مقاله رویکردهای هوش سازمانی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله رویکردهای هوش سازمانی

تعداد صفحات: ۴۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

کلید بقای سازمان در دستان افراد سازمان می باشد  بنابراین در عصر اطلاعات و ارتباطات ، هوش عامل تعیین کننده ای در این رقابت جهانی است. (Moghali et al, 2008:6)

موضوع هوش سازمانی، به این دلیل که دستیابی به دانایی را در سازمان ها افزایش داده و باعث پیدایش مزیت رقابتی نوینی در آنها گردیده است ، می تواند سازمان ها را بیش از پیش در خصوص پرداختن به مقوله ی سازمان های باهوش و بررسی رابطه ی هوش سازمانی با متغیرها و عوامل درون و برون سازمانی یاری کرده و گامی مهم در جهت بهبود کارایی و اثربخشی و افزایش بهره وری سازمانی بردارد.(Akgan,2007:286)

هوش سازمانی چیزی فراتر از هوش به هم پیوسته اعضای سازمان است و در واقع به عنوان سیستمی عظیم تری عمل می کند . یک سازمان غیر هوشمند می تواند از افراد هوشمند تشکیل شود و همینطور یک سازمان هوشمند می تواند از افراد غیر هوشمند تشکیل شده باشد واین یعنی اینکه  سازمان ها نیز مانند افراد درجه های متفاوتی از هوش را نشان می دهند  (Kalkan , 2005 :44).

هوش سازمانی یک جنیه از رفتار سازمانی است و نقش مهمی در سازمان ایفا میکند . یکی از جدال های بسیار بزرگ مدیریتی در دهه های اخیر ایجاد موسسات هوشمند است . زیرا سازمان ها نیز مانند انسان ها ممکن است نتوانند از هوش خود بهره ببرند. (Zarbaksh,et al,2011:990)

 

واژه های کلیدی: هوش سازمانی، بهبود هوش سازمانی، پیش نیازهای ضروری،رویکردها، ضریب هوش سازمانی، . ابزار سنجش،

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
تعاریف هوش سازمانی ۷
۱٫ هوش در حوزه روانشناسی ۹
۲٫ هوش در حوزه سازمانی ۱۳
اهمیت هوش سازمانی ۱۵
بهبود هوش سازمانی ۱۷
پیش نیازهای ضروری جهت بهبود سطح هوش سازمانی ۱۸
۱٫ تقویت سرمایه اجتماعی سازمان ۱۸
۲٫ توجه به جایگاه سرمایه فکری در سازمان ۱۹
۳٫ سرمایه فرهنگی در راستای تقویت سازمان ۱۹
۴٫ضرورت توجه به فرهنگ سازمانی ۲۰
۵٫ تبدیل سازمان به سازمان یادگیرنده ۲۰
هوش سازمانی و یادگیری ۲۱
هوش سازمانی و هوش تجاری ۲۲
سه مدل نظری برای حمایت از هوش سازمانی ۲۳
رویکردهای هوش سازمانی ۲۴
۱٫ رویکرد رفتارگرایی ۲۴
۲٫ رویکرد شناخت گرایی ۲۴
۳٫رویکرد اجتماعی ۲۵
ضریب هوش سازمانی ۲۵
ماهیت سازمانهای هوشمند ۳۱
هوشمندی رقابتی و هوش سازمانی ۳۴
اقدامات اساسی در هوش سازمانی ۳۵
ابزار سنجش هوش سازمانی ۳۶
اجزای هوش سازمانی ۳۷
۱٫ هوش سازمانی به عنوان یک فرآیند ۳۸
۲٫ هوش سازمانی به عنوان یک محصول ۳۹
فرایند هوش سازمانی ۴۰
نتیجه گیری ۴۲
فهرست منابع و مآخذ ۴۳

منابع

۱- فقیهی علیرضا ، جعفری پریوش ، ۱۳۸۸ ” بررسی هوش سازمانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و ارائه چارچوب مفهومی مناسب ”  ،  فصلنامه تعلیم وتربیت ،سال ۲۵ ، شماه ۴ ، صص ۲۷-۴۸ .

۲- سلاسل ماهان ، کامکار منوچهر ، گلپرور محسن ، ۱۳۸۸ ، ” رابطه هوش سازمانی و مولفه های آن با رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان شرکت احیاء گستران اسپادان ” دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی ، سال۱۱ ، شماره ۴۰ ، صص۲۶-۳۷٫

۳- بیک زاد جعفر ، علائی محمدباقر ، اسگندری کریم ، ۱۳۸۹، “بررسی رابطه هوش سازمانی مدیران با عملکرد آنان در سازمان های دولتی استان آذربایجان شرقی ” ، پژوهش های مدیریت ، سال سوم ، شماره ۸، صص ۱۴۳-۱۶۳٫

۴- الهیان علی ، زواری محمدابراهیم ، ۱۳۸۸، ” هوش سازمانی خاستگاه هوش کسب وکار” تدبیر ، شماره ۲۰۸ ، صص۴۹-۵۲٫

۵- زهرایی سید محمد ، رجایی پور سعید ، ۱۳۹۰″بررسی رابطه ی میان هوش و سلامت سازمانی در دانشگاه های شهر اصفهان ” ، فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی ، سال۲،شماره۲،صص۱۵۵-۱۷۴٫

۶- ملائیان صدیقه ، اسلامیه فاطمه ، ۱۳۸۹ ، ” بررسی رابطه بین میزان برخورداری شرکت سایپا یدک از ویژگی های سازمان های یادگیرنده با میزان هوش سازمانی در این شرکت ” ،فصلنامه تازه های روانشناسی صنعتی – سازمانی ، سال۱ ، شماره ۴ ، صص ۷۷-۸۸ .

۷- سیادت سید علی ، کاظمی ایرج ، مختاری پور مرضیه ، ۱۳۸۹ ، ” بررسی مقایسه ای رابطه بین هوش سازمانی و رهبری تیمی در بین اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی اصفهان “. چشم انداز مدیریت ، شماره ۱ ، صص ۸۷-۹۹٫

۸- جعفری پریوش ، فقیهی علیرضا ، ۱۳۸۸، ” میزان مولفه های هوش سازمانی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی” ، دانش و پژوهش در علوم تربیتی ، شماره۲۳،صص ۴۵-۶۶٫

مقدمه:

در بین فاکتورهای انسانی ، بدون تردید عامل هوش در انسانهایی که سازمان را به وجود آورده و حیات و بقاء سازمان به ایشان بستگی دارد ، از جمله عواملی است که در سال های اخیر ، نظر بسیاری از دانشمندان را به خود جلب کرده است ( ملائیان وهمکاران ، ۱۳۸۹ : ۷۸ ).همانگونه که در دنیای انسانی و در حیات پرتلاطم بشری ، انسان هایی موفق خواهند بود که دارای هوش سرشاری باشندتا با بهره گیری از آن بتوانند بر مسائل و مشکلات زندگی فائق آیند. قطعا در دنیای سازمانی نیز ، وضعیت به همین گونه است (سیادت و همکاران ،  ۱۳۸۹ :۱۵۷) امروزه صحبت از انواع مختلف هوش است . در هر مورد ، هوش به توانایی دریافت ، درک و کاربرد نمادها و سمبل ها که نوعی توانایی انتزاعی است ،اشاره دارد. امروزه هوش ، پیشوند بسیاری از مفاهیم مدیریتی شده است و این نشان دهنده تغییر نگاه سازمان های و متفکران سازمانی از هوش تستی بر رویکردهای نوین به مقوله هوش است (بیک زاده و همکاران ،  ۱۳۸۹ :۱۴۴) .

پیشرفت های ایجاد شده در زمینه هوش فردی تاثیر مهمی در شکل گیری مفهوم هوش سازمانی داشته است (Kalkan ,2005 : 44) . بر این اساس با توجه به ویژگی های خاص هوش سازمانی ، معلوم شد هرچند که این عامل با هوش فردی مشابهت هایی دارد اما هوش سازمانی یک پیامد اجتماعی و گروهی است ، بدین معنی که این هوش حاصل عملکرد گروهی از افراد است که به عنوان یک واحد عمل می کنند و از این نظر تفاوت های چشم گیری با هوش فردی دارد (سلاسل و همکاران ، ۱۳۸۸ : ۲۷) .

