مقاله سلامت سازمانی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله سلامت سازمانی

تعداد صفحات: ۳۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اصطلاح سلامت سازمانی در نیم قرن اخیر به صورت گسترده مورد توجه مدیران، کارفرمایان و مجامع آکادمیک قرار گرفته است. کاربرد این واژه عمدتاً نشان دهنده حاکمیت ذهنیتهای مختلف علمی است که بر فضای دانشگاهی رشته مدیریت و شعب گوناگون آن سایه افکنده و به تعبیری “قرائتی ویژه از جهان” را در اختیار مشتاقان این حوزه از معرفت بشری قرار داده است. این قرائت مبین فضای ذهنی و دل نگرانی اصلی و حاکم بر تفکر دانشمندان مدیریت است که در قالب تئوری و نظریه برای توضیح پدیده­ها و امور سازمانی ارائه می­گردد. در واقع ارائه تئوریهای گوناگون باعث می­شود که ما دریابیم توضیح، تحلیل و نگرش غالب در هر دوره زمانی چیست و کدام عامل بر شکل­گیری فکری محققان رشته تأثیر می­گذارد. در یک سیر تاریخی، قرائت حاکم از روابط مدیر و کارکنان در سازمان با ارائه نظریه مدیریت علمی آغاز شد سپس به شکل تئوریهای جدید، روندی تکاملی یافت. کاربرد و ترویج اصطلاح سلامت سازمانی مبین برتری ذهنیتی است که از علم روانشناسی مدد گرفته است و سازمان را همچون ارگانیزمی می­نگرد که مثل آدمیان سیکل و سیر متنوعی از تعادل، سلامتی، بیماری و مرگ را طی می­نماید. لذا همچون آدمی، سازمانها می­توانند سالم یا ناسالم باشند (کاکیا، ۱۳۸۸).

 

واژه های کلیدی:سلامت سازمانی، سازمان سالم،اهمیت سلامت سازمانی، ویژگی های سازمان سالم، منابع سلامت سازمانی، عوامل ایجاد و حفظ سلامت سازمانی ،ابعاد سلامت سازمانی

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
سلامت سازمانی ۸
سازمان سالم ۸
مفهوم سلامت ۱۰
مفهوم سازمان و سلامت سازمانی ۱۱
ویژگیهای سازمان سالم ۱۴
اهمیت سلامت سازمانی ۱۶
عوامل ایجاد و حفظ سلامت سازمانی ۱۷
منابع سلامت سازمانی ۱۸
سلامت سازمانی و تصمیم گیری مدیران ۱۹
زیربنای نظری سلامت سازمانی ۲۲
ابعاد سلامت سازمانی ۲۴
نتیجه گیری ۲۸
منابع ۳۰

منابع

سیدجوادین. رضا،علوی. آزاده،انصاری شهناز (۱۳۸۹)،دیدگاه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی درباره میزان استقرار شاخصهای سلامت سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله مدیریت سلامت،شماره ۱۳(۴۱)،صص، ۷۲-۶۳٫

پارسا، عبدالله؛ مهنی، امید (۱۳۹۲). بررسی مقایسه ای کیفیت زندگی کاری مدیران و سلامت سازمانی مدارس دولتی و غیردولتی شهر اهواز.فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال هفتم، شماره ۴، صص: ۴۰-۲۳٫

جاهد، حسینعلی (۱۳۸۴). سلامت سازمانی، مجله تدبیر، شماره ۱۵۹، صص ۲۱-۱۶٫

زهرایی.سیدمحمد،رجایی­پور. سعید (۱۳۹۰)، بررسی رابطه میان هوش وسلامت سازمانی دردانشگاه های شهر اصفهان در سال تحصیلی ۸۹-۱۳۸۸،  فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی ،سال دوم ،شماره ۲، صص، ۱۷۴-۱۵۵٫

دانشفرد ، کرم اله. (۱۳۸۶). رابطه الگوی بوروکراسی و میزان سلامت سازمانی دانشگاه ها، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی،سال دوم، شماره چهارم،ص ۴۲-۲۵٫

بازوند، کیومرث؛ کاشف، میرمحمد؛ اسمعیلی، محمدرضا (۱۳۹۲). رابطههوش هیجانی،تعهد سازمانی ورضایت شغلی کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان لرستان. مدیریت ورزشی، دوره پنجم، شماره ۴، صص: ۱۴۳-۱۲۵٫

پیامنی، آیت الله؛ پاک طینت، اقبال (۱۳۹۲). راﺑﻄﻪﺗﻌﻬﺪﺳﺎزﻣﺎﻧﻲﺑﺎﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲﺳﺎزﻣﺎﻧﻲدرﺑﻴﻦﻛﺎرﻛﻨﺎن ادارهﻛﻞراه آﻫﻦاﺳﺘﺎنﻫﺮﻣﺰﮔﺎن. مرکز آموزش و تحقیقات راه آهن، شماره ۲۴۸، صص: ۴-۱٫

مقدمه

در جهان کنونی بسیاری از فعالیت­های انسانی و حیاتی مورد نظر جامعه را سازمان­های گوناگون انجام می­دهند. پیشرفت و بقای جامعه تابع عملکرد مؤثر سازمان­هاست. بنابراین باید جامعه امروز را جامعه سازمانی بنامیم (مسعودی، ۱۳۸۸). سازمان­ها در صورتی خواهند توانست وظایف خطیری را که به دوش آن­هاست به نحو احسن انجام دهند که سالم و پویا باشند (شریعتمداری، ۱۳۸۸). سالم بودن سازمان باعث اعتماد بیشتر اعضای سازمان به یکدیگر و افزایش روحیه آنها برای انجام وظایف خود خواهد شد و به دنبال آن روحیه بالای آنان موجبات انگیزش و علاقه­ مندی به کار را در کارکنان سازمان به وجود آورده که نتیجه این فرایند، افزایش اثربخشی و کارایی سازمان خواهد بود. به عبارتی، سازمان سالم یک سازمان مؤثر است که تقریبأ تمامی فعالیت­های آن در سطحی بالا انجام می­شود (رامداس و لویس[۱]، ۲۰۱۱).

ﺷﺮاﻳﻂ و ﺟﻮ و ﻣﺤﻴﻂ ﻛﺎری، ﺟﻬﺖ ﻧﻴﻞ ﺑﻪ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ از اﻫﻤﻴﺖ زﻳﺎدی ﺑﺮﺧﻮرداراﺳﺖ و ﻳﻜﻲ از ﭼﺎرﭼﻮب ﻫﺎی ﻣﻔﻴﺪ ﺑﺮای ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺟﻮ ﺳﺎزﻣﺎن، ﻣﻔﻬﻮم ﺳﻼﻣﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ اﺳﺖ (طالب­پور و همکاران، ۱۳۹۲). سلامت سازمانی عبارت کلی است که به ادراک کارکنان از محیط کار خود اشاره دارد (لی و همکاران[۲]، ۲۰۱۴). سازمانهای برای اینکه بتوانند در محیط در حال تغییر دائمی خود پایدار بمانند و در دراز مدت قادر باشند با محیط خود سازگار شده و توانایی های لازم را برای بقای خود پیوسته ایجاد کرده وگسترش دهند، لازم است که از سلامت سازمانی برخوردار باشد. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻭ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﭘﺮﺩﺍﺯﻱ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﻼﻣﺖ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﻻﺯﻣـﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴــﺖﻫــﺎﻱ ﭘﺮﺩﺍﻣﻨﻪ ﻭ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥﻫﺎﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﮐﻮﺷﺶ ﻣﻌﻨﻲﺩﺍﺭﻱ ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺴﺎﺯﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺤـﻞ ﮐـﺎﺭ ﻭ ﺯﻧـﺪﮔﻲ ﻭ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺍﺳﺖ (حقیقت جو و همکاران، ۱۳۸۸).

سلامت سازمانی به عنوان توانایی هر سازمان برای موفقیت در انجام ماموریت های خود تعریف شده است (فرماهینی فراهانی و همکاران، ۲۰۱۴). سلامت سازمانی همچنین چارچوب مفیدی برای تجزیه و تحلیل اوضاع سازمان است (اسمیت[۳]، ۲۰۰۲). این مفهوم اثربخشی سازمان را در شرایط مختلف منعکس کرده و نشان می­دهد که سازمان در برابر تغیرات چگونه واکنش نشان می­دهد (سبانسی[۴]، ۲۰۰۹).

امروزه، سازمان­ها به عنوان موجود زنده­ای که دارای هویتی مستقل از اعضا خود می­باشند، تصور می­شوند. به گونه­ای که با این هویت جدید می­توانند، رفتار کارکنان را تحت تأثیر قرار دهند. این شخصیت و هویت می­تواند دارای «سلامت سازمانی» و یا «بیماری سازمانی» باشد (سیدجوادین و همکاران، ۱۳۸۹). مفهوم سلامتی مثبت در یک سازمان توجه را به شرایطی جلب می­کند که رشد و توسعه سازمان را تسهیل کرده و یا موجب پویایی سازمانی است. مایلز[۵] (۱۹۸۹)، یک سازمان سالم را به عنوان سازمانی تعریف می­کند که نه تنها در محیط خود دوام می­آورد بلکه در یک برهه زمانی طولانی نیز به طور کافی سازش کرده و توانایی­های بقا و سازش خود را به طور مداوم توسعه داده و گسترش می­دهد. سازمان سالم با نیروهای مانع بیرونی به طور موفقیت­آمیزی برخورد کرده، نیروی آن را به گونه­ای اثربخش در جهت اهداف و مقاصد اصلی سازمان هدایت می­کند (سلیمانی، ۱۳۸۹).

سلامت سازمانی

ضرورت های جهان کنونی، بسیاری از کشورهای پیشرفته را بر آن داشته است تا سازمان های خود را پیوسته بررسی، تحلیل و نقد کنند و راه های ناسودمند کار را رها سازند و شیوه­ های نو و سازگار با ضرورت های جهان کنونی و آینده نه چندان دور را برپا دارند و کارآمد گردند. در این میان سازمانی که از مدیریت شایسته تری برخوردار باشد، بهتر می­تواند هدف خود را برآورده سازد. زیرا امکانات برنامه ­ریزی صحیح تری ایجاد خواهد نمود. فقدان مدیریت شایسته، موجب ناهماهنگی، انحراف از هدف، اتلاف وقت و انرژی می شود و سازمان ها را به نابسامانی و از هم پاشیدگی می کشاند (شریعتمداری، ۱۳۸۸). امروزه، سازمان­ها به عنوان موجود زنده­ای که دارای هویتی مستقل از اعضا خود می باشند، تصور می­شوند. به گونه ای که با این هویت جدید می­توانند، رفتار کارکنان را تحت تأثیر قرار دهند. این شخصیت و هویت می­تواند دارای «سلامت سازمانی» و یا «بیماری سازمانی» باشد (سیدجوادین و همکاران، ۱۳۸۹).

 

[۱]  Ramdas and Lewis

[۲] Lee et al

[۳]  Smith

[۴]  Sbansy

[۵]  Mathew Miles

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مولفه های سلامت سازمانی از نظر مایلز
  • مقاله نظریه های سلامت روانی
  • مقاله سلامت روان
  • مقاله مدیریت گروهی استرس به شیوه‌ی شناختی – رفتاری و نقش آن در سلامت عمومی و استرس بیماری ها
  • مقاله رابطه ی سلامت اجتماعی با سبک‌های هویت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.