عنوان
تعداد صفحات: ۳۹
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
با نگاهی دقیق به جهان پیرامون، این حقیقت آشکار میشود که «جهان امروز بسیار متفاوت از گذشته است.» برای مثال، از ویژگیهای مسلط جهان امروز میتوان به جهانی شدن اقتصاد، تولید انبوه و ظرفیت مازاد در اکثر بازارها، رقابت بر مبنای زمان، انبوه اطلاعات کارآئی ارتباطات و دانش، اطلاعات و قدرت روزافزون مشتری اشاره کرد و این همه بیانگر یکپارچگی بازارهای جهانی و پیچیدگی روزافزون بازارها و پویایی محیط فرآوری شرکتها و مؤسسات تولیدی و خدماتی است. در چنین فضائی این سئوال اساسی قابل طرح است که: راز بقاء و موفقیت سازمانها در بازار رقابتی امروز چیست (قلیچلی، ۱۳۸۵).
با نگاهی دقیق و بررسی نظریات متخصصان مدیریت استراتژیک، پاسخ سوال را در ایجاد، حفظ و تداوم مزیت رقابتی پایدار در میابیم. به این معنا که صاحبنظران معتقدند سازمانها برای مصون از امواج سهمگین محیطی و نیز سازگاری با الزامات رقابتی، چارهای جز کسب و تداوم اهرم نفوذ رقابتی پایدار ندارند (قلیچلی، ۱۳۸۵).
واژه های کلیدی:مزیت رقابتی، انواع مزیت رقابتی، مکاتب مزیت رقابتی، دیدگاه پورتر،
چکیده ۴
مقدمه ۵
مفهوم مزیت رقابتی ۷
انواع مزیت رقابتی ۱۲
قلمرو علمی مزیت رقابتی ۱۸
مکاتب مزیت رقابتی ۲۱
استراتژیهای محوری رقابتی: از دیدگاه پورتر ۲۵
تعقیب بیش از یک استراتژی محوری ۲۸
اشکال مزیت رقابتی ۳۰
استراتژیهای محوری رقابتی: از دیدگاه مینتزبرگ ۳۳
منابع ۳۵
قلیچلی، بهروز، ۱۳۸۵، تبیین نقش سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی بر کسب مزیت رقابتی (مطالعه موردی شرکتهای ایران خودرو و پارس خودرو)، رساله دکتری، دانشکده مدیریت اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
مهری، علی، ۱۳۸۳، طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودرو ایران، رساله دکتری، دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
الماسی، حسن، حسینی، سید یعقوب، سعیدی، نیما، حسنپور، محمود، ۱۳۸۹، ارائه مدلی کسب مزیت رقابتی صنعت فرش دستبافت کشور، مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک، تهران، ایران.
سعیدی، نیما، ۱۳۸۸، بررسی تاثیر عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی بر رقابتپذیری صنعت فرش کشور، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
بطحایی، عطیه، ۱۳۸۵، “بررسی اثرات سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی شرکت های تحت پوشش سازمان گسترش و نوآوری صنایع و معادن”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
دیوید، فردآر، ترجمه: پارسائیان ، علی و اعرابی، سیدعلی، (۱۳۷۹)، مدیریت استراتژیک، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی
شریعتی، مریم، ۱۳۹۱، بررسی تاثیر عوامل سازمانی بر کسب مزیت رقابتی، (مطالعه موردی شرکت زمزم)، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم.
صنایعی، علی و علوی شاد، عباس، (۱۳۸۵)، نقش مدیریت روابط با مشتری در کسب مزیت رقابتی بازارهای خدماتی، تهران: چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت.
یکی از ویژگیهای شرکتهای موفق امروز، برخورداری از قدرت رقابت پذیری است و در عین حال ویژگی بارز شرکتهای ناموفق، عدم برخورداری از این ویژگی است. قدرت رقابت پذیری بیش از هر چیز، از داشتن دیدگاههای جدید در مورد آن نشات میگیرد، در عین حال بستر محیط و زمان تغییرات چشمگیری در شاخصهای رقابتپذیری ایجاد کرده است. بایستی توجه داشت که تنها تئوریها و چهارچوبهای مفهومی از رقابتپذیری میتوانند کاربرد دائمی یابند که بقدر کافی جهت سازگاری فرایندهای مدیریتی و تغییرات محیطی انعطاف پذیر باشند. رقابت پذیری سازمان از سوی بسیاری از محققان به صورت مفهومی چندبعدی ارائه شده است (Ambashta & Momaya, 2002). آکیموا (۲۰۰۰) نیز به رقابتپذیری به عنوان مفهومی چندبعدی نگریسته و آن را در سطح سازمان معرفی میکند (Akimova, 2000). پورتر نیز بیان میکند که این بنگاه است که در بازار رقابت میکند و نه دولت (Porter, 1990). 36 درصد از واریانس سوددهی وابسته به ویژگیهای درونی شرکتها و فعالیتهای آنها دارد (McGahan, 2006).
