیشتر از مردان است؟ ۱۵
افسردگی درون زاد در مقابل افسردگی واکنشی ۱۶
افسردگی فصلی ۱۶
تشخیص افتراقی برای افسردگی ۱۶
منظور از افسردگی حاد یا گذرا چیست؟ ۱۸
حملات افسردگی ۱۹
ملاک های تشخیص برای انواع افسردگی ۲۰
دیدگاه های موجود در مورد افسردگی ۲۴
۱٫ دیدگاه زیست شناختی ۲۴
۲٫ دیدگاه روان پویشی ۲۵
۳٫ دیدگاه رفتاری ۲۵
۴٫ دیدگاه شناختی ۲۶
نتیجه گیری ۲۸
فهرست منابع ۲۹

منابع

گنجی ، حمزه . (۱۳۸۳) . آزمون‌های روانی. چاپ نهم . تهران: نشر ساوالان.

اتکینسون، ریتا: زمینه روان شناسی هیلگارد. ترجمه رفیعی ح و همکاران. تهران، انتشارات ارجمند، ۱۳۸۰، ص ۴۲۶٫

روزنهان، دی، ال. و سلیگمن، ام. ای. پی. (۱۳۸۴). روانشناسی نابهنجاری آسیب شناسی روانی. (ترجمه: ی، سیدمحمدی، جلد اول). تهران: انتشارات رشد.

پورافکاری ،نصرالله ( ۱۳۸۶),افسردگی واکنش یا بیماری,فلک، انتشارات آزاد.

ملاباقری، معصومه و دیگران. بررسی میزان نشانه های افسردگی در نوجوانان و ارتباط با رضایت زناشویی مادران آنها در شهرستان تویسرکان در سال ۱۳۸۳٫ فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال ۸، شماره ۳۰-۲۹، ۱۳۸۵، صص ۵۰-۴۳٫

سادوک، بنجامین؛ سادوک، ویرجینیا (۲۰۰۷). خلاصه روانپژشکی کاپلان و سادوک.ترجمه فرزین رضایی (۱۳۹۰). تهران: انتشارات ارجمند.

اتکینسون ، ریتال؛اتکینسون ، ریچاردسی ؛اسمیت ، ادواردای(۱۳۷۸).زمینه روانشناسی هیلگارد،ترجمه براهنی،محمد نقی وهمکاران،تهران:رشد

پاوول،لیندزی،جی،ائ(۱۳۷۹).«تشخیص درمان اختلالهای روانی بزرگسالان در روانشناسی بالینی»،ترجمه نیکوخو،محمدرضا،تهران: انتشارات سخن،چاپ اول.

هالجین، ریچاردپی ؛ ویتبورن، سوزان کراس (۲۰۰۷). آسیب‌شناسی روانی. ترجمه یحیی سیدمحمدی (۱۳۸۹). نشر روان.

پروچاسکا، جیمز ؛ نورکراس، جان (۲۰۰۷). نظریه‌های روان درمانی. ترجمه یحیی سیدمحمدی (۱۳۸۹). تهران: نشرروان.

مقدمه

افسردگی[۱] شایع ترین بیماری قرن حاضر است (لاور[۲]، ۲۰۰۲؛ به نقل از ملاباقری،۱۳۸۳). در حال حاضر افسردگی جدی ترین بیماری قرن تلقی شده و به گزارش دانشگاه هاروارد تا سال ۲۰۲۰ در رتبه اول یا دوم بیماری های شایع قرار می گیرد (آندریا[۳]، ۲۰۰۲). افسردگی افت فراگیر خلق است که همراه با احساس غمگینی و عدم توانایی تجربه لذت می باشد (اتکینسون، ۱۳۸۰).

افسردگی ، همان طور که از نام آن پیداست، عمدتاً نوعی اختلال خلقی یا اختلال عاطفی در نظر گرفته می شود . از این رو غالباً اصطلاح بیماری عاطفی  نیز در مورد آن به کار برده می شود . فرد مبتلا از خلق ناشاد با احساس دلتنگی وغمگینی و فرو رفتن در خیالت واهی شکایت می کند که به مدت دو هفته یا غالباً بیشترتداوم داشته است ، خلق ناشاد ضرورتاً در تمام طول روز یکسان نیست برخی افراد چنین بیان می کنند که به هنگام صبح حال خوشی ندارند ودر اواخر بعدازظهر حال نسبتاً بهتری پیدا می کنند این گونه بی ثباتی خلق در طول روز غالباً با انواع افسردگی شدید همراه است . در شیوه تفکر افراد افسرده در مورد خویشتن و آینده شان نیز تغیرات خاصی به وجود می آید . ممکن است یک زن خانه دار خود را با لیاقت یا یک زن بازرگان موفق خود را فردی نا لایق ، بی مصرف ، ناتوان وحتی کاملاً شکست خورده تصور کنند( بلاک برن[۴] ،۲۰۰۸).

روشهای درمان افسردگی بر روی لزوم افزایش فرصت های لازم برای تقویت مثبت رفتار تاکید می کنند. بدین منظور لازم است مهارت های لازم برای روبرو شدن  با موقیت های اجتماعی و برخورد های بین شخصی در بیمار ایجاد یا تقویت شود . فرض اساسی این است که متغیر برنامه فعالیت های روزمره فرد افسرده، برای عوض کردن برنامه تقویت حاکم بررفتار او نهایت ضرورت را دارد . بدیهی است قبل از همه باید شرایط محیطی و تاریخچه تقویت های بیمار پیشین دقیقاً بررسی گردد تا اشیاء ورویدادهای که می توانند در مورد او خاصیت تقویت کننده داشته باشند معین گردند. برای رسیدن به هدفهای فوق از شیوه های زیر استفاده می شود :

۱- افزایش فعالیت های خوش آیند یا مطبوع[۵]

۲- بالا بردن رفتار

۳- افزایش مهارت های اجتماعی وروابط متقابل با اشخاص دیگر

۴- دخالت های گروهی

افسردگی چیست ؟

 افسردگی [۱] فقط احساس موقتی گرفتگی ، اندوه یا دلتنگی نیست . افسردگی حالتی ورای غمگین بودن یا اندوه شدید بر اثر فقدان یک عزیز است . غمگین بودن وسوگواری ، واکنش های طبیعی وموقتی در مقابل تنش های زندگی هستند . این نوع خلق ها در مدت زمان نسبتاً کوتاهی بر طرف می شوند و فرد مجدداً وضعیت طبیعی خود را باز می یابد. در واقع افسردگی که غالباً به آن افسردگی بالینی یا اختلال خلق یا اختلال عاطفی اطلاق می شود ماه ها یا حتی سالها فرد را گرفتار می کند. بیماری های افسردگی بر احساسات ، افکار ، رفتار و سلامت جسمانی فرد تأثیر می گذارند(سالمانز[۲] ،۲۰۰۳).

افسردگی، سرماخوردگی بیماری روانی است . تقریباً همه، حداقل به صورت خفیف احساس افسردگی کرده اند . احساس دمغی، بی حوصلگی ، غمگینی، ناامیدی، دلسردی، و ناخوشنودی همگی تجربیات افسردگی رایج هستند. ولی آشنایی با این حالت ها موجب آگاهی وشناخت نمی شود ، زیرا فقط ظرف سی سال اخیر پیشرفت های قابل ملاحظه ای در زمینه شناخت این بیماری صورت گرفته است (روزنهان وسلیگمن[۳]،۲۰۰۶).

 

[۱] – Depression

[۲] – Salmans

[۳] – Rosenhan & Seligman

[۱] Depression

[۲] lavar

[۳] Anderia

[۴] – Blak burn

[۵] – pleasnt activities

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رویکردهای و درمان های افسردگی
  • مقاله درمان افسردگی با رویکرد پردازش اطلاعات
  • مقاله آزمون های ارزیابی افسردگی
  • مقاله افسردگی از دیدگاه معنوی‌گرایی
  • پرسشنامه افسردگی، اضطراب، استرس
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.