مقاله ضرورت توجه به رشد هوش هیجانی کارکنان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله ضرورت توجه به رشد هوش هیجانی کارکنان

تعداد صفحات: ۱۱۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

یکی از پدیده هایی که در دهه اخیر مورد استقبال زیادی قرار گرفته است ، پدیده هوش هیجانی بوده است که دلیل این امر توانایی فرضی هوش هیجانی بالاتر در حل مسائل ، کاستن از میزان تعارضات بین آنچه که انسان احساس می کند با آنچه که فکر می کند یا همان تقابل قدیمی ((عقل و دل)) و مشاهده زندگی شاد و موفقیت آمیز کسانی بوده است که از تحصیلات عالی برخوردار نیستند ولی به دلیل هوش هیجانی بالاتر به خوشبختی دست یافته اند.پژوهشهای متعددی نشان داده که هوش هیجانی می تواند سبب افزایش میزان سلامتی ، رفاه ، ثروت ، موفقیت ، عشق و شادی گردد.در واقع مفهوم هوش هیجانی ژرفای تازه ای به هوش انسان بخشیده است و آن را به توانایی ارزیابی هوش عمومی فرد از خود گسترش داده است(بار- آن[۱] ، ۱۹۹۹).فهم ما از رابطه تفکر و هیجانات تا حدودی نادرست شکل گرفته است.اغلب بطور ضمنی بر این باوریم که بهترین زمان برای تفکر هنگامی است که تفکر با هیجانات ترکیب نشده باشد زیرا هیجانات قوی سیر تفکر را با مشکل مواجه می سازد(لیداکس [۲]، ۲۰۰۳)مطالعات جدید نشان داده اند که بر خلاف باور اغلب فلاسفه و روان شناسان ، شناخت و هیجانها مستقل و جدای از یکدیگر نیستند ، بلکه ارتباط و پیوستگیهای زیادی بین احساسات و افکار در حیات اجتماعی انسان وجود دارد.از سوی دیگر ، احساسات و خلق و خوی ما می تواند تاثیر اساسی بر حیات ذهنی و اعمال و رفتار ما داشته باشند ، اما تا این اواخر ما آگاهی کاملی نسبت به چگونگی و چرایی این تاثیرات نداشتیم.گلمن ضمن مهم شمردن هوش شناختی و هیجانی اشاره می کند ، هوش بهر در بهترین حالت خود تنها عامل ۲۰ درصد از موفقیتهای زندگی است و ۸۰ درصد موفقیتها به عوامل دیگری بستگی دارد و سرنوشت افراد در بسیاری موارد در گرو مهارتهایی است که هوش هیجانی را تشکیل می دهد(جلالی ، ۱۳۸۲).

در واقع هوش هیجانی را این طور تعریف کرد:شامل توانایی دریافت عواطف ، هماهنگ ساختن عواطف و احساسات مرتبط ، درک ، فهم اطلاعات مربوط به عواطف و مدیریت عواطف می باشد (جان مایر[۳] ، ۱۹۹۰)

 

واژگان کلیدی : هوش هیجانی ، عملکرد شغلی ، نیروی انسانی، هوش عاطفی

فهرست مطالب

چکیده ۶
مقدمه ۸
هوش ۹
تعریف هوش ۹
انواع هوش ۱۰
هیجان ۱۶
مولفه های هیجان ۱۶
چگونگی شکل گیری هیجانها ۱۷
علت اهمیت هیجانها در محیط کار ۱۷
مفهوم هوش هیجانی ۱۷
مفهوم شناسی هوش هیجانی ۱۹
هوش هیجانی و هوش شناختی ۲۰
تعریف هوش هیجانی ۲۳
سیر تکوین و تاریخچه هوش هیجانی ۲۴
دیدگاههای صاحبنظران در مفهوم هوش هیجانی ۲۹
دیدگاه گاردنر در هوش شناختی و غیر شناختی ۲۹
دیدگاه کوپر در هوش هیجانی ۳۱
دیدگاه مایر و سالووی در هوش هیجانی ۳۲
دیدگاه گلمن در هوش هیجانی ۳۵
مدل شایستگیهای دانیل گلمن : ۳۹
دیدگاه بار-آن در هوش هیجانی ۴۶
چارچوب چهاروجهی استنتاجی هوش هیجانی ۴۸
هوش هیجانی و هوش شناختی در محیط سازمان ۵۱
هوش هیجانی و ارتقا کیفیت سازمان ۵۲
هوش هیجانی در محیط کار ۵۳
چه کسانی به هوش هیجانی نیاز دارند؟ ۵۴
ضرورت توجه به رشد هوش هیجانی کارکنان ۶۴
گروه کار و هوش هیجانی ۶۵
تنظیم هیجانات کارکنان در گروه کار ۶۸
هوش هیجانی و مزیت رقابتی ۷۰
نقش هوش هیجانی در گزینش و بالندگی شغلی نیروی انسانی ۷۳
مراحل فرآیند ارتباط هوش هیجانی با بالندگی شغلی : ۷۵
مدل سازی تاثیر هوش هیجانی بر موفقیت کار ۷۶
هوش هیجانی کارکنان و اثربخشی سازمان (Organization Effectiveness) 80
هوش هیجانی،ارتقا یادگیری و تحول سازمانی ۸۴
اکتساب و بهبود هوش هیجانی ۸۶
چطور می توان هوش هیجانی را بهبود بخشید؟ ۸۸
-مفاهیم مشخص در آموزش هوش هیجانی ۸۹
فرآیند آموزش هوش هیجانی ۹۰
ملاحظاتی در برنامه های آموزش هوش هیجانی ۹۲
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و تقویت هوش هیجانی ۹۲
مراحل آموزش هوش هیجانی ۹۳
ارتباط ابعاد هوش عاطفی با عملکرد ۹۶
نتیجه گیری ۹۹
منابع و ماخذ ۱۰۵

منابع

۱)سبحانی نژاد ، م. ، یوزباشی ، ع.،۱۳۸۷، هوش هیجانی و مدیریت در سازمان ، چاپ اول ، انتشارات یسطرون ، تهران.

۲)سیاروچی،ژ.،فورگاس،ژ.،مایر،ج.، ۱۳۸۴،ترجمه نوری،۱٫،هوش عاطفی در زندگی روزمره،انتشارات نوشته،اصفهان.

۳)کردناییج، ا.،۱۳۸۴، مدیریت تحول استراتژیک ، چاپ اول ، موسسه مهربان نشر ، تهران.

۴)گلمن ، د.، ۱۳۷۸ ،ترجمه اسکان ، مریم ،،هوش هیجانی در محیط کار ،فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره ۸۷ ، صص ۲۴-۲۰،تهران.

۵)گلمن ، د.، ۱۳۷۹،ترجمه حمیدرضا ، بلوچ ،هوش عاطفی ، چاپ ۲ ، انتشارات جیحون ، تهران.

۶)گلمن ، د.، ۱۳۸۳،ترجمه شریفیان ثانی ، مریم ،ویژگیهای یک رهبر ، گزیده مدیریت ، شماره ۳۶ ، صص ۷۶-۶۲ ، تهران.

۷)گلمن ، د.، ۱۳۸۰،ترجمه نسرین پارسا ، هوش هیجانی ، چاپ دوم ، نشر رشد ، تهران.

۸)بشارت،م.،۱۳۸۴، بررسی تاثیر هوش هیجانی بر کیفیت روابط اجتماعی،مطالعات روان شناختی،دوره ۱ ،شماره ۲ و ۳ ، صص ۳۸-۲۵، تهران.

۹)تیرگری ، ع.،۱۳۸۳، هوش هیجانی و سلامتی روان ، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی ، سال ۴، شماره ۱۲ ، .صص ۲۹-۱۵،تهران.

مقدمه

در سازمانهای گسترده و پیچیده که به سرعت می کوشند تا خود را با دنیای متغیر و رقابتی امروزی سازگار نمایند و به هنگام شوند ، بهره وری از نیروهای شایسته امری حیاتی است .

با ظهور عصر اطلاعات و ارتقا ارزشمندی ارتباطات انسانی و همچنین بروز موقعیتهای استراتژیک سازمانی ، نظریه هوش هیجانی رشد چشمگیری یافته و از مباحث پر طرفدار سازمانی شده است.

هوش هیجانی ، اصطلاح فراگیری است که مجموعه گسترده ای از مهارتها و خصوصیات فردی را در بر گرفته و معمولاً به آن دسته از مهارتهای درون فردی و بین فردی اطلاق  می شود که فراتر از حوزه مشخصی از پیشین ، چون هوش بهر و مهارتهای فنی یا حرفه ای است.هوش هیجانی بعنوان توانایی درک عواطف و نیازهای افراد در راهی که اهداف  کوتاه مدت و بلندمدت سازمانی را تحقق می بخشد و رضایت افراد را حاصل می کند اهمیت بسیار دارد.هیجانات بر روی هر آنچه انجام می دهیم ، تاثیر داشته و به ویژه در محیط سازمانی، هیجانات و عواطف منجر به رفاقت و صمیمیت بین افراد شده و بر سطح بهره وری سازمانی تاثیر گذار خواهد بود.اگر عواطف بطور مفید و موثر به کار گرفته شوند ، موجب افزایش اعتماد متقابل ، وفاداری و تعهد کارکنان شده ، بهره وری سازمانی را افزایش خواهد داد و از طرف دیگر نوآوری و همکاریهای کارکنان نیز بهبود یافته و عملکرد سازمانی بهتر خواهد شد.(نوری، ۱۳۸۶)

راهبردهای عملکرد کارکنان سازمان ، ترکیبی از هوش شناختی و هوش هیجانی است و به رهبران سازمان کمک می کند ، بهترین عملکرد را از طریق بهترین کارکنان بدست آورند.

تلفیق و هدایت این قابلیتهای ویژه ، پایه و اساس اثربخشی رهبری و رسیدن به حداکثر توان سازمانی است.پس هوش هیجانی تسهیل کننده ای قوی برای کارکنان سازمان در مسیر نوآوری ، خلاقیت و بهره وری است.باید توجه داشت هوش عقلی تنها ابزار مقایسه افراد در سازمان نیست چرا که در محیطهایی که انسانها فعالیت دارند ، قابلیتهای هیجانی ، درکت افراد از احساسات خود و دیگران و توانمندیهای آنان در ارتباطات انسانی عوامل مهمی هستند که باید مدنظر قرار گیرد و در صورت عدم وجود آنها به آموزش و پرورش آنها در سازمان همت گمارد چرا که این ویژگیها اکتسابی و قابل تغییر هستند .(آقایار و شریفی ، ۱۳۸۵ : ۳۷)

هوش

هوش یکی از شاخصه های مهم روانشناسی تفاوتهای فردی می باش و سابقه مشاهده اختلافات هوشی افراد به قدمت علم است. افلاطون در کتاب جمهوریت عنوان می کند:

در هر جامعه علمی و کارآمد ، تفاوتهای فردی در هوش ، باید تعیین کننده اصلی جایگاه سیاسی و اجتماعی افراد باشد ( رابینسون و رابینسون ، ۱۳۷۷).

تعریف هوش

هوش به صورتهای گوناگونی تعریف شده است که در ذیل به چند نمونه از آن اشاره می شود:

۱)هوش ، مجموعه ای از توانایی های شناختی است که به ما امکان می دهد تا نسبت به جهان اطراف آگاهی پیدا کنیم و یاد بگیریم که مسائل را حل کنیم. به عبارت روشن تر ، هوش یک ظرفیت شناختی است که امکان کسب دانش ، یادگیری و چگونگی حل مساله و مشکلات را فراهم می سازد (آقایار ، شریفی درآمدی ، ۱۳۸۶ : ۳۶)

 

[۱]-Bar-On

[۲]-Le doux

[۳]-Mayer

 

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مولفه های هوش هیجانی از نگاه قرآن و روایات
  • مقاله دیدگاه های هوش هیجانی
  • مقاله اضطراب کتابخانه‌ای و هوش هیجانی
  • مقاله ابعاد هوش معنوی
  • مقاله ابعاد هوش فرهنگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.