عنوان
تعداد صفحات: ۴۴
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
تعارض و اختلاف نظر بعنوان امری اجتناب ناپذیر، ممکن است برای هر فرد یا گروهی در جامعه اتفاق بیافتد. مروری سطحی بر رویدادهای تاریخی، مبین گوشه ای از این واقعیت اجتماعی است و وجود همکاری و همدلی بین منابع ارزشمند انسانی از جمله عوامل اساسی برای موفقیت در همه جوامع انسانی شمرده شده است. تعارض و اختلاف های اجتماعی همانند سایر فرایندهای اجتماعی، دارای ابعاد منفی شامل رفتارها و کارشکنی هایی که نظم و امنیت محیط اجتماعی را مختل نموده و از عوامل تهدیدکننده وحدت جامعه به شمار میروند ولی از بعد مثبت میتوان آنها را بعنوان فرصتهایی تلقی نمود که زمینه های پیشرفت و توسعه جامعه را فراهم می آورند.
بنابراین تضاد و تعارض پدیدهای اجتناب ناپذیر در زندگی بشر و مقتضای حیات اجتماعی است. در این میان سازمان با ماهیتی که دارد، محیط باروری برای پرورش و رشد انواع تعارضها و عدم توافقهاست. وجود افراد مختلف با ویژگیهای شخصیتی، نیازها، باورها، انتظارات و ادراکات متفاوت بروز تعارض را در سازمان اجتنابناپذیر کرده است. وفور اختلاف نظر و تضاد در سازمانها باعث شده است که میزان چشمگیری از وقت مدیران صرف جلوگیری، کاهش و حل این مشکلات شود (ایزدی، ۱۳۷۹).”برایان و کرونین[۱]” منابع احتمالی تعارض را شامل تفاوتهای بین فردی، تعارض بین حوزهها و گروههای گوناگون در سازمان، تعارض بین مدیران و مدیریت کردن، تعارض بین فرد و شغل، تعارض بین افراد و تعارض بین سازمان رسمی و غیر رسمی میدانند ( مولینز، ۲۰۰۲).
واژگان کلیدی: تعارض، مدیریت تعارض، سبک های مدیران
چکیده ۶
مقدمه ۷
تعارض ۸
. مدیریت تعارض ۹
. نگرشها نسبت به تعارض ۱۰
۱-نگرش سنتی ۱۰
۲- نگرش نوین ۱۱
. تعارض از دیدگاه مکاتب ۱۲
مکتب کلاسیک ۱۲
مکتب روابط انسانی ۱۳
نظریه بوروکراسی ۱۳
نظریه رفتار اداری ۱۴
نظریه سیستمهای اجتماعی ۱۴
. منابع تعارض ۱۵
تفاوتهای فردی ۱۵
تفاوت در ارزشها و اهداف ۱۵
تفاوتهای ادراکی ۱۵
تضاد وظیفه ای ۱۵
تفاوتهای عملکردی و خصوصیات سازمانی ۱۶
. انواع تعارض سازمانی ۱۶
۱-تعارض درون فردی ۱۷
۲-تعارض بین فردی ۱۸
۳-تعارض درونگروهی ۱۸
۴-تعارض بین گروهی ۱۸
۵-تعارض درون سازمانها ۱۸
. فرایند تعارض ۱۹
آثار و پیامدهای تعارض ۲۱
بروز نگرشها و احساسات منفی ۲۱
تغییر در ساختار درونی گروههای درگیر ۲۱
کاهش سطح تعامل ۲۱
آیا تعارض لزوماً بد است؟ ۲۲
تعارض و عملکرد سازمانی ۲۲
ارتباط بین تعارض و عملکرد شغلی ۲۳
ارتباط بین سطح تعارض و پیامدهای سازمانی ۲۳
پیامدهای زیانبار تعارض ۲۴
پیامدهای سازنده تعارض ۲۵
. سبکها و راهبردهای مدیریت تعارض ۲۵
. مدلهای مختلف رویارویی با تعارض ۲۶
مدل دو سبکی ۲۶
مدل سه سبکی ۲۷
مدل چهار سبکی ۲۷
مدل پنج سبکی ۲۷
. راهبردهای مهم و اساسی مدیران برای مقابله با تعارض ۲۸
رقابت ۲۸
مدارا و نرمش ۲۸
اجتناب ۲۹
سازش یا مصالحه ۲۹
تشریک مساعی ۳۰
فرایند رویارویی با تعارض ۳۱
اثربخشی سبکهای مدیریت تعارض ۳۳
پیشینه تحقیقات ۳۵
. تحقیقات انجام شده در داخل کشور ۳۵
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ۳۷
جمع بندی ۳۹
منابع و مآخذ ۴۰
هرسی، پال و بلانچارد، کنت (۱۹۷۲). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه علی علاقه بند (۱۳۶۵). تهران: امیر کبیر.
رابرت، بلیک و موتون، جین (۱۳۵۷). شبکه مدیریت. ترجمه حسین توتونچیان. تهران انتشارات دانشگاه تهران.
رضائیان، علی (۱۳۸۲). مدیریت تعارض و مذاکره (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته). تهران: سمت.
رضوی، محمد حسین و همکاران (۱۳۸۴). بررسی سبک های مدیریت تعارض و رهبری مدیران تربیت بدنی استان مازندران. پژوهش نامه علوم ورزشی، ص ۳۵-۴۶٫
پارکینسون، نورث؛ رستم، جی (۱۳۸۷). اندیشه های بزرگ در مدیریت (چاپ ششم). ترجمه مهدی ایران نژادپاریزی. تهران: موسسهی بانکداری ایران.
داودی، ایران (۱۳۸۶). بررسی عوامل شناختی، شخصیتی، فشار روانی و سابقه خانوادگی به عنوان پیش بینهای ابتلا به اختلال وسواسی-اجباری و مقایسه زیرگروهای علائم اختلال براساس برخی متغیرهای پیش بین در شهرستان اهواز. رساله دکتری روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
محسنی، پرستو (۱۳۸۸). رابطه هوش هیجانی و صفات شخصیتی پرستاران با رضایت از خدمات پرستاری بیماران. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور تهران.
تعارض در واقع چیز بدی نیست چنانچه اگر به طور صحیح مدیریت شود میتواند پیامدهای مثبت قابل توجهی داشته باشد و میتواند به عنوان یک نیروی حیات بخش و انرژی بخش در گروهها و سازمانها باشد و حتی مشخص شده است که تعارض می تواند تاثیرات مخرب موقعیتهای برد و باخت سازمان را به حداقل برساند (مولینز، ۲۰۰۲ ).
برخی از علمای علم رفتاری معتقدند که تنوع گروه کاری از طریق تعارض، عملکرد را تحت تاثیر قرار میدهد. در متون رفتاری از دو نوع تعارض سخن راندهاند، یکی تعارض احساسی و دیگری تعارض وظیفهای. مدیریتی که بتواند از تعارض احساسی بکاهد و تعارض وظیفهای را به نحو شایستهای مدیریت کند موفقتر خواهد بود. در این راه مدیران باید از منشاء تعارضات و نحوه تأثیرگذاری تنوع بر تعارض آگاه بوده و شیوههای مناسب برخورد با آن را بدانند (الوانی، دانائی فرد، ۱۳۸۰).
سبکهایی که هر یک از مدیران برای حل تعارض انتخاب میکنند، تحت تاثیر ویژگیهای منحصر به فرد آنها نظیر شخصیت، نگرشها، سبک رهبری، جنسیت، شایستگیها و میزان قدرت و اقتدار آنها و نقشی که در تعارض دارند قرار میگیرد (ایزدی، ۱۳۷۹).
در این مقاله در خصوص تعارض، مدیریت آن، تأثیرات و پیامدهای مثبت و منفی سازمانی، سبکهای متداول رویارویی با تعارض مطالبی ارائه می دهیم.
اصطلاح تعارض از جمله مفاهیمی است که معانی مختلفی از آن مستفاد میشود. روانشناسان بیشتر به جنبه روانشناختی آن، یعنی تضادهای درونی و جامعهشناسان بیشتر به جنبه اجتماعی تعارض، یعنی تضادهای میان افراد و گروهها پرداختهاند. در این میان پژوهشگران و نظریه پردازان علوم رفتاری و مدیریت، به اقتضای مباحث خود، هر دو بعد را مبنای مطالعات خود قرار دادهاند ( ایزدی، ۱۳۷۹).
پوتنام و پل[۱](۱۹۸۷) تعارض را اینگونه بیان کردهاند ” افرادی که با یکدیگر ارتباط متقابل داشته و در زمینه اهداف اصلی، اهداف فرعی و ارزشها بین آنها اختلاف وجود دارد و افراد، دیگران را به عنوان مانعی بالقوه در جهت اهداف خود تلقی میکنند. در این تعریف به سه ویژگی تعارض یعنی تعامل افراد با یکدیگر، وابستگی متقابل و اهداف ناسازگار اشاره شده است.
تعارض فرایند مقاومت و مقابله است که بین گروهها و افراد در سازمانها رخ میدهد. در واقع تعارض استفاده از قدرت در مشاجره و مقابله بر خلاف علائق را شامل میشود و زمان زیادی را برای پدیدار شدن، بیشتر از رویدادی که به طور آنی رخ میدهد و ناپدید میشود به خود اختصاص میدهد. این تعریف اشاره میکند که تعارض مشکلی است که مدیران باید قادر باشند آن را کنترل کنند ( وگنر و هالنبک[۲]، ۲۰۰۹).
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر