مقاله تئوری رهبری معنوی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تئوری رهبری معنوی

تعداد صفحات: ۳۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

معنویت و رهبری هر دو سازه‌های پیچیده‌ای هستند. معنویت به عنوان موضوعی جدید در تئوری‌های رهبری معرفی شده‌، به گونه‌ای که همپوشانی بسیاری میان معنویت در محیط کاری و تئوری‌های رهبری وجود دارد. معنویت و رهبری در اسلام دو روی یک سکه هستند و نمی توانند جدا از هم دیده شوند. آن دو به هم آمیخته شده و هر دو در پایگاه اخلاقی اسلام پایه ریزی شده‌اند. هر دو مرتبط با خدا هستند و ریشه در تسلیم خود در برابر قدرت الهی دارند (Al arkoubi, 2008‌).

از طرفی، در سال‌های اخیر، توجه بیشتر محققان و اندیشمندان عرصه مدیریت و سازمان به سمت موضوع رهبری معنوی و معنویت در سازمان کشانده شده است. معنویت در سازمان می‌تواند روحیه نوع دوستی و عشق به سازمان و فعالیت‌های درون آن را در کارکنان احیا کند. به دنبال این موضوع، بسیاری از تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که رهبری معنوی می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد تعهد سازمانی در کارکنان ایفا کند. باید به این امر توجه داشت که در بازار رقابتی امروز، داشتن کارکنانی متعهد به اهداف سازمانی و نیز کارکنانی با انگیزه و هدفمند، نه تنها برای پیشبرد اهداف سازمان مفید بوده، بلکه امری ضروری می‌باشد. راهکارهای بسیاری برای ایجاد انگیزه و تلاش و نیز به دنبال آن رضایت شغلی در کارکنان و شکل گیری تعهد آن‌ها تا به امروز شناسایی شده است. راهکارهایی که بیشتر جنبه مادی داشته و به مرور زمان برای کارکنان عادی تلقی می‌شود و چه بسا که پاداش‌های مادی، در کارکنان ایجاد زیاده خواهی نماید. اما زمانی که موضوع معنویت و نیروی فرامادی در سازمان حاکم باشد، و کارکنان نیز با آن سنخیت پیدا کنند، به دنبال آن می‌توان عشق به سازمان و تعهد قلبی عمیق کارکنان را به اهداف سازمان و رهبران معنوی مشاهده کرد (Fry, 2005)

 

واژه های کلیدی: رهبری معنوی، معنویت، رهبری، معنویت در محیط کار، تئوری رهبری معنوی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
مروری بر تاریخچه رهبری معنوی ۶
اهمیت و ضرورت رهبری معنوی ۸
مفاهیم و تعاریف معنویت در رهبری معنوی ۹
معنویت در سازمان‌ها و محیط‌های کاری ۱۱
ارتباط میان رهبری معنوی و معنویت ۱۴
رهبری معنوی ۱۵
دلایل روی آوردن به رهبری معنوی ۲۰
مفهوم سازی رهبری معنوی در محیط کاری ۲۱
مدل رهبری معنوی ۲۳
پیامدهای رهبری معنوی ۲۷
عوامل موثر بر رهبری معنوی ۲۸
نتیجه گیری ۳۰
منابع و مآخذ ۳۱

منابع

ضیائی, محمد صادق. نرگسیان, عباس. آیباغی, سعید. (۱۳۸۷), نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران, نشریه مدیریت دولتی, دوره اول, شماره ۱

خائف الهی، احمد علی، بهرام میرزایی، آرش و متقی، پیمان (۱۳۸۹)، مؤلفه های رهبری معنوی در سازمان، مجله تدبیر، شماره ۲۱۷، صص ۲۹-۳۳٫

فرهنگی، علی اکبر، فتاحی، مهدی و واثق، بهاره (۱۳۸۵)، معنویت در محیط کار و نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، ش ۱۳، ص ۵- ۳۶٫

رودگر, محمد جواد, (۱۳۸۶), نقش اخلاق و معنویت در کارامدی نظام اسلامی, فصلنامه حکومت اسلامی, سال دوازدهم, شماره ۴۴

رابینز، استیفن (۱۳۹۰). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.

نادری, ناهید و رجایی پور, سعید., (۱۳۸۹)., مدیریت با رویکردی معنوی (شاخص های ارزیابی تحقق معنویت در سازمان), مطالعات اسلامی در علوم انسانی, سال اول, شماره اول

مرادی, مسعود و موسوی حجازی, بهار. (۱۳۸۷), نقش طراحان در روند خلق هویت سازمانی, ماهنامه تدبیر, شماره ۱۹۴

مقدمه

موضوع معنویت در سازمان‌ها در حال تبدیل به مقوله کاربردی در رفتار سازمانی است. معنویت در محیط کار نه تنها به پیامدهای فردی مفیدی چون: بالا رفتن سلامت جسمی و روحی منجر می‌شود‌، بلکه به بهبود توانایی‌های سازمانی و نیز یادگیری سازمانی می‌انجامد. (Pitersanj 2011) می‌گوید که یادگیری سازمانی اهمیتی اساسی در خلق نیازهای سازمان در دوران بعدی دارد. به گفته (Esoibai, 1992)، سازمان‌ها توانایی یادگیری خود را بالا می‌برند تا به ایجاد استراتژی‌های سازمانی مفید تری دست یابند. برکات نیز (۲۰۰۶) گفته است که سازمان‌ها باید به طور روزافزونی یاد بگیرند تا بهتر بتوانند با تغییرات ناگهانی در حوزه کاری خود منطبق شوند (Aydin & Ceylan, 2009‌).

سازمان‌های امروزی برای آنکه از قافله عقب نمانند‌، اکثر آن‌ها توجه خود را معطوف به رهبران سازمانی کرده‌اند و با شجاعت و جسارت خاصی سعی در ایجاد تغییرات اساسی درون سازمانی دارند‌، زیرا که رهبری با ایجاد تغییر سر و کار دارد. در حقیقت در حال حاضر یک نیروی شتابان آشکار و نمایان برای تغییر سازمانی و جامعه جهانی در حال حرکت است. از این جهت نیاز به رهبران معنوی در سازمان‌های یادگیرنده‌ای نمود پیدا می‌کند که الگوهای تفکر در آنها به طور کلان پرورش یافته باشد. کارکنان در اینچنین سازمان هایی توانمند هستند و شایستگی دستیابی به چشم انداز روشن سازمانی را به طور آشکار دارا هستند. بنابراین وجود رهبری معنوی در این سازمان‌ها مستلزم تغییرات و موفقیت‌های پی در پی است. (judge & bono & Gerhardt, 2002).

مروری بر تاریخچه رهبری معنوی

فرهلم[۱] (۱۹۹۶)، از اولین محققینی بود که اصطلاح رهبری و معنویت را با هم برای توصیف معنویت در رهبری محیط کاری و سازمان‌ها به کار برد و از آن تاریخ، دیگر محققان تلاش کردند تا به یافته‌های وی اعتبار بخشیده و به سوی تئوری رهبری معنوی راه یابند. برخی از دانشمندان، در آن دوران رهبری معنوی را در سازه هایی همچون هوش عاطفی، اخلاقیات، ارزش‌ها و نیز ویژگی هایی چون کاریزماتیک، مباشرت، تحول آفرین و خدمتگذار توصیف کرده‌اند (Dent et all, 2005).

نویسندگان دیگری نیز مانند بایبرمن[۲] وهمکارانش(۱۹۹۹)، استراک و همکارانش(۲۰۰۲)، فرای (۲۰۰۳)، ریو (۲۰۰۵) به این موضوع پرداخته­اند و به این نتیجه رسیده­اند که رهبری و معنویت چنان می­توانند در هم تنیده باشند که حتی بتوان یک نوع رهبری به نام رهبری معنوی را وارد ادبیات رفتار سازمانی نمود و پژوهش­ها در حوزه­ی آن تا جایی پیش رفت که لوئیس فرای معتقد بود که یکی از مهم­ترین عوامل فراموش­شده تئوری­های انگیزش، رهبری معنوی بوده است ( خائف الهی و همکاران، ۱۳۸۹).

 

[۱]– frhelem

[۲]– bayermen

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رهبری معنوی در سازمان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.