مقاله مدیریت فرایند محور

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مدیریت فرایند محور

تعداد صفحات: ۴۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

یکی از ویژگی­های دنیای کسب و کار کنونی تغییر مداوم و نسبتاً سریع در نیازهای مشتریان است. در تجارت پر رقابت امروز، سازمانی شانس بقا دارد که سازوکارهای لازم برای آگاهی سریع از این تغییرات را داشته و توانایی پاسخگویی سریع به آنها را نیز دارا باشد، در غیر این صورت شانس چندانی برای باقی ماندن در عرصه رقابت نخواهد داشت. سازمان­ها به مرور زمان و در اثر تجربه دریافته اند که رویکرد وظیفه‌ای در کسب و کار، انعطاف و پویایی را از بین می برد. سازمان­های وظیفه مدار به سختی می توانند در برابر تغییرات محیطی از خود انعطاف نشان دهند و با محیط سازگار شوند. رویکردی که در مقابل رویکرد وظیفه ای به سازمان­ها پیشنهاد می شود رویکرد فرایندی است(تاکر، ۱۳۸۰: ۳۵).

مدیریت فرایند محور عبارت است از شناخت مدیریت فرایندهای کسب و کاری که هدفشان، برآورده ساختن نیازهای مشتریان است. سیستم مدیریت فرایند محور بر جریان کار در طول سازمان تمرکز می کند. این جریان کار با خواسته های مشتریان شروع می شود و با تامین رضایت مشتری که کالاها یا خدمات با کیفیتی را با قیمت مناسب و بموقع دریافت کرده است، به پایان می رسد. در واقع فرایند نشان می‌دهد که چگونه کار در طول نواحی وظیفه ای داخلی سازمان انجام می شود. مدیریت فرایند محور، روابط تامین کنندگان و مشتریان را با فرایندهای کسب و کار نشان می دهد. در سیستم مدیریت فرایند محور، همواره اشتیاق برای بهبود مستمر در سازمان وجود دارد. در سازمانهای فرایند محور چون کارکنان یک فرایند کامل را انجام می دهند و نه یک جزء کوچک کار را، رضایت بیشتری دارند(جوران و گادفری[۱]،۲۰۱۰).

 

واژه های کلیدی: مدیریت فرایند محور، ساختار سازمانی،چالشها، رویکرد ۸ گانه

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
فرآیند ۷
اهمیت نگرش فرآیندی در سازمان ۷
مدیریت بر مبنای فرایند ۸
فعالیتهای مورد نیاز جهت فرایند گرایی ۱۱
مفهوم مسئولیت در سازمانهای فرایند محور ۱۲
تحول نقش مدیریت در سازمانهای فرایند محور ۱۳
۱-طراحی ۱۵
۲- مربیگری ۱۵
۳- تامین منابع و همراستایی ۱۶
ساختار سازمانی در سازمانهای فرآیند محور ۱۷
چالشهای فراروی سازمانهای جدیدفرایند محور ۱۸
عوامل موفقیت مدیریت فرآیند محور ۱۹
مهمترین روشهای مدیریت فرایند محور در سازمان ۲۰
رویکرد ۸ گانه در مدیریت فرایندمحور ۲۲
۱- تعاملات یک فرایند با فرآیندهای دیگر ۲۳
۲-تنظیم فرآیند ۲۳
۳- مطابقت فرآیند با خواسته های مشتری ۲۴
۴- مطابقت فرآیند با برنامه های استراتژیک سازمان ۲۴
۵- بهره وری فرآیند ۲۵
۶- کنترل شکستهای ممکن در فرآیندها ۲۵
۷- ممیزی فرآیند ۲۵
۸- مهندسی مجدد فرآیندها ۲۶
مدل سازی ۲۶
UML 28
انواع تکنیک های مدل سازی ۳۰
۱-مدل سازی اهداف ۳۱
۲- مدل سازی منابع ۳۳
۳- مدل سازی قواعد ۳۴
۴- مدل سازی نقش ها ۳۵
۵- مدل سازی فرایند ۳۷
نتیجه گیری ۳۹
منابع: ۴۱

منابع:

۱-حمیدی زاده، محمدرضا و بابادی، سیما(۱۳۹۲)، ” تأثیر پیاده سازی مدیریت کیفیت جامع بر بهبود فرایندهای کاری: مطالعه موردی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان”نشریه صنعت و دانشگاه، سال سوم، شماره ۱۱

۲-نصیری نیا، احمد (۱۳۹۱)، “مدیریت مبتنی بر فرایند گرایی”، مجله تخصصی نور

۳-بیاضی طهرابند، علی، عقیلی، حسن، معین نجف آبادی، فقیه (۱۳۹۰)، مدل جامع مدیریت عملکرد در سازمان ها”مجله تدبیر، شماره ۲۱۴

۴-رضایی، کامران،  تدین، سحر،  استادی، بختیارو  اقدسی، محمد(۱۳۹۲)،” عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی مدیریت فرآیند و ارایه چهارچوبی برای ارزیابی آمادگی سازمان”نشریه مدیریت صنعتی، دوره۱، شماره۳، از صفحه ۳۷تا۵۲

