مقاله مزیت رقابتی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مزیت رقابتی

تعداد صفحات: ۳۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

با نگاهی دقیق به جهان پیرامون، این حقیقت آشکار می‌شود که «جهان امروز بسیار متفاوت از گذشته است.» برای مثال، از ویژگی‌های مسلط جهان