مقاله راهبردهای مدیریت تعارض

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله راهبردهای مدیریت تعارض

تعداد صفحات: ۴۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تعارض و اختلاف نظر بعنوان امری اجتناب ناپذیر، ممکن است برای هر فرد یا گروهی در جامعه اتفاق بیافتد. مروری سطحی بر رویدادهای تاریخی، مبین گوشه ای از این واقعیت اجتماعی است و وجود همکاری‌ و همدلی‌ بین‌‌ منابع‌ ارزشمند انسانی از جمله‌ عوامل‌ اساسی ‌برای‌ موفقیت‌ در همه‌ جوامع انسانی شمرده شده است. تعارض و اختلاف های اجتماعی همانند سایر فرایندهای اجتماعی، دارای ابعاد منفی شامل رفتارها و کارشکنی هایی که نظم و امنیت محیط اجتماعی را مختل نموده و از عوامل تهدیدکننده وحدت جامعه به شمار میروند ولی از بعد مثبت میتوان آنها را بعنوان فرصتهایی تلقی نمود که زمینه های پیشرفت و توسعه جامعه را فراهم می آورند.

بنابراین تضاد و تعارض پدیده­ای اجتناب­ ناپذیر در زندگی بشر و مقتضای حیات اجتماعی است. در این میان سازمان با ماهیتی که دارد، محیط باروری برای پرورش و رشد انواع تعارض­ها و عدم توافق­هاست. وجود افراد مختلف با ویژگی­های شخصیتی، نیازها، باورها، انتظارات و ادراکات متفاوت بروز تعارض را در سازمان اجتناب­ناپذیر کرده است. وفور اختلاف نظر و تضاد در سازمان­ها باعث شده است که میزان چشم‌گیری از وقت مدیران صرف جلوگیری، کاهش و حل این مشکلات شود (ایزدی، ۱۳۷۹).”برایان و کرونین[۱]” منابع احتمالی تعارض را شامل تفاوت­های بین فردی، تعارض بین حوزه­ها و گروه­های گوناگون در سازمان، تعارض بین مدیران و مدیریت کردن، تعارض بین فرد و شغل، تعارض بین افراد و تعارض بین سازمان رسمی و غیر رسمی می­دانند ( مولینز، ۲۰۰۲).

 

واژگان کلیدی: تعارض،  مدیریت تعارض، سبک های مدیران

فهرست مطالب

چکیده ۶
مقدمه ۷
تعارض ۸
. مدیریت تعارض ۹
. نگرشها نسبت به تعارض ۱۰
۱-نگرش سنتی ۱۰
۲- نگرش نوین ۱۱
. تعارض از دیدگاه مکاتب ۱۲
مکتب کلاسیک ۱۲
مکتب روابط انسانی ۱۳
نظریه بوروکراسی ۱۳
نظریه رفتار اداری ۱۴
نظریه سیستمهای اجتماعی ۱۴
. منابع تعارض ۱۵
تفاوتهای فردی ۱۵
تفاوت در ارزشها و اهداف ۱۵
تفاوتهای ادراکی ۱۵
تضاد وظیفه ای ۱۵
تفاوتهای عملکردی و خصوصیات سازمانی ۱۶
. انواع تعارض سازمانی ۱۶
۱-تعارض درون فردی ۱۷
۲-تعارض بین فردی ۱۸
۳-تعارض درونگروهی ۱۸
۴-تعارض بین گروهی ۱۸
۵-تعارض درون سازمانها ۱۸
. فرایند تعارض ۱۹
آثار و پیامدهای تعارض ۲۱
بروز نگرشها و احساسات منفی ۲۱
تغییر در ساختار درونی گروههای درگیر ۲۱
کاهش سطح تعامل ۲۱
آیا تعارض لزوماً بد است؟ ۲۲
تعارض و عملکرد سازمانی ۲۲
ارتباط بین تعارض و عملکرد شغلی ۲۳
ارتباط بین سطح تعارض و پیامدهای سازمانی ۲۳
پیامدهای زیانبار تعارض ۲۴
پیامدهای سازنده تعارض ۲۵
. سبکها و راهبردهای مدیریت تعارض ۲۵
. مدلهای مختلف رویارویی با تعارض ۲۶
مدل دو سبکی ۲۶
مدل سه سبکی ۲۷
مدل چهار سبکی ۲۷
مدل پنج سبکی ۲۷
. راهبردهای مهم و اساسی مدیران برای مقابله با تعارض ۲۸
رقابت ۲۸
مدارا و نرمش ۲۸
اجتناب ۲۹
سازش یا مصالحه ۲۹
تشریک مساعی ۳۰
فرایند رویارویی با تعارض ۳۱
اثربخشی سبکهای مدیریت تعارض ۳۳
پیشینه تحقیقات ۳۵
. تحقیقات انجام شده در داخل کشور ۳۵
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ۳۷
جمع بندی ۳۹
منابع و مآخذ ۴۰

منابع

 هرسی، پال و بلانچارد، کنت (۱۹۷۲). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه علی علاقه بند (۱۳۶۵). تهران: امیر کبیر.

رابرت، بلیک و موتون، جین (۱۳۵۷). شبکه مدیریت. ترجمه حسین توتونچیان. تهران انتشارات دانشگاه تهران.

رضائیان، علی (۱۳۸۲). مدیریت تعارض و مذاکره (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته). تهران: سمت.

رضوی، محمد حسین و همکاران (۱۳۸۴). بررسی سبک های مدیریت تعارض و رهبری مدیران تربیت بدنی استان مازندران. پژوهش نامه علوم ورزشی، ص ۳۵-۴۶٫

پارکینسون، نورث؛ رستم، جی (۱۳۸۷). اندیشه های بزرگ در مدیریت (چاپ ششم). ترجمه مهدی ایران نژادپاریزی. تهران: موسسه‌ی بانکداری ایران.

داودی، ایران (۱۳۸۶). بررسی عوامل شناختی، شخصیتی، فشار روانی و سابقه خانوادگی به عنوان پیش بین‌های ابتلا به اختلال وسواسی-اجباری و مقایسه زیرگروهای علائم اختلال براساس برخی متغیرهای پیش بین در شهرستان اهواز. رساله دکتری روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

محسنی، پرستو (۱۳۸۸). رابطه هوش هیجانی و صفات شخصیتی پرستاران با رضایت از خدمات پرستاری بیماران. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور تهران.

مقدمه

تعارض در واقع چیز بدی نیست چنان­چه اگر به طور صحیح مدیریت شود می­تواند پیامدهای مثبت قابل توجهی داشته باشد و می‌تواند به عنوان یک نیروی حیات بخش و انرژی بخش در گروه‌ها و سازمان­ها باشد و حتی مشخص شده است که تعارض می تواند تاثیرات مخرب موقعیت­های برد و باخت سازمان را به حداقل برساند (مولینز، ۲۰۰۲ ).

برخی از علمای علم رفتاری معتقدند که تنوع گروه کاری از طریق تعارض، عملکرد را تحت تاثیر قرار می­دهد. در متون رفتاری از دو نوع تعارض سخن رانده­اند، یکی تعارض احساسی و دیگری تعارض وظیفه­ای. مدیریتی که بتواند از تعارض احساسی بکاهد و تعارض وظیفه­ای را به نحو شایسته­ای مدیریت کند موفق­تر خواهد بود. در این راه مدیران باید از منشاء تعارضات و نحوه تأثیرگذاری تنوع بر تعارض آگاه بوده و شیوه­های مناسب برخورد با آن را بدانند (الوانی، دانائی فرد، ۱۳۸۰).

سبک­هایی که هر یک از مدیران برای حل تعارض انتخاب می­کنند، تحت تاثیر ویژگی­های منحصر به فرد آن­ها نظیر شخصیت، نگرش­ها، سبک رهبری، جنسیت، شایستگی­ها و میزان قدرت و اقتدار آن­ها و نقشی که در تعارض دارند قرار می­گیرد (ایزدی، ۱۳۷۹).

در این مقاله در خصوص تعارض، مدیریت آن، تأثیرات و پیامدهای مثبت و منفی سازمانی، سبک­های متداول رویارویی با تعارض مطالبی ارائه می دهیم.

تعارض

اصطلاح تعارض از جمله مفاهیمی است که معانی مختلفی از آن مستفاد می­شود. روانشناسان بیشتر به جنبه روانشناختی آن، یعنی تضاد­های درونی و جامعه­شناسان بیشتر به جنبه اجتماعی تعارض، یعنی تضاد­های میان افراد و گروه­ها پرداخته­اند. در این میان پژوهشگران و نظریه پردازان علوم رفتاری و مدیریت، به اقتضای مباحث خود، هر دو بعد را مبنای مطالعات خود قرار داده­اند ( ایزدی، ۱۳۷۹).

پوتنام و پل[۱](۱۹۸۷) تعارض را این­گونه بیان کرده­اند ” افرادی که با یکدیگر ارتباط متقابل داشته و در زمینه اهداف اصلی، اهداف فرعی و ارزش­ها بین آن­ها اختلاف وجود دارد و افراد، دیگران را به عنوان مانعی بالقوه در جهت اهداف خود تلقی می­کنند. در این تعریف به سه ویژگی تعارض یعنی تعامل افراد با یکدیگر، وابستگی متقابل و اهداف نا­سازگار اشاره شده است.

تعارض فرایند مقاومت و مقابله است که بین گروه­ها و افراد در سازمان­ها رخ می­دهد. در واقع تعارض استفاده از قدرت در مشاجره و مقابله بر خلاف علائق را شامل می­شود و زمان زیادی را برای پدیدار شدن، بیشتر از رویدادی که به طور آنی رخ می­دهد و ناپدید می­شود به خود اختصاص می­دهد. این تعریف اشاره می­کند که تعارض مشکلی است که مدیران باید قادر باشند آن را کنترل کنند ( وگنر و هالنبک[۲]، ۲۰۰۹).

 

Putnam & Poole

Wagner & Hollenbeck

۲٫ Brayan & Cronin

 

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله سبک مدیریت مشارکتی
  • مقاله مدیریت کیفیت فراگیر
  • مقاله مدیریت زمان
  • مقاله مدیریت فرایند محور
  • تحقیق مدیریت و بررسی استرس شغلی کارکنان اورژانس
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.