دیدگاه مبتنی بر منابع، اساساً عملکرد سازمانی و موقعیت بازار را تابع ویژگیهای سازمانی میداند و رابطه بین مشخصه های سازمانی و نتایج عملکردی را بررسی مینماید. اصل پایهای دیدگاه مبتنی بر منابع این است که سازمانها متشکل از مجموعهای از منابع میباشند و این منابع، منبع رقابتپذیری سازمان بوده و ویژگیهای منابع، چگونگی مزیت و حد پایداری آن را مشخص میکند (Ma, 1999).
در رویکرد مبتنی بر موقعیت در بازار، ساختار سازمان، عاملی مؤثر بر کسب توان رقابتی آن است. این ساختار، ارزش ایجادشده توسط فعالیتهای اقتصادی اعضای سازمان و نیز توان آنها برای سهیم شدن در ثروت ایجادشده را توصیف میکند (Hax & Wilde, 2002).
دیدگاه مبتنی بر خلاقیت و نوآوری، به نوعی جزء دیدگاه مبتنی بر منابع محسوب میشود. منابع را میتوان به دو دسته محسوس و نامحسوس طبقه بندی نمود. توان خلاقیت و نوآوری را میتوان در زمره منابع نامحسوس به شمار آورد (Dess & Lumpkin, 2003).
توان خلاقیت و نوآوری، ممکن است منسوب به منابع انسانی و یا داراییهای سازمانی باشد. توان خلاقیت منابع انسانی، به ایجاد محصولات و خدماتی متمایز در زیبایی و جذابیت ظاهری و نوآوری در داراییهای سازمانی نیز در نهایت میتواند به کاهش هزینههای عملیاتی، کاهش زمان تولید و ارائه محصول و حتی توسعه محصول و رسوخ در بازار منجر گردد (مهری، ۱۳۸۰).
برای درک مناسب مفهوم مزیت رقابتی ابتدا لازم است به تعدادی از تعاریف مهم ارائه شده توسط صاحبنظرات برجسته در این باره اشاره شود:
از نقطه نظر ما (۱۹۹۹) «مزیت رقابتی در ویژگیها یا ابعاد هر شرکتی است که آن را در مقایسه با رقبا قادر به ارائه خدمات بهتر (ارزش بهتر) به مشتریان میکند» (Ma, 1999). همچنین پورتر (۱۹۹۰) معقتد است که «مزیت رقابتی ارزشهای قابل ارائه شرکت برای مشتریان است، به نحوی که این ارزشها از هزینههای مشتری بالاتر باشند.» توجه به عناصر تعاریف فوق و سایر تعاریف ارائه شده در مورد مزیت رقابتی گویای این است که وجود ارتبا مستقیم میان ارزشهای مورد نظر مشتری، ارزشهای عرضه شده شرکت و رقبای آن، الزامات و ابعاد مزیت رقابتی را تعیین میکنند. چنانچه از دیدگاه مشتری ارزشهای عرضه شده شرکت در مقایسه با ارزشهای عرضه شده رقبا بیشتر به ارزشهای مورد نظر و انتظامات او سازگارتر و نزدیکتر باشد، میتوان گفت که آن شرکت در یک یا چند شاخص نسبت به رقبای خود دارای مزیت رقابتی است، به نحوی که این مزیت باعث میشود که شرکت در عرصه بازار نسبت به رقبای خود در نزدیکی به مشتری و تسخیر قلب وی، برتری داشته باشد (Porter, 1990).رقابت شرکتها در بازارهای الکترونیکی بویژه اینترنتی، آنها را وادار ساخته است تا درصدد ایجاد مزیتهای رقابتی باشند.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر