مقاله مدل ویژگی های رهبری خدمتگزار

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مدل ویژگی های رهبری خدمتگزار

تعداد صفحات: ۳۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تئوری رهبری خدمتگزاربرای نخستین بار توسط رابرت گرین لیف درمقاله ای تحت عنوان “خدمتگزاردرنقش رهبر” وارد ادبیات رهبری شد. به عقیده گرین لیف سازمانها آنطور که باید وشاید به جوامع خدمت نمی کنند. لذا وی هدف خود را از بیان تئوری رهبری خدمتگزار تشویق رهبران به خدمت رسانی بیان کرده است. رهبری خدمتگزار برفلسفه خدمت رسانی استوار می باشد ورهبران خدمتگزار، رهبرانی هستند که خدمت رسانی به پیروان، برآوردن نیازهای آنها و همچنین توسعه و پرورش پیروان خود را دراولویت نخست قرارمی دهند. (قلی پور؛ ۱۳۸۸)

گرین لیف بحران رهبری را اینگونه توصیف می کند که کالج ها و سمینارها درانجام مسئولیت خود برای آماده سازی افراد برای نقشهای رهبری درجامعه شکست خورده ویا قصورکرده اند. بحران مزمن حکومت داری، ناشایستگی فراگیر سازمانها درفائق آمدن به توقعات ذینفع های خود اکنون یک عامل جهانی شده است لذا موضوع رهبری خدمتگزار برای تمام سازمانها از اهمیت بالایی برخوردار است که این رهبری بهبودهای بالقوه دررهبری سازمانی در بیشتر محیطها ارائه می کند. (حسن پور، ماهنامه تدبیر) محیط امروز سازمانها، مدیران را با چالش های جدیدی روبرو می سازد وهرروز پویا تر از قبل می شود. یکی از موارد مهم وقابل توجه رهبری می باشد. کارکنان به دنبال رهبری هستند که براساس انگیزش برونی بتواند محرکی را برای ایجاد هماهنگی و سازگاری بین اهداف آنان واهداف سازمان پدید آورد. (یوسفی سعیدآبادی، ۱۳۸۹)  رهبران ایده آل رهبرانی هستند که همواره به خدمت رسانی به پیروان و احترام به ایشان ومقام آن ها متمایل بوده، به رشد و پیشرفت سازمان وحداکثرسازی ظرفیت کارکنان اهمیت می دهند (قلی پور، ۱۳۸۸) رهبری خدمتگزار زمانی اتفاق  می افتد که رهبران در روابط خود با پیروان موقعیت خدمتگزاری را بپذیرند. خودخواهی و نفع شخصی نباید رهبری خدمتگزار را برانگیزد و بلکه به جای آن بایستی درجهت افزایش انگیزش تمرکز به نیازهای دیگران به کارگرفته شود.

 

واژه های کلیدی: رهبری خدمتگزار، نظریه رهبری خدمتگزار، ویژگی های رهبران خدمتگزار ، مدل ویژگی های رهبران خدمتگزار ، کاربردهای رهبری خدمتگزار، مزایا و معایب کاربردهای رهبری خدمتگزار

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
تعریف رهبری خدمتگزار ۸
نظریه رهبری خدمتگزار ۹
اهمیت رهبری خدمتگزار ۱۱
تکامل رهبری خدمتگزار ۱۲
ویژگی های رهبران خدمتگزار ۱۳
ویژگی های عملیاتی ۱۵
ویژگی های مکمل ۱۶
مدل ویژگی های رهبری خدمتگزار ۱۸
۱٫ تئوری رهبری خدمتگزار اسپیرز ۲۰
۲٫ تئوری رهبری خدمتگزار راسل و استون ۲۲
۳٫ تئوری رهبری خدمتگزار پترسون ۲۲
مدل رهبری خدمتگزار پیج و ونگ ۲۵
مدل رهبری خدمتگزار تورو ۲۶
مدلهای رهبری خدمتگزار ۲۶
کاربردهای رهبری خدمتگزار ۲۸
رهبری خدمتگزار و رهبری تحول آفرین ۳۰
رهبری خدمتگزار درسازمان های دولتی ۳۱
مزایای رهبری خدمتگزار ۳۲
معایب رهبر ی خدمتگزار ۳۳
نتیجه گیری ۳۵
منابع ۳۷

منابع

یوسفی سعید آبادی و دیگران ، ” رابطه رهبری خدمتگزار و کیفیت زندگی کاری کارکنان درسازمان بیمه خدمات درمانی تهران “، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، شماره سوم ، ۱۳۸۹٫

قلی پور ودیگران ، “بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی و توانمند سازی در سازمان های دولتی ” ، نشریه مدیریت دولتی ، شماره ۲ ، ۱۳۸۸٫

قلی پور، آرین . حضرتی ، محمود، ” تبیین ابزار سنجش رهبری خدمتگزار درسازمانهای دولتی ایران ” ، پژوهشهای مدیریت ، شماره سوم ، ۱۳۸۸٫

قرایی پور، رضا، رهبری خدمتگزار،۱۳۸۷، نشریه صنعت خودرو، شماره ۱۲۴٫

آگاروالا ودیگران، “برنامه ریزی نیروی انسانی ” ، ترجمه : حسین ابطحی و حشمت خلیفه سلطانی، موسسه تحقیقات وآموزش مدیریت، کرج ،چاپ اول ،۱۳۸۶٫

رضاییان،علی ، مبانی سازمان ومدیریت ، انتشارات سمت ، تهران ، ۱۳۸۵٫

حسن پور، اکبر، ” مدل عملی برای رهبری خدمتگزار” ، ماهنامه تدبیر، سال پانزدهم، شماره ۱۵۳٫

خائف الهی و دیگران، ” تبیین الگوی اثربخشی سازمان های دولتی ایران براساس نقش رهبری خدمتگزار”، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره ۱۳شماره دوم، ۱۳۸۸٫

آرمسترانگ، مایکل.(۱۳۸۵)، ” مدیریت عملکرد راهبردهای کلیدی و راهنمای عملی” ، ترجمه: سعید صفری و امیر وهابیان، انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول

احمدی و دیگران (۱۳۸۸) ، ” بررسی رابطه میان رهبری خدمتگزار ، اعتماد به رهبر واعتماد سازمانی ” ، اولین همایش ملی مدیریت ، ۱۳۸۹٫

جوادین، سید رضا.(۱۳۸۶)، ” مروری جامع بر مفاهیم اساسی نظریه های مدیریت و سازمان” ، انتشارات نگاه دانش.

مقدمه

هم زمان با روند فزاینده تحولات اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی که همه جنبه ها و ارکان سازمان ها را متاثر ساخته و انتظارات و الزامات نوینی را پدید آورده است، نقش و وظیفه مدیران و رهبران نیز متحول و دگرگون شده است.  این تغییر آن چنان سریع و پردامنه بوده است که به گفته دراکر”ما اکنون، همان جایی ایستاده ایم که یک صد سال پیش، تیلور ایستاده بود و به آن اندازه از ساز وکارهای حاکم بر ساختارها و فرایندهای سازمانی اطلاع داریم یا بی اطلاعیم، که او بود”. درنتیجه، امروز نیز ازمتخصصان و اندیشمندان مدیریت، انتظار می رود- با همان جدیتی که تیلور و سایر بزرگان و نظریه پردازان مدیریت درشناخت راه کارهای توسعه و تحول سازمان کوشیده اند- بکوشند. (آگاروالا، ۱۳۸۶). رقابت جهانی و انتظارات جوامع درحال تحول، نیازهای مدیریتی جدیدی را مطرح می کند. (رضاییان، ۱۳۸۶، ص۵) یکی از موارد مهم وقابل توجه رهبری می باشد. کارکنان به دنبال رهبری هستند که براساس انگیزش برونی بتوانند محرکی را برای ایجاد هماهنگی وسازگاری بین اهداف آنان واهداف سازمان پدید آورد. (یوسفی سعیدآبادی وسایرین، ۱۳۸۹، ۳۱) به یقین رهبری و اداره امورسازمان های امروزی که درفضایی دانش محور، رقابتی، مشتری گرا، پاسخگو، کیفیت گرا، مشارکتی، کارآفرین وتحول گرا تنفس می کند – نیازمند شناخت وبه کارگیری روش‎ها و ساز وکارهای نوین ومتناسبی است که جز از طریق تحقیقات و پژوهش های اصیل مدیریتی، امکان پذیر نیست. از اولین ربع قرن بیستم که نیروی انسانی به عنوان عاملی تاثیر گذار دربهره وری مورد شناسایی قرار گرفت و جایگاهی در ساختارسازمانی با عنوان مدیریت کارکنان را به خود اختصاص داد تا امروز که برای انسان ها نقشی بی بدیل درایجاد، رشد و بهره وری سازمان ها قائل هستند زمان زیادی می‎گذرد. درشرایط حاضر سازمان ها فقط درپی کسب منابع مالی و فیزیکی نیستند بلکه به شدت به دنبال انسان هایی هستند که با پذیرش نقش رهبری قادر باشندآینده سازمان را رقم بزنند. کسانی که با روشن بینی و نگرش سیستمی به خلق بینش یا چشم اندازی همه گیر مبادرت نمایند وزمینه را برای ایجاد انگیزه درکارکنان خود فراهم نمایند. (آگاروالا، ۱۳۸۶). با ذکر اهمیت منابع انسانی  و اهمیت توجه به رهبری، سعی شده است در این مقاله به ارائه مفهوم، و اهمیت رهبری خدمتگزار برای شناخت و آشنایی بیشتر مبادرت گردد. یکی از مدل های نوین رهبری که به نظر می رسد با مفاهیم انسانی و آموزه های دینی همخوانی بیشتری دارد رهبری خدمتگزار است. بررسی این سبک رهبری به منظور توسعه و ایجاد چارچوب تئوریک مقدماتی است که بدین وسیله پایه ای برای طبقه بندی و ارزیابی ویژگی های رهبران خدمتگزار درجهت کمک به مدیران سازمان ها مور استفاده قرار می گیرد. لذا موضوع رهبری خدمتگزار برای تمام سازمان ها از اهمیت بالایی برخورداراست که این رهبری بهبودهای بالقوه ای را در رهبری بیشترمحیط ها ارائه می کند.

 تعریف رهبری خدمتگزار

برطبق نظرنایر۱۹۹۴ هرچند که از دیرباز اندیشه رهبری درذهن ما تسلط یافته است اما هنوز به استاندارد بالایی از رهبری دست نیافته ایم. ماباید خدمت رسانی را در مرکز وهسته رهبری قراردهیم قدرت همواره با رهبری درارتباط بوده است اما باید دقت داشت که قدرت صرفا یک استفاده مشروع ودرست دارد یعنی خدمت رسانی. رهبری خدمتگزار برابری انسان ها را ارج نهاده و درسازمان به دنبال توسعه فردی اعضای سازمان م گردد. (یوسفی سعیدآبادی، ۱۳۸۹، ص۳۲). رهبری خدمتگزار با احساس طبیعی نسبت به اجرای وظایف آغازمی شود. عوامل مهمی در اجرا و جهت گیری آن اثرمی گذارند. رهبری خدمتگزار زمانی روی می دهد که رهبران درجست وجوی موقعیت یک خدمتگزار درمیان کارگران خود باشند. محرک اصلی مربوط به رهبری خدمتگزار، تمایل به استفاده از قابلیت های دیگران است. درحوزه مدیریت، محرک اصلی مدیران تمایل به خدمت و اجرای فعالیت در سازمان است. رهبران خدمتگزار درواقع آن دسته از رهبرانی هستند که به افراد زیردست تکیه داشته و موضوعات سازمانی را دراولویت های بعدی قرار می دهند، رهبری خدمتگزار روش ایده آل وهماهنگی را در به کار گماشتن افراد یک سازمان ارائه می دهد. به نظر گرین لیف هیچ الگوی تجویز شده ای برای این سبک مدیریتی وجو دندارد و رهبر خدمتگزار تمایل زیادی به جذب افراد و ریشه یابی مسائل آنها نشان می دهد. رهبری خدمتگزار بر نیازهای با اولویت بالا در بیرون و درون سازمان تکیه دارد. (اندرسون، ۱۹۸۰، ص۳)  بنابراین رهبری خدمتگزار عبارتست از درک وعمل رهبر به گونه ای که منافع دیگران را برتمایل و علاقه شخصی خویش مرجح می داند. رهبری خدمتگزار برافراد که پیروان او هستند تاکید و تمرکز دارد. (یوسفی سعیدآبادی، ۱۳۸۹)

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله قدرت ابزار رهبری
  • مقاله مدیریت و رهبری در ورزش
  • مقاله ویژگی ها و ابعاد رهبری خدمتگزار
  • مقاله رهبری خدمتگزار و اعتماد سازمانی
  • مقاله تئوری رهبری خدمتگزار
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.