مقاله تاثیرات تولد فرزند بر والدین

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تاثیرات تولد فرزند بر والدین

تعداد صفحات: ۵۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در زندگی هر زوج موقعیت هایی ایجاد می شود که می تواند تعادلی را که پس از مدت زمانی به وجود آمده بر هم زده و زندگی زناشویی را با چالش روبه رو کند. با آینده نگری و رعایت برخی موارد می توان از وقوع موقعیت های ناخوشایند جلوگیری کرد. اما رویارویی با برخی موارد در زندگی مشترک گریز ناپذیر است. یکی از مواردی که می تواند در زندگی تعادل یافته یک زوج جوان به صورت موقت اختلال ایجاد کند تولد فرزند است. تولد فرزند حادثه ای است که خواه ناخواه بر روابط خانوادگی و زناشویی اثر می گذارد و البته طبیعی است که این تغییر در مورد فرزند اول و در زوج های جوان بیشتر به چشم بخورد.

ورود عضو جدید (فرزند) سیستم خانواده را با تغییرات زیادی مواجه می‌کند. شامل تغییر روزمره، مسئولیت‌ها و ساختار دهی مجدد ارتباطات زوج‌ها می‌باشد (بست، کاکس، پین[۱]،۲۰۰۲). تولد اولین فرزند به عنوان زمان شادی و هیجان پیش بینی شده است، اما این موضوع می‌تواند به عنوان یک «موهبت مختلط[۲]» گذار به والدینی باشد. به طوری که با خواسته های زیاد، خستگی و سردرگمی در مورد تغییرات در نقش‌ها و ارتباطات همراه باشد (گجردیگن و سنتر[۳]، ۲۰۰۵) .

تحقیقات تفاوت‌های جنسی در طی دوران گذار به والدینی را نشان می‌دهند به طوری که رضایت زناشویی ابتدا در زنان و سپس در مردان کاهش می‌یابد. (بلسکی، پنسکی،۱۹۸۸). عوامل زیادی بر رضایت زناشویی در طی دوران گذار به والدینی تأثیر دارند از جمله: خستگی (الیک، هادسون و فلیک[۴]،۲۰۰۲)، عدم اوقات فراغت (کلکستون، جنی، پری ، جنکینز[۵]،۲۰۰۸) و کاهش زمان با هم بودن زوج ها می‌توانند باعث کاهش رضایت زناشویی شوند (پری، جنکینز و کلکستون،۲۰۱۱). به ویژه تقسیم کارهای خانه می‌تواند مسئله ساز شود (باکستر، هویت، و هاینز[۶]، ۲۰۰۸) بخصوص هنگامی که مادران احساس کنند این تقسیم وظایف غیر عادلانه می‌باشد (گروت و کلارک[۷]،۲۰۰۱). درانتقال به مرحله والدینی تغییرات در روابط جنسی باعث تغییر در صمیمیت عاطفی که قطعاً بسیار مهم است می‌شود (پیسی[۸]، ۲۰۰۴). عوامل موثر دیگر عبارتند از نقش‌ها و هویت، ایدئولوژی‌ها و باورهای جنسیتی و عوامل مذهبی (دیو و ویل لوکس[۹]،۲۰۱۱).

خانواده را می‌توان به عنوان یک سیستم، یا یک کل فرض کرد. ممکن نیست روابط اعضا و افراد را بدون شناخت این وابستگی درک کرد. به عنوان مثال، محققان سیستم‌های خانواده دریافته‌اند که خانواده مبدأ بر روابط زناشویی زوج‌ها حتی به عنوان انتقال بین نسلی مثبت و منفی رفتارهای زناشویی تأثیر دارند (کوران و هازن ، جکوبوییتز، ساساکی[۱۰]،۲۰۰۶).

با توجه به مطالب ذکر شده این مقاله درصدد است که تغییرات، و رضایت زناشویی زنان را در انتقال به مرحله والدینی بررسی کند.

 

کلمات کلیدی:رضایت زناشویی، انتقال به مرحله  والدینی، فرزند، خستگی

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
سیستم‌های خانواده ۱۰
مراحل رشد خانواده ۱۳
نقش‌های والدینی ۱۸
تاثیر انتقال به مرحله والدینی بر رضایت زناشویی ۱۹
مشکلات برای زوج‌ها بعد از تولد فرزند ۲۳
روابط پدر و مادر ۲۴
تأثیر بر فرد ۲۷
تعارض و افسردگی ۲۹
خستگی ۳۲
اوقات فراغت و مصاحبت ۳۳
تقسیم کار و دیدگاه‌های جنسیتی ۳۴
هویت و اضافه بار نقش ۴۱
صمیمیت هیجانی و جنسی ۴۳
مذهب و معنویت ۴۷
نتیجه گیری ۵۰
فهرست منابع ۵۳

منابع

گلدنبرگ، آی. و گلدنبرگ، اچ.(۱۳۸۷).خانواده درمانی. ترجمه برواتی، نقشبندی و ارجمند .س، تهران: نشر روان، چاپ دوم (تاریخ انتشار اثر اصلی ۲۰۰۰).

آذری،ز، احمدی علون آبادی، س(۱۳۸۵). تاثیر حمایت اجتماعی شوهران بر افسردگی پس از زایمان همسران ، تحقیقات پرستاری و مامایی.

نیک پور،مریم؛ عابدیان، زهرا؛ بنی حسینی، زهرا، ابراهیم زاده، سعید(۱۳۹۱). ارتباط نوع زایمان با افسردگی پس از زایمان. مجله اصول بهداشت روانی. سال ۱۴(۱). ص۵۳-۴۶

اساتید انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان با همکاری اساتید انجمن ترویج تغذیه با شیرمادر(۱۳۸۹).اصول وروش های کاربردی در فرزند پروری . تهران: انتشارات انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر.

Cox, M. J., & Paley, B. (1997). Families as systems. Annual review of psychology, 48(1), 243-267.

Cox, M. J., Paley, B., Burchinal, M., & Payne, C. C. (1999). Marital perceptions and interactions across the transition to parenthood. Journal of Marriage and the Family, 611-625.

Cox, M. J., Paley, B., Burchinal, M., & Payne, C. C. (1999). Marital perceptions and interactions across the transition to parenthood. Journal of Marriage and the Family, 611-625.

Dew, J., & Wilcox, W.B. (2011b). Motherhood and marriage: A response. Journal of Marriage and Family, 73, 29-32.. doi: 10.111/j.1741-3737.2010.00786.x.

Huston, T. L., & Vangelisti, A. L. (1995). How parenthood affects marriage.

Huston, T. L., & Vangelisti, A. L. (1995). How parenthood affects marriage.

Jacobs, J. A., & Gerson, K. (1997). Toward a family-friendly, gender-equitable work week. U. Pa. J. Lab. & Emp. L., 1, 457.

Jacobs, J. A., & Gerson, K. (2009). The time divide: Work, family, and gender inequality: Harvard University Press.

Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2001). Age and birth cohort differences in self-esteem: A cross-temporal meta-analysis. Personality and Social Psychology Review, 5(4), 321-344.

مقدمه

یکی از رخدادهای مهم زندگی والد شدن است زیرا که مستلزم تغییرات و بازسازی روابط زوج‌ها خواهد بود. تولد نخستین کودک به عنوان زمانی برای شادی و هیجان در نظر گرفته می‌شود. ولی این موضوع می‌تواند یک موهبت پیچیده باشد زیرا انتقال به مرحله  والدینی به نوعی همراه با تقاضاهای کاری سنگین، خستگی و سردر گمی در مورد نقش‌های والدینی و روابط است (گجردگین و سنتر[۱]،۲۰۰۵). بسیاری از والدین لذت و شادی را در نوزادشان پیدا می‌کنند (گاتمن و نوتاریوس[۲]، ۲۰۰۲) ولی در عین حال با چالش‌های مهمی مثل تقاضای مراقبت از نوزاد مواجه می‌شوند. به علاوه تولد نخستین کودک مستلزم سازگاری زیاد در زندگی زوج‌ها خواهد بود که شامل تغییر در سبک زندگی، اولویت‌ها و روابطشان است (پیسی[۳]، ۲۰۰۴).

