مقاله بی تابعیتی در کنوانسیونهای بین المللی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله بی تابعیتی در کنوانسیونهای بین المللی

تعداد صفحات: ۵۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تابعیت اصطلاحی است در حقوق بین المللی خصوصی که به معنای عضویت فرد در جمعیت تشکیل دهنده دولت است.

تابعیت در لغت به معنای پیرو و فرمانبردار است و تابع کسی است که عضو جمعیت اصلی[۱] دولتی باشد.

تابعیت در حقیقت نشان دهنده یک رابطه سیاسی، حقوقی و معنوی بین فرد و دولت می باشد. (منظور از شخص اعم از هر شخص حقیقی و حقوقی می باشد و منظور از دولت شخصیت حقوقی مستقلی است که دارای ۴ عنصر سرزمین، جمعیت، حکومت و حاکمیت می باشد که از نظر بین المللی دولتهای دیگر آنرا به رسمیت شناخته اند.[۲])

تابعیت یک رابطه سیاسی است زیرا از حاکمیت دولت ناشی می شود و الزام و وفاداری فرد نسبت به تکالیف و وظایفش در جامعه و همچنین حمایت دولت از شخص را به همراه دارد.تابعیت یک رابطه حقوقی است زیرا در مجامع بین المللی و داخلی آثار حقوقی خاصی را دارد و در حقیقت ارتباط بین فرد و دولت از طریق همین رابطه حقوقی است که برقرار می شود و حقوق است که به این رابطه نظم می دهد.و تابعیت رابطه معنوی است زیرا افراد کشور از نظر اهداف مشترک از قبیل مذهب، فرهنگ، اخلاق و… به هم پیوند می زند و در هم می آمیزد. حالا چنانچه این رابطه به علت هایی مانند مهاجرت یا پناهندگی، مجازات، ترک تابعیت و اختلاف قوانین کشورها از بین برود یا اینکه از ابتدا اصلاً این رابطه بوجود نیامده باشد می توان آن شخص را بی تابعیت (Apatrid) می نامند.[۳]

امروزه مسأله بی تابعیتی یکی از موارد مهم در عرصه حقوق بین الملل می باشد که آنگونه که باید به آن پرداخته نشده است و کنوانسیون های بین المللی بطور دقیق به این موضوع پرداخته اند. در این مقاله سعی شده است به بررسی نمونه ای از کنوانسیون هایی که در این زمینه بحث کرده اند از جمله کنوانسیون حقوق کودک، کنوانسیون اروپایی تابعیت ، وضعیت اشخاص بی تابعیت و اعلامیه جهانی حقوق بشر ، مورد بررسی قرار گیرند.

این مقاله مشتمل بر ۵ گفتار می باشد که در گفتار اول کنوانسیون اروپایی تابعیت و در گفتار دوم کنوانسیون کاهش موارد بی تابعیتی و در گفتار سوم اعلامیه جهانی حقوق بشر و در گفتار چهارم کنوانسیون حمایت از حقوق کودک و در گفتار پنجم کنوانسیون وضعیت اشخاص بی تابعیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

کلید واژگان: بی تابعیتی، کنوانسیون اروپایی تابعیت ، اعلامیه جهانی حقوق بشر ،کنوانسیون حمایت از حقوق کودک و کنوانسیون وضعیت اشخاص بی تابعیت، کنوانسیون کاهش موارد بی تابعیتی

فهرست مطالب

چکیده ۶
مقدمه: ۸
گفتار اول: کنوانسیون اروپایی تابعیت: ۹
بخش اول: موضوعات عمومی تابعیت: ۱۰
بخش دوم: اصول کلی تابعیت: ۱۰
بخش سوم: قواعد تابعیت: ۱۱
بخش چهارم : کنوانسیون اروپایی تابعیت ۱۵
بخش پنجم: مشکلات تابعیتی ۱۶
بخش ششم: همکاری میان دول عضو ۱۸
بخش هفتم: اجرای کنوانسیون ۱۹
گفتار دوم: بررسی کنوانسیون کاهش موارد بی تابعیتی ۲۰
بخش اول: کلیات ۲۰
بخش دوم: بررسی مواد یک تا پنج کنوانسیون کاهش موارد بی تابعیتی: ۲۱
بخش سوم: بررسی مواد شش گانه کنوانسیون ۲۳
گفتار سوم: اعلامیه جهانی حقوق بشر ۲۹
بخش اول: کلیات ۲۹
بخش دوم: تفسیر بند الف ماده ۱۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر ۳۰
گفتار چهارم: کنوانسیون حقوق کودک ۳۳
بخش اول: کلیات ۳۳
بخش دوم: تفسیر ماده ۷ ۳۵
بند اول: کودک و حق ملیت ۳۵
بند دوم: علل بی هویتی در کودکان ۳۶
بند سوم: پی آمدهای بی ملیتی کودکان ۳۷
بند چهارم: مبارزه با بی هویتی کودکان ۳۷
گفتار پنجم: کنوانسیون وضعیت اشخاص بی تابعیت ۳۸
بخش اول: کلیات ۳۸
بخش دوم: مواد مهم کنوانسیون وضعیت افراد بی تابعیت ۴۰
بخش سوم: تفسیر مواد کنوانسیون ۴۲
نتیجه گیری: ۴۸
منابع ۴۹

منابع

۱- سلجوقی، محمود، بایسته های حقوق بین الملل خصوصی، چاپ دوم، نشر میزان، تهران، ۱۳۸۶

۲- نصیری، محمد، حقوق بین الملل خصوصی، چاپ دوم، مؤسسه انتشارات آگاه، تهران، ۱۳۷۲

۳- کاکاوند، محمد، حقوق اشخاص بی تابعیت، روزنامه اعتماد، سال ۱۳۸۶

۴- رابرت، بوسچک، فرهنگ حقوق بین الملل، گنج دانش، چاپ اول، جلد سوم، ۱۳۷۵

۵- گلدوزیان، مریم السادات، بررسی وضعیت بی تابعیتی، مجله حقوقی زنان، شماره ۱۷

۶- واحدی، قدرت الله، حقوق کودک در کنوانسیون جهانی، روزنامه ایران، سال ۱۳۸۳

۷- ملکی، حسین، نظام بین المللی حقوق کودک، نشرآمیز، سال ۱۳۸۸

۸- مهرپور، حسین، حقوق اشخاص بی تابعیت، روزنامه اطلاعات، ۱۳۷۴

۹- ضیائی بیگدلی، محمدرضا، حقوق بین الملل عمومی، چاپ سی و هفتم، گنج دانش، تهران، ۱۳۸۸

۱۰- آل کجباف، حسین، تابعیت در ایران و سایر کشورها، چاپ اول، انتشارات جنگل، ۱۳۸۹

۱۱- ارفع نیا، بهشید، حقوق بین الملل خصوصی، جلد اول، چاپ سوم، انتشارات تهیاب، ۱۳۷۶

۱۲- کاتوزیان،، ناصر، قانون مدنی در نظم حقوق کانون، چاپ نهم، نشر میزان، تهران، ۱۳۸۳

مقدمه:

در ماده ۱۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر مقرر شده است که همه افراد از حق داشتن تابعیت بهره مند هستند و هیچ کس بصورت خودسرانه از تابعیتش محروم نخواهد شد. بی تابعیتی یا نداشتن تابعیت مؤثر و قانونی مشکلی حاد و بزرگ است. مقررات تدوین شده به منظور پرهیز یا کاهش موارد بی تابعیتی در چندین معاهده بین المللی حقوق بشری از جمله  کنوانسیون حقوق کودک، کنوانسیون اروپایی تابعیت ، وضعیت اشخاص بی تابعیت و اعلامیه جهانی حقوق بشر و …گنجانیده شده است. براساس کنوانسیون حقوق کودک نیز به حق کودک برداشتن تابعیت با تصریح بر اینکه ولادت کودکان بی درنگ پس از بدنیا آمدن آنها ثبت خواهد شد، اشاره شده و عنوان شد. کودک در هنگام تولد از حق داشتن نام و برخورداری از تابعیت بهره مند است. کنوانسیون وضعیت اشخاص بی تابعیت به جای امحای بی تابعیتی به حمایت از اشخاص بی تابعیت پرداخته است. حق داشتن تابعیت از آن جهت مهم است که بیشتر دولت ها فقط به اتباع خود اجازه می دهند حقوق کامل سیاسی مدنی، اقتصادی و اجتماعی را در محدوده مرزهای آن کشور اعمال کنند. تابعیت به این افراد این توانایی را می دهد که از حمایت دولت خود بهره ببرند و نیز به دولت اجازه می دهد براساس حقوق بین الملل از تبعه اش حمایت کند و قواعد حمایت دیپلماتیک دولت ها از این منطق پیروی می کند که افراد باید دارای تابعیتی باشند تا از حمایت دیپلماتیک دولتی بهره ببرند، اما اصول حقوق بشر در پی نشان دادن این موضوع است که داشتن یا نداشتن تابعیت هیچ اثری بر بهره مندی انسان از حقوق بشر بگذارد، از این رو بی تابعیتی نباید مانع اعمال قواعد حقوق بشری در مورد افراد مورد اشاره در کنوانسیون ۱۹۵۴ بشود.

این مقاله مشتمل بر ۵ گفتار می باشد که در گفتار اول کنوانسیون اروپایی تابعیت و در گفتار دوم کنوانسیون کاهش موارد بی تابعیتی و در گفتار سوم اعلامیه جهانی حقوق بشر و در گفتار چهارم کنوانسیون حمایت از حقوق کودک و در گفتار پنجم کنوانسیون وضعیت اشخاص بی تابعیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

گفتار اول: کنوانسیون اروپایی تابعیت:[۱]

این دولتهای عضو شورای اروپا و دیگر دول امضاء کننده این کنوانسیون با ملاحظه اینکه هدف شورای اروپا رسیدن به وحدت بیشتر میان اعضای آن است با در نظر داشتن اسناد بین المللی بی شماری که در مورد بی تابعیتی، چند تابعیتی و تابعیت مضاعف وجود دراد، با شناسایی این امر که در میائل راجع به تابعیت باید منافع مشروع دولتها و افراد توجهی خاص مبذول شود با توجه به اعتلای توسعه تدریجی اصول قانونی مربوط به تابعیت و اتخاذ آن اصول توسط قوانین داخلی و همچنین تا حد ممکن احتراز از موارد بی تابعیتی، با ابراز علاقه به اجتناب از تبعیض در مورد امور راجع به تابعیت، با آگاهی از حق احترام به نهاد خانواده، مندرج در ماده ۸ کنوانسیون حمایت از حقوق بشر و آزادیهای اساسی با بذل توجه به نگرشهای متفاوت دولتها در امر چند تابعیتی و شناسایی آزادی هر دولت در تصمیم گیری نسبت به آثاری که در قوانین داخلی خود برای کسب یا برخورداری دولت دیگر قائل می شود.

با توافق نسبت به مطلوب بودن یافتن راه حل های مناسب در خصوص آثار چند تابعیتی و به ویژه در مورد حقوق و تکالیف افراد دارای تابعیتهای متعدد با در نظر داشتن این واقعیت که مطلوب است شخص دارای تابعیت دوگانه یا تابعیت مضاعف، تعهدات نظامی خود را فقط نسبت به یکی از کشورهای عضو ایفا نماید.[۲]

 

[۱]–  European Convention on Nationality

[۲]– ر.ک به مقدمه کنوانسیون اروپایی تابعیت

[۱]– سلجوقی، محمود، حقوق بین الملل خصوصی، نشر میزان، جلد ۱، ص ۱۴۸ و ۱۴۹ ، ۱۳۸۶ .

[۲]– نصیری، محمد، حقوق بین الملل خصوصی، انتشارات آگاه، ص ۲۷، ۱۳۸۶ .

[۳]– نصیری، محمد، حقوق بین الملل خصوصی، انتشارات آگاه ص ۶

 

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.