مقاله حل و فصل اختلاف بیمه بین المللی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله حل و فصل اختلاف بیمه بین المللی

تعداد صفحات: ۲۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده:

انسان همواره برای جلوگیری از ضرر و جبران خسارتهای حوادث و پیش‏آمدهای ناگوار، دنبال چاره بوده است . ‏یکی از راههای آن بیمه است که موجب آرامش خاطر نسبی شده و فوایدی دیگر بر آن مترتب است. اگر چه بهره‏وری از بیمه به روش فعلی که یکی از عقود متعارف تجاری و بین‏المللی است بیش از حدود شش قرن سابقه ندارد ولی از دیر زمان که انسانها در حمل و نقل مال التجاره‏های خود با خطراتی مواجه بوده‏اند از اقدامات دیگری، مشابه بیمه که سلامت مال التجاره آنها و یا جبران خسارت احتمالی را تضمین کند استفاده می‏کرده‏اند. و این ریشه در فطرت سلیم انسانی دارد که برای جلب منفعت و جبران ضرر احتمالی، اقدامات تامینی لازم را پیش ‏بینی نماید.

امروزه بیمه بین المللی بخش زیادی از فعالیت های بیمه ای را به خود اختصاص داده است . بیمه وقتی وصف بین المللی به خود می گیرد که فراتر از یک کشور باشد مثلاً بیمه گزار ، بیمه گر در کشورهای مختلف قرار دادشته باشند . همچنین در صورتی که قسمتی یا تمام پول حاصل از چنین تجارتی از مرزهای بین المللی عبور کند .

در هر قراردادی امکان بروز اختلاف هست ؛ این اختلاف ممکن است در تفسیر مواد قرارداد ، اجرای آن ، قانون حاکم و یا مرجع صالح برای رسیدگی به اختلافات باشد . البته به لحاظ آن که اصول و ضوابط بیمه در سراسر جهان به صورت عرف مشخص درآمده که ریشه های چند صد ساله دارد و از طرف دیگر مفاد مندرجات بیمه نامه ها و نیز شرایط ضمیمه آن معمولاً مشابه است ، اختلافات قابل توجهی در قراردادهای بیمه که ناشی از ابهام مقررات عرفی یا قوانین مربوطه باشد پیش نمی آید و اگر اختلافی بروز کند ناشی از ابهام مندرجات بیمه نامه است که در سند مذکور و ضمائم آن منعکس می گردد و سپس احتمالاً هنگام اجرا مواجه با عدم تطابق نظرات طرفین و ناهماهنگی در عمل می شود .

حل اختلاف و دعاوی ناشی از بیمه نامه ها نیز مانند هر قرارداد دیگر داخلی یا بین المللی صورت می گیرد و تفاوتی بین آنها نیست . بنابراین با توجه به تجاری بودن ماهیت دعاوی و اختلافات ، معمولاً طرفین سعی می کنند با مذاکرات ، به حل و فصل دوستانه مسایل خویش بپردازند ولی در صورت عدم موفقیت ، کار به داوری یا رسیدگی در دادگاه صلاحیتدار منجر خواهد شد .

باید توجه داشت که در قراردادهای بیمه بین المللی ؛ حل و فصل اختلافات دارای سلسله مراتبی به شرح ذیل است : ۱ ـ مذاکره ،۲ ـ سازش ،۳ ـ داوری

 

  واژگان کلیدی: بیمه بین المللی، قرارداد، حل و فصل اختلافات ، قانون حاکم بر قرارداد

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
مبحث اول : قانون حاکم بر قراردادها ی بیمه بین المللی ۸
گفتار اول : روش های تعیین قانون حاکم ۸
گفتار دوم : نحوه تعیین قانون حاکم در قراردادهای بیمه بین المللی ۹
مبحث دوم : حل و فصل اختلافات بیمه ای و تعارض قوانین ۱۴
گفتار اول : تعارض با قوانین داخلی و فقه ۱۵
گفتار دوم : دادگاه صالحه و مرجع حل اختلاف و داوری ۱۶
گفتار سوم : کنوانسیون های بین المللی ۱۷
گفتار چهارم : فسخ قراردادهای بیمه بین المللی و جبران خسارت ۱۹
نتیجه گیری ۲۲
فهرست منابع و مآخذ ۲۴

منابع

شناخت انواع بیمه ، فصلنامه بیمه آسیا ، شماره اول ، زمستان ۱۳۷۵

ماحوزی ، رحیمه ، بررسی حقوقی بیمه هواپیما ، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق خصوصی ، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی ، ۱۳۸۶

عرفانی ، توفیق ، قرارداد بیمه در حقوق اسلام ، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق خصوصی ، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی ، ۱۳۷۱

موسوی بجنوردی ، سید محمد ، قواعد فقهیه ، چاپ دوم ، تهران ، نشر میلاد ، ۱۳۸۴ ،

کاتوزیان ، ناصر ، قواعد عمومی قراردادها ، چاپ چهارم، شرکت انتشار، ۱۳۷۶ج ۳ ،

شکری ، علی ، نگاهی به جنبه های بین المللی بیمه ، مجله صنعت بیمه ، اسفند ۱۳۸۳ ، شماره ۸۱ ،

محمد نبی ، حسین ، بیمه ، فصلنامه حق ، مرکز مطالعات حقوقی و قضایی دادگستری جمهوری اسلامی ایران ، ش ۶۰ ، ۱۳۶۵

Henry captain Black, M.A, Black’s Law Dictionary, 6th.ed, S.A. west publishing Co, 1990.

United Nations Conference on Trade and Development: Building Conference, Electronic Commerce and Development, UNCTAD, 2000

Clyde hufbauer , Gary , sanction considered , publication of Peterson institute for international economics , 3 edition , 2001

مقدمه

در تعریف حقوقی بیمه عبارتست از قراردادی که به موجب آن یک طرف (بیمه گر) تعهد می‌کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر(بیمه گذار) در صورت وقوع یا بروز حادثه خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی را بپردازد. متعهد را بیمه گر، طرف تعهد را بیمه گذار و وجهی را که بیمه گذار به بیمه گر می‌پردازد حق بیمه و آنچه را که بیمه می‌شود موضوع بیمه نامند.

در تعریف فرانسوی بیمه گفته شده است : « بیمه عبارتست از آنچنان عملی که طی آن بیمه گذار با پرداخت حق بیمه به بیمه گر که یک سلسله خطرات را قبول می کند و بر اساس علم آمار خسارت ناشی از آنها را جبران می نماید ؛ تعهدی به نفع خود یا برای ثالث تحصیل می کند . با این تعهد در صورت وقوع خطر موضوع قرارداد از طرف بیمه گر انجام می شود . » [۱]

یک معامله بیمه ای ممکن است به دلایل زیر بین المللی نامیده شود :

الف ـ ممکن است بیمه گذار ، بیمه را از بیمه گری که در کشور دیگری تاسیس شده است خریداری کند . این موضوع خدمات یا بازرگانی بین مرزی توصیف می شود و بیمه گر اغلب بیگانه یا فاقد اجازه ورود تلقی می گردد .

ب ـ ممکن است بیمه از بیمه گر تاسیس شده در همان کشور ( بیمه گر دارای اجازه ورود ) خریداری شود ولی دفتر مرکزی آن بیمه گر در کشور دیگر قرار داشته باشد . از آنجا که عمده سهامداران ساکن خارج هستند ، سود سهام نیازمنذ عبور از مرزهای بین المللی است .

