مقاله صادرات

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله صادرات

تعداد صفحات: ۳۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

صادرات به معنی فروش بین المللی کالا و خدمات به خارج از مرزهای کشور تولید کننده و ورود ارزهای خارجی به داخل یک جریان ورودی در اقتصاد کلان کشور محسوب می شود.در اقتصاد کلان و چرخه جریان نقدی کشور بعد از تولید به عنوان دومین عامل استراتژیک عرضه اقدام می نماید. در هر اقتصادی چه پیشرفته و چه در حال توسعه تولید و صادرات وابستگی متقابل با یکدیگر دارند و به صورت زنجیره ای به هم وابسته اند چرا که افزایش یکی موجب افزایش دیگری شده و بر عکس اهمیت روز افزون استقلال از درآمدهای نفتی به دلیل نوسانات و بی ثباتی قیمت و تقاضای جهانی نفت که درآمدهای دولت و اقتصاد کشور را به شدت تحت تاثیر عوامل برون زا قرار می دهد باعث شده است تا نقش صادرات غیر نفتی فراتر از ابزاری برای کسب درآمدهای ارزی مطرح شود، به نحوی که نظر بسیاری از صاحب نظران و پژوهشگران اقتصاد به سمت تحلیل وضعیت موجود صادرات غیر نفتی معطوف شده است.مشکلات ناشی از اقتصاد تک محصولی و اتکای بیش از حد به درآمدهای نفتی، اقتصاد کشور را به شدت تحت تاثیر عوامل خارجی از جمله نوسانات بهای جهانی نفت قرار داده است.کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی در بعضی مواقع به روشنی اثرات منفی اتکای بیش از حد اقتصاد کشور به درآمدهای نفت را نشان داده و در واقع هشدارهای صاحب نظران اقتصادی کشور را بر جسته ساخته است.بی تردید عدم تحقق درآمدهای پیش بینی شده دولت از محل صادرات نفت نه تنها بر اجرای طرح های مختلف و اقتصاد کشور تاثیر خواهد گذاشت، بلکه بر آینده اقتصاد و برنامه ها و طرح ها اثرات منفی مضاعفی خواهد داشت.ودر نتیجه موجب بروز مشکلات عدیده در بخش های مختلف اقتصاد کشور خواهد گردید از طرفی یکی از عوامل مهم دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار، رونق صادرات است که مهم ترین هدف سیاست گذاری در بخش تجارت خارجی را تشکیل می دهد(ایمانی،۱۳۸۹).

 

کلمات کلیدی: صادرات،گرایش به صادرات، توسعه صادرات، عوامل تعیین کننده گرایش به صادرات

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
مفهوم و اهمیت صادرات ۷
انواع صادرات ۸
تاریخچه توسعه صادرات و فلسفه آن ۹
توسعه صادرات ۱۴
استراتژی توسعه صادرات ۱۴
نقش توسعه صادرات در رشد و توسعه اقتصاد ۱۵
برنامه های تشویق صادرات ۱۶
موانع و مشکلات صادرات ۱۷
دسته بندی موانع صادراتی ۱۸
عناصر تشکیل دهنده توانمندی صادراتی ۱۹
مدلهای مرتبط با صادرات ۲۰
انگیزش به صادرات ۲۵
گرایش به صادرات ۲۶
تشریح عوامل تعیین کننده گرایش به صادرات ۲۷
۱)ویژگی های شرکت: ۲۷
۲)ویژگی های تصمیم گیرندگان: ۲۹
۳)ویژگی های ذهنی: ۳۰
نتیجه گیری ۳۲
منابع ۳۳

منابع

فتحی،یحیی،۱۳۸۴،”مزیت های نسبی صادراتی و نیازهای وارداتی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی”،موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.

ایمانی،هادی،۱۳۸۹،”بررسی و تبیین استراتژی های مناسب بازاریابی جهت توسعه صادرات غیر نفتی(مطالعه موردی :منطقه آزاد ارس)”،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد واحد رشت.

محمدی،محمد،۱۳۷۸،”راهنمای صادرات،نشر قانون،شماره ۲٫

وظیفه دوست،حسین،زرین نگار،ندا،۱۳۸۸،”بررسی عملکرد سیاست های دولت بر روری صادرات شرکت ها”،فصلنامه بصیرت سال ۱۶،شماره ۴۴،ص ص ۴۷-۶۳٫

حقیقی،محمد،فیروزیان،محمود،نجفی مجد،محمد،۱۳۸۷،”شناسایی عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی در صنعت مواد غذایی”نشریه مدیریت بازرگانی،دوره ۱،شماره۱ ،ص ص ۲-۲۰٫

مرکز توسعه صادرات ایران،۱۳۷۸،استراتژی جهش صادرات و چالش ها،تهران،موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران.

بابا خانی،علی،۱۳۸۹،”سنجش و ارزیابی تاثیر عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی در شرکت های تولیدی استان قزوین”، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد واحد رشت.

ناظمی،شمس الدین،خانی،داوود،۱۳۸۹،”شناسایی و تحلیل مهمترین عوامل بازدارنده اداری-خدماتی صادرات کالاهای غیر نفتی در بنگاه های کوچک و متوسط مطالعه موردی:استان های خراسان رضوی و شمالی،فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین،شماره های ۲۱ و ۲۲،ص ص ۲۰۳-۲۲۶٫

صیادی تورانلو ،سعیدا اردکانی،سعید، ،حسین،۱۳۹۱،”تحلیل چالش ها و راه کارهای توسعه صادرات غیر نفتی :مطالعه موردی صنایع نساجی استان یزد،مجله علمی پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی،دوره دهم،شماره دوم،۱۰۸-۱۲۹٫

تقوی،مهدی،نعمتی زاده،سینا،۱۳۸۳،اثر متغیرهای کلان اقتصادی بر صادرات غیر نفتی در اقتصاد ایران،مجله پژوهش های اقتصادی،شماره ۷۲،ص ص ۷۷-۸۰٫٫

مقدمه

امروزه نقش صادرات بیش از آنکه به ارز آوری برای شرکتها مهم باشد، در اشتغال، تولید، رشد اقتصادی و عواملی از این دست اهمیت می یابد. از طرفی برای صادرات بایستی تولیدی مازاد بر مصرف داخلی داشت و این امر مستلزم تولید بیشتر است. در کشورهای کمتر توسعه یافته که از لحاظ سرمایه گذاری کمبود آن احساس می شود و یا روند سرمایه گذاری به کندی صورت می گیرد لزوم سرمایه گذاری دولت در بخش های زیرساختی اقتصاد کشور برای جذب سایر سرمایه گذاری ها از جمله سرمایه گذاری مستقیم خارجی دیده می شود که این امر منجر به فراهم آمدن زمینه برای تولید و یا تولید بیشتر می شود که به دنبال آن تولید بیشتر منجر به صادرات بیشتر می گردد (هوشمند و همکارن، ۱۳۸۹).

در محیط رقابتی کسب و کار امروز، جهانی سازی بازارها و ارتباطات متقابل اقتصادها دارای اهمیت ویژه ای است. حتی شرکتهایی که فعالیت های داخلی را انتخاب می کنند نیز تحت تاثیر این محیط قرار دارند و با چالش های رقابت بین المللی قرار دارند. در این محیط صادرات یک استراتژی اساسی برای بقا و رشد است. هدف شرکت های صادر کننده از عرضه کالا به بازارهای خارجی کسب سود، درآمد مستمر و افزایش رقابت پذیری در طول زمان است. شناسایی عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی به منظور بهبود عملکرد صادراتی کشور مهمترین عامل ایجاد تعادل بین اقتصاد کشور با اقتصاد جهانی است (حقیقی و همکاران، ۱۳۸۷).

مورگان[۱] و همکاران (۲۰۰۴) به این نکته اشاره کردند که مزیت رقابتی در ارتباط با موقعیت شرکتها و ترکیبی از هزینه، محصول و خدمات در بازارهای خارجی است. مزیت در هزینه شامل منابعی است که در تولید مصرف می شود و به قیمت و ارزش درک شده مشتری در بازارهای صادراتی تاثیر می گذارد. مزیت در محصول به کیفیت، طراحی و دیگر نگرش های محصول در مقایسه با رقبا اشاره دارد. مزیت در خدمات شامل عناصر و خدماتی است که برای شرکت ارزش آفرین است مثل ارسال سریع محصول و کیفیت بالای کالای فروش رفته. علاوه بر این جنبه ها، بازاریابی مزیت رقابتی به معنی جمع آوری اطلاعات در مورد میزان ادراک مشتری از محصولات و خدمات و یا بررسی موقعیت شرکت در بازار و مقایسه آن با رقبا است. از دیدگاه برخی از تحقیقات، مزیت رقابتی تاثیر مستقیمی بر عملکرد صادرات دارد و موجب  ارتقاء عملکرد صادراتی شرکتهای صادر کننده می شود.(ناوارو و همکاران،۲۰۱۰)[۲].

از این رو شرکتهایی که خواهان ورود به تجارت جهانی و حوزه صادرات هستند باید دارای ویژگی های خاصی باشند. این ویژگی ها به ۲ دسته ی کلی ویژگی های شرکت و ویژگی های تصمیم گیرندگان تقسیم می شود که در ادامه به توضیح و تبیین هر یک از آنها پرداخته شده است.

مفهوم و اهمیت صادرات

صادرات به معنی فروش بین المللی کالا و خدمات به خارج از مرزهای کشور تولید کننده و ورود ارزهای خارجی به داخل یک جریان ورودی در اقتصاد کلان کشور محسوب می شود.در اقتصاد کلان و چرخه جریان نقدی کشور بعد از تولید به عنوان دومین عامل استراتژیک عرضه اقدام می نماید. در هر اقتصادی چه پیشرفته و چه در حال توسعه تولید و صادرات وابستگی متقابل با یکدیگر دارند و به صورت زنجیره ای به هم وابسته اند چرا که افزایش یکی موجب افزایش دیگری شده و بر عکس اهمیت روز افزون استقلال از درآمدهای نفتی به دلیل نوسانات و بی ثباتی قیمت و تقاضای جهانی نفت که درآمدهای دولت و اقتصاد کشور را به شدت تحت تاثیر عوامل برون زا قرار می دهد باعث شده است تا نقش صادرات غیر نفتی فراتر از ابزاری برای کسب درآمدهای ارزی مطرح شود، به نحوی که نظر بسیاری از صاحب نظران و پژوهشگران اقتصاد به سمت تحلیل وضعیت موجود صادرات غیر نفتی معطوف شده است.مشکلات ناشی از اقتصاد تک محصولی و اتکای بیش از حد به درآمدهای نفتی، اقتصاد کشور را به شدت تحت تاثیر عوامل خارجی از جمله نوسانات بهای جهانی نفت قرار داده است.کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی در بعضی مواقع به روشنی اثرات منفی اتکای بیش از حد اقتصاد کشور به درآمدهای نفت را نشان داده و در واقع هشدارهای صاحب نظران اقتصادی کشور را بر جسته ساخته است.بی تردید عدم تحقق درآمدهای پیش بینی شده دولت از محل صادرات نفت نه تنها بر اجرای طرح های مختلف و اقتصاد کشور تاثیر خواهد گذاشت، بلکه بر آینده اقتصاد و برنامه ها و طرح ها اثرات منفی مضاعفی خواهد داشت.ودر نتیجه موجب بروز مشکلات عدیده در بخش های مختلف اقتصاد کشور خواهد گردید از طرفی یکی از عوامل مهم دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار، رونق صادرات است که مهم ترین هدف سیاست گذاری در بخش تجارت خارجی را تشکیل می دهد(ایمانی،۱۳۸۹).

 

[۱] mourgan

[۲] Navarro & etal

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله استراتژی توسعه‌ صادرات
  • مقاله استراتژی های بازاریابی
  • تحقیق دگرگونی های صادرات و اقتصاد کشور
  • مقاله قاچاق و عوامل مؤثر در آن
  • مقاله نقش نقطه تجاری در رفع مشکلات صادرات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.