مقاله مدل‌های اختلال اضطراب اجتماعی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مدل‌های اختلال اضطراب اجتماعی

تعداد صفحات: ۴۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در نسخه تجدید نظر شده چهارمین ویراست راهنمای تشخیص آماری اختلال‌های روانی DSM-IV-TR اختلال اضطراب اجتماعی شامل ترس از آن دسته از موقعیت‌های اجتماعی است که در آن مورد ارزیابی قرار گرفتن و یا تماس با غریبه‌ها نگرانی فرد را به دنبال دارد. افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی می‌ترسند که در موقعیت‌های اجتماعی مانند بودن در جمع، سخنرانی در حضور دیگران و دیدار با افراد جدید، دچار شرمساری و خجالت‌زدگی شوند آن‌ها ممکن است ترس ویژه‌ای در زمینه فعالیت‌هایی مانند نوشتن، غذا خوردن و سخن گفتن در حضور دیگران داشته باشند، یا ممکن است گونه‌ای ترس مبهم و غیر اختصاصی در زمینه شرمسار شدن داشته باشند (سادوک و سادوک، ۲۰۰۷؛ به نقل از داداش زاده، یزدان‌دوست، غرایی و اصغرنژاد فرید، ۱۳۹۱). در نسخه پیشنهادی DSM-V، سکوت انتخابی نیز در زیرگونه‌های اختلال اضطراب اجتماعی قرار داده شده است (انجمن روان‌پزشکی آمریکا، ۲۰۱۲)

اضطراب اجتماعی اختلالی مزمن است چرا که در بسیاری از افراد تشخیص داده نمی‌شود و بدون درمان باقی می‌ماند (لمپ[۱]، ۲۰۰۹). مبتلایان به این اختلال از آسیب‌های چشمگیری در زندگی روزمره، روابط اجتماعی و شغلی رنج می‌برند (ورهولست[۲]، وندرلند[۳]، فردیناند[۴] و کاسیوس[۵]، ۱۹۹۷؛ به نقل از دادستان، اناری و صالح صدق پور، ۱۳۸۸). داده‌های واپس‌نگر، همه‌گیر شناسی و مطالعات بالینی آینده نگر حاکی از آن است که این اختلال می‌تواند طی سال‌ها تاثیر منفی عمیقی بر زندگی شخص داشته باشد (سادوک و سادوک، ۲۰۰۳؛ ترجمه پورافکاری، ۱۳۸۵). از این رو اضطراب اجتماعی به عنوان اختلالی حائز اهمیت در زمینه بهداشت همگانی در نظر گرفته شده است (فرمارک[۶]، ۲۰۰۲؛ به نقل از راپی و اسپنس[۷]، ۲۰۰۴). هر چند همانند سایر اختلالات اضطرابی داده‌های همه‌گیر شناسی محدودی وجود دارد، شیوع کلی این اختلال تقریباً ۱۳ درصد گزارش شده است (انجمن روانپزشکی آمریکا، ۱۹۹۴؛ ترجمه نائینیان، مداحی و بیابانگرد، ۱۳۷۴).

 

واژه های کلیدی: اضطراب اجتماعی، سبب شناسی، تبیین های شناختی، راهبردهای درمانی

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
تعاریف اختلال اضطراب اجتماعی ۷
شیوع اختلال اضطراب اجتماعی ۸
تفاوت‌های جنسیتی در اضطراب اجتماعی ۹
سبب شناسی ۹
بیین‌های روان پویشی ۹
تبیین‌های انسانی نگر و هستی نگر ۱۰
تبیین‌های رفتاری ۱۰
تبیین‌های شناختی ۱۰
۱- الگوی طرحواره‌ای بک ۱۱
۲- مدل کلارک و ولز (۱۹۹۵) ۱۲
۳- مدل راپی و هیمبرگ (۱۹۹۵) ۱۴
۴- مدل هافمن و بارلو (۲۰۰۲) ۱۵
۵- تبیین‌های مبتنی بر عوامل فرهنگی- اجتماعی ۱۶
۶- تبیین‌های زیستی ۱۶
۷- مدل کیمبرل (۲۰۰۸) ۱۷
۸- نظریه تکاملی اضطراب اجتماعی گیلبرت ۱۸
۹- مدل راپی و اسپنس (۲۰۰۴) ۱۸
راهبردهای درمانی اضطراب اجتماعی ۲۱
۱٫ دارودرمانی ۲۱
۲٫ روان درمانی ۲۲
رفتاردرمانی ۲۳
شناخت درمانی ۲۴
همایندی ۲۶
مقایسه با دیگر سازه‌ها ۲۷
۱- اختلال اضطراب اجتماعی و کم‌رویی ۲۸
۲- اختلال اضطراب اجتماعی و آگورافوبیا ۲۹
۳- اختلال اضطراب اجتماعی و اضطراب طبیعی ۲۹
۴- اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال شخصیت اجتنابی ۳۰
پیشینه عملی ۳۱
منابع و مآخذ ۳۵

منابع

رحمانیان، زاهده؛ میرزاییان، بهرام و حسن زاده، رمضان. (۱۳۹۰). اثردرمان شناختی رفتاری گروهی بر اضطراب اجتماعی دختران دانش آموز، دوماهنامه علمی پژوهشی دانشور پزشکی، ۱۹ (۹۶)، ۱۱-۱٫

رئیس المحدثین، فائزه. (۱۳۹۱). اثربخشی شرطی‌سازی ارزشی زیرآستانه‌ای بر کاهش نشانه‌های وسواسی در افراد دارای علائم وسواس آلودگی از طریث کاهش واکنش‌های انزجاری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.

غفاری نژاد، علیرضا. (۱۳۸۷). شیوع اختلال ترس اجتماعی و برخی عوامل وابسته، نظیر جنسیت و سابقه خجالتی بودن در کودکی در دانش آموزان دبیرستانی شهر کرمان، مجله علوم پزشکی هرمزگان، ۳، ۲۹-۲۶٫

فیست، جس و فیست، گریگوری. جی. (۱۳۸۶). نظریه‌های شخصیت. (ترجمه یحیی سیدمحمدی). تهران: نشر روان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: ۲۰۰۲).

گراوند، فریبرز؛ افضلی، محمدحسن؛ شکری، امید؛ پارسیان، منیره؛ پاکلک، ملیتا؛ خدایی، علی و طولابی، سعید. (۱۳۸۹). تفاوت‌های جنسی و سنی در اضطراب اجتماعی دوره نوجوانی، روانشناسی تحولی، روانشناسان ایرانی، ۷(۲۶)،۱۷۴ -۱۶۵٫

لیهی، رابرت و هالند، استفان. (۱۳۸۵). راهنمای گام به گام درمان اختلالات اضطراب (ترجمه اکرم دهقانی). مرکزی: انتشارات نوای دانش (تاریخ انتشار به زبان اصلی، ۲۰۰۰).

حمیری، کاملیا. (۱۳۸۹). بررسی ترس از ارزیابی مثبت، هوش هیجانی، ارزیابی چهره‌های هیجانی در افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی؛ پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز.

خورشیدزاده، محسن؛ برجعلی، احمد؛ سهرابی، فرامرز و دلاور، علی. (۱۳۹۰). اثربخشی طرحواره درمانی در درمان زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. پژوهش‌های روانشناسی بالینی و مشاوره، ۱ (۲)، ۲۴-۵٫

داداش زاده، حسین؛ یزداندوست، رخساره؛ غرایی، بنفشه و اصغرنژادفرید، علی اصغر. (۱۳۹۱). اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی و مواجهه درمانی بر میزان سوگیری تعبیر و ترس از ارزیابی منفی در اختلال اضطراب اجتماعی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۱۸ (۱)، ۵۱-۴۰٫

مقدمه

اضطراب بیانگر حالت هیجانی نامطلوبی است که محصول فشار و کشمکش‌های روانی فرد است و مشخصه بارز آن ترس و بیم از حوادث منفی آینده است. چنانچه این ترس و تشویش مبهم و پراکنده بوده و وابسته به موضوع معینی نباشد و یا به صورت افراطی درآید، اضطراب نوروتیک[۱] مطرح می‌شود (لیندسی[۲]، ۱۹۹۵). اضطراب نوروتیک در طبقه‌بندی تشخیصی رسمی DSM-IV-TR تحت عنوان اختلالات اضطرابی شناخته می‌شود (کاپلان[۳]-سادوک[۴]، ۲۰۰۳).

در میان انواع اختلالات اضطرابی، اختلال اضطراب اجتماعی[۵] رایج‌ترین اختلال اضطرابی و سومین اختلال شایع روان‌پزشکی (انجمن روانپزشکی آمریکا[۶]، ۱۹۹۴؛ ترجمه نائینیان، مداحی و بیابانگرد، ۱۳۷۴) به حساب می‌آید. در اضطراب اجتماعی افراد در موقعیت‌های اجتماعی یا عملکردی آن چنان مضطرب می‌شوند که خود را مجبور به اجتناب از موقعیت می‌بینند یا آن را با اضطراب زیاد تحمل می‌کنند و به نوعی زندگی حرفه‌ای، تحصیلی و اجتماعی‌شان مختل می‌گردد (حمیری، ۱۳۸۹).

 تعاریف اختلال اضطراب اجتماعی

اضطراب اجتماعی یک گستره تشخیصی نسبتاً جدید است و برای اولین بار به عنوان یک تشخیص جداگانه در DSM-III (1980) مطرح شد. DSM-III-TR (1987) دو نوع اضطراب اجتماعی را متمایز کرد:

۱) اضطراب اجتماعی تعمیم یافته  [۷]؛

۲) اضطراب اجتماعی خاص [۸](هانگ[۹]، ۲۰۰۳؛ به نقل از البرزی، ۱۳۹۰).

با مروری بر ادبیات اضطراب اجتماعی می‌توان به این نکته پی برد که در مقاطع تاریخی، اختلال اضطراب اجتماعی با نام‌های متفاوتی مانند هراس اجتماعی، اختلال اضطراب اجتماعی و اضطراب اجتماعی مشخص شده است. این تفاوت در نامگذاری بیشتر به دلایل تاریخی برمی‌گردد تا دلایل کیفی (بارلو[۱۰] و لیبوویتز[۱۱]، ۲۰۰۵؛ به نقل از البرزی، ۱۳۹۰). برخی از مولفین اختلال اضطراب اجتماعی را عنوان مناسب‌تری برای این اختلال دانسته‌اند، زیرا مشکلاتی که همراه این اختلال است بسیار فراگیرتر از هراس بوده و بر حوزه‌های بهنجار زندگی بسیار تاثیرگذار است (دیویدیسون[۱۲]، ۲۰۰۷؛ به نقل از البرزی، ۱۳۹۰). هر چند در حال حاضر هراس اجتماعی و اختلال اضطراب اجتماعی در DSM- IV به یک معنا و مفهوم به کار می‌روند (بارلو و لایبنیتز، ۲۰۰۵؛ به نقل از البرزی، ۱۳۹۰). بر طبق این دسته بندی اضطراب اجتماعی را به ۳ نوع تقسیم می‌شود:

تیپ عملکردی که طی آن فرد نمی‌تواند اعمال خاصی مانند سخنرانی، خواندن یا نوشتن را در انظار عمومی انجام دهد (اعمالی که به هنگام تنهایی به راحتی از پس آن بر می‌آید).

تیپ محدود که طی آن اضطراب فقط در موقعیت‌های خاص اجتماعی ایجاد می‌شود، نظیر صحبت کردن با رییس.

 

[۱]Neurotic Anxious

[۲]Lindesay

[۳]Kaplan

[۴] Sadock

[۵]Social Anxiety

[۶]American Psychiatric Assocation

[۷]Generalized social anxiety (GSA)

[۸]Specific social anxiety (NGSA)

[۹]Hung

[۱۰]Barlow

[۱۱]Liebowitz

[۱۲]Davidson

[۱]Lampe

[۲]Verhulst

[۳]Vanderlande

[۴]Ferdinand

[۵]Kasius

[۶]Fermark

[۷]Spence

 

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله طبقه بندی اختلال های اضطرابی
  • مقاله اضطراب ریاضی
  • مقاله اضطراب کتابخانه‌ای و هوش هیجانی
  • مقاله اضطراب رایانه
  • مقاله اضطراب امتحان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.