مقاله حقوق و آزادیهای فردی (ارتباطات خصوصی)

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله حقوق و آزادیهای فردی (ارتباطات خصوصی)

تعداد صفحات: ۷۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

حقوق آزادی­های فردی ناظر به (ارتباطات خصوصی) از اساسی ترین حقوق متهم در تحقیقات مقدماتی است‌. ارتباط خصوصی از مصادیق اصلی حریم خصوصی است که قانون گذار در قوانین برتر و عادی به شناسایی و حمایت از آن پرداخته است. در اسناد بین الملل نیز این حق مورد حمایت قرار گرفته و مقررات مهمی برای آن وضع شده است. حمایت از این حق اختصاص به حوزه خاصی از اجتماع ندارد بلکه در همه عرصه های اجتماعی از جمله دادرسی کیفری، تحقیقات مقدماتی باید از طرف مقامات قضایی و ضابطین دادگستری رعایت شود، در آیین دادرسی کیفری حقوق و آزادی های فردی زیادی ناظر به این حوزه در تحقیقات مقدماتی پیش بینی شده است که بررسی آنها نیازمند تعیین مفهوم و قلمرو ارتباط خصوصی است. این مقاله به بررسی حقوق و آزادی فردی ناظر به تحقیقات مقدماتی درحوزه ارتباطات خصوصی، در دو فصل تنظیم یافته است. که فصل نخست با عنوان حق حریم و ضوابط قانونی بازرسی ارتباطات خصوصی به بررسی مفهوم قلمرو ارتباط خصوصی، مصونیت ارتباطات خصوصی در اسناد بین المللی و حقوق ایران و اصول حاکم بر بازرسی ارتباط خصوصی می‌پردازد. فصل دوم اختصاص به ضمانت اجرای نقض حریم ارتباطات خصوصی دارد که مبحث نخست آن اعتبار اقدامات قضایی ناشی از نقض حریم ارتباطات خصوصی را مورد بررسی قرار می دهد، در مبحث دوم حمایت کیفری از نقض حریم خصوصی ارتباطات از نظر می‌گذرد.

 

واژه های کلیدی: حقوق وآزادی های فردی، ارتباطات خصوصی ،  تحقیقات مقدماتی،متهم

 فهرست مطالب

 چکیده ۵
مقدمه ۶
فصل اول: حق حریم و ضوابط قانونی بازرسی ارتباطات خصوصی ۷
مبحث اول: حق حریم ارتباطات خصوصی ۷
گفتار اول: مفهوم و قلمرو ارتباطات خصوصی ۷
بند اول: مفهوم ارتباطات خصوصی ۷
بند دوم: قلمرو ارتباط خصوصی ۸
گفتار دوم: اصل مصونیت ارتباطات خصوصی ۱۱
بند اول: در اسناد بین المللی ۱۱
الف) اسناد جهانی حقوق بشر ۱۲
ب) کنوانسیون های بین المللی: ۱۳
ج) اسناد منطقه ای: ۱۴
۱- اعلامیه اسلامی حقوق بشر: ۱۴
۲- کنوانسیون اروپایی و آمریکایی حقوق بشر ۱۴
بند دوم: حقوق ایران ۱۶
ب) در فضای سایبری: ۱۸
گفتار سوم: انحاء مداخله در ارتباطات خصوصی ۲۲
بند اول: باز کردن و تفتیش مرسولات پستی ۲۲
بند دوم: رهگیری تلفن ها و سیگنال های رادیویی ۲۵
بند سوم: رهگیری داده های رایانه های و ارتباطات اینترنتی ۲۷
مبحث دوم: ضوابط قانونی بازرسی ارتباطات خصوصی ۲۹
گفتار اول: صدور مجوز قانونی ۳۰
گفتار دوم: ضرورت بازرسی ۳۱
گفتار سوم: تعیین نحوه کنترل و رهگیری ۳۲
گفتار چهارم: تعیین موضوع کنترل و رهگیری ۳۴
گفتار پنجم: تعیین محدوده زمانی بازرسی و رهگیری ۳۵
گفتار ششم: تعیین اختیارات و اقدامات مامور کنترل و رهگیری: ۳۶
فصل دوم: ضمانت اجرای نقض حریم ارتباطات خصوصی ۳۸
مبحث اول: اعتبار اقدامات قضایی ناشی از حریم ارتباطات خصوصی ۳۸
گفتار اول: اعتبار دلایل تحصیلی ۳۹
گفتار دوم‌: اعتبار قرار نهایی دادسرا ۴۶
بند اول: نظریه اعتبار قرار ۴۷
بند دوم: نظریه بطلان قرار ۴۸
گفتارسوم: اعتبار حکم محکومیت ۴۸
مبحث دوم: جرم انگاری نقض حریم خصوصی ارتباطات ۴۹
گفتار اول: هتک حرمت مراسلات و مخابرات ۵۱
بند اول: عناصر تشکیل دهنده جرم ۵۱
بند دوم: مجازات جرم ۵۳
گفتار دوم: افشای اسرار و اطلاعات خصوص متهم ۵۴
بند اول: فضای واقعی ۵۴
بند دوم‌: افشای اسرار و اطلاعات خصوصی متهم در فضای مجازی ۵۵
الف) افشای اسرار تجاری مبادله شده (‌قانون تجارت الکترونیک) ۵۷
ب) قانون جرایم رایانهای ۵۷
گفتار سوم: دسترسی غیرمجاز به مراسلات و مخابرات ۵۸
گفتار چهارم: تحصیل غیر مجاز مراسلات، مخابرات‌، اسرار تجاری: ۵۹
گفتار پنجم: شنود غیر مجاز مخابرات ۶۰
گفتار ششم: انتقال محتوای مراسلات و مخابرات و مکالمات ۶۱
نتیجه گیری ۶۳
فهرست منابع ۶۷

 منابع

قرآن کریم

مولانا حمید، الگوی مطبوعات و رسانه های اسلامی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۳۷۲

پاد ابراهیم‌، حقوق جزای اختصاصی‌، ج ۲، تهران‌،دانشگاه تهران، ۱۳۴۸

معین محمد‌، فرهنگ معین، تهران، انتشارات ثمن، چاپ ششم، ۱۳۸۶، ج۱، ص۱۲۳

دزیانی محمد حسن،‌، حقوق سایبر و جرائم سایبری، تهران، معاونت آموزش قوه قضائیه، ۱۳۷۸

مجموعه اسناد بین المللی حقوق بشر، قسمت اول، اسناد جهانی، ج ۱،زیر نظر اردشیر امیر ارجمند، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۷۸

اصلانی حمید رضا‌، حقوق فن آوری اطلاعات نشر میزان‌، تهران‌، ۱۳۸۴

مجموعه نشست های قضائی، مسائل‌. آ‌.دک ۱، ج ۴‌، دفتر بررسی و تهیه و تدوین متون آموزشی‌، ناشر‌، معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه، قم، چاپ نخست، ۱۳۸۲

تدین عباس‌، اصل مشروعیت تحصیل دلیل در آئین دادرسی کیفری ایران و فرانسه، پایان نامه دکتری جزاء و جرم شناسی، شهید بهشتی، ۱۳۸۷

مهرپور، حسین، حقوق بشر در اسناد بین المللی و موضع جمهوری اسلامی ایران، انتشارات اطلاعات، ۱۳۸۱

معاونت آموزش و تحقیقات دادگستری تهران، مجموعه دیدگاه های قضایی قضات دادگستری استان تهران، و جلد دوم، چاپ دوم، انتشارات دادیار، ۱۳۸۳

مقدمه

رعایت حقوق و آزادی های فردی در تمام حوزه های اجتماعی و سیاسی‌، اقتصادی و فرهنگی یکی از بنیادی ترین مسئله حقوق بشری است. در این میان پایبندی به رعایت حقوق و آزادی های افراد در مرحله تحقیقات مقدماتی از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

حقوق­ و آزادی­های فردی (ارتباطات خصوصی) درتحقیقات مقدماتی امروزه جزء  قواعد آمره بین­المللی است­که اسناد بین­المللی متعدد و قانون ­اساسی و قوانین عادی داخلی بر رعایت آن در تحقیقات مقدماتی تاکید دارد.با این وجود ازیک سو مفهوم امکان و ارتباطات خصوصی متهم وقلمرو آنها وگستره مصونیت این حقوق در نظام کیفری به روشنی تبیین نشده است و از دیگرسو اصل مصونیت یک اصل مطلقی نیست بلکه مصالح­اجتماعی بازرسی منازل و ارتباطات خصوصی متهم  را با رعایت ضوابط و تشریفات قانونی  ایجاب می‌نماید که بایستی این موازین مورد مداقه قرارگیرد.

مساله اساسی دیگر ضمانت اجرای نقض حقوق یاد شده است، ضمانت اجرای نخست، اعتبار اقدامات قضایی ناشی از نقض­ این حقوق اعم از ادله تحصیلی‌، قرار مجرمیت و حکم محکویت است که برخی حقوقدانان نظر به بطلان ادله حاصله داده و پاره ای دیگر به اعتبارکامل دلایل اعتقاد دارند. در خصوص اعتبارقرار مجرمیت و محکومیت نیز همین احتمالات مطرح است. گونه دوم ضمانت اجرای نقض  ارتباطات خصوصی جرم­انگاری آن در فضای واقعی و مجازی است که قانونگذاردرقانون مجازات اسلامی و قوانین خاص دیگر نظیر جرایم رایانه ای، تجارت الکترونی وغیره برخی از مصادیق نقض را جرم انگاشته و با کیفر حبس یا جزای نقدی پاسخ داده است. اما برخی از مصادیق مهم من جمله دسترسی غیر مجاز به ارتباطات، انتقال غیر مجاز،  ، با خلاء قانونی مواجه است.

این مقاله به بررسی حقوق و آزادی فردی ناظر به تحقیقات مقدماتی درحوزه ارتباطات خصوصی، در دو فصل تنظیم یافته است. که فصل نخست با عنوان حق حریم و ضوابط قانونی بازرسی ارتباطات خصوصی به بررسی مفهوم قلمرو ارتباط خصوصی، مصونیت ارتباطات خصوصی در اسناد بین المللی و حقوق ایران و اصول حاکم بر بازرسی ارتباط خصوصی می‌پردازد. فصل دوم اختصاص به ضمانت اجرای نقض حریم ارتباطات خصوصی دارد که مبحث نخست آن اعتبار اقدامات قضایی ناشی از نقض حریم ارتباطات خصوصی را مورد بررسی قرار می دهد، در مبحث دوم حمایت کیفری از نقض حریم خصوصی ارتباطات از نظر می‌گذرد.

فصل اول: حق حریم و ضوابط قانونی بازرسی ارتباطات خصوصی

ارتباط خصوصی از مصادیق اصلی حریم خصوصی است که قانون گذار در قوانین برتر و عادی به شناسایی و حمایت از آن پرداخته است. در اسناد بین الملل نیز این حق مورد حمایت قرار گرفته و مقررات مهمی برای آن وضع شده است. حمایت از این حق اختصاص به حوزه خاصی از اجتماع ندارد بلکه در همه عرصه های اجتماعی از جمله دادرسی کیفری، تحقیقات مقدماتی باید از طرف مقامات قضایی و ضابطین دادگستری رعایت شود، در آیین دادرسی کیفری حقوق و آزادی های فردی زیادی ناظر به این حوزه در تحقیقات مقدماتی پیش بینی شده است که بررسی آنها نیازمند تعیین مفهوم و قلمرو ارتباط خصوصی است. بر این اساس این فصل در دو مبحث تنظیم می یابد که مبحث نخست به حق حریم می پردازد و در مبحث دوم اصول و ضوابط حاکم بر بازرسی ارتباط خصوصی در اسناد بین المللی و حقوق ایران مورد کاوش قرار می گیرد.

مبحث اول: حق حریم ارتباطات خصوصی

پیش ازتحلیل رویکرد اسنادبین المللی و حقوق ایران به حق متهم بر رعایت حریم ارتباطات خصوصی ضروری است، مفهوم ارتباطات خصوصی و قلمرو آن مشخص گردد.

 

90,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.