مقاله جهت گیری هدف

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله جهت گیری هدف

تعداد صفحات: ۳۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

جهت گیری هدف یکی از رویکردهایی است که در زمینه انگیزه پیشرفت توجه نظریه پردازان و محققان را به عنوان رویکردی(شناختی- اجتماعی)، که در آن مفهوم هدف و هدف گرایی نقشی محوری دارند، به خود جلب کرده است (دویک،۱۹۸۶،به نقل از اردنو ماهر۱۹۹۵، آیمز و آرچر ۱۹۸۸). جهت گیری هدف بیانگر الگوی منسجمی از باورهای فرد است که سبب می شود تا فرد به روش های مختلف به موقعیت ها گرایش پیدا کند و در آن زمینه به فعالیت بپردازد و در نهایت پاسخی را ارائه دهد (ایمز[۱]،۱۹۹۲). نتایج پژوهش ها حاکی از آن است که جهت گیری هدف، واکنش انسان ها را درموقعیت های مختلف پیشرفتی تحت تأثیر قرارمی دهد. جهت گیری های هدف درونی فرایند های شناختی پیچیده تری را ایجاد می کنند. در مقابل جهت گیری های هدف بیرونی بیشتر با پردازش سطحی اطلاعات مرتبط می باشند (والترز[۲] ،۱۹۹۶).

 

واژه های کلیدی: جهت گیری هدف، جهت گیری هدف پیشرفت،

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
مفهوم جهت گیری هدف ۷
انواع جهت گیری هدف ۹
تقسیم بندی جهت گیری اهداف ۹
مفهوم انگیزش ۱۰
انگیزش و مفهوم هدف ۱۲
نظریه جهت گیری هدف پیشرفت ۱۲
جهت گیری هدف و انگیزه پیشرفت ۱۵
ابعاد جهت گیری هدف ۲۰
نتیجه گیری ۲۳
منابع ۲۴

منابع

خادمی، محسن، نوشادی، ناصر(۱۳۸۵).بررسی رابطه بین رابطه بین جهت گیری هدف باخودتنظیمی وپیشرفت تحصیلی دردانش آموزان دوره پیش دانشگاهی شهرشیراز، مجله علوم اجتماعی وانسانی دانشگاه شیراز، دوره ۲۵، شماره ۴٫

نوشادی، ناصر(۱۳۸۵)، بررسی رابطه بین جهت گیری هدف با خود تنظیمی یادگیری، پیشرفت تحصیلی و رضایت از تحصیل در دانش آموزان: پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.

جوکار، بهرام، ( ۱۳۸۱ ). بررسی ساختار ارتباطی باورهای فرد پیرامون توانایی، ساختار کلاس، هدف گرایی و پیامدهای تحصیلی آن رساله دکتری، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

جوکار، بهرام و لطیفیان، مرتضی .(۱۳۸۵). رابطه ابعاد هویت و جهت گیری هدف در گروهی از دانش آموزان پیش دانشگاهی شهرستان های شیراز و یاسوج. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره ۲۵، شماره۴، صفحه ۲۸٫

جوکار، بهرام و البرزی، محبوبه .(۱۳۸۹). رابطه ویژگی های شخصیت با خلاقیت هیجانی و خلاقیت شناختی. مطالعات روان شناختی، دانشگاه الزهرا، دوره ۶، شماره ۱، ۱۲-۱۱٫

جوکار، بهرام، (۱۳۸۴) رابطه بین جهت گیری هدف باخودتنظیمی دردانش جویان رشته‌های تحصیلی دانشگاه شیراز، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. دوره ۲۲،شماره ۴٫

به پژوه، احمد؛ بشارت، محمد علی؛ عیاری بناب، باقر؛ فولادی، فاطمه(۱۳۸۸)، تاثیر آموزش راهبرد های شناختی – رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دبیرستانی، سال سی و نهم، شماره ۱، صص ۲-۲۱٫

عطایی فر، رضا؛ حسینی، فاطمه و رضایی، اسحاق(۱۳۸۸)، جهت گیری هدف و خود تنظیمی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، تهران، مجله طرح نو. صص ۱۴۴-۱۵۷٫

مشتاقی، سعید(۱۳۹۱)، پیشبینی پیشرفت تحصیلی براساس جهتگیری هدف پیشرفت، فصل نامه راهبردهای آموزش، دوره ۵، شماره ۲، صص ۸۹-۹۴

مقدمه

جهت گیری هدف بیانگر الگوی منسجمی از باورها، اسنادها و هیجانات فرد است که مقاصد رفتاری وی را تعیین، و سبب می گردد تا نسبت به برخی موقعیت ها گرایش بیشتری داشته و در آن موقعیت ها به گونه ای خاص عمل نماید(به نقل از جوکار، ۱۳۸۵).

بطور کلی دو نوع جهت گیری هدف پیشرفت تحت عنوان هدف های عملکردی[۱]  و هدف های تسلطی[۲] وجود دارد (حسینی، ۱۳۸۸). در هدفهای عملکردی، فرد با معیار برتری مواجه می شود و می خواهد شایستگی خود را نشان دهد یا ثابت کند. هدفهای عملکردی عموماً شایستگی فرد را بر اساس ارزیابی هنجاری پرورش می دهند و این هدف ها توجه فرد را روی نشان دادن توانایی در مقایسه با دیگران متمرکز می کنند. رسیدن به هدف عملکردی به معنی بهتر عمل کردن از دیگران است. در مورد هدف های تسلطی، فرد می خواهد شایستگی خود را پرورش یا بهبود بخشد (ایمز و آرچر، ۱۹۸۸؛ دوک،۱۹۸۶،۱۹۹۰؛ نیکولز،۱۹۸۴؛ اسپنس و هلمریچ، ۱۹۸۳ به نقل از سید محمدی، ۱۳۸۹). هدف های تسلطی عموماً ارزیابی مبتنی بر خود را از شایستگی فرد پرورش می دهند و این هدف ها توجه فرد را روی پرورش دادن شایستگی و تسلط یافتن بر تکلیف متمرکز می کنند. رسیدن به هدف تسلط به معنی پیشرفت کردن است (دوک، ۱۹۹۹؛ دوک و لگت، ۱۹۸۸؛ هاراکیوویچ و الیوت، ۱۹۹۳؛ اسپنس و هلمریچ، ۱۹۸۳ به نقل ازسید محمدی، ۱۳۸۹).

جهت گیری هدف مبنای تفاوت های فردی در موقعیت های تحصیلی است و بر اساس آن ها می توان میزان موفقیت فرد را در این گونه موقعیت ها، پیش بینی نمود (به نقل از خادمی و نوشادی، ۱۳۸۵). در آخرین تقسیم بندی که توسط الیوت[۳] (۱۹۹۷) صورت گرفت مدل چهارگانه اهداف پیشرفت به وجود آمد. در این مدل اهداف پیشرفت عبارتند از: تسلطی- گرایشی، تسلطی- اجتنابی، عملکردی- گرایشی و عملکردی- اجتنابی.

مفهوم جهت گیری هدف

آمز جهت گیری هدف را به صورت الگوی منسجمی از باورها، اسنادها و هیجانات فرد تعریف می کند که مقاصد رفتاری فرد را تعیین کرده و سبب می شود تا نسبت به برخی موقعیت ها گرایش بیشتری داشته و در آن موقعیت ها به گونه ای خاص عمل نماید؛ این جهت گیری در موقعیت های تحصیلی، مبین انگیزه فرد از تحصیل است و به همین دلیل تمایلات، کنش ها و پاسخ های او را در موقعیت های یادگیری تحت تاثیر قرار می دهد(آمز، ۱۹۹۲؛ گاتمن[۱]، ۲۰۰۶).

جهت گیری هدف را نباید با اهداف ویژه ای که در موقعیت های آموزشی برای فعالیت ها درنظر می گیرند، یکی دانست؛ این گونه اهداف صرفًا محرک فرد، برای یادگیری یک تکلیف ویژه هستند(ایسر و آکتامیز[۲]، ۲۰۱۰).

از سوی دیگر، برخلاف اهداف آموزشی که مبنای تشابهات فردی است، جهت گیری هدف مبنای  تفاوت های فردی درموقعیت های تحصیلی است و براساس آنها می توان میزان موفقیت فرد را در این گونه موقعیت ها پیش بینی نمود. هسته مفهومی همه نظری ه ها و الگوهای متعددی که به بحث پیرامون رویکرد هدف پیشرفت پرداخته اند، بر قصد و نیت فعالیت و رفتارهای مرتبط با پیشرفت متمرکز هستند، در این رویکرد به جای پرداختن به این که فراگیر در موقعیت پیشرفت به چه چیز می خواهد برسد، ادراک فراگیر از (چرایی) تلاش در موقعیتهای پیشرفت را محور بحث قرار می دهد(جوکار، ۱۳۸۴).

 

[۱]– Gutman LM

[۲]– Acar, E.G. & Aktamis , H.

[۱] – Performance

[۲] – Mastery

[۳] – Elliot

[۱]– Ames

[۲]–  Wolters

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پرسشنامه جهت گیری هدف الیوت و مک گریگور
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.