مقاله فرهنگ سازمانی و الگوهای آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله فرهنگ سازمانی و الگوهای آن

تعداد صفحات: ۵۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

فرهنگ سازمانی از جمله مفاهیم سازمانی است که تعریف آن نسبت به دیگر مفاهیم سازمانی بسیار دشوار است. فرهنگ سازمانی عبارت است از مجموعه ای از ارزش ها، اعتقادات و الگوهای رفتاری که هویت هست های سازمان را شکل داده و در شکل گیری رفتار کارکنان نقش بسزایی دارد. به عبارت دیگر فرهنگ سازمانی شامل پندارها، ارزش ها و الگوهای مشترکی است که در سطح گروه آموخته و مورد پذیرش قرار گرفته و توسط اعضای سازمان نهادینه شده است. این فرهنگ به اعضای سازمان هویت می دهد و باعث افزایش تعهد گروهی و استحکام سیستم اجتماعی آنان می گردد. از تعاریف دیگر فرهنگ سازمانی می توان به تعریف «لوئیس» اشاره نمود، وی فرهنگ سازمانی را این چنین تعریف می کند: «مجموعه ای از دریافت و تفاهم های مشترک برای سازمان دادن کنش هاست که زبان و دیگر محمل های نمادی را برای بیان این تفاهم های مشترک به کار می گیرد.» (تورانلو، ۱۳۸۸)در این مقاله درباره فرهنگ سازمانی و الگوهای آن بحث می شود.

 

واژگان کلیدی: فرهنگ، سازمان، فرهنگ سازمانی، الگوهای فرهنگ سازمانی، الگوی کوئین

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
تعاریف ارائه شده در ارتباط با فرهنگ ۷
تعریف رسمی فرهنگ ۷
ویژگی های بنیادی فرهنگ ۸
منابع فرهنگ و تأثیر بنیانگذاران به عنوان رهبران در پیدایش فرهنگ ۹
فرهنگ سازمانی ۱۰
تاریخچه فرهنگ سازمانی ۱۲
تعریف فرهنگ سازمانی از دیدگاه صاحب نظران ۱۳
عناصر و اجزای تشکیل دهنده ی فرهنگ سازمانی ۱۴
فرهنگ سازمانی قوی، ضعیف و میانه ۱۵
فرهنگ سازمانی قوی ۱۵
فرهنگ سازمانی ضعیف ۱۵
فرهنگ سازمانی میانه ۱۶
الگوهای فرهنگ سازمانی ۱۶
الگوی آگیل ۱تالکوت پارسونز ۱۶
الگوی کرت لوین ۱۷
الگوی اوچی ۱۷
الگوی ” پیترز ” و ” واترمن ” ۲۱
الگوی رابینز ۲۴
الگوی کوئین ۲۶
توصیف الگوی کوئین ۲۷
فرهنگ سلسله مراتبی ۲۷
فرهنگ بازار ۲۸
فرهنگ قومی ۲۹
فرهنگ ویژه سالاری ۳۰
الگوی لیت وین و استرینگر ۳۲
الگوی کرت لوین ۳۳
انواع فرهنگ سازمانی ۳۴
دیدگاه دنیل دنیسون ۲ ۳۴
دیدگاه فیزی ۳۵
دیدگاه فرن هام وگانتر ۳۷
دیدگاه کوئین ۳۹
چارلز هندی ۴۰
نظریه پرداز ۴۲
دنیل دنیسون ۴۲
فیزی ۴۲
فرن هام وگانتر ۴۲
کوئین ۴۲
چارلز هندی ۴۲
پیشینه تحقیق ۴۳
پیشینه داخلی ۴۳
پیشینه خارجی ۴۵
نتیجه گیری ۴۶
فهرست منابع ۴۸

منابع

 ریچاردال، دفت(۱۳۸۱). مبانی تئوری و طراحی سازمان.ترجمه علی پارسیان و سید محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی. چاپ دوم.

ریتزر، جورج؛ نظریه­های جامعه‌شناسی در دوران معاصر، محسن ثلاثی، تهران، علمی، چاپ ششم، ۱۳۸۱

ریچارد، هال، (۱۳۸۳) سازمان ساختار فرایند و ره آورد ها، دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران چاپ سوم

رضایی دولت آبادی و همکاران (۱۳۹۲) طراحی مدل تاثیر گذاری فرهنگ سازمانی بر تسهیم دانش و ایجاد چابکی در مهار شرایط بحرانی سوانح آتی با رویکرد پدافند غیرعامل دو فصلنامه مدیریت بحران، سال دوم، شماره

زاهدی، سیدمحمد(۱۳۸۱). ”تغییر فرهنگ سازمانی“، تدبیر، شماره ۱۲۷

زاهدی، شمس السادات و همکاران (۱۳۷۹).فرهنگ جامع مدیریت. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی

آقایی فیشانی، تیمور(۱۳۷۹).خلاقیت و نوآوری در انسانها و سازمانها.انتشارات ترمه . چاپ اول .

میرسپاسی، ناصر. معتمد گرجی، پریچهر(۱۳۷۶).مدیریت فرهنگ سازمانی. تهران: انتشارات مروارید. چاپ هشتم.

میرزاباقریان، مسعودو دیگران(۱۳۸۴) مطالعه فرهنگ سازمانی شرکت تابان نیرو. پایان نامه هم سطح کارشناسی ارشد . سازمان مدیریت صنعتی –نمایندگی اصفهان.

معین، محمد(۱۳۷۵).فرهنگ فارسی.تهران: مؤسسه انتشاراتی امیر کبیر. چاپ نهم.

مقدمه

 

فرهنگ یک سازمان باورها ، نگرش ها، فرضیات و انتظارات مشترکی را در بر می گیرد که در نبود یک قانون یا دستور العمل صریح رفتارها را هدایت می کند و در اکثر سازمان ها، غالب موقعیت های مدیریتی این چنین است . فرهنگ می تواند منبع نیرومندی ازهویت ، هدف مشترک و رهنمود انعطاف پذیر باشد.( آرمسترانگ،۱۳۸۰، ترجمه ابیلی: ۷۴) داستان فرهنگ سازمانی همان داستان حاضر و غایب است . فرهنگ سازمانی پدیده ای است که در سازمان وجود دارد ولی غیبت آن به شدت احساس می شود . همه ی اعضای سازمان بر این امر اتفاق نظر دارند که این دست نا پیدا افراد را در جهت نوعی رفتار نامرئی هدایت می کنند . (رابینز، ۱۳۸۱ به نقل از میرزا باقریان ؛۱۳۸۴:۵)

هامستره معتقد است، فرهنگ سازمانی مجموعه مفروضات، باورها و ارزش های مشترک اعضای سازمان است که الگوی رفتاری سازمانی را مشخص و سازمان را از سازمان های دیگر متمایز می سازد. همچنان که شخصیت افراد آنها را از دیگران متمایز می سازد، فرهنگ یک سازمان یا جامعه نیز آن جامعه را از دیگر جوامع و سازمان ها متمایز می سازد و همچون جوامع که دارای فرهنگ منحصربه فرد و خاص خود هستند، هرسازمانی نیز فرهنگ خاص خود را دارد. (قلی پور، ۱۳۸۰، ۱۹۵)

تعاریف ارائه شده در ارتباط با فرهنگ

فرهنگ : مرکب از فر که پیشوند است و هنگ از ریشه تنگ اوستایی به معنی کشیدن و فرهختن و فرهنگ که مطابق است با ریشه ادوکا و ادور که در لاتین به معنی کشیدن و نیز تعلیم و تربیت است . (لغتنامه دهخدا)

فرهنگ :پدیده کلی پیچیده ای از آداب، رسوم، اندیشه، هنر و شیوه زندگی که در طی تجربه تاریخی اقوام شکل می گیرد و قابل انتقال به نسل های بعدی است. فرهنگ :به اعتقاد شاین فرهنگ الگویی از مفروضات بنیادی است که بر اثر اندوختن تجربه از دشواری های سازگاری بیرونی و یکپارچگی درونی پرورده شده است . این الگو روش صحیح ادراک و رفتار را به اعضا یاد می دهد .

فرهنگ : فرهنگ ساخته  یک گروه انسانی است . هرکجا که یک گروه دارای حد کافی از تجارب مشترک باشد، فرهنگ شکل می گیرد . خانواده و گروه های کاری اولین محل های شکل گیری یک فرهنگ است . ملیت ، دین، مذهب ، زبان زمینه های فنی و علمی مشترک مربوط به یک گروه کوچک یا بزرگ، عوامل ایجاد فرهنگ است . فرهنگ: مجموعه ویژگی های رفتاری و عقیدتی اکتسابی اعضای یک جامعه خاص.(کوئن، بروس، ۱۳۸۶، ترجمه محسن ثلاثی: ۳۹)

 

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله هویّت فرهنگی
  • مقاله هویت فرهنگی ایرانیان و مولفه های آن
  • مقاله خلاقیت و فرهنگ
  • مقاله فرهنگ کیفیت دانشگاهی
  • مقاله هوش فرهنگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.