مقاله کیفیت زندگی کاری و نظریه های آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله کیفیت زندگی کاری و نظریه های آن

تعداد صفحات: ۳۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

انسان موجودی اجتماعی است و نه تنها با خودش سر و کار دارد بلکه با همنوعان خود نیز ارتباط دارد. اساساً انسان موجودی مشارکت جو است نه رقابت طلب، جنگجو یا متجاوز. شاهد این مطلب ظرفیتی است که انسان در برقراری پیوند با همنوعان خود در جهت تحقق اهداف مشترکی دارد که نمی تواند از طریق تلاش های صرفاً فردی خود به آن ها دست یابد. انسان برای برقراری ارتباط و تشریک مساعی با دیگران همواره انگیزه قوی و نیرومندی داشته است. بخشی از نیاز های اجتماعی این موجود اجتماعی مانند نیاز به احترام، در محیط کار برآورده می شود، جایی که انسان ها می توانند یکدیگر را ملا­قات کرده، با یکدیگر گفتگو نموده و تجربیات خود را تسهیم نمایند. در واقع محیط کاری هر انسان خانه دوم اوست. چه بسیار افرادی که عمده ساعات شبانه روز خود را مجبورند در محیط کاری خود بگذرانند. ساده پیداست که این محیط نیز همچون خانه باید برآورنده حداقلی از نیاز های مادی و معنوی افراد باشد تا آن ها ضمن کسب درآمد به ارتقای دانش حرفه ای خود پرداخته و خدمتی صادقانه ارایه دهند. از آنجایی که شغل یک فرد به وضعیت اجتماعی و خانوادگی وی اشاره دارد، شغل از طریق فراهم نمودن زمینه مشارکت کارکنان در گروه‎های کاری، واحد های سازمانی و کل سازمان در برآورده نمودن احترام به خود یک کارگر نقش اساسی می تواند ایفا نماید. ضمن اینکه زمانی که با کارکنان با احترام رفتار شود و آنان فرصت بیان اندیشه‎های خود راداشته باشند و در تصمیم گیری دخالت کنند واکنش مناسب و مطلوبی از خود نشان خواهند داد. کیفیت زندگی کاری یا کیفیت نظام کار  (Q. W. L) یکی از جالب ترین روش های ایجاد انگیزه و راهگشای مهم در طراحی و غنی سازی شغلی است که ریشه آن در نگرش کارکنان و مدیران به انگیزش است که امروزه یکی از مهمترین موضوعات در باب جامعه شناسی کار و شغل و مدیریت منابع انسانی سازمان هاست که توجه روز افزون ویژه ای را می طلبد. کیفیت زندگی کاری شامل کلیه اقداماتی است که برای حفظ و صیانت جسم و روح کارکنان به عمل می آید و موجبات رضایت و خرسندی آنان را فراهم می آورد(ضیایی بیگدلی، ۱۳۸۸).

 

واژه های کلیدی: کیفیت زندگی کاری، طراحی و غنی سازی شغل، نظریه ها، شاخص ها،

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
تعاریف کیفیت زندگی کاری ۸
تعریف عملیاتی کیفیت زندگی کاری ۱۱
تاریخچه کیفیت زندگی کاری ۱۲
اهمیت کیفیت زندگی کاری ۱۴
رویکرد های بهبود کیفیت زندگی کاری ۱۵
کار راه شغلی مسیر پیشرفت شغلی ۱۵
سیستم حقوق و مزایا ۱۵
طراحی و حفظ روابط کارکنان ۱۵
اقدامات مدیریتی ۱۶
راهبرد های درونی و بیرونی تغییر ۱۶
استراتژی های بهبود کیفیت زندگی کاری ۱۷
زندگی کاری با کیفیت برتر ۲۱
نظریه های کیفیت زندگی کاری ۲۳
شاخص های کیفیت زندگی کاری ۲۷
نتیجه گیری ۳۱
منابع ۳۳

منابع

پلونکت، لورن و رابرت فونیه، (۱۳۸۰)، مدیریت مشارکت جو (اجرای سپردن اختیار)، ترجمۀ محمد علی طوسی، تهران، مرکزآموزش مدیریت دولتی.

تعالی، حسین (۱۳۷۹). «تأثیر کیفیت زندگی کاری بر بهره­وری»، پایان­نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.

جزنی، نسرین. (۱۳۸۰). مدیریت منابع انسانی، تهران، نشرنی.

خرازیان، زهره. (۱۳۸۵). بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران زن دبیرستان های دخترانه شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه تهران.

خوشبختی ، جعفر؛ احسانی، محمد؛ اسدی، حسن و کاظم نژاد، انوشیروان. (۱۳۸۳). «رابطه سبک های رهبری و کیفیت زندگی کاری کارکنان با میزان اثربخشی مدیران دانشکده ها و گروه های آموزشی تربیت بدنی دانشگاه های دولتی کشور» . ماهنامه حرکت، شماره ۲۴، صص ۱۴۹-۱۲۹٫

داوودی، سیدمحمدرضا. (۱۳۷۷). «بررسی تأثیر کیفیت زندگی کاری بر رضایت شغلی در حوادث شغلی در بین کارکنان شاغل در مجتمع فولاد مبارکه»، پایان­نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی.

