مقاله ریسک اعتباری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله ریسک اعتباری

تعداد صفحات: ۳۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

ریسک اعتباری ریسکی است که براساس آن وام گیرنده قادر به پرداخت اصل و فرع وام بدهی خود طبق شرایط مندرج در قرارداد نمی باشد . به عبارت دیگر مطابق این ریسک ، بازپرداخت ها یا با تأخیر انجام شده یا اصلا وصول نمی شوند . این امر موجب ایجاد مشکلاتی در گردش وجوه نقد بانک می شود .

علی رغم ابداع و نوآوری های موجود در بخش خدمات مالی به این نوع ریسک هنوز بعنوان دلیل عمده عدم موفقیت مؤسسات مالی محسوب می شود . علت آن هم این است که معمولا ۸۰ درصد از ترازنامه یک بانک به جنبه هایی از این نوع ریسک بر می گردد.

فرآیندهای عملیاتی یکی از عوامل مهم در مدیریت ریسک اعتباری می باشند . اگر امکان عکس العمل‌های به موقع برای رفع موانع و مشکلات اعتباری ، خصوصا در شرایط بحرانی وجود نداشته باشد ممکن است که با از دست رفتن فرصت های کمیاب جهت تقویت و یا جمع آوری دارایی های با کیفیت پایین همراه بوده و ضررهای احتمالی نیز به سطحی برسند که توانایی و قدرت پاسخگویی بانک نسبت به دیون و تعهدات ، مورد تهدید جدی واقع شود . در ارزیابی فرآیندهای عملیاتی در واحدهای مختلف باید واحد مربوطه (شامل قسمت ها و پرسنل مسئول در آنها) به صورت کامل مورد توجه قرار گیرند . روش های اجرایی استفاده شده و نحوه دخالت مدیران ارشد در انجام کار نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرد . در طی ارزیابی فرآیندهای عملیاتی ، هر وام و نیز هر وام گیرنده بایستی با توجه به میزان اهمیت اندازه و شایستگی خود مورد توجه قرار داشته باشد .

امتیاز دهی اعتباری، نظامی است که به وسیله آن بانک ها و موسسات اعتباری با استفاده از اطلاعات حال و گذشته متقاضی،احتمال عدم باز پرداخت وام توسط وی را ارزیابی نموده و به او امتیاز می دهد،به عبارت دیگر امتیاز دهی به معنی کمی نمودن احتمال نکول در آینده است

Vang 2001)) امتیاز دهی اعتباری یک ابزار علمی برای مدیریت ریسک است که مشتریان اعتباری را بی طرفانه و بر اساس آمار و اطلاعات رتبه بندی می نماید در حالی که روش های قدیمی برای ارزیابی مشتریان عمدتا ذهنی و متکی بر دیدگاه مسئول پرداخت وام می باشد(روئین تن ۱۳۸۴)

 

واژه های کلیدی: ریسک اعتباری، مدیریت ریسک اعتباری، فرآیندهای عملیاتی، امتیاز دهی اعتباری

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
ریسک اعتباری و مصداق آن در صنعت بانکداری ۶
ضرورت مدیریت ریسک اعتباری ۶
انواع ریسک های بانکی ۷
رویکردها و ابزارهای مدیریت ریسک در بانک ۱۱
سیاست های مدیریت ریسک اعتباری نسبت به ارگان های حقوقی و حقیقی ۱۳
فرآیندهای عملیاتی ۱۵
امتیاز دهی اعتباری ۱۹
منافع بالقوه امتیاز دهی اعتباری ۲۲
معایب سیستم امتیاز دهی ۲۳
اطلاعات مورد نیاز برای بر آورد مدل امتیاز دهی اعتباری ۲۳
شرایط و ضوابط تسهیلات و اعتبارات ۲۶
فنون اندازه گیری ریسک اعتباری ۲۸
نتیجه گیری ۳۰
منابع ۳۱

منابع

مدیریت ریسک اعتباری در بانک ها و موسسات مالی واعتباری (دکتر میر فیض فلاح شمس ومهدی رشنو ۱۳۸۷)

مدیریت ریسک فصلنامه بانک تات شماره ۶(فلاح شمس میر فیض ۱۳۸۷)

بررسی عوامل موثر بر ریسک اعتباری مشتریان حقوقی بانک(پایان نامه – پونه رونین تن-شهید بهشتی۱۳۸۴)

بررسی وضعیت وعوامل موثر در پیدایش مطالبات معوق وارائه راهکارهای مطلوب پیشگیری ان در بانک صادرات (پایان نامه جعفر برادری – موسسه عالی بانکداری ایران ۱۳۸۹)

تاثیر مطالبات مشکوک الوصول وسررسید گذشته به نسبت سرمایه بانک ها فصل نامه بانک صادرات ۵۱و۵۰ (یوسف پادگانه ۸۹-۸۸)

تدوین یک مدل رتبه بندی اعتباری برای مشتریان حقوقی بانک ملت(پایان نامه – ابتجاج-شریف ۱۳۸۶)

ریسک اعتبار اندازه گیری ومدیریت (دکتر محمد طالبی ونازنین شیرزادی ۱۳۹۰)

شناسایی متغیرهای موثر بر ریسک اعتباری مشتریان حقیقی بانک سامان(پایان نامه-مینا ارمشی- تهران مرکز ۱۳۹۰)

عوامل موثر بر ریسک اعتباری ومشتریان بانکی مطالعه ی مورد بانک کشاورزی فصلنامه علمی ۸۰-۴۵ (عرب مازاد –رونتین تن ۱۳۸۵)

mccrae r costa conceptions and correlates o openness to experience. In j Johnson Hogan and briggs handbook of personality psy chology London academic press 1997.

Dorfman mark s introduction to risk management and insurance (9ed) dnglewood cliffs N.J prentice hall ISBN 13-224227-3-2007.

مقدمه

ریسک اعتباری ریسکی است که از نکول و قصور طرف قرارداد ، یا در حالتی کلی تر ریسکی است که از « اتفاقی اعتباری» به وجود می آید . به طور تاریخی این ریسک معمولا در مورد اوراق قرضه واقع می شد، بدین صورت که قرض دهنده ها از بازپرداخت وامی که به قرض گیرنده داده بودند، نگران بودند . به همین خاطر گاهی اوقات ریسک اعتباری را ریسک نکول هم می گویند .

ریسک اعتباری از این واقعیت ریشه می گیرد که طرف قرارداد ، نتواند یا نخواهد تعهدات قرارداد را انجام دهد . تأثیر این ریسک با هزینه جایگزینی وجه نقد ناشی از نکول طرف قرارداد سنجیده می‌شود

ضررهای ناشی از ریسک اعتباری ممکن است قبل از وقوع نکول واقعی طرف قرارداد رخ دهند . به طور کلی تر ریسک اعتباری را می توان به عنوان ضرر محتمل که در اثر یک رخداد اعتباری اتفاق می افتد ، بیان کرد . رخداد اعتباری زمانی واقعی شود که توانایی طرف قرارداد در تکمیل تعهداتش تغییر کند ، ریسک اعتباری یکی از مهم ترین عوامل تولید ریسک در بانک ها و شرکت های مالی است . این ریسک از این جهت ناشی می شود که دریافت کنندگان تسهیلات توانایی بازپرداخت اقساط بدهی خود را به بانک نداشته باشند . در اندازه گیری ریسک اعتباری مشخصه ای را باید اندازه گرفت که تعبیرهای مختلفی از آن می شود کرد : ریسک نکول ، ریسک کاهش رتبه به ریسک نرخ بهره ، ریسک تفاوت نرخ بهره

 ریسک اعتباری و مصداق آن در صنعت بانکداری

دلایل متعددی از جمله تغییرات و نوسانات (عدم قطعیت در پیش بینی روند واقعی) نرخهای ارز ، بهره و تورم برای بروز ریسک در بانکها و موسسات مالی وجود دارد ، اما شایان ذکر است که ریسک اعتباری بزرگترین ریسک مرتبط با فعالیتهای مالی و بانکی است ، هرچند منابع مختلفی برای بروز ریسک اعتباری در سراسر فعالیتهای بانک وجود دارد ، با این حال تسهیلات ، بزرگترین و بدیهی ترین منشأ ایجاد ریسک اعتباری برای اغلب بانکهاست.

شایان ذکر است بانکها علاوه بر اعطای وام به طور فزاینده ای از طریق ابزارهای مختلف مالی مانند معاملات بین بانکی ، تأمین مالی تجاری ، معاملات ارزی ، اوراق قرضه ، سهام عادی ، معاملات اختیار، قبول تعهدات ، صدور ضمانت نامه و تسویه معاملات با ریسک اعتباری (ریسک طرف معامله) مواجه اند ، لذا مدیریت ریسک اعتباری به ماهیت و پیچیدگی فعالیتهای اعتباری بانکها بستگی دارد ، این درحالی است که مؤسسات مالی در طول سالها به علتهای مختلفی از جمله فقدان یک استاندارد اعتباری مناسب برای گیرندگان تسهیلات ، مدیریت ضعیف پور تفوی ریسک و بی توجهی به تغییرات شرایط اقتصادی با مشکلات و سختیهای زیادی مواجه بوده اند .

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی ریسک و کارایی حسابداری شرکتهای مالی در طب بحران بدهی
  • تحقیق تأثیر ریسک در بازارهای مالی و روشهای تقلیل ریسک
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.