932 views
عنوان
تعداد صفحات: ۳۸
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
رویکرد روانشناسی مثبتگرا، با توجه به استعدادها و توانمندی های انسان (به جای پرداختن به نابهنجاری ها و اختلالات) در سالهای اخیر مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است. این رویکرد هدف نهایی خود را شناسایی سازه ها و شیوه هایی میداند که بهزیستی انسان را به دنبال دارد. از این رو عواملی که سبب سازگاری هر چه بیشتر آدمی با نیازها و تهدیدهای زندگی میگردند، بنیادی ترین سازه های مورد پژوهش این رویکرد می باشند. در این میان، تاب آوری جایگاه ویژهای در حوزه های روانشناسی تحولی، روانشناسی خانواده و بهداشت روانی یافته است. به طوری که هر روز بر شمار پژوهشهای مرتبط با این سازه افزوده میشود.
پژوهشها به طور پایا، عواملی را که مؤثر بر تاب آوری هستند، را گزارش کرده اند؛ نظیر مراقبت حمایتی و مثبت، روابط خانوادگی، پدر و مادری کردن شایسته، ویژگیهای افراد و توانایی شناختی بالا (ماستن و دیگران،۱۹۹۹؛ ویمان و دیگران[۱]،۱۹۹۹).
واژه های کلیدی: تاب آوری، فرزندپروری، خانواده، روانشناسی مثبتگرا
چکیده ۵
مقدمه ۶
تعاریف تاب آوری ۸
روان شناسی مثبتگرا و تاب آوری ۹
انواع تاب آوری ۱۰
۱٫ تاب آوری عمومی ۱۰
۲٫ تاب آوری حقیقی ۱۰
۳٫ تاب آوری تلقیحی ۱۱
مدل های تاب آوری ۱۲
مدل گارمزی ۱۲
مدل تاب آوری فلچ ۱۳
خصوصیات تاب آوری ۱۳
عوامل موثر بر تاب آوری ۱۵
ویژگیهای افراد تاب آور ۱۵
نقش محیط در تاب آوری ۱۶
ودکارآمدی در افراد ۱۷
۱٫ دستاورد های عملکرد ۱۸
۲٫ تجربه های جانشین ۱۸
۳٫ ترغیب کلامی ۱۹
۴٫ حالتهای فیزیولوژیک ۱۹
راههای ارتقاء تاب آوری ۲۰
مهارت در حل مساله ۲۰
کفایت اجتماعی ۲۱
نگاه رو به آینده ۲۲
نقش والدین ۲۲
راهکارهای عملی برای افزایش تاب آوری ۲۳
اهمیت تاب آوری در دوره نوجوانی ۲۴
تعاریف شیوه های فرزندپروری ۲۵
تاریخچه فرزندپروری ۲۶
الگوهای مربوط به شیوه های فرزندپروری ۲۷
الگوی زیگلمن ۲۷
شیوه های فرزندپروری سیرز، مک کوبی، لوین ۲۹
الگوی بامریند ۲۹
پیشینه مقاله ۳۱
نتیجه گیری ۳۴
منابع ۳۵
محرابی، ش.، ۱۳۸۴، مقایسه میزان اختلالات روانی دختران با توجه به شیوه های فرزند پروری والدین در دختران دبیرستان های جیرفت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت
محمدی، م.، ۱۳۸۴، بررسی عوامل موثر بر تاب آوری در افراد در معرض مواد، رساله دکتری، تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
مککری، ر.، کاستا، پ.، ۱۹۹۲، روانشناسی شخصیت بزرگسالی، ترجمه گروسی فرشی، ۱۳۸۱، تبریز، جامعه پروژه، ص. ۱۴۲
منادی، م.، ۱۳۸۴، تاثیر شیوه های فرزندپروری والدین بر شخصیت اجتماعی و فرهنگی جوانان، فصانامه خانواده و پژوهش، سال دوم، شماره ۲، ص. ۲۷
احدی، ح.، جمهری، ف.، ۱۳۸۰، روان شناسی رشد، تهران، پردیس، ص. ۱۴۵
احدی، ح.، نیک مهر، م.، ۱۳۷۸، روان شناسی رشد مفاهیم بنیادی در روان شناسی کودک، تهران، نشر بنیاد، ص. ۲۶۱
سیدمحمودی، س.ج.، رحیمی، چ.، محمدی، ن.، ۱۳۹۰، عوامل موثر بر تاب آوری در افراد مواجه شده با ضربه روانی، پژوهش های روان شناسی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد، سال۱، شماره ۱، ص. ۱۶
شریعتمداری، ع.، ۱۳۷۶، روان شناسی تربیتی، تهران، امیر کبیر، ص. ۱۳۲
صادقی، ز.، عابدی، م.ر.، فاتحی زاده، م.، ۱۳۸۲، مهارت های فرزندپروری و درمان شناختی- رفتاری، فصلنامه تازه ای رواندرمانی، سال یزدهم، شماره ۴۱، ص. ۴۳
کاظمی، س.، ۱۳۸۳، مفهوم تاب آوری و کاربرد آن در پیشگیری از اعتیاد، پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد
یکی از موضوعات مطرح در روانشناسی مثبت[۱] تاب آوری است. تاب آوری جایگاه ویژه ای در حوزه های روانشناسی خانواده و بهداشت روانی دارد (کمبل- سلیس، کوهان و استین[۲]، ۲۰۰۶).
