مقاله رازداری بانکی یا نهان کاری بانکی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله رازداری بانکی یا نهان کاری بانکی

تعداد صفحات: ۴۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

رازداری بانکی، یکی از اصول اساسی بانکداری در دنیای امروز است و می‌توان گفت که هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که رازداری بانکی را به‌طور اصولی مورد قبول قرار نداده باشد. به عبارت دیگر، «اختلافات میان کشورها در رابطه با رازداری بانکی، اختلاف در درجه و نه اختلاف در اصل مسئله است. با این حال، رازداری بانکی، قاعده‌ای مطلق و فارغ از استثناء نیست و در موارد متعددی بانک ها و موسسات اعتباری، مجاز یا حتی مکلف به افشای اطلاعات مشتریان خود هستند.» این استثنائات اگرچه از کشوری به کشور دیگر تفاوت می‌کند، اما درخصوص آن ها روندهای مشترکی نیز میان کشورها مشاهده می‌شود.

نهانکاری مالی و بانکی از رازداری و محرمانگی مشروع متمایز است. منتقدان نهانکاری مالی از بانک ها و موسسات مالی انتظار ندارند که اطلاعات مشتریان خود را برای عموم منتشر کنند. به همان ترتیب که بیان شد پزشکان ملزم نیستند اطلاعات و پرونده بیمار خود را با کسی در میان بگذارند و همچنین بانک ها و موسسات مالی. قلمرو نهانکاری مالی از نقطه ای شروع می شود که بانک یا موسسه مالی از ارائه اطلاعات لازم به مقامات ذیصلاح – که به موجب قانونهای بیان شده برای دریافت اطلاعات واجد صلاحیت شناخته شده اند و در جهت اجرای قوانین جزایی و یا دریافت مالیات از مودیان متمول و سایر موارد به آن اطلاعات نیاز دارند – امتناع می ورزند.

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ارتکاب جرم ، بهترین گزینه ای هست که می تواند جامعه را – اعم از جامعه داخلی یا بین المللی – در مقابل پدیده مجرمانه مصون نگه دارد. لیکن این راهکار، هیچوقت با موفقیت صد در صد همراه نیست و همواره کسانی هستند که در جوامع مختلف به ارتکاب جرم مبادرت می ورزند. در این صورت ضرورت کشف جرایم ارتکابی و تعقیب آن احساس می شود.

 

واژه های کلیدی: پول شویی، جرم، رازداری بانکی ، نهانکاری بانکی، پیشگیری ،

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
فصل اول: رازداری بانکی یا نهانکاری بانکی ۸
مبحث اول: تعریف رازداری بانکی ۸
گفتار اول : مختصات رازداری بانکی ۹
گفتار دوم : مبانی رازداری بانکی ۱۰
مبحث دوم : نهانکاری مالی و بانکی ۱۱
گفتاراول : شفافیت اقتصادی ۱۳
گفتاردوم : شاخص نهانکاری مالی ۱۶
گفتار سوم : مرز رازداری بانکی ۲۵
گفتار چهارم: وضع قواعد ونظارت بر اجرای قاعده رازداری بانکی ۲۷
مبحث سوم : رازداری بانکی در بهشتهای پولشویی ۲۹
گفتار اول: مشخصه های بهشت مالیاتی ۳۰
گفتار دوم : نقش بهشتهای مالیاتی در اقتصاد جهانی ۳۲
گفتار سوم : طبقه بندی کشورها از حیث رعایت مقررات رازداری بانکی ۳۳
فصل دوم : شیوه های پیشگیری از جرم پولشویی ۳۵
مبحث اول : پیشگیری ۳۵
گفتار اول: مفهوم پیشگیری از جرم ۳۵
گفتار دوم : شناسایی و کشف جنایت ۳۶
مبحث دوم : تدابیر پیشگیرانه اختصاصی ۳۷
گفتار اول : تعدیل قاعده رازداری بانکی ۳۸
گفتار دوم : مصونیت مکلفین از تعقیب ناشی از افشاء سر ۳۹
گفتار سوم : گزارش معاملات مشکوک ۴۰
گفتار چهارم : جلوگیری از وقوع جرایم منشاء و مقدم ۴۱
گفتارپنجم :اصلاح مقررات بانکی و نظارت بانک مرکزی بر موسسات مالی ۴۱
نتیجه گیری ۴۲
منابع و مآخذ ۴۴

منابع

روون بوسورث و گراهام سالت مارش، پولشویی،۱۳۷۶، ترجمه نصرالله امیر بشیری، چاپ اول،تهران، انتشارات اداره کل آموزش نیروی انتظامی.

سلیمی، صادق، جنایت سازمان یافته فراملی،۱۳۹۱، چاپ دوم ،تهران ،انتشارات جنگل.

همتی، محمد باقر، تدابیر پیشگیرانه و مجازات در قانون مبارزه با پولشویی،۱۳۹۱، چاپ اول تهران، انتشارات خرسندی.

تجلی، سید آیت اله، مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در بانک ها،۱۳۹۱،چاپ اول،تهران، انتشارات آزاد کتاب.

تذهیبی اصفهانی، فریده ، پولشویی (تطهیر پول)،۱۳۸۱،چاپ اول،تهران، انتشارات زعیم .

ساکی، محمد رضا، حقوق کیفری اقتصادی،۱۳۹۳،چاپ سوم،تهران، انتشارات جنگل جاودانه.

سادوسکای، جورج و دیگران، راهنمای امنیت فناوری اطلاعات ،۱۳۸۴،مترجم، مهدی میردامادی و دیگران، چاپ اول، تهران، انتشارات شورای عالی اطلاع رسانی.

زارع علی ، جمالی جعفر ، «تعهد بانک به حفظ اسرار مشتریان و عملیات تبدیل دارایی به اوراق بهادار»، بهار۱۳۹۰، فصلنامه راهبرد، سال بیستم ، شماره ۵۸ .

سلیمی، صادق،تطهیر پول در اسناد بین المللی و لایحه پولشویی، مجله تخصصی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ،سال دوم، شماره ۴٫

گل نژاد، بهنام، رازداری یا نهانکاری بانکی و مالی، بهمن ۱۳۹۱، مرکز پژوهش ها مجلس شورای اسلامی، گروه مطالعات محیط کسب و کار .

مقدمه

مقاله حاضر در دو فصل که فصل اول آن درباره رازداری بانکی یا نهانکاری بانکی بحث می شود. در دنیای بانکداری و جریانات مالی پدیده ای وجود دارد که در ادبیات طرفداران آن، رازداری و محرمانگی بانکی و مالی و از سوی منتقدان با عنوان نهانکاری مالی نامیده می شود. در نظر است در این فصل شقوق و جلوه های متنوع نهانکاری که در قالب حمایت تقنینی، ساختارها و تاسیسات ویژه حقوقی و کارشکنی و عدم همکاری در مبادله اطلاعات مالی میان دولت ها متبلور می شود، بررسی گردد. سپس اصل شفافیت به همراه مبانی اخلاقی و اقتصادی آن و رابطه نزدیک آن با حاکمیت قانون معرفی می شود. همچنین ضرورت رعایت توازن میان اعمال اصل شفافیت و حریم اختصاصی شهروندان و حق مالکیت تبیین می شود و راهکارها و ساز و کارهای تضمین شفافیت نیز توضیح داده می شود.

در فصل دوم شیوه های پیشگیری از جرم پولشویی بیان می شود. با توجه به آثار زیانبار جرم پولشویی به نظر می رسد که پیشگیری از وقوع این جرم منافع فراوانی برای جامعه در بر دارد و از خسارات بسیاری جلوگیری می شود. «این جرم دارای ویژگی های اختصاصی است و پیشگیری از وقوع آن نیازمند تدابیر ویژه است.»[۱]

«چون تمام جنایات سازمان یافته به منظور تحصیل منفعت مالی ارتکاب می یابند و نظر به اینکه عواید حاصله باید به نحوی تطهیر شوند، لذا برخورد مناسب با پولشویی ضمن اینکه مبارزه با ارتکاب این عنوان مجرمانه است، در واقع مبارزه با سایر جنایات سازمان یافته که جرم مقدم، منشاء یا اصلی نامیده می شوند، نیز محسوب می گردد.»[۲] «پیشگیری از پولشویی _ یعنی از بین بردن زمینه های ورود عواید نامشروع ناشی از ارتکاب جنایات سازمان یافته به اقتصاد مشروع _ به نوبه خود می تواند پیشگیری از ارتکاب سایر جنایات سازمان یافته با فرض موفقیت در ارتکاب جرم اصلی و اولیه، نخواهد توانست از مزایا و فواید مادی جنایات ارتکابی بهره برند که خود این عامل نیز موجب گرایش کمتر افراد بالقوه مستعد، به سوی ارتکاب جنایات سازمان یافته می گردد. بخش جزیی و خرده عواید و منافع حاصل از جنایات ارتکابی ممکن است در داد و ستدهای روزمره و برای رفع ضروریات زندگی صرف شود که مقابله با آن– چه از حیث پیشگیری و چه از نظر شناسایی و مبارزه – امری دشوار با نتایج اندک است. ولی بخش عمده عواید حاصله – به خاطر حجم خیلی زیاد این عواید – می بایست از طریق بانک ها و سایر موسسات مالی وارد سیستم اقتصادی شود، خواه به منظور نگهداری یا به منظور انتقال به ورای مرزهای کشور مربوطه. بنابراین، اگر مجرمین خطری از جهت امکان شناسایی و کشف جنایات ارتکابی در بانک ها و موسسات مالی داشته باشند، گرایش کمتری به پولشویی از این طریق – که بهترین و رایج ترین شیوه است – خواهند داشت.»[۳]

فصل اول: رازداری بانکی یا نهانکاری بانکی

در دنیای بانکداری و جریانات مالی پدیده ای وجود دارد که در ادبیات طرفداران آن، رازداری و محرمانگی بانکی و مالی و از سوی منتقدان با عنوان نهانکاری مالی نامیده می شود. در نظر است در این فصل ابتدا به تعریف رازداری بانکی و سپس شقوق و جلوه های متنوع نهانکاری که در قالب حمایت تقنینی، ساختارها و تاسیسات ویژه حقوقی و کارشکنی و عدم همکاری در مبادله اطلاعات مالی میان دولت ها متبلور می شود، بررسی گردد. سپس اصل شفافیت به همراه مبانی اخلاقی و اقتصادی آن و رابطه نزدیک آن با حاکمیت قانون معرفی می شود. همچنین ضرورت رعایت توازن میان اعمال اصل شفافیت و حریم اختصاصی شهروندان و حق مالکیت تبیین می شود و راهکارها و ساز و کارهای تضمین شفافیت نیز توضیح داده می شود.

 

[۱]–  ساکی ، محمد رضا، حقوق کیفری اقتصادی، انتشارات جنگل جاودانه ، چاپ سوم، ۱۳۹۳،  ص ۲۱۹ .

[۲] – همان ،ص ۲۱۸٫

[۳] – سلیمی ، صادق ،جنایت سازمان یافته فراملی،انتشارات جنگل ، چاپ دوم ، سال ۱۳۹۱، ص ۲۲۰٫

 

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.