مقاله شادی از نظر قرآن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله شادی از نظر قرآن

تعداد صفحات: ۲۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اسلام دین فطرت است و به تمام نیازهای فطری و طبیعی انسان توجه دارد،پیروان  خود را به شادی های مثبت و سازنده و امور مفرح،دعوت می نماید چرا که استفاده از امور مفرح در موقع مناسب و با رعایت حدود لازم،برای تجدید نشاط و کاستن از یک نواختی زندگی بسیار موثر است. رسول اکرم (ص)در مورد شادی می فرمایند: « مؤمن شوخ و شاداب است» (بحرانی، ۱۳۶۳). حضرت علی(ع) فرمودند:، شادمانی، گشایش خاطر می­آورد، اوقات شادی، غنیمت است (آمدی، ۱۳۶۶). «هر کس شادی­ اش اندک باشد، آسایش او در مرگ خواهد بود(مجلسی، ۱۴۰۳ ه ق)».

 

واژه های کلیدی: شادکامی، اسلام، روایات، عوامل شادی، خوش بینی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
مفهوم شادکامی ۷
شادکامی در قرآن و روایات و روانشناسی ۱۰
عوامل شادی و نشاط در زندگی ۱۴
خوش بینی ۱۶
تعریف خوش بینی ۱۶
خوش بینی در قرآن و روایات و روانشناسی ۱۷
آثار خوش بینى به دیگران ۱۸
اهمیت مثبت اندیشی ۱۸
تقسیم بندی خوش بینی ۱۹
مؤلفه های خوش بینی در منابع اسلامی ۲۰
ویژگیهای اصلی افراد شادکام ۲۲
نتیجه گیری ۲۳
منابع ۲۶

منابع

قرآن

نوری،حسین. مستدرک الوسائل. ۱۳۸۸قم: مؤسسه آل بیت.دوم: ۱۴۰۸٫

مصطفوی سید کاظم.آیین زندگی. قم:ُدفترانتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین. اول:۱۳۸۶ .

علی بن حسین(ع)،صحیفه سجادیه.ترجمه عید المحمد آیتی.هشتم.۱۳۹۱٫

شجاعی،سید محمد. بدگمانی ریشه فتنه ها و اختلاف ها، قم: مهر امیر المؤمنین. اول:۱۳۸۴٫

شجاعی،محمد صادق.توکل به خداراهی به سوی سلامت خود و سلامت روان.قم:موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره،مرکز انتشارات. دوم:۱۳۸۵٫

ابن ابی جمهور،محمد بن زین الدین. عوالی الئالی. به کوشش مجتبی عراقی.قم:دار سید الشهدا للنشر.اول:۱۴۰۵ق.

تمیمی آمدی،عبدالواحدبن محمد.غررالحکم.به کوشش سید مهدی رجائی.قم:دار الکتاب الاسلامی.دوم:۱۴۰۱ق.ص.۹۶٫

سبحانی نیا، محمد، جوان و اعتماد به نفس. تهران: با معارف اسلامی آشنا شویم.اول: ۱۳۸۰٫

فلسفی،محمد تقی،شرح دعای مکارم الاخلاق از.صحیفه سجادیه،تهران:دفتر نشر و فرهنگ اسلامی.نهم:۱۳۸۵

اکبری، محمود. مهارت های زندگی.تهران: فتیان. ششم:۱۳۹۱٫

مقدمه

اسلام با توجه به نیازهای اساسی انسان، شادی و نشاط را تحسین و تأیید کرده است. قرآن که یکی از بهترین و مستحکم­ترین منابع اسلام به شمار می­رود، زندگی با نشاط و شادی را نعمت و رحمت خدا تلقی فرموده، و زندگی همیشه توأم با گریه و زاری و ناله را خلاف رحمت و نعمت خداوند دانسته است. گواه این مطلب آیه قرآن است که می­فرماید: (فَلیَضحَکوُا قَلیلاً و لیَبکو کثیراً) «باید کم بخندند و زیاد بگریند» (سوره توبه آیه ۸۲).

شادکامی و نشاط به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای روانی بشر، به دلیل تاثیرات عمده ای که بر شکل گیری شخصیت آدمی و در یک کلام مجموعه زندگی انسان دارد، همیشه ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. از مهم ترین نکاتی که در این زمینه مطرح است، چگونگی حصول شادکامی، تقویت آن و عوامل تاثیرگذار بر دستیابی به این نیاز حیاتی است. شادکامی که هدف مشترک افراد است و همه برای رسیدن به آن تلاش می کنند ارزشیابی افراد از خود و زندگی شان است. این ارزشیابی ها ممکن است جنبه ی شناختی داشته باشد مانند قضاوت هایی که در مورد خشنودی از زندگی صورت می گیرد و یا جنبه ی عاطفی که شامل خلق و هیجاناتی است که در واکنش به رویدادهای زندگی ظاهر می شود. بنابراین، شادکامی شامل مولفه های خشنودی، رضایت از زندگی، عدم خلق و هیجان های منفی از جمله اضطراب و افسردگی است(مرادی، جعفری و عابدی، ۱۳۸۴).

از طرفی، افرادی که اعتقادات مذهبی قوی‌تری دارند، میزان پایین‌تری از هیجانات منفی و افسردگی را تجربه، از حمایت اجتماعی بالاتر و اضطراب کمتری برخوردار و در نهایت احساس شادمانی بیشتری در زندگی خود دارند. مذهب، بسیاری از نیازهای اساسی انسان را برآورده می‌کند و خلاءهای اخلاقی، عاطفی و معنوی او را پر می‌کند، امید و قدرت را در فرد تحکیم نموده و خصوصیات اخلاقی، معنوی را در فرد و اجتماعات استحکام داده، پایگاه بسیار محکمی برای انسان در برابر مشکلات و مصائب و محرومیت‌های زندگی ایجاد می‌کند. از آنجایی که معنویت یکی از نیازهای درونی انسان بوده و برخی صاحب نظران، آن را متضمن بالاترین سطوح زمینه های رشد شناختی- اخلاقی و تلاش همواره آدمی برای معنا بخشیدن به زندگی و پاسخ به چراهای زندگی می دانند، همچنین، ه عنوان توانایی تجربه شده ای به حساب می آید که به افراد امکان دستیابی به دانش و فهم بیشتر را می دهد و زمینه را برای رسیدن به کمال و ترقی در زندگی فراهم می سازد، بنابراین می تواند در شادی و روحیه بالای افراد نقش پر رنگی داشته باشد(ساغروانی، ۱۳۸۸).

مفهوم شادکامی 

«شادی» حالتی است که تاملات روحی در انسان به کمترین حد خود می رسد  و بر اثر آن مسرت باطنی انسان آشکار می گردد و انسان برای لحظه ای از قید غم ها آزاد می شود . [۱]

مفهوم شادی از دیرباز مورد توجه دانشمندان مختلف بوده است و سعی در شناختن آن داشته ­اند ابن سینا معتقد است که عقل می داند که شادکامی در چیزهای فانی یافت نمی شود. او می گوید که شادکامی واقعی رسیدن انسانها به کمال در قدرت اندیشه و عمل است. غزالی معتقداست که شادکامی واقعی بشر  در نتیجه دانش است. او معتقد است شادکامی بشر در شناخت و پرستش و بندگی خداست و پیروی از دین راه شادکامی است. اکونیاس معتقد است که شادکامی وحدت با خداست. او می نویسد که مردم به کمال می رسند و به وسیله پرهیزگاری به سمت اعمالی که مستقیماً به سوی شادکامی هدایتشان می کند، حرکت می­کنند (دیویس[۲] ،۲۰۰۳).

ازدیدگاه کانت، شادکامی پاداشی طبیعی است برای رفتار پرهیزگارانه و با فضیلت، بنابراین رفتار اخلاقی باید منجر به شادکامی شود(دور[۳] ،۲۰۰۲).

افلاطون در کتاب جمهوری به سه عنصر در وجود انسان اشاره می کند که عبارت از: قوه تعقل یا استدلال، احساسات و امیال است. افلاطون، شادکامی را حالتی از انسان می داند که بین سه عنصر تعادل و هماهنگی وجود داشته باشد(دیکی، ۱۹۹۹).

 

[۱]. .پسندیده ،عباس،بررسی و تحلیل شادکامی از منظر قرآن.نشریه ی مطالعات تفسیری. تابستان ۱۳۹۱٫ سال سوم.شماره ۱۰٫

[۲] Davies

[۳] Door

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نظریه های شادمانی
  • مقاله عوامل مؤثر بر شادکامی
  • پرسشنامه مقیاس شادکامی آکسفورد
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.