مقاله عوامل موفقیت و شکست توسعه فناوری اطلاعات

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله عوامل موفقیت و شکست توسعه فناوری اطلاعات

تعداد صفحات: ۳۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تحولات چند سال اخیر در فناوری اطلاعات باعث نفوذ اینترنت در بین عموم مردم در سطح جهان شده است. میزان دسترسی در سطح جوامع به حدی است که باعث شده از آن به عنوان ابزاری برای رفع اختیارات روزمره استفاده شود .تا سال ۲۰۰۵ میلادی تعداد کاربران اینترنت به یک میلیارد نفر خواهد رسید که در این سال منطقه آسیا ، اقیانوسیه و آمریکای لاتین بیشتر تعداد کاربران را خواد داشت در حال حاضر آمریکا با داشتن ۳۴ درصد از کاربران اینترنت مقام اول ، اروپا با ۲۹ % مقام دوم ، و آسیا و اقیانوسیه با ۱۶ ۵ در رده های بعدی قرار دارند (صنایعی ۱۳۸۰ ، ص ۱۱۸ )

عوامل مؤثر بر توسعه فناوری اطلاعات به دو دسته عوامل بازدارنده یا موانع و عوامل پیش‌برنده یا موفقیت تقسیم می‌شوند(علیدوستی،۱۳۸۴). موانع کاربرد فناوری اطلاعات، عواملی هستند که باعث شکست کامل کاربرد این فناوری می‌شوند یا پس از کاربرد، باعث رها شدن یا توقف آن می‌گردند. موانع ممکن است موجب دست نیافتن به هدف‌ها یا ایجاد پیامدهای ناخواسته نیز شوند. در مقابل عوامل موفقیت، عواملی هستند که باعث موفقیت کامل توسعه وکاربرد فناوری اطلاعات و تداوم آن می‌شوند، یا از ایجاد پیامدهای ناخواسته آن جلوگیری می‌کنند. پژوهش‌های پیشین نشان می‌دهند پاره‌ای از عوامل مؤثر بر توسعه وکاربرد فناوری اطلاعات تأثیری دوسویه دارند؛ بدین معنا که وجود آنها باعث موفقیت و نبود آنها مانع کاربرد این فناوری به شمار می‌رود(علیدوستی،۱۳۸۴).

 

واژه های کلیدی: فناوری اطلاعات، ابعاد فناوری اطلاعات، عوامل موفقیت توسعه فناوری اطلاعات، عوامل شکست توسعه فناوری اطلاعات

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعاریف فناوری اطلاعات ۶
ابعاد فناوری اطلاعات ۸
روند کاربرد فناوری اطلاعات ۱۰
اهمیت فناوری اطلاعات ۱۳
ضرورت وجود زیر ساخت ها یی برای فناوری اطلاعات ۱۵
مزایای فناوری اطلاعات ۱۵
تأثیرات فناوری اطلاعات ۱۶
گام های مورد نیاز برای توسعه کاربری های فناوری اطلاعات در سازمان ها ۱۸
عوامل یا موانع موثر بر توسعه فناوری اطلاعات ۱۹
عوامل موفقیت استقرارسیستمهای اطلاعاتی ۲۰
عوامل شکست استقرارسیستمهای اطلاعاتی ۲۴
مشکلات ایران وکشورهای درحال توسعه درزمینه فناوری اطلاعات وارتباطات ۲۵
موانع پذیرش فناوری نوین ۲۶
عوامل موفقیت و شکست در سازمانهای دولتی ایران ۲۷
منابع ۳۰

منابع

۱- فیاضی، مرجان،(۲۰۰۷)،” مدیر الکترونیک یک الزام”، تدبیر، شماره ۱۸۲٫

۲-زارع ده آبادی، محمد رضا،(۱۳۸۱)،” IT چیست؟”، همایش فناوری اطلاعات و استفاده بهینه از صنعت مخابرات.

۳-وارث، حامد،(۱۳۸۰)، ” ایجاد مدلی برای تبیین فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی”، پیام مدیریت، صص۱۳۶-۱۲۴٫

۴-صرافی زاده، اصغر،(۱۳۸۸)،” فناوری اطلاعات در سازمان(مفتهیم و کاربرد ها)” ، چاپ سوم، صص ۳۷-۳۱٫

۵- حسن پورقرقچی، اسماعیل، ( ۱۳۸۵)،” تاثیر فناوری اطلاعات بر سازمان، جامعه و فرد، سازمان مدیریت صنعتی.

۶- مانیان، امیر، صارمی، محمود و عرب سرخی، ابوذر،(۱۳۸۷)، ارائه ملی مفهومی جهت سنجش آمادگی سازمان برای همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب و کار”، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، شماره ۱، صص ۱۰۴-۸۳٫

۷-صنایعی، علی و دیگران،(۱۳۸۰)، “تجارت الکترونیکی و دولت الکترونیک درسهایی از تجربه ژاپن و چند کشور در حال توسعه”، صص ۱۴۱-۱۱۸٫

۸- پهلوانیان، محمد، (۱۳۸۴)، ” سازمانهای مجازی در محیطهای صنعتی”.

۹-قلی پور، آرین و محمود حضرتی،(۱۳۸۸)،” تبیین ابزار سنجش رهبری خدمتگزار در سازمان های دولتی ایران، پژوهش های مدیریت، سال دوم، شماره سوم، صص ۲۷-۵٫

۱۰- محترمی، امیر،(۲۰۰۷)،” تاثیرات فناوری اطلاعات بر زنجیره ارزش سازمان”، تدبیر، شماره ۱۳۹٫

 مقدمه

واژه فناوری اطلاعات از اواخر دهه ۱۹۷۰ برای اشاره به استفاده از کامپیوتر برای کار با اطلاعات ابداع شد می توان گفت که این فناوری تمامی گونه های کامپیوتر، سخت افزار؛ نرم افزار و همچنین شبکه های ارتباط بین دو کامپیوتر با یک ابر کامپیوتر و یک اداره تا شبکه های گسترده در جهان را شامل می شود. بررسی ها نشان می دهد در سال ۱۹۶۵ اطلاعات و ارتباطات حدود ۵ % هزینه سرمایه گذاری شرکت ها را به خود اختصاص داده این رقم در ۱۹۸۰ به ۱۵ % و در پایان سال ۱۹۹۰ به ۵۰ % کل سرمایه گذاری شرکت ها رسید که این روند حاکی از اهمیت فناوری اطلاعات در کسب و کار است که یک مزیت استراتژیک برای سازمان ها محسوب می شود (رشیدی،۲۰۰۶)

در عصر فناوری اطلاعات سازمان ها به سازمان ها الکترونیکی تبدیل شده اند و کارکنان خارج از فضای فیزیکی به فعالیت مشغول اند علاوه بر این تغییرات فناوری و نیروی بی حد و مرز اینترنت باعث شده است که مشتریان بیش از گذشته به سازمان نزدیک شوند (فیاضی، ۲۰۰۷).

در عصر اطلاعات بر عکس صنعت که کار ها تکراری بود و حضور فیزیکی کارکنان در محل کار ضروری می نمود کارمندان می توانند کار خود را در هر زمان و مکانی انجام دهند و بخش عمده کار بدون سرپرستی و به عنوان عضوی از یک تیم به انجام می رسد. عصر اطلاعات منجر به استقلال کار از فضا و زمان گردیده و در بعد ساختار اجتماعی نیز تحقیقات از گرایش ساختار اجتماعی به سوی ساختار ارگانیک  حکایت دارد (وارث ،۱۳۸۰)

 تعاریف فناوری اطلاعات [۱]

واژه فناوری اطلاعات اولین  بار توسط لویت و وایزلر (Leavitt & Whisstler) در سال (۱۹۸۵) به منظور بیان نقش رایانه در پشتیبانی از تصمیم گیری ها و پردازش اطلاعات در سازمان به کار گرفته شد. از فناوری اطلاعات برداشت های مختلفی وجود دارد و همین برداشت ها موجب گردیده تا تصاویر متفاوتی از آن در مجامع مختلف ارائه شود (صرافی زاده ۱۳۸۳ ، ۱۶).

فناوری اطلاعات را مانند دیگر فناوری ها می توان به روابط میان سخت افزار، نرم افزار، شبکه و توانایی ها و اقداماتی که از این ابزارها ناشی می شود، تعریف کرد. فناوری اطلاعات نه تنها به انجام پردازه های دقیق و صحیح به رشد اتوماسیون[۲] کمک می کند بلکه از طریق ارائه اطلاعات در زمینه های مختلف فعالیت سازمان ثروت جدیدی را برای سازمان به همراه می آورد. این امر وجه تمایز فناوری اطلاعات با سایر فناوری های مورد بهره برداری در سازمان است. فناوری اطلاعات نه تنها به توانایی های پردازش داده ها توسط رایانه بلکه به مهارت های انسانی و مدیریتی در بهره برداری از آن ها دلالت دارد. بنابراین فناوری اطلاعات نه تنها شامل رایانه و دیگر تجهیزات بلکه توانایی ها و اقدامات در نحوه انجام کار می شود

(صرافی زاده ،۱۳۸۳ ، ۱۶ ).

فناوری اطلاعات را می توان مجموعه فنون وابزارهایی دانست که در جهت بهینه ساری و پشتیبانی فعالیت های سازمان برمحور اطلاعات و دانش به کار گرفته می شوند .این امرشامل مطالعه ،زراحی ،توسعه،اجراو نگهداری و مدیریت نظام های اطلاعاتی رایانه ای است که سازمان در جمع آوری ،ثبت ، پردازش ،ذخیره ،بازاریابی ،انتقال وتوزیع اطلاعات یاری می کند .فناوری اطلاعات رشته ای است که از صنایع الکترونیکی برای دستیابی به اطلاعات استفاده  می کند و اثر سیستم رایانه ای را بر افراد،سازمان ها و جامعه بررسی می کند .فناوری اطلاعات به ما می آموزد که چگونه به تغییر سازمان پرداخته ،کسب و کارجدبدب را آغاز کنیم و یا اصولا چگونه در ارتباط با محیط و سایر سازمان ها، کسب و کارموثر تری را برقرارکنیم (صرافی زاده،۱۸،۱۳۸۳).

*فناوری اطلاعات مفهومی بین رشته ای و فرا رشته ای است که از فناوری های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری سود می جوید تا محصول یا خدمت جدید تولید کند. بنابراین تعاریف فناوری اطلاعات گوناگونی مشاهده می شود.

 

[۱] -Information  technology

[۲] -Outomation

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش سرمایه اجتماعی در توسعه
  • مقاله فناوری های نوین اطلاعاتی
  • مقاله استراتژی توسعه‌ صادرات
  • مقاله طرح های توسعه روستایی
  • مقاله توسعه روستایی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.