سلمانی، داوود. (۱۳۸۴). کیفیت زندگی کاری و بهبود در رفتار سازمانی، تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران .

طوسی، محمدعلی.(۱۳۷۹). مشارکت و مدیریت مشارکت جو (نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها)، تهران سازمان مدیریت صنعتی.

عباسپور، عباس. (۱۳۸۲). مدیریت منابع پیشرفته، تهران، انتشارات سمت.

مقدمه

با توجّه به اینکه کارکنان در هر سازمانی از مهمترین سرمایه­ها محسوب می­شوند و توجّه به نیازها و خواسته­های آنان می­تواند کمک قابل توجّهی به افزایش کارآیی سازمان کند، همچنین عدم توجّه به آنها می­تواند سبب هدر رفتن منابع زیادی در سازمان شود . لذا اگر یک سازمان بخواهد به اهداف خود برسد در درجه اوّل باید به درونداد اصلی خود یعنی نیروی انسانی توجّه کند. بنابراین تا زمانی که نیازهای روحی و روانی کارکنان برآورده نشود هرگز بطور کامل نسبت به سازمان احساس تعهّد نخواهد کرد. تنها متعهّد ساختن کارکنان به سازمان کافی نیست بلکه باید تعهّد آنها را به سازمان همواره حفظ کرد.

مطالعات نشان می­دهد که نیازهای روانی کارکنان در سازمان از طریق کاربرد فنون کیفیت زندگی کاری برآورده خواهد شد (پلوک، ۱۹۹۳، صص ۴۲- ۳۶).

یکی از بنیادهای واقع بینانه مفهوم کیفیت زندگی کاری آن است که مشاغل بدون محتوا ، زمینه و خودگردانی، یعنی مشاغلی که بیش از اندازه تخصّصی شده اند ، به کاهش عملکرد و بهره وری کارکنان منجر خواهد شد ( هریک ، ۱۹۸۱ ، به نقل از علاّمه، ۱۳۷۸، ص ۸۱).

کیفیت زندگی کاری سعی می کند به نیازهای مشاغلی که به نحوی فزاینده از خود بیگانه شده است ، پاسخ دهد . کیفیت زندگی کاری مسئول حرکت توسعه سازمانی به سمت سطوح پایین سلسله مراتب سازمانی است (هاروی و براون، ۱۳۷۷، ص۶۲) .

استفاده مطلوب از منابع انسانی متکی به اقداماتی است که برای حفظ و صیانت از جسم و روح کارکنان سازمان به عمل می آید. این اقدامات که شامل اقدامات رفاهی، خدمات درمانی، طرحهای تشویقی، تناسب شغلی، امنیت شغلی، طراحی شغل(غنی سازی و توسعه شغلی) و … می باشند، مجموعا تحت عنوان کیفیت زندگی کاری در نظر گرفته می شوند(زارعی متین و همکاران، ۱۳۹۰). در یک تعریف کلی می توان گفت که کیفیت زندگی کاری به معنی تصور ذهنی و برداشت کارکنان یک سازمان از مطلوبیت فیزیکی و روانی محیط کار و شرایط کار خود است. سازمانی که به کیفیت زندگی کاری کارکنان خود توجه دارد از مزایای داشتن نیروی کار متعهدتر برخوردار خواهد بود و تعهد بیشتر نیروی کار یعنی بهره وری بیشتر نیروی کار (مهداد و همکاران، ۱۳۹۰).

تعاریف کیفیت زندگی کاری

در طی چند دهه گذشته پنج تعریف متفاوت از کیفیت زندگی کاری تکامل و توسعه پیدا کرده است، اولین تعریف که در طی دوره بین سال های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ ظهور پیدا کرد کیفیت زندگی کاری را به عنوان یک متغیر مورد ملاحظه قرار داد. در مباحث، کنفرانس ها و مطالعات اولیه اکثر کسانی که در این زمینه کار می‎کردند کیفیت زندگی کاری را به عنوان واکنش فرد در برابر کار یا پیامد های فردی تجربه کاری مورد ملاحظه قرار می دادند، لذا بحث از کیفیت زندگی کاری یک فرد در برابر کار یا نحوه بهبود کیفیت زندگی کاری برای یک فرد، در میان بود. کیفیت زندگی کاری عبارت است از عکس العمل کارکنان نسبت به کار، به ویژه پیامدهای فردی آن در ارضای شغلی و سلامت روحی.

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نهادینه سازی اصول اخلاقی و کیفیت زندگی کاری
  • مقاله کیفیت زندگی کاری و ضرورتها و اهداف برنامه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.