مقاله رهبری تحول آفرین

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله رهبری تحول آفرین

تعداد صفحات: ۴۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

«رهبری» موضوعی است که از دیر باز نظر محققان و عموم مردم را به خود جلب کرده است. شاید علت جذابیت گسترده رهبری این باشد که رهبری، فرآیندی بسیار اسرار آمیز است که در زندگی همه افراد وجود دارد. در اکثر موارد، دانشمندان علوم رفتاری کوشیده اند تا بدانند بر اساس چه ویژگی ها، توانایی ها، رفتارها، منابع قدرت یا با تکیه بر چه جنبه هایی از موقعیت، توان رهبر در تأثیر بر پیروان و تحقق اهداف گروهی را می توان تعیین کرد (یوکل[۱]، ۲۰۰۳: ۲). موضوعی که اخیراً توجه اکثر محققان را به خود جلب کرده این است که چه نوع رفتار رهبری در فرآیند تغییر سازمانی مفید و پیروان را در جهت مطلوب هدایت خواهد کرد. مسالۀ مهمی که در این میان باید مورد توجه کافی قرارگیرد، این است که کارکنان زمانی عملکرد فوق العاده ای خواهند داشت که احساس کنند کار متعلق به خود آنهاست و تعلق روانی نسبت به سازمان داشته باشند و یا هویت خود را به سازمان نسبت دهند. ( امیرکبیری و همکاران،۱۳۸۵).

تاکنون تحقیقات مختلفی در ارتباط با سبک های رهبری صورت گرفته است که نتایج تحقیقات مختلف حاکی از این است که رهبران تحول آفرین در پیروان خود انگیزه فوق العاده ای را ایجاد کرده و موجب بهبود عملکرد آنان می گردند. همچنین این رهبران موجب افزایش اعتماد، تعهد و کارآیی تیمی پیروان خواهند شد (آرنولد و همکاران، ۲۰۰۱) و جریان تغییرات سازمانی را هموار خواهند ساخت (ایسنباخ[۲]و همکاران، ۱۹۹۹) و بعد از انجام دادن تغییرات، رهنمودهای این رهبران در مورد بهبود فعالیت های مدیریتی و اجرایی روشنگر راه خواهد بود (پوندر ،۲۰۰۶).

تغییر در شیوه های مدیریت و رهبری سازمان امریست اجتناب ناپذیر، چرا که شیوه های سنتی مدیریت و رهبری در شرایط متحول و پویای امروزی فاقد اثربخشی لازم است (لیتوود[۳] ۱۹۹۲، وایمن[۴] ۱۹۹۹ ، لیونتوز[۵] ۱۹۹۲).

بنابراین سازمان های امروزی نیاز به رهبرانی دارند که بتوانند به مدد ویژگی های شخصیتی و جاذبه استثنایی[۶] ، توان نفوذ بالا و چشم انداز وسیع[۷] ، تعهد ، شور و حرارت لازم را در زیردستان برای بکارگیری نهایت استعداد و تلاششان در جهت تحقق اهداف سازمان ایجاد نمایند. این گونه رهبران امروزه رهبران تحول آفرین[۸] نام گرفته اند(برنز[۹] ۱۹۷۸ ، به نقل از بس ۱۹۹۷ ، شرمرهورن[۱۰] ۱۹۹۶).

شرمرهورن (۱۹۹۷) نیز اظهار می دارد واژه رهبری تحول آفرین رهبرانی را توصیف می نماید که کاریزما (فرهمندی) و ویژگیهای مربوط به آن را برای تحریک آمال و آرزوهای زیر دستان و تغییر سیستم های سازمانی در جهت دستیابی به الگوهای عملکرد بالا مورد استفاده قرار می دهند. وی همچنین خاطر نشان می سازد که رهبری تحول آفرین، رهبری الهام بخش[۱۱] است که زیر دستان را برای دستیابی به عملکرد فوق العاده تحت تاثیر قرار می دهد.

 

واژه های کلیدی:رهبری تحول آفرین،رهبری و مدیریت، سیر تکاملی نظریه‌پردازی درباره رهبری  ، چالشهای رهبری سازمانی ، مؤلفه های رهبری تحول آفرین

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
تاریخچه رهبری ۸
تعاریف و مفاهیم رهبری ۹
تفاوت رهبری و مدیریت ۱۱
سیر تکاملی نظریه‌پردازی درباره رهبری ۱۴
۱)رویکرد سنتی (صفات مشخصه رهبری) ۱۴
۲) رویکرد رفتار رهبری ۱۵
۳) رویکرد موقعیتی و اقتضایی ۱۸
۴)جست‌وجوی جانشین برای رهبری ۲۲
۵)نظریه برداشت یادگیری اجتماعی ۲۲
۶)رویکرد ویژگی‌های فردی ۲۲
الف) نظریه رهبری تحول‌آفرین ۲۳
۷) نظریه رهبری اصیل ۲۶
رهبری در اسلام ۲۷
رابطه قدرت و رهبری ۲۹
رهبری تحول آفرین ۳۰
چالش های پیش روی سازمانها و رهبری تحول آفرین ۳۴
مزایای رهبری تحول آفرین در سازمان ۳۵
مؤلفه های رهبری تحول آفرین ۳۷
نتیجه گیری ۴۰
فهرست منابع ۴۳

منابع

موغلی، علیرضا. (۱۳۸۲)،طراحی الگوی رهبری تحول آفرین در سازمانهای اداری ایران. دانش مدیریت، شماره ۶۲ : ۱۰۰ ـ ۷۷٫

یوکل، گری. (۱۳۸۲)،مدیریت و رهبری در سازمانها، تهران، انتشارات دانشگاه امام حسین (ع).

امیرکبیری، علیرضا. ( ۱۳۷۷ )،سازمان و مدیریت، چاپ دوم، تهران،  انتشارت ملک .

امیر کبیری، علیرضا. ( ۱۳۸۴ )، مفهوم و بالندگی رهبری تحول گرا و تبادل گرا، بی جا.

سنجقی،محمدابراهیم،.(۱۳۸۰تحلیلی بر ماهیت و ابعاد نظریه رهبری تحول آفرین ،نشریه: میان رشته ای » علوم انسانی دانشگاه الزهرا(س) » بهار و تابستان ۱۳۸۰ – شماره ۳۷ و ۳۸صص ۲۸۱ تا ۳۱۲٫

رضائیان، علی. (۱۳۸۳)، مبانی مدیریت رفتار سازمانی، چاپ پنجم، تهران، انتشارات سمت.

جاودانی، محمد،.(۱۳۹۰)، نشریه علوم تربیتی(علمی-پژوهشی)، پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت،  شماره ۱ (۱)، ۱۴۳-۱۵۸٫

دفت، دیچارد ال. (۱۳۸۰)،تئوری و طراحی سازمان، ترجمه علی پادسائیان و محمد اعرابی. جلد دوم، چاپ سوم، تهران،  دفتر پژوهش های فرهنگی.

رابینز، استیفن پی. (۱۳۸۱)،مبانی رفتار سازمانی. ترجمه علی پادسائیان و محمد اعرابی. چاپ پنجم، تهران ، دفتر پژوهش های فرهنگی.

رمضانی نژاد، رحیم ؛  همتی نژاد؛ مهرعلی، رضان اندام؛ زارع؛ صبا، صادق پور، نعمت الله  ،.  (۱۳۹۰)، رابطه سبک های رهبری تحولگرا و عملگرای مدیران مدارس با تعهد سازمانی دبیران تربیت بدنی، مقاله ۶، دوره ۰۱، شماره ۰۱٫

مقدمه:

در محیط رقابتی کسب و کار امروز، عمده نگرانی و تکاپوی سازمان ها در جهت بقا و توسعه و پیشرفت فراگیر آنها شکل می­گیرد. در راستای این هدف خطیر، مدیران در پی شناسایی و بهره گیری بهینه از منابع و سرمایه هایی هستند که تحصیل آنها هزینه ها و زحمات فراوانی دارد. پس  پیروز این میدان مدیرانی هستند که سرمایه های مذکور را به اثربخش ترین، کاراترین و بهره ورترین طُرق ممکن به کار گیرند. عمده منابع هر سازمانی متوجه منابع انسانی، مالی و فنی آن است که مسلماً سرمایه انسانی تعیین کننده سمت و سوی دیگر سرمایه هاست، زیرا نیروی انسانی است که با تواناییهای خود و با برنامه ریزی، دیگر منابع را به خدمت گرفته است.

در سال­های اخیر  نیز توجه زیادی به آزمودن الگوی نوین مدیریتی رهبری تحول آفرین شده است. به طوری که تنها در طی سال­های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ بیش از یکصد پایان نامه و تحقیق در دانشگاه­های مختلف دنیا، مفهوم رهبری تحول آفرین را بررسی کرده اند.

بس در سال ۱۹۹۰، بیان کرد که رهبران می‌توانند با استفاده از ویژگی­های رفتاری رهبری تحول آفرین، پیروان خود را به سوی عملکرد بیش از انتظار، رهنمون کنند( هامفری و اینستین[۱]، ۲۰۰۳: ۲).

رهبری یعنی اعمال نفوذ بر مردم به نحوی که مشتاقانه برای هدف های گروه فعالیت نمایند. قرن جدید امواج تازه ای از تغییر را با خود به همراه آورده است. محیط پیرامون سازمانها پویاتر از قبل شده و باعث گردیده تا سازمانها در پی یافتن پاسخهایی برای این پویایی ها باشند. برای موفقیت و حتی بقا در چنین محیطی ضروری است سازمانها به سمت انعطاف پذیری، پویایی و تحول حرکت نموده و از سکون بپرهیزند (جمشیدیان و یزدان شناس، ۱۳۸۷).

جهت مقابله با این محیط نامطمئن و تغییرات مستمر، نیاز به افرادی در نقش رهبر به شدت احساس می شود. بدیهی است که رهبری سنتی در هزاره سوم ادامه حیات نخواهد یافت و جهان نیازمند رهبرانی تحول آفرین خواهد بود. رهبری تحول آفرین به عنوان یکی از پارادایم های رهبری در  روان شناسی سازمانی است که مورد تحقیق گسترده ی رضایت زیردستان  قرار گرفته است(انصاری و تیموری،۱۳۸۶).

تاریخچه رهبری

 رهبری مقوله ای که تقریبا به عمر تاریخ قدمت دارد(استاربورک، ۱۹۹۷: ۱۴۴) و همواره با انسان عجین بوده است (تونکه نژاد، ۱۳۸۵)، با وجود اینکه مطالعات بسیاری درباره رهبری وجود دارد، اما تفسیر آن هنوز مبهم است(فری، ۲۰۱۰: ۲).  نخستین دیدگاه ها درباره رهبری را می توان در یک متن چینی با عنوان در برنامه بزرگ که احتمالا در سال ۱۱۲۰ قبل از میلاد نوشته شده است یافت (تونکه نژاد،۱۳۸۵). این متن، رهبری خوب را مستلزم داشتن قواعد روشنی می‌داند که مبتنی بر محیط و با توجه به شرایط، با مهربانی یا با قدرت اعمال می‌شود، همچنین اعلام می کند که رهبران باید نمونه در عمل باشند (استار بورک، ۱۹۹۷: ۱۴۴). اگرچه رهبری موضوع مورد علاقه در طی سالیان گذشته بوده، اما پژوهش های علمی در این حوزه از قرن ۲۱ آغاز شده است.

رهبری از نگاه محققان متعددی مانند: گلمان (۱۹۹۰)، آیوکو، کالان، مالاندو وپولسن (۲۰۰۲)، فرایند تحت تاثیر قرار دادن دیگران برای جهت دادن به تلاش هایشان به سوی رسیدن به هدف یا اهدافی مشخص می داند. عده ای با تاکید بر روابط بین افراد، رهبری را نفوذ بر مرئوسان از طریق برقراری ارتباط با آنان در تحقق اهداف سازمان بیان کرده اند(پولات[۲]، ۲۰۱۱: ۲۰۳۳).

در اواخر ۱۹۶۰ تئوری های اقتضایی رشد و توسعه یافتند، تحقیقات اولیه در دانشگاه میشیگان و اوهایو کشف کردند که رهبران بایستی به مسائل عاطفی از طریق رهنمودات و رفتارهای حمایتی توجه نمایند. در واقع یک تحولی در توسعه تئوری های رهبری از جنگ جهانی دوم بوجود آمده است(بس،۱۹۷۴;هیووی و براون،۲۰۰۱; استاگیل،۱۹۹۰)، که چندین نظریه در زمینه انگیزش پیروان شامل: نظریه مسیر- هدف، رهبری کاریزماتیک، رهبر تحول آفرین و تعاملی ایجاد شده است(فرای[۳]،۲۰۱۰). از سالهای ۱۹۸۰ تئوری های جدید رهبری بیشتر بر روی عواطف، اخلاقیات و مفاهیم ارزشی تاکید داشتند(موداف و همکاران[۴]، ۲۰۰۸: ۲۶۶). به طور مثال ایمان و اعتقاد، شکیبایی، بصیرت و فروتنی که در چشم انداز رهبری مرسوم شده است(تامپسون[۵]، ۲۰۰۵: ۲۶).

یکی از دغدغه های سازمان ها و پژوهشگران در چهار دهه پیش، رهبری بوده است و تلاش شده این پدیده را با یک سری از معیارهای دانشگاهی عملی کنند.

 

[۱]Humphreys & Einstein

[۲]Polat

[۳]Fry

[۴]Modaff et. al

[۵]Thompson

[۱]yokel

[۲] insbakh

۱Leithwood

۲Wyman

۳Liontos

۴Charisma

۵ Broad perspective

۶transformational leader

۷Burns

۸Schermerhorn

۹visionary leadership

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله ابعاد رهبری در مدیریت کتابخانه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.