۵-تاکر، مایکل، مدیریت فرایند، ترجمه گروه کارشناسان، انتشارات یساولی، تهران، ۱۳۸۰

۶-رمضانیان،محمدرحیم و پوربخش، سیدحامد (۱۳۹۲)،” ساختارهای جدید سازمان و مدیریت فرایند” ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره ۱۸۷

۷-رحمانیان،ساره(۱۳۹۱)، ” بررسی اثرات پیاده سازی سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) و سیستم تصمیم یار (DSS) در بهبود فرآیند تصمیم گیری مدیران” اولین همایش ملی بررسی راهکارهای ارتقاء مباحث مدیریت، حسابداری و مهندسی صنابع در سازمانها

 ۸-اف دراکرپیتر،چالشهای مدیریت درسده بیست ویکم، ترجمه محمد طلوع، انتشارات رسا، تهران ۱۳۷۸

مقدمه

در شرایط دائماً در حال تغییر ما نیز باید تغییر نمائیم ، و گر نه بهای سنگینی  بابت عدم  تغییر پرداخت خواهیم کرد .( دکترنوردال ، رئیس اتحادیه جهانی علم و بهره وری : پیام مدیریت )

سازمان ها را در عصر جدید از بکار گیری سیستم های بهبود و مدیریت فرایند پیش رفته گزیری نیست و آینده از آن آنانی است که با شناخت دقیق و صحیح ، محاسن و معایب این سیستم ها را موشکافانه مورد امعان نظر قرار داده و از تجربه دیگران درس بگیرند بدون اینکه هزینه های آن تجربه را مجدداً تقبل نمایند .و بکارگیری آنها مولد شتاب فزاینده هست و شتاب ، این تأثیر را دارد که هر واحدی از زمان را که صرفه جویی می شود از واحد قبلی آن با ارزش تر می سازد . بدین ترتیب حلقه باز خورد مثبتی به وجود می آید که شتاب را شتاب می بخشد.

یک مدیر کار آمد بدون داشتن  اطلاعات مورد نیاز خود قادر به رهبری سازمان و رسیدن به اهداف از قبل تعیین شده نیست . مدیران به منظور مواجهه با محیط و تحقق اهداف سازمانی خود با مد نظر قرار دادن متغیر های محیطی ضرورتاً بایستی محیط را تحلیل و متغیر های آن شناسائی و تدبیر مناسب در بر خورد با آنها اتخاذ نمایند . این امر مستلزم برخورداری از اطلاعات به هنگام درون و برون سازمانی و نیز امکان بهره برداری بهینه از آنها را دارد . مدل سازی فرایندهای اداری با بهره مندی از ابزار های نوین جمع آوری و پردازش داده ها می تواند مدیران را در جهت تحقق اهداف، یاری و پشتیبانی نماید . مدل سازی فرایندهای اداری تأثیر به سزایی در صحت ، دقت ، اقتصادی بودن، بهنگام بودن تصمیم گیری مدیران وحوزه استادی آن را دارد .

فرآیند

فرآیند مجموعه فعالیت­های متوالی و مرتبط بوده که محصول خاصی را بوجود می آورد و برای ایجاد این محصول به درون دادهای خاصی نیاز دارد که زمینه را برای درست عمل نمودن آن فراهم می سازند.هر کسی که حداقل در یکی از مراحل عملکرد فرآیند درگیر باشد، صاحب فرآیند محسوب می گردد.فرآیندهای موجود در هر سازمان برای دستیابی به ماموریت سازمان طراحی شده اند؛ تا با عملکرد بهتر نیازهای اساسی مردم را تأمین نمایند.

برای پاسخگویی به نیازها و خواسته های مشتری ها باید فرآیندهای موجود کارایی و اثر بخشی لازم را داشته باشند. یک فرآیند زمانی کارایی لازم را خواهد داشت که بصورت درست انجام گیرد و زمانی از اثر بخشی برخوردار خواهد بود که بصورت درست انتخاب و طراحی شده باشد. کارایی هر فرآیند انجام درست کار و اثر بخشی آن انتخاب درست کار را نشان می دهد(رمضانیان و پوربخش، ۱۳۹۲).

 اهمیت نگرش فرآیندی در سازمان

کارکنان را به شناخت جامع وضعیت موجود سازمان رهنمون می سازد.باعث می شود کارکنان به یک تحلیل جامع از وضعیت سازمان دست یابند.

وقتی تمام اجزا و قسمتهای مختلف یک مسئله شناخته شود. شناسایی عوامل موثر بر قسمتهای مختلف براحتی امکانپذیر خواهد بود.

کارکنان را در انتخاب راه حل مناسب وکلیدی یاری می نماید.

فرهنگ خودسنجی را در سازمان بوجود می آورد.

با مشخص نمودن اجرای مختلف فرآیندها سنجش جامع را بوجود می آورد.

 

[۱] – Juran &Godfery

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله سبک مدیریت مشارکتی
  • مقاله مدیریت کیفیت فراگیر
  • مقاله مدیریت زمان
  • مقاله راهبردهای مدیریت تعارض
  • تحقیق مدیریت و بررسی استرس شغلی کارکنان اورژانس
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.