امروزه با توجه به پیشرفت علوم و فنون و پیدایش نیازها و چالش های جدید ، سازمان ها پیچیده تر و اداره آنها مشکل تر می شود . (سیادت و همکاران ، ۱۳۸۹ :۸) هوش سازمانی سبب می شود که سازمانها به عنوان موجوداتی زنده تلقی شوند که با تمرکز بر درک دانش و یادگیری ، موجب خلق سازمان هوشمند شوند ، سازمانی که یاد می گیرد دانش را هوشمندانه مدیریت کند ( فقیهی وهمکاران ، ۱۳۸۸: ۲۸).

بنابراین ارتقای هوش سازمانی یکی از الزامات انکار ناپذیر برای بیشتر سازمان هاست تا بتوانند از راه کسب و تجزیه و تحلیل داده ها و ایجاد آگاهی بر توانمندی های خود بیفزایند. (زهرایی و همکاران ، ۱۳۹۰ :۱۵۶) در این راستا نظریه ی هوش سازمانی به دنبال آن است که با سنجش وضعیت هوشمندی سازمان ها توانایی ها و ضعف های آنها را شناسایی و بر اساس نتایج بدست آمده ، راهکارهای لازم را برای بهبود هوش سازمانی و در نهایت بهبود عملکرد سازمان ارائه نماید. ( جعفری وهمکاران ،۱۳۸۸ :۴۷) .

 تعاریف هوش سازمانی :

هوش به عنوان یک مفهوم جذاب که زمینه های پژوهشی شگفت انگیزی دارد ، در بسیاری از رشته ها به غیر از روانشناسی فردی و روانشناسی شناختی نیز کاربرد و جذابیت دارد یکی از رشته هایی که علاقه فزاینده ای به هوش و اهمیت آن نشان داده است مدیریت و ادبیات پژوهشی توسعه سازمانی است  (Akgan,2007:272) .

هوش عبارتست از توانایی یادگیری و بکارگیری آن ، در سازگاری با اوضاع و احوال تازه و حل مسایل و مشکلات تازه. واژه هوش ، کیفیت پدیده خاصی را بیان می کند که دارای حالت انتزاعی بوده قابل رویت و ملاحظه نیست. به عبارت دیگر ،کلمه ای است که برای نمایاندن یک متغیر غیر حسی بکار رفته و تنها از طریق خواص آن قابل تفسیر است. مجموعه استعدادهایی است که با آنها شناخت پیدا می کنیم ، شناخت ها را به یاد می سپاریم و عناصر تشکیل دهنده فرهنگ را به کار می بریم تا مسائل زندگی روزانه را حل کنیم و با محیط ثابت و محیط در حال تغییر سازگار شویم (کاوسی وهمکاران ،  ۱۳۸۹ : ۱۲۸).

منظور از هوش ظرفیت درک ، ایجاد مفهوم و عمل بر اساس دانش است که در دسترس و آماده استفاده میباشد . به عنوان یک انسان به هوش خود از طریق زبان دسترسی داریم و از این طریق توانایی افزایش دانش، ظرفیت هوش را داشته و میتوان به طور نامحدود از هوش استفاده نمود (McMaster, 1998:1) .

هوش به معنای توانایی دستیابی به اهداف یا حل مسائلی است که در واقع پاسخی است از جانب شخص حل کننده مسائل به موقعیت ها یی که اهداف یا مشکلات از آن برخواسته و او در حل آنها از دانش قبلی و تجربه خود بهره میبرد . این عبارت هوش را با اهداف یا مشکلات و دانش و تجربه قبلی حل کننده آن مرتبط میداند . ساخت سلاح ممکن است از دیدگاه کسی با توانایی های نظامی هوشمندانه به نظر برسد ولی از دیگاه شخصی که خواهان صلح است احمقانه جلوه نماید . اگر یک کودک مسئله ریاضی دبیرستان را بدون تدریس یا آموزش قبلی حل کند از فارغ التحصیلی که همان مساله راحل کند با هوش تر فرض میشود (Garrido , 2009 : 215 ).

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مولفه های هوش هیجانی از نگاه قرآن و روایات
  • مقاله دیدگاه های هوش هیجانی
  • مقاله اضطراب کتابخانه‌ای و هوش هیجانی
  • مقاله ابعاد هوش معنوی
  • مقاله ابعاد هوش فرهنگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.