مقاله خبر

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله خبر

تعداد صفحات: ۳۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

 

چکیده

خبر یکی از اصلی‌ترین ابزاری است که از طریق آن کارکردهای وسایل ارتباط جمعی را می‌توان به نمایش گذاشت، زیرا خبر از یک سو مرتبط با نیاز همه انسان‌هاست و از سوی دیگر از قدرت بی‌طرفی و استقلال بیشتری از جهت ایدئولوژیکی که پیام را جهت‌دار می‌کند برخوردار است و تمایل بیشتری برای دریافت آن از سوی مخاطبان وجود دارد. به عبارت دیگر مخاطبان در برابر خبر مقاومت کمتری از خود برای پذیرش نشان می‌دهند تا در برابر تبلیغ و سایر شکل‌های اطلاع‌رسانی.

 

واژه های کلیدی: خبر، عناصر خبر، کارکردهای خبر، تکنولوژی نوین ارتباطی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعریف خبر: ۶
عناصر خبر: ۹
نقش و اهمیت خبر: ۱۰
کارکردهای خبر: ۱۱
خبر و تکنولوژی‌های ارتباطی: ۱۴
خبر و رسانه‌های آنلاین: ۱۵
تفاوت شیوه های انتشار اخبار در رسانه های سنتی و آن لاین: ۱۶
نظریه جامعه شناسی تولید خبر: ۲۱
نتیجه گیری ۳۲
منابع ۳۳

منابع

گل محمدی، احمد، «جهانی شدن فرهنگ، هویت»، ۱۳۸۶، نشر نی، چاپ سوم.

ملوین دفلند- اورت ای دینس، «کتاب شناخت ارتباطات جمعی»، ترجمه سیروس مرادی.

کاستلز، مانوئل، «جامعه شبکه ای»، ۱۳۸۴، انتشارات طرح نو، چاپ چهارم.

کاستلز، مانوئل، «عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ (ظهور جامعه شبکه ای)»، ۱۳۸۰، ترجمه احد علیقلیان، افشین خاکباز، حسن چاوشیان، جلد اول، تهران، انتشارات طرح نو.

تافلر، آلوین، «به سوی تمدن جدید»، ۱۳۷۴، تهران: سیمرغ.

دادگران، سیدمحمد، «مبانی ارتباطی جمعی»، ۱۳۷۴، انتشارات فیروزه، چاپ اول.

دامپی‌یر، «تاریخ علم»، ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ، ۱۳۷۱، تهران: سمت.

دیانی، محمدحسین، «گلوگاه‏های پژوهش در علوم اجتماعی»، ۱۳۸۲، مشهد: انتشارات کتابخانه رایانه‏ای.

صفری شالی، رضا، «راهنمای تدوین طرح تحقیق»، ۱۳۸۸، تهران: انتشارات جامعه و فرهنگ، چاپ دوم.

عاملی، سعید رضا، «مطالعات انتقادی استعمار مجازی امریکا»، ۱۳۸۹، انتشارات امیرکبیر، چاپ اول.

مقدمه

نخستین نقش خبر، اطلاع رسانی از حوادث و وقایع و پدیده‌های جدیدی است که ما بتوانیم براساس آن داده‌ها، برای زندگی خود تصمیم بگیریم و بدانیم که نظر روانی دارای چه شخصیتی هستیم و این اعتماد به نفس را داشته باشیم که بدانیم، باید چه بکنیم و در اطراف ما چه می‌گذرد؟ تولید خبر یک نوع زنجیره مودت ایجاد می‌کند و هر چه جامعه پیچیده‌تر، تخصصی‌تر و مدرن‌تر می‌شود و اعضای آن پیوند و رابطه‌های سنتی و فامیلی خود را از دست می‌دهند، نیاز به شناخت محیط از طریق خبر بیشتر می‌شود و متخصصینی تحت عنوان «خبرنگار و روزنامه‌نگار» لازم است تا این نیاز را برآورده سازند.

تأثیر تکنولوژی نوین ارتباطی و اطلاعاتی منجر به اهمیت یافتن خبر و خبررسانی در تعاملات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع در ابعاد ملی، منطقه‌ای و به ویژه بین‌المللی شده است. چرا که تکنولوژی‌های ارتباطی بر فرآیند تولید و توزیع خبر در شبکه‌ای وسیع و با سرعت بسیار بالا نقش دارند، شبکه‌ای که «جامعه جهانی مخاطبان» را تحت پوشش قرار می‌دهد. همچنین تأثیر فناوری‌ها در گردش اطلاعات با پیچیده‌تر کردن کارکردهای آشکار و پنهان بنگاه‌های خبررسانی و نیز حضور بنگاه‌های غیر انتفاعی کوچک‌تر اما بسیار گسترده‌تر از بنگاه‌های بین‌المللی منجر به تحولاتی شده است که تمامی ابعاد خبر و خبررسانی را دربرمی‌گیرد، به گونه‌ای که این تحولات از لحاظ کمی و کیفی با هیچ یک از دوران‌های گذشته قابل مقایسه نیست.

این تحولات نه تنها در عرصه نقل و انتقال اخبار و اطلاعات بلکه در عرصه مفاهیم خبر، ارزش‌های خبری، ساخت پیام و محتوای اطلاعات نیز رسوخ کرده است. بر این اساس تعداد و گوناگونی شیوه‌های اطلاع‌رسانی با استفاده از فناوری‌های نوین تا جایی گسترش یافته که فرآیند رابطه میان گیرنده و فرستنده را نیز دگرگون ساخته است.

تعریف خبر:

خبر گزارش واقعیت هاست، اما هر واقعیتی را نمی توان خبر نامید.

در این تعریف به این دلیل نمی توان هر واقعیتی را خبر نامید که فلان واقعیت مثلاً بر همگان روشن است، نو نیست و چون کهنه است، قابل طرح نیست و وقتی واقعیت تازه نیست، نمی تواند جنبه خبری داشته باشد.

خبر، پیامی است که احتمال صدق و کذب در آن وجود دارد.

خیلی از خبرها به چاپ می رسند، اما روز بعد یا مدتی بعد تکذیب می شوند. بنابراین، تعریف فوق نیز فقط بخشی از مفهوم خبر را در بر می گیرد، اما در عین حال باید افزود که برخلاف تعریف پیشین، که خبر را گزارش می خواند، در این تعریف، خبر پیام نامیده می شود.

خبر، الزاماً گزارش رویداد جاری تازه نیست.

چرا؟ زیرا که ممکن است که جنبه های تازه ای از یک رویداد کهنه و قدیمی، و به عبارت دیگر زوایای جدیدی از آنچه را که قبلاً رخ داده است، آشکار کند و بنابراین به یک موضوع قدیمی، یک وجه تازه خبری بدهد.

رویدادی است که قرار است اتفاق بیفتد.

خبرهایی نظیر اینکه «فردا برف خواهد بارید».«کنکور سر اسری هفته آینده برگزار می شود» «سمینار مطبوعات بهار آینده تشکیل  می شود».

از جمله خبرهایی هستند که مشمول تعریف فوق قرار می گیرند.  طبعاً می توان راجع به این تعریف‌ها و تعاریفی که پس از این ارا ئه خواهند شد، این نکته را اضافه کرد که واقعه ای که الزاماً برای یک نفرخبر تلقی می شود، ممکن است که برای دیگران کاملاً بی اهمیت باشد و اصلاً خبر تلقی نشود.

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رسانه
  • مقاله خبرگزاری ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.