ج ـ به رغم واقع شدن بیمه گر و بیمه گذار در یک کشور ، بیمه به نقل و انتقال بین المللی کالا و پرسنل وابسته است . این حالت در بیمه دریایی ، هوایی و حمل و نقل معمول می باشد ، این حالت در بیمه اعتباری و ترتیبات خرید چند ملیتی بیمه نیز ملاحظه می شود . [۲]

با وجود اینکه بیمه داخلی برای بیمه گذاران همیشه مقرون به صرفه تر است ؛ اما مواردی وجود دارند که بیمه بین المللی را موجه تر می سازند :

۱ ـ جایی که پوشش بیمه ای داخلی ممکن نباشد ؛ مثلاً دارای ریسک بزرگ یا غیر معمولی باشد که بازار بیمه محلی به علت فقدان ظرفیت یا کمبود کارشناس نتواند آن را بیمه کند .

ب ـ جایی که پوشش محلی بسیار گران است .

ج ـ جایی که خسارت بر اساس پول محلی نیست .

د ـ جایی که بیمه گذار شهروند محلی نیست که در این صورت ممکن است ترجیح دهد در نزد بیمه گر کشور متبوع خود بیمه شود .

مبحث اول : قانون حاکم بر قراردادها ی بیمه بین المللی

گفتار اول : روش های تعیین قانون حاکم

قانون حاکم که از آن به عنوان « قانون قابل اعمال » نیز نام برده می شود ، قانون یا سیستمی حقوقی است که دادگاههای یک کشور بنا به تجویز قواعد حل تعارض ( مربوط به قراردادهای ) قانون ملی برای تعیین تعهدات طرفین اعمال می نمایند . به عبارت دیگر قانون حاکم بر قرارداد ، قانون یا سیستمی حقوقی است که توسط قواعد حل تعارض قانون ملی کشف و معین می گردد و قرارداد را کنترل می نماید و بدان اعتبار می بخشد یا آن را فاقد اعتبار می داند .

در سیستم حقوقی انگلستان قانون حاکم بر قرارداد را قانون مناسب قرارداد می دانند و آن را اینگونه تعریف می کنند : « عبارت قانون مناسب قرارداد یعنی سیستم حقوقی که طرفین قصد دارند بر قراردادشان حاکم باشد یا وقتی که قصد آنها تصریح نشده و از اوضاع و احوال قابل برداشت نیست ، سیستم حقوقی که قرارداد با آن نزدیکترین و واقعی ترین ارتباط را دارد . » [۱]

به طور کلی می توان گفت که قانون حاکم بر قراردادهای بین المللی به دو طریق تعیین می شود :

۱ ـ بطور مستقیم با روش عینی و به حکم قانون ( بدون در نظر گرفتن اراده طرفین )

۲ ـ بطور غیر مستقیم با روش ذهنی و با اراده طرفین قرارداد ( حاکمیت یا استقلال طرفین )

در سالهای اخیر قواعد حل تعارض قوانین مربوط به قراردادها در بسیاری از کشورها در جهت هرچه بیشتر به رسمیت شناختن حاکمیت یا استقلال اراده طرفین قرارداد ( روش ذهنی ) توسعه و تحول یافته اند .

 

[۱] . dicey and Morris, the conflict of laws, 10ed, Stevens & sons LTD, 1990, p.747

[۱]. شناخت انواع بیمه ، فصلنامه بیمه آسیا ، شماره اول ، زمستان ۱۳۷۵ ، ص ۳۷

[۲] . شکری ، علی ، نگاهی به جنبه های بین المللی بیمه ، مجله صنعت بیمه ، اسفند ۱۳۸۳ ، شماره ۸۱ ، ص ۴۳

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بیمه آتش سوزی
  • مقاله خصوصی سازی در صنعت بیمه
  • تحقیق بررسی آثار و پیامدهای خصوصی سازی صنعت بیمه بر ساختار دارایی ها و سرمایه گذاری های شرکت های بیمه
  • تحقیق تأمین اجتماعی ،بیمه و حوادث ناشی از کار
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.