مقاله تعهد هویت

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تعهد هویت

تعداد صفحات: ۴۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اهمیت موضوع «هویت» و بحرانهای ناشی از بی هویتی و به تبع آن تعهد هویت یکی از مسائل بسیار مهم در جامعه شناخته می شود. تعهد هویت، یکی از مهمترین مسائل و چالش های پیش روی جوامع در حال توسعه در طی فرآیند جهانی شدن و جهانی سازی خواهد بود و پرداختن به این مقوله ضرورتی اجتناب ناپذیر می نماید.براساس تعریف راتانسی وفونیکس[۱](۱۹۹۷،به نقل از برزونسکی،۲۰۰۵) هویت ساختار مفهومی سطح بالایی است که کوشش می کند مولفه های جدا از هم را به صورت پرمعنا و قابل درک، وحدت بخشد و سازمان بدهد. پایبندی به هویت خود، تعهد هویت نامیده می شود. به عبارتی، فرد در مواجهه با شرایط جدید و ارزش های جدید نسبت به هویت خود پایبند می ماند.

 

واژه های کلیدی: هویت، تعهد هویت، سبک های هویت، نظریه های هویت

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعهد هویت ۷
ماهیت و مفهوم هویت ۱۰
شکل‌گیری هویت ۱۲
عوامل موثر بر شکل‌گیری هویت ۱۶
نظریه‌های مربوط به هویت ۱۶
نظریه اریکسون ۱۶
دیدگاه مارسیا ۲۰
دیدگاه بروزنسکی ۲۲
۱- سبک هویت هنجاری ۲۳
۲- سبک هویت سردرگم / اجتنابی ۲۴
۳- سبک هویت اطلاعاتی ۲۴
ارتباط سبک های هویت و تعهد هویت ۲۶
چهار پایگاه اساسی هویت ۳۱
پیشینه مقاله ۳۴
جمع بندی ۳۷
منابع ۳۹

منابع

ناصحی، لیلی (۱۳۹۰)، رابطه ی بین ادراک از سبک فرزند پروری و هویت با احساس تنهایی در میان دانشجویان دانشگاه الزهرا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی – دانشگاه الزهراء .

حسینی طباطبائی، فوزیه ( ۱۳۷۷ )، بررسی ارتباط بین پایگاههای هویت و سبکهای مقابله با بحران در نوجوانان شهر مشهد، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.

رحیمی نژاد، عباس ( ۱۳۸۴ ). طرح پژوهشی آموزش و پرورش شهر تهران: بررسی تحول هویت و رابطه آن با حرمت خود و حالت اضطراب در دانشجویان کارشناسی ، دانشگاه تهران.

حجازی، الهه، فارسی نژادف معصومه، و عسگری، علی. ( ۱۳۸۶) . سبک های هویت و پیشرفت تحصیلی: نقش خودکارآمدی تحصیلی ، مجله ی روان شناسی، ( ۴) ۴۴، ۴۱۴- ۳۹۴٫

فارسی نژاد، معصومه. ( ۱۳۸۳). بررسی رابطه سبکهای هویت و تعهد هویت با سلامت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دختران و پسران سال دوم دبیرستان شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران.

هاشمی، لادن ( ۱۳۸۳ ). بررسی تحولی ابعادوضعیت هویت نوجوانان و جوانان ۱۲-۲۴ سال ایرانی از دیدگاه مارسیا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

یعقوبی بگلر ـ کلثوم، نرگس؛ زحمتکش ـ فاطمه؛ شریف طالبیان،  رابطه بین پایگاه‌های هویت و علائم روان‌شناختی در دانش‌آموزان دختر. مجله علوم تربیتی دانشگاه مشهد. ش ۸۷-صص ۲۳۲-۲۴۳

مقدمه

دوره نوجوانی، زیباترین مرحله عمر است و نشاط، تلاش، اراده، در این سالها جلوه می کند، و  جرقه های هویت جویی که به نوعی همراه با بازیابی و باز سنجی گذشته خود و جامعه است. تعهد هویت یکی از متغیر های روانشناختی است که دانشجویان در آغاز ورود به دانشگاه تحت تاثیر آن قرار دارند(برمن و همکاران[۱]، ۲۰۰۲). به عقیده اریکسون[۲](۱۹۶۳) هویت، احساس نسبتا پایداری از یگانگی خود است. این بدان معنا است که، علیرغم تغییر رفتارها، افکار و احساسات، برداشت فرد از خود همواره مشابه است. این احساس که «ما چه کسی هستیم» باید با نگرشی که دیگران از ما دارند، نسبتاً همخوان باشد. در این راستا به رغم نسبی گرایی و پیچیدگی هویت افراد در حال رشد، افراد آگاهانه ارزش هایی را انتخاب می کنند و مسئولیت انتخاب خود را می پذیرند. لذا، پایبندی به هویت خود در اینجا، تعهد هویت نامیده می شود. به عبارتی، فرد در مواجهه با شرایط جدید و  ارزش های جدید نسبت به هویت خود پایبند می ماند. از این رو، اریکسون(۱۹۶۳) نتیجه دستیابی به هویت استوار را ایجاد تعهد نسبت به ارزشها و اهداف می داند. بنابراین تعهد به عنوان پیامد هویت در نظر گرفته می شود(برمن و همکاران، ۲۰۰۲).

به عقیده اریکسون دوران نوجوانی دوره ی هویت یابی است و هویت عبارت است از”یک احساس نسبتا پایدار از یگانگی خود”. براساس نظریه اریکسون درسال(۱۹۶۸)، هویت احساسی عینی از تمامیت درونی را فراهم می آورد و به عنوان بافت تفسیرگری عمل می کند که درآن به پرسشهایی درباره مقصود ومعنی زندگی پاسخ داده می شود. درحالی که نوجوانان با اطمینان ازخود درک کند که از دیگران متمایز و جداست، درحد معقولی دارای ثبات رای و یکپارچگی است، درطول زمان تداوم دارد، و خود را شبیه به آن تصوری بداند که دیگران از او دارند، به احساس هویت کاملی از خود دست می یابد. برزونسکی براساس دیدگاه روانی – اجتماعی هویت اریکسون، وضعیت های هویت نظریه مارسیا[۳]، فرآیند اکتشاف (رفتارحل مساله معطوف به گردآوری اطلاعات درباره خودومحیط با هدف تصمیمی گیری برای انتخابهای مختلف زندگی) و تعهد (پیوستن و پذیرفتن مجموعه خاصی از اهداف ارزشها وباورها)، مدلی فرآیند محور از هویت ارائه داده است(برزونسکی و فراری[۴]، ۱۹۹۶).

تعهد هویت[۱]

تعهد در لغت به معنای عهده‌ دار شدن، کاری‌ بعهده‌ گرفتن، عهد و پیمان، تعهد از مصدر ۱-بگردن گرفتن، کاری را بعهده گرفتن . ۲ – تیمار داشتن، نگاه داشتن.۳ – عهد بستن، پیمان بستن . ۴ – و در اسم یعنی تیمار داشت، غمخواری است(معین، ۱۳۷۴).

تعهد یک چارچوب ارجاعی از ارزش ها و باورهاست که ممکن است خودساخته یا تجویز شده از جانب دیگران باشد. تعهد بر مبنای فرایند تصمیم گیری شامل اتخاذ نظر، انتخاب و رد کردن قرار دارد. تعهد یعنی تثبیت و اتخاذ تصمیم های نسبتا با دوام و سرمایه گذاری شخصی روی آنها”(اریکسون، ۱۹۶۸).

شکل گیری و ماندگاری تعهد هویت مبتنی بر فرایند های متفاوتی است. برای مثال اریکسون(۱۹۸۷ به نقل از برزونسکی، ۲۰۰۴)بین مولفه های عاطفی و شناختی تعهدات شخصی تمایز قائل است. تعهدات شناختی مبتنی بر اطلاعات هستند و گستره ای از دیدگاه ها و اعتقادات محکم را که در شبکه منسجمی از اعقاید و شواهد منطقی بسط داده شده، منعکس می کنند. در مقابل تعهدات عاطفی یک حس غیر عقلانی ولی غیر متزلزل از اطمینان را منعکس  می سازند. تعهدات هنجاری نسبت به تعهدات اطلاعاتی، بیشتر مبتنی بر بنیان های عاطفی هستند.

 

[۱]  Identity Commitment

[۱] Bermann

[۲] Erikson

[۳] Marcia

[۴]  Berizonsky & Ferary

[۱] Ratancy&Fonix

 

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رویکرد وضعیت های هویت
  • مقاله هویت یابی در دانشگاه
  • مقاله هویت معنوی و رویکردهای آن
  • مقاله هویّت فرهنگی
  • مقاله هویت فرهنگی ایرانیان و مولفه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.