این تغییرات عمده زندگی می‌توانند استرس زا باشند. والدین با افزایش تقاضاهای جدید در زندگی‌شان، همراه با از دست دادن حمایت‌های محیطی از جانب دوستان و همکاران روبرو می‌شوند. از جمله جنبه‌هایی که بسیاری از زوج‌ها ذکر می‌کنند و سبک زندگی آن‌ها را به طور کلی تغییر می‌دهد. شامل تمرکز طاقت فرسا بر کودک، افزایش نیاز برای سازماندهی، نداشتن زمان کافی برای با یکدیگر بودن و نداشتن فعالیت‌ها و تغییر سبک زندگی سابق، کمبود خواب در ماه‌های اول و مشکلات مالی که تعدادی از زوج‌ها به عنوان چالش توصیف می‌کنند(کوان و کوان،۲۰۰۰). همچنین، زوج‌ها ممکن است با تغییر در دیدگاه‌هایشان در مورد خود مواجه شوند. در طی انتقال  به مرحله والدینی، کاهش اعتماد به نفس برای مادران جوان در طول حاملگی و شش ماه بعد از تولد و برای پدران شش ماه تا هجده ماه پس از تولد ، قبل از بازگشت به خط پایه اتفاق می‌افتد(کوان و کوان[۴]، ۲۰۰۰). این تغییر در اعتماد به نفس و هویت ممکن است به احساس افسردگی که گاهی اوقات پدر و مادر تجربه می‌کنند منجر شود.

سیستم‌های خانواده

شناخت خانواده به عنوان سیستم پیچیده یک مبنای نظری را برای کاوش در انتقال به مرحله والدینی فراهم می سازد.  بوندز و گوندلی[۱] (۲۰۰۷) تئوری سیستم‌های خانواده را به عنوان یک کل سازمان یافته متشکل از خرده سیستم می‌دانند. «به عنوان مثال خرده سیستم‌های زناشویی، سیستم والدینی و والد – فرزندی می‌باشد که به یکدیگر وابسته هستند. از آن جایی که اعضای خانواده جزیی از سیستم پویا می‌باشند، تغییرات در آن سیستم افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. (گالوین، بایلوند و برومل[۲]،۲۰۰۸). از طریق ارتباط، اعضای خانواده معانی مشترک ایجاد می‌کنند. طوری که اعضا به راحتی معانی موجود در خانواده خودشان را درک می‌کنند. تئوری سیستم‌های خانواده شناخت مرحله انتقال به مرحله  والدینی را از طریق چندین مفهوم کلیدی مطرح ساخت. تئوری سیستم‌ها فرض می‌کند خانواده‌ها به واسطه وابستگی متقابل مشخص می‌شوند. در هر سیستمی هر قسمت برای عملکرد کامل به دیگری وابسته است. به نوبه خود اجزای فردی، یک کل را می‌سازند که بزرگ‌تر از اجزای آن می‌باشد. در خانواده، تغییر در یک عضو بر اعضای دیگر نیز تأثیر دارد. (گالوین، دیکسون[۳]، مروو،۲۰۰۶).

 

[۱] Bonds, D. D., & Gondoli, D. M.

[۲] Galvin, K.M., Bylund, C.L., & Brommel, B.J.

[۳] Galvin, Dickson, & Marrow

[۱] Gjerdignen & Center

[۲] Gottman, J.M., & Notarius, C.J.

[۳] Pacey, S.

[۴] Cowan & cowan

[۱] Bost, K. K., Cox, M. J., Burchinal, M. R., & Payne, C.

[۲] mixed blessing

[۳] Gjerdingen, D. K., & Center, B. A.

[۴] Elek, S. M., Hudson, D. B., & Bouffard, C.

[۵] Claxton, A., & Perry‐Jenkins, M.

[۶] Baxter, J., Hewitt, B., & Haynes, M.

[۷] Grote, N. K., & Clark, M. S.

[۸]Pacey, S.

[۹] Dew, J., & Wilcox, W.B.

[۱۰] Curran, M., Hazen, N., Jacobvitz, D., & Sasaki, T

 

80,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عوامل تعیین کننده ی رضایت زناشویی
  • مقاله رضایت زناشویی و عوامل مؤثر بر آن
  • مقاله رضایت زناشویی، نظریه ها و عوامل موثر بر آن
  • پرسشنامه رضایت زناشویی – فرم بلند انریچ
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.