گارمزی و ماسن[۳] (۱۹۹۱) تاب آوری را به عنوان نوعی فرآیند، توانایی یا پیامد سازگاری موفقیت آمیز با داشتن موقعیت تهدید کننده تعریف کردهاند. به عبارت دیگر، تاب آوری عاملی است که به افراد در رویارویی و سازگاری با موقعیتهای سخت و تنش زای زندگی کمک میکند (ایزدیان، امیری، جهرمی و حمیدی، ۲۰۱۰)، افسردگی را کاهش می دهد (وایت، درایور و وارن[۴]، ۲۰۱۰)، توانایی سازگاری با درد (اسمیت و دیگران[۵]، ۲۰۰۹) و کیفیت زندگی را افزایش میدهد (رنجبر و دیگران، ۱۳۹۰).
تاب آوری از مشکلات روانشناختی بین نوجوانان و جوانان جلوگیری کرده و آنها را در برابر تأثیرات روانشناختی رویداد های مشکلزا، مصون نگه میدارد ( بین کوآرت[۶]، ۲۰۰۹).
محققان بسیاری در پی شناسایی عوامل مؤثر در تاب آوری بوده اند. فرض بر این است که عوامل حمایت کنندهایی وجود دارند که میتوانند واکنش به تجارب استرس زا و بلایای مزمن را تبیین کند (فراسر، ریچمن و گالنیسکی[۷]، ۱۹۹۹). عوامل بسیاری در تاب آوری فرد در برابر مشکلات دخیل هستند که از آن جمله میتوان به عوامل فردی، عوامل خانوادگی (ساختار خانواده و حمایت خانواده) و عوامل اجتماعی (حمایت اجتماعی) اشاره کرد (لافرومویس و دیگران[۸]، ۲۰۰۶).
خانواده به عنوان یکی از اساسی ترین نهادهای اجتماعی، نخستین و مهمترین عامل اساسی شکلگیری شخصیت کودک و پایه گذار ارزشها و معیارهای فکری او بوده است و نقش مهمی در تعیین سرنوشت آینده او دارد. شیوهها یا روشهایی که والدین بر اساس آنها فرزندان خود را تربیت میکنند مانند پذیرش و طرد، آزادگذاری یا محدودسازی و نظایر آنها در شکل گیری رشد و تکامل کودک در سنین اولیه زندگی و خصایص بعدی شخصیت و رفتار تأثیر فراوان و عمیقی دارد.
دیانا بامریند[۹]، سبکهای فرزندپروری را به سه دسته تقسیم کرده است:
۱- سبک پرورشی مقتدرانه[۱۰] ۲- سبک پرورشی مستبدانه [۱۱] ۳- سبک پرورشی سهلگیرانه[۱۲]
تاب آوری که در لاتین به آن «رزیلنسی»[۱] اطلاق میگردد، در فرهنگ لغات به خاصیت ارتجاعی، فنری و کشسانی ترجمه شده است، رسایی و گویایی لازم را برای انتقال مفهوم این واژه را نداشته و به همین دلیل تاب آوری که به عنوان معادل فارسی آن برگزیده شده، اصطلاح بهتر و مناسبتری است. واژه تاب آوری را میتوان به صورت توانایی بیرون آمدن از شرایط سخت یا تعدیل آن تعریف کرد. در واقع تاب آوری ظرفیت افراد برای سالم ماندن و مقاومت و تحمل در شرایط سخت است که فرد تنها برآن شرایط دشوار فائق میشود بلکه طی آن و با وجود آن قویتر نیز میگردد. سپس تاب آوری به معنای موفق بودن، زندگی کردن و خود را رشد دادن در شرایط دشوار (با وجود عوامل خطر زا) است.
تاب آوری نه تنها به معنی مقابله با مشکلات و رویداد های ناگوار، بلکه پاسخ قابل انعطاف به فشارهای زندگی روزانه است. ریشه کلمه رزیلنسی یا تاب آوری از علم فیزیک گرفته شده و به معنی جهیدن به عقب است و در واقع افراد تاب آور قادر هستند به عقب بجهند. آنها توانایی زنده ماندن و حتی غلبه بر ناملایمات را دارند. تاب آوری میتواند باعث شود فرد پیروزمندانه از رویدادهای ناگوار بگذرد. علیرغم قرار گرفتن در معرض تنشهای شدید، شایستگی اجتماعی تحصیلی و شغلی ارتقاء یابد (به نقل از کاظمی، ۱۳۸۳).
[۱] – resilience
[۱] – positive psychology
[۲] – Gampbell- sills, Cohan & Stein
[۳] – Garmezy and Masten
[۴] – White, Driver & Warren
[۵] – Smith, et al.
[۶] – Pinquart
[۷] – Fraser, Rechman & Galinsky
[۸] – Lafromboise, et al.
[۹] – Diana Baumrind
[۱۰] – authoritative child- rearing style
[۱۱] – authoritarian child- rearing style
[۱۲] – permissive child- rearing style
[۱] – Viman and et al.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر