عنوان
تعداد صفحات: ۷۰
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
شبکه های اجتماعی بعنوان یک موضوع در جامعه شناسی، انسان شناسی، جغرافیا، روانشناسی اجتماعی، علوم ارتباطات، علوم اطلاعات، مطالعات سازمانی، اقتصادو زیست شناسی مدرن همانند یک موضوع محبوب در زمینه تفکر و مطالعه پدیدار شده است.
شبکه های اجتماعی یکی از ابزارهای بسیار با اهمیت «وب ۲» هستند که در چند سال اخیر به صورت فزایندهای در دنیای وب رشد کردهاند. در واقع میتوان اینطور بیان کرد که شبکههای اجتماعی کاملترین و مهمترین ابزار «وب ۲» بوده که به نوعی دربردارنده دیگر ابزارهای «وب ۲» میباشند. به وسیله شبکههای اجتماعی افراد میتوانند در یک محیط کاملاً مجازی و به کمک ابزارهایی که در «وب ۲» فراهم شده است به روشهای مختلف با یکدیگر به تعامل و تبادل اطلاعات بپردازند. (جلالی و صبوری، ۱۳۸۸، ۶۷) در عصر حاضر، رسانههای اجتماعی عامل تحولات و تغییرات محسوب میشوند. زیرا جنس مخاطب این رسانهها منفعل نیست، بلکه کاربران، تولیدکننده محتوا هستند. امروز مخاطب رسانههای اجتماعی حضور بیشتر و تعاملات سریعتری نسبت به مخاطب رسانههای جمعی دارد.
رسانههای اجتماعی در مقایسه با رسانههای جمعی (رادیو، تلویزیون و مطبوعات) از نظر جذب مخاطب رشد بیشتری دارند و این رشد کاملاً صعودی است. در حالی که این روند در رسانههای جمعی سیر نزولی دارد و به مرور تأثیرگذاری رسانههای اجتماعی نسبت به رسانههای جمعی بیشتر میشود. (ضیاییپرور و عقیلی، ۱۳۸۸، ۲۴)
واژه های کلیدی:اینترنت، شبکه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی اینترنتی ،فیس بوک،
چکیده ۵
مقدمه ۶
اینترنت: ۱۰
تاریخچه اینترنت در جهان: ۱۱
همگرایی سه بعدی: ۱۳
اختراعات فنی و موارد استفاده آنها: ۱۳
ضرورتهای اقتصادی و نیاز های مصرف کننده: ۱۴
ارتباطات قانونی و حقوقی: ۱۵
درک تفاوتهای سه حوزه متفاوت: ۱۵
برنده ها و بازنده های رسانههای جدید: ۱۸
خدمات دو سویه همزمان: ۱۹
محل های خبری در اینترنت: ۲۰
تاریخچه اینترنت در ایران: ۲۱
شبکه های اجتماعی: ۲۳
۱- آشنایی با شبکه های اجتماعی اینترنتی: ۲۴
۲-شبکه های اجتماعی اینترنتی در دنیا: ۲۵
۳- شبکه های اجتماعی اینترنتی در ایران: ۲۶
نگاهی به شبکه فیس بوک: ۲۷
۱-تاریخچه، اهداف و اصول کلی: ۲۷
۲- قابلیتهای فیس بوک: ۳۶
ظرفیت ها و برنامه ها: ۳۶
ویژگی انتشار اخبار و اطلاعات: ۴۲
حذف شبکه محلی، معرفی تمام افراد: ۴۳
حریم خصوصی: ۴۶
آینده فیس بوک: ۴۸
کارکردهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی: ۴۹
فیس بوک در ایران: ۵۴
عضویت درگروههای مختلف: ۵۷
فیس بوک و رعایت حریم ها: ۵۹
فیس بوک و مشکلات استفاده از آن: ۶۱
علت استقبال ایرانیان از فیس بوک: ۶۲
تاسیس وبگاهی در ایران نظیر فیس بوک: ۶۳
نتیجه گیری ۶۸
منابع ۷۰
فیتز پاتریک، تونی، «نظریه های رفاه جدید»، ۱۳۸۵، ترجمه هرمز همایون پور، ناشر موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی
گل محمدی، احمد، «جهانی شدن فرهنگ، هویت»، ۱۳۸۶، نشر نی، چاپ سوم.
ملوین دفلند- اورت ای دینس، «کتاب شناخت ارتباطات جمعی»، ترجمه سیروس مرادی.
دامپییر، «تاریخ علم»، ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ، ۱۳۷۱، تهران: سمت.
صفری شالی، رضا، «راهنمای تدوین طرح تحقیق»، ۱۳۸۸، تهران: انتشارات جامعه و فرهنگ، چاپ دوم.
عاملی، سعید رضا، «مطالعات انتقادی استعمار مجازی امریکا»، ۱۳۸۹، انتشارات امیرکبیر، چاپ اول.
جلالی، علی اکبر و صبوری، میلاد، «روابط عمومی دو، فضای نوین مدیریت روابط عمومی هزاره سوم»، ۱۳۸۸، مجموعه مقالات اولین همایش بین المللی روابط عمومی۲، تهران: دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران.
دستاورد بشر از وضعیت و فناوری های نوین، نظام اجتماعی جوامع را دستخوش تغییرات روز افزون نموده، اینترنت بعنوان یکی از مهمترین ابداعات در قرن اخیر با قابلیت ها و کارکردهای متعدد و گسترده اش، بخشهای مختلف زندگی انسانی را تحت تأثیر خودقرار داده است، مبنا و هدف اصلی اینترنت:
برداشتن فاصله جغرافیایی میان انسان ها در سراسر دنیا
ایجاد تحول در عرصه ارتباطات و انتقال اطلاعات و اخبار است
اینترنت کارخود را بعنوان ابزار ارتباط جهت تبادل داده ها و منابع تحقیقاتی شروع کرد و به مرور زمان توانست خود را تاسطح برقراری ارتباط بین افراد از طریق پست الکترونیک ارتقاء بخشد. پس از مدتی اینترنت بمنزله فضایی جدید جهت بسط فعالیتهای تجاری در امور نقل و انتقالات مالی، بازاریابی و نیز ابزار پیگیری برای مصرف کنندگان مورد توجه واقع شد. وبلاگ ها و وب سایت ها، نرم افزار های گفتگوی آنلاین، سرویس هایی پست الکترونیک …. امکانات جدیدی بودند که در پرتوی اینترنت و شبکه جهانی وب در اختیار کاربران قرارگرفتند.
در حالیکه هنوز هیچکس تصور نمی کرد که روزی جنبه اجتماعی اینترنت بصورت کاربرد آن در آید، شبکه های اجتماعی پا به عرصه وجود گذاشتند و به جرأت می توان گفت یک از تأثیرگذارترین سرویس های اطلاع رسانی و اخبار شده اند شبکه های اجتماعی، نسل جدیدی از پایگاهایی هستند که بر مبنای تشکیلات آنلاین فعالیت می کند و هر کدام دسته ای از کاربران اینترنتی با ویژگی های خاص را گرد هم می آورند. این شبکه های اجتماعی نوع جدیدی از رسانههای اجتماعی هستند که امکان دستیابی به شکل جدیدی از برقراری ارتباطات و انتقال اطلاعات و به اشتراک گذاری محتوارا در اینترنت فراهم می نمایند.
شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک امروزه امکان کاملاً متفاوتی را در برقراری ارتباطات افراد فراهم نموده است، شبکه های اجتماعی به کلی خط سیر را تغییر داده و امکان برقراری ارتباط بین افراد گروههای یک اجتماع را با افراد و گروههای جوامع دیگر مهیا نموده است و طبیعی است که این امر تأثیرات جهانی خود را برجای خواهد گذاشت.
امروزه با توجه به استقبال گسترده شهروندان از شبکه های مجازی و ظهور ابزار جدید و فراگیر انتشار اخبار و اطلاعات در جامعه، ضرورت بررسی تأثیر آن بر تغییر ماهیت و شیوه های انتشار اخبار احساس می شود اگر چه روزنامه تلویزیون، رادیو و …. در زمان خود رسانه های جدید به شمار می آمدند اما با ورود به عصر ارتباطات و گسترش فضاهای مجازی رسانه های جدید تغییراتی را در ماهیت اطلاعات، تولید خبر و انتشار آن ایجاد کرده اند که به جرات می توان گفت تا پیش از این به یک رویا شبیه بود. تأثیر گذاری شبکه های اجتماعی ازجمله فیس بوک بر میزان و کیفیت مشارکت های اجتماعی در تولید خبر، ایجاد گروه، و شبکه های علاقمند به موضوع و هدفی خاص، مشارکت اعضاء در ایجاد محتوای اخبار (تولید خبر، قدرت انتخاب و بهره برداری از تنوع آن) تاثیر بر انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات، امکان عبور از مرزهای جغرافیایی، تغییر مرز و خط کشی بین رسانه و مخاطب، افزایش سرعت در فرآیند آموزش، شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار در فضای سایبری بخش از تغییراتی است که این رسانه نوظهور در مقابل سایر رسانه بر شیوه و ماهیت اطلاع رسانی ایجاد کرده است.
نیازمندی بشر، محرک اختراعات است و عمده ترین نیازهای او که بیشتر دانستن و تقویت روابط اجتماعی است، موجب شد تا محیطی به نام اینترنت متولد شود. بستری که امکان انتقال داده ها، اطلاعات، صدا، تصویر و فیلم با سرعت زیاد در آن میسر است. بر خلاف سایر رسانه ها که به زمانی نسبتاً طولانی برای کسب محبوبیت نیاز داشتند، اینترنت به سرعت توانست جایگاه خود را بیابد و به زندگی روزمره مردم نفوذ کند؛ به گونه ای که امروزه نقش بسیار پر رنگی در بسیاری از فعالیتهای مردم ایفا کند. (کیانی،۱۳۸۰، ۳۵)
اینترنت قویترین ابزاری است که تا کنون برای مبادله ی اطلاعات اختراع شده است. این مجموعه به هم پیوسته رایانه ها که به واسطه ی خطوط تلفنی با هم مکالمه می کنند، به ویژه از چند سال پیش بعد طور شگفت آوری رشد کرده است.
اینترنت شیءای مادی و قابل لمس کردن نیست. اینترنت یک اشتراک است. موجودی دیجیتالی که به درخواست تجربه ی انسان حرکت می کند و می تواند انواع اطلاعات و دانستنیها را در دسترس ما قرار دهد. از ساختار اتم کربن گرفته تا نتایج مسابقات اسب دوانی. اینترنت چیزهایی مانند نرم افزار، موسیقی، تصاویر چند رسانه ای فیلم و متن را در شکل ابزارهای الکترونیکی در اختیار ما می گذارد. اینترنت امکان ارتباط پویا و باز را برای مکالمه ی تعداد زیادی از مردم در یک زمان فراهم می کند. اینترنت مجموعه لایه هایی از فن آوری و خدمات است که برای ایجاد چیزی که همه می توانند از آن استفاده کنند به تدریج روی هم جمع شده است. ویژگی فرهنگی اینترنت باز بودن فضای آن و نبود موانع معمول و ضرورتهای تجاری است. اینترنت یک ساختار بی پایان، عملی، آزاد و غیر قابل محدود کردن است.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر