مقاله انگیزش تحصیلی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله انگیزش تحصیلی

تعداد صفحات: ۳۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

انگیزه یکی از عوامل مهم در یادگیری به شمار می آید، که باعث می شود یادگیرنده بر اساس نیاز و علاقه فردی خود به سمت یادگیری گرایش پیدا کند. دانش آموزان در درس هایی موفقیت بیشتری کسب می کنند که نسبت به آن موضوعات علاقه و انگیزه بیشتری دارند. انگیزه موفقیت در کارها و تحصیل را به وجود     می آورد و به همین تناسب، موفقیت بیشتر باعث انگیزه بیشتر برای ادامه کارها و تحصیلات را فراهم می آورد. یافته های تحقیقاتی متعدد نشان داده اند که موفقیت تحصیلی هم از ساختارهای دانش و هم از عوامل محیطی  و موقعیتی مثل  انگیزش تحصیلی متاثر است(برنشتاین و میر[۱]، ۲۰۰۵).

انگیزش دانش آموز برای یادگیری معمولاً به عنوان تعیین کننده اصلی در موفقیت و کیفیت برون داد یادگیری در نظر گرفته می شود. پژوهش ها نشان داده اند که ادراک شایستگی دانش آموز با افزایش مراحل تحصیلی کاهش پیدا می کند. این کاهش به عوامل مختلفی از جمله رقابت بیشتر، توجه کمتر معلم به پیشرفت انفرادی دانش آموز و استرس های ناشی از تغییر مدرسه نسبت داده می شود (به نقل از کامارودین[۲] و همکاران، ۲۰۰۹). برخی از مطالعات نیز نشان داده اند که حل مسئله، خلاقیت و درک عمیق یادگیری نیازمند سطوح بالایی از هیجان های مثبت و انگیزش درونی است (مور[۳]، ۲۰۰۵).

 

واژه های کلیدی: انگیزه، انگیزش، انگیزش تحصیلی، یادگیری، پیشرفت تحصیلی، رویکردها،

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعریف انگیزش و انگیزه ۷
اهمیت و معنای انگیزش ۹
انگیزش عمومی و انگیزش اختصاصی برای یادگیری ۹
نقش انگیزش در پیشرفت تحصیلی و یادگیری افراد ۱۰
انگیزش تحصیلی ۱۱
رویکرد های مختلف انگیزشی ۱۴
رویکرد رفتاری ۱۴
رویکرد شناختی ۱۴
رویکرد انسان گرایی ۱۵
رویکرد اجتماعی-فرهنگی ۱۸
رویکرد انتظار ضرب در ارزش ۱۸
نظریه انگیزش پیشرفت ۲۰
نظریه انگیزشی نسبت دادن ۲۱
راهبردهای ایجاد انگیزش تحصیلی در یادگیرندگان ۲۲
جمع بندی ۲۶
منابع ۲۸

 منابع:

دیبوراجی،استیک(۱۳۸۵). انگیزش برای یادگیری (از نظریه تا عمل)، ترجمه: حسن زاده،رمضان و عموئی،نرجس؛ دانشگاه فردوسی: انتشارات دنیای پژوهش.

سیف، علی‌اکبر. (۱۳۸۶). روانشناسی پرورشی نوین. ویرایش ششم. تهران: نشر دوران.

سیف،علی اکبر(۱۳۸۹)،روانشناسی پرورشی نوین(روانشناسی یادگیری و آموزش)، ویرایش ششم، نشر تهران: دوران.

کریمی،یوسف(۱۳۸۷)،روانشناسی تربیتی، تهران: انتشارات ارسباران.

ابراهیمی قوام، صغری. خاقانی زاده، مرتضی(۱۳۸۷). نقش انگیزش در یادگیری. راهبردهای آموزش سال اول، شماره ۱٫

قاسمی پیربلوطی، محمد(۱۳۷۴). بررسی رابطه بین انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر دوره راهنمایی تحصیلی منطقه ۷ آموزش و پرورش در تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم.

بال ساموئل (۱۳۷۳). انگیزش در آموزش و پرورش، ترجمه:دکتر مسدۜد،سید علی اصغر؛ شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.

کدیور، پروین ( ۱۳۷۴ ). روان شناسی تربیتی، چاپ هشتم، تهران: سمت

کدیور پروین، ولی اله فرزاد، مهدی دستا(۱۳۹۱). بررسی رابطه علی اهداف پیشرفت و راهبردهای خودتنظیمی با عملکرد حل مساله ریاضی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، شماره ۲۳، ص

کدیور،پروین(۱۳۸۶)،روانشناسی تربیتی، تهران: انتشارات سمت.

مقدمه

در نیم  قرن اخیر، مقوله آموزش و یادگیری همواره یکی از مباحث بسیار مهم روان شناسی بوده است. انسان از هنگام تولد، هر روز و هر لحظه در حال یادگرفتن و آموختن است. از این رو، یاد گرفتن و آموختن هم در حوزه های مختلف علوم دقیقه و هم در قلمروهای علوم نظری و انسانی یکی از مقوله های بسیار مهم می باشد. جریان یادگیری و آموزش یک جریان پیوسته و پایدار بوده و متکی بر دو دسته عوامل درونی و بیرونی است. روان شناسان در خصوص فرایند یادگیری و آموختن به دو دیدگاه، یعنی عوامل بیرونی و درونی، گرایش دارند. گروه اول از طرفداران نظریه ارتباطی در زمینه یادگیری می باشند. اینان معتقدند که یادگیری بیشتر بر اساس رابطه های محرک و پاسخ شکل می گیرد، یعنی اینکه یک عامل خارجی باعث انگیزش در موجود زنده می شود و رفتار جدیدی را در او پدید می آورد و این رفتار که اصطلاحاً پاسخ نامیده می شود، نشان دهنده فرایند یادگیری است. گروه دوم از روان شناسان که در زمینه های یادگیری و آموزش فعال هستند، یادگیری را معلول ادراکات موجود زنده می دانند و معتقدند که یادگیری و آموزش را بیشتر باید در چارچوب ادراکات و استدلالات موجود زنده تفسیر و ارزیابی کرد (قویدل، ۱۳۸۱).

بنابراین بارها دانش آموختگانی را دیده ایم که از لحاظ توانایی و استعداد یادگیری بسیار شبیه به هم هستند، اما در پیشرفت تحصیلی تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. این تفاوت ها نه تنها در یادگیری درس های آموزشگاهی بلکه در سایر فعالیت های غیر تحصیلی نیز به چشم می خورد. این جنبه از رفتار آدمی به حوزه انگیزش مربوط می شود(سیف، ۱۳۸۷).

کریمی(۱۳۸۷) بیان می دارد، یک کلاس ایده ال کلاسی است که در آن دانش آموزان به درس توجه کامل دارند، سوالات زیادی می پرسند، در بحث های کلاسی شرکت دارند، تکالیف تعین شده را با دقت و به موقع انجام می دهند و معلم را وادار می کنند که به خاطر پاسخگویی به پرسش آنها به منابع اضافی مراجعه کند و اطلاعات خود را افزایش دهد. چنین کلاسی را کلاس دارای انگیزه می خوانند. در واقع انگیزش موتور محرک تلاش و فعالیت برای یادگیری است. دانش آموز بی انگیزه نه تنها رغبتی به درس خواندن و یادگیری نشان نمی دهد، بلکه با بی تفاوتی و بی توجهی خود چه بسا برای کار کردن دیگران در کلاس نیز مزاحمت ایجاد کند(کریمی،۱۳۸۷).

شناسایی مفهوم انگیزش و آگاهی از انگیزه های مختلف و تاثیر آنها بر فرایند یادگیری دانش آموزان به معلم کمک می کند تا در طرح و اجرای برنامه های آموزشی خود روش های بهتری را به کار ببندند           (سیف، ۱۳۸۷).

تعریف انگیزش و انگیزه

از اصطلاح انگیزش تعریف های مختلفی به عمل آمده است. یکی از جامع ترین آنها تعریف زیر است: انگیزش به نیروی ایجاد کننده، نگهدارنده و هدایت کننده رفتار  گفته می شود. انگیزه به صورت خواست یا نیاز ویژه ای که انگیزش را موجب می شود، تعریف شده است. انگیزه و انگیزش غالبا به صورت مترادف به کار برده می شوند. با این حال می توان انگیزه را دقیق تر از انگیزش دانست. به این صورت که انگیزش را عامل کلی مولد رفتار اما انگیزه را علت اختصاصی یک رفتار خاص به حساب آورد. مثلا وقتی که می پرسیم چرا فلان شخص رفتار خاصی را انجام می دهد، به دنبال انگیزه او هستیم. اصطلاح انگیزه بیشتر در اشاره به رفتار انسان به کار می رود. روسل[۱](۱۹۷۱) در این باره می گوید: انگیزه برای مشخص کردن قصد یا بازده دلخواه یک رفتار به کار می رود. پس کاربرد اصطلاح انگیزه برای حیوانات جایز نمی باشد(کدیور، ۱۳۸۶).

انگیزش در علوم تربیتی مفهومی ریشه ای دارد. هنگامی که در نظام تربیتی شکستی رخ می دهد غالبا انگیزش نکوهیده می شود. چنانچه کودکان بومی استرالیای مرکزی و یا کودکان سیاه پوست محروم آمریکایی نتوانند در مدرسه، به خوبی از عهده آن برآیند، بسیاری از معلمانشان انگشت روی انگیزه ضعیف آنان می گذارند و زمینه خانوادگی آنان را مسئول آموزش آن می دانند. والدین این قصور را بر گردن نمی گیرند و می گویند که شکست برآیند تدریس بد است. بدان معنا که هیچ قصوری در زمینه خانوادگی وجود ندارد و معلم خوب باید بتواند دانش آموزان را برانگیزد(بال[۲]، ترجمه مسدد،۱۳۷۳).

 

[۱] . Rosell

[۲] . Ball

[۱] – Brunstein &Mayer

[۲] . Kamarodin

[۳] . Moor

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله پاداش و انگیزه کارکنان
  • مقاله انگیزش در مدیریت
  • مقاله انگیزه، عامل پیشرفت تحصیلی
  • مقاله افت تحصیلی
  • نقش یادگیری خود تنظیمی در پیشرفت تحصیلی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.