مقاله تاثیر شیوه های تربیتی خانواده بر تاب آوری فرزندان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تاثیر شیوه های تربیتی خانواده بر تاب آوری فرزندان

تعداد صفحات: ۳۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

رویکرد روانشناسی مثبت­گرا، با توجه به استعدادها و توانمندی­ های انسان (به جای پرداختن به نابهنجاری ها و اختلالات) در سال­های اخیر مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است. این رویکرد هدف نهایی خود را شناسایی سازه­ ها و شیوه­ هایی می­داند که بهزیستی انسان را به دنبال دارد. از این رو عواملی که سبب سازگاری هر چه بیشتر آدمی با نیاز­ها و تهدید­های زندگی می­گردند، بنیادی ­ترین سازه­ های مورد پژوهش این رویکرد می باشند. در این میان، تاب آوری جایگاه ویژه­ای در حوزه ­های روانشناسی تحولی، روانشناسی خانواده و بهداشت روانی یافته است. به طوری که هر روز بر شمار پژوهش­های مرتبط با این سازه افزوده می­شود.

پژوهش­ها به طور پایا، عواملی را که مؤثر بر تاب آوری هستند، را گزارش کرده ­اند؛ نظیر  مراقبت حمایتی و مثبت، روابط خانوادگی، پدر و مادری کردن شایسته، ویژگی­های افراد و توانایی شناختی بالا (ماستن و دیگران،۱۹۹۹؛ ویمان و دیگران[۱]،۱۹۹۹).

 

واژه های کلیدی: تاب آوری، فرزندپروری، خانواده، روانشناسی مثبت­گرا

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
تعاریف تاب آوری ۸
روان شناسی مثبتگرا و تاب آوری ۹
انواع تاب آوری ۱۰
۱٫ تاب آوری عمومی ۱۰
۲٫ تاب آوری حقیقی ۱۰
۳٫ تاب آوری تلقیحی ۱۱
مدل های تاب آوری ۱۲
مدل گارمزی ۱۲
مدل تاب آوری فلچ ۱۳
خصوصیات تاب آوری ۱۳
عوامل موثر بر تاب آوری ۱۵
ویژگیهای افراد تاب آور ۱۵
نقش محیط در تاب آوری ۱۶
ودکارآمدی در افراد ۱۷
۱٫ دستاورد های عملکرد ۱۸
۲٫ تجربه های جانشین ۱۸
۳٫ ترغیب کلامی ۱۹
۴٫ حالتهای فیزیولوژیک ۱۹
راههای ارتقاء تاب آوری ۲۰
مهارت در حل مساله ۲۰
کفایت اجتماعی ۲۱
نگاه رو به آینده ۲۲
نقش والدین ۲۲
راهکارهای عملی برای افزایش تاب آوری ۲۳
اهمیت تاب آوری در دوره نوجوانی ۲۴
تعاریف شیوه های فرزندپروری ۲۵
تاریخچه فرزندپروری ۲۶
الگوهای مربوط به شیوه های فرزندپروری ۲۷
الگوی زیگلمن ۲۷
شیوه های فرزندپروری سیرز، مک کوبی، لوین ۲۹
الگوی بامریند ۲۹
پیشینه مقاله ۳۱
نتیجه گیری ۳۴
منابع ۳۵

 منابع

محرابی، ش.، ۱۳۸۴، مقایسه میزان اختلالات روانی دختران با توجه به شیوه های فرزند پروری والدین در دختران دبیرستان های جیرفت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت

محمدی، م.، ۱۳۸۴، بررسی عوامل موثر بر تاب آوری در افراد در معرض مواد، رساله دکتری، تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

مک­کری، ر.، کاستا، پ.، ۱۹۹۲، روانشناسی شخصیت بزرگسالی، ترجمه گروسی فرشی، ۱۳۸۱، تبریز، جامعه پروژه، ص. ۱۴۲

منادی، م.، ۱۳۸۴، تاثیر شیوه های فرزندپروری والدین بر شخصیت اجتماعی و فرهنگی جوانان، فصانامه خانواده و پژوهش، سال دوم، شماره ۲، ص. ۲۷

احدی، ح.، جمهری، ف.، ۱۳۸۰، روان شناسی رشد، تهران، پردیس، ص. ۱۴۵

احدی، ح.، نیک مهر، م.، ۱۳۷۸، روان شناسی رشد مفاهیم بنیادی در روان شناسی کودک، تهران، نشر بنیاد، ص. ۲۶۱

سیدمحمودی، س.ج.، رحیمی، چ.، محمدی، ن.، ۱۳۹۰، عوامل موثر بر تاب آوری در افراد مواجه شده با ضربه روانی، پژوهش های روان شناسی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد، سال۱، شماره ۱، ص. ۱۶

شریعتمداری، ع.، ۱۳۷۶، روان شناسی تربیتی، تهران، امیر کبیر، ص. ۱۳۲

صادقی، ز.، عابدی، م.ر.، فاتحی زاده، م.، ۱۳۸۲، مهارت های فرزندپروری و درمان شناختی- رفتاری، فصلنامه تازه ای رواندرمانی، سال یزدهم، شماره ۴۱، ص. ۴۳

کاظمی، س.، ۱۳۸۳، مفهوم تاب آوری و کاربرد آن در پیشگیری از اعتیاد، پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد

مقدمه

یکی از موضوعات مطرح در روانشناسی مثبت[۱] تاب آوری است. تاب آوری جایگاه ویژه ­ای در حوزه­ های روانشناسی خانواده و بهداشت روانی دارد (کمبل- سلیس، کوهان و استین[۲]، ۲۰۰۶).

گارمزی و ماسن[۳] (۱۹۹۱) تاب آوری را به عنوان نوعی فرآیند، توانایی یا پیامد سازگاری موفقیت ­آمیز با داشتن موقعیت تهدید کننده تعریف کرده­اند. به عبارت دیگر، تاب آوری عاملی است که به افراد در رویارویی و سازگاری با موقعیت­های سخت و تنش ­زای زندگی کمک می­کند (ایزدیان، امیری، جهرمی و حمیدی، ۲۰۱۰)، افسردگی را کاهش می دهد (وایت، درایور و وارن[۴]، ۲۰۱۰)، توانایی سازگاری با درد (اسمیت و دیگران[۵]، ۲۰۰۹) و کیفیت زندگی را افزایش می­دهد (رنجبر و دیگران، ۱۳۹۰).

تاب آوری از مشکلات روانشناختی بین نوجوانان و جوانان جلوگیری کرده و آن­ها را در برابر تأثیرات روانشناختی رویدا­د های مشکل­زا، مصون نگه می­دارد ( بین کوآرت[۶]، ۲۰۰۹).

محققان بسیاری در پی شناسایی عوامل مؤثر در تاب آوری بوده ­اند. فرض بر این است که عوامل حمایت کننده­ایی وجود دارند که می­توانند واکنش به تجارب استرس­ زا و بلایای مزمن را تبیین کند (فراسر، ریچمن و گالنیسکی[۷]، ۱۹۹۹). عوامل بسیاری در تاب آوری فرد در برابر مشکلات دخیل هستند که از آن جمله می­توان به عوامل فردی، عوامل خانوادگی (ساختار خانواده و حمایت خانواده) و عوامل اجتماعی (حمایت اجتماعی) اشاره کرد (لافرومویس و دیگران[۸]، ۲۰۰۶).

خانواده به عنوان یکی از اساسی­ ترین نهاد­های اجتماعی، نخستین و مهم­ترین عامل اساسی شکل­گیری شخصیت کودک و پایه گذار ارزش­ها و معیار­های فکری او بوده است و نقش مهمی در تعیین سرنوشت آینده او دارد. شیوه­ها یا روش­هایی که والدین بر اساس آن­ها فرزندان خود را تربیت می­کنند مانند پذیرش و طرد، آزاد­گذاری یا محدود­سازی و نظایر آن­ها در شکل­ گیری رشد و تکامل کودک در سنین اولیه زندگی و خصایص بعدی شخصیت و رفتار تأثیر فراوان و عمیقی دارد.

دیانا بامریند[۹]، سبک­های فرزندپروری را به سه دسته تقسیم کرده است:

۱- سبک‌ پرورشی مقتدرانه[۱۰] ۲-  سبک‌ پرورشی مستبدانه [۱۱] ۳-  سبک پرورشی سهل­گیرانه[۱۲]

تعاریف تاب آوری

تاب آوری که در لاتین به آن «رزیلنسی»[۱] اطلاق می­گردد، در فرهنگ لغات به خاصیت ارتجاعی، فنری و کشسانی ترجمه شده است، رسایی و گویایی لازم را برای انتقال مفهوم این واژه را نداشته و به همین دلیل تاب آوری که به عنوان معادل فارسی آن برگزیده شده، اصطلاح بهتر و مناسب­تری است. واژه تاب آوری را می­توان به صورت توانایی بیرون آمدن از شرایط سخت یا تعدیل آن تعریف کرد. در واقع تاب آوری ظرفیت افراد برای سالم ماندن و مقاومت و تحمل در شرایط سخت است که فرد تنها برآن شرایط دشوار فائق می­شود بلکه طی آن و با وجود آن قوی­تر نیز می­گردد. سپس تاب آوری به معنای موفق بودن، زندگی کردن و خود را رشد دادن در شرایط دشوار (با وجود عوامل خطر زا) است.

تاب آوری نه تنها به معنی مقابله با مشکلات و رویداد های ناگوار، بلکه پاسخ قابل انعطاف به فشار­های زندگی روزانه است. ریشه کلمه رزیلنسی یا تاب آوری از علم فیزیک گرفته شده و به معنی جهیدن به عقب است و در واقع افراد تاب آور قادر هستند به عقب بجهند. آن­ها توانایی زنده ماندن و حتی غلبه بر ناملایمات را دارند. تاب آوری می­تواند باعث شود فرد پیروزمندانه از رویداد­های ناگوار بگذرد. علیرغم قرار گرفتن در معرض تنش­های شدید، شایستگی اجتماعی تحصیلی و شغلی ارتقاء یابد (به نقل از کاظمی، ۱۳۸۳).

 

[۱] – resilience

[۱] – positive psychology

[۲] – Gampbell- sills, Cohan & Stein

[۳] – Garmezy and Masten

[۴] – White, Driver & Warren

[۵] – Smith, et al.

[۶] – Pinquart

[۷] – Fraser, Rechman & Galinsky

[۸] – Lafromboise, et al.

[۹] – Diana Baumrind

[۱۰] – authoritative child- rearing style

[۱۱] – authoritarian child- rearing style

[۱۲] – permissive child- rearing style

[۱] – Viman and et al.

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مدل های تاب آوری
  • مقاله تاب آوری و ویژگیهای افراد تاب آور
  • پرسشنامه تاب‌ آوری در برابر آسیب
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.