مقاله مدل‌های رضایت شغلی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مدل‌های رضایت شغلی

تعداد صفحات: ۲۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

یکی از عمده ترین و شاید جنجال برانگیزترین  مفاهیمی که از یک سو تلاش های نظری و بنیادی بسیاری را به خود معطوف ساخته ، و از دگر سو در تمامی سطوح مدیریت و منابع نیروی انسانی سازمان ها اهمیت زیادی پیدا کرده ، رضایت شغلی است . این اهمیت از یک سو به دلیل نقشی است که این سازه در پیشرفت و بهبود سازمان و نیز بهداشت و سلامت نیروی کار دارد و از دگر سو ، به علت آن است که رضایت شغلی علاوه بر تعاریف و مفهوم پردازی های متعدد و گاه پیچیده ، محل تلاقی و نیز سازه مشترک بسیاری از حوزه های علمی مانند آموزش و پرورش ، روان شناسی ، مدیریت ، جامعه شناسی ، اقتصاد و حتی سیاست بوده است . (حیدر علی, هومن ۱۳۸۱)

 

کلمات کلیدی:رضایت شغلی  ، مدیریت ، نیروی انسانی ، سلامت نیروی کار

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
مروری تاریخی بر مفهوم رضایت شغلی ۶
مفهوم رضایت شغلی ۹
مدل‌های رضایت شغلی ۱۱
سطوح ماکرو و میکرو رضایت شغلی ۱۴
عوامل مؤثر بر رضایت شغلی ۱۵
آثار وجود رضایت شغلى ۱۷
اندازه‌گیری و مقیاس‌های رضایت شغلی ۱۹
نتیجه گیری ۲۲
منابع و مآخذ ۲۳

منابع

شفیع آبادی، عبدالله (۱۳۷۱). راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه­ای و نظریه­های انتخاب شغل. تهران: انتشارات رشد، چاپ پنجم.

محمدزاده، عباس؛ مهروژان، آرمن (۱۳۷۵). رفتار سازمانی نگرش اقتضایی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.

رابینز، استیفن (۱۳۹۰). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.

مقدسی، علیرضا (۱۳۸۵). کارراهه و مسیر شغلی کارکنان. ماهنامه کنترل کیفیت، ۳۳، ۵۸-۶۴٫

میردریکوندی، رحیم (۱۳۷۹). شغل، رضایت شغلی و روش های ارزیابی آن. معرفت، ۳۸، ۶۴-۷۷٫

مقیمی، سید محمد (۱۳۸۳). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی. تهران: ترمه.

باقری, مسلم و تولایی, روح الله, (۱۳۸۹), بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر عملکرد سازمان ها, دو ماهنماه توسعه انسانی پلیس, سال هفتم, شماره ۳۰

دایر, وین. (۱۳۸۳). برای هر مشکلی راه حلی معنوی وجود دارد. ترجمه: سیما فرجی, تهران: نسل نو اندیش.

حیدرعلی، هومن(۱۳۸۱) ، تهیه و استاندارد ساختن مقیاس رضایت شغلی،تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

رودگر, محمد جواد, (۱۳۸۶), نقش اخلاق و معنویت در کارامدی نظام اسلامی, فصلنامه حکومت اسلامی, سال دوازدهم, شماره ۴۴

ریکی، گریفن و گرگوری، مورهد (۱۳۷۴). رفتار سازمانی. ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده. تهران: مروارید.

مقدمه

امروزه بیشتر محققان سازمان و مدیریت به این نتیجه دست یافته‌اند که ضرورت موضوع رضایت شغلی به عنوان یکی از مهمتری عواملی است که در موفقیت سازمان‌ها تاثیرگذار بوده و موجب افزایش کارایی و بهره وری آن شده، روز به روز بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. این به این دلیل است که عدم رضایت کارکنان موجب کم کاری، غیبت، سهل انگاری و از زیر کار در رفتن شده و حتی می‌تواند در مراتب بالاتر موجب بروز اثرات نامطلوب و مخرب بر برنامه ریزی‌های سازمان داشته باشد و آن را به سوی شکست پیش ببرد (Gibson, 2011).

موضوع رضایت شغلی کارکنان حاوی اهمیت و قابلیت توجه بسیاری است. چرا که اگر در سازمان خشنودی و رضایت شغلی کارکنان مقدم بر اهداف دیگر سازمانی نباشد، آن سازمان به سوی زوال پیش خواهد رفت. رضایت شغلی تاثیر متقابلی بر روی فرد و سازمانی که وی در آن مشغول به فعالیت است، دارد. یک کارمند از زمانی که وارد سازمان می‌شود، همراه با خود خواسته‌ها و نیازهایی به همراه آورده که می‌تواند در هماهنگی و سنخیت خود با اهداف آن سازمان، به شکل گیری رضایت در کارمند کمک کند. رضایت شغلی خود می‌تواند اثرات مفیدی را به همراه داشته باشد. پیامدهایی از قبیل، خلاقیت در کار، نوآوری، افزایش تولید و خدمات، رفتارهای انحرافی کمتر و … . زمانی که در یک سازمان میزان رضایت شغلی کارکنان پایین بیاید، نرخ‌های جابه جایی شغلی و ترک شغل در سازمان بالا رفته و این امر به سازمان مربوطه ضرر‌ها و آسیب‌های جبران ناپذیری وارد می‌سازد (Brown, 2009).

مروری تاریخی بر مفهوم رضایت شغلی

بیشتر تحقیقاتی که در زمینه رضایت شغلی به انجام رسیده­است، منعکس­ کننده عوامل متعددی هستند که روی رضایت افراد از شغل­شان تأثیرگذار بوده ­است. لوک[۱] در سال ۱۹۷۶ رویکردهای مختلفی را که در مطالعات مربوطه مورد توجه قرار گرفته ­است را در سه دسته طبقه­ بندی می­کند. در دهه ­ی ۱۹۲۰ تمرکز اغلب تحقیقات بر روی عوامل فیزیکی شرایط کاری، نظم فیزیکی کار، و میزان پرداخت­ها بوده ­است. اما در دهه­ی ۱۹۳۰ جنبه­های ارتباطات فردی رضایت شغلی که به بررسی نقش اجتماعی گروه­های کاری می ­پرداخت و همچنین تأثیرات ارتباط های سلسله مراتبی مورد تأکید قرار گرفت. و سرانجام بررسی عوامل خود شغل و تأثیر آن بر رضایت شغلی افراد موضوعی است که طبقه سوم مطالعات در اواخر دهه­ی ۱۹۵۰ و اوایل دهه­ ی ۱۹۶۰ را تشکیل می­دهد (دی­ماتو[۲]، ۲۰۰۱).

 

[۱]– Locke

[۲]– DeMato

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عوامل موثر بر رضایت شغلی
  • مقاله نهادینه سازی اصول اخلاقی و کیفیت زندگی کاری
  • مقاله نظریات جامعه شناسی رضایت شغلی
  • مقاله رضایت شغلی
  • مقاله تاثیر رفتارهای شهروندی سازمانی و رضایت شغلی بر کارکنان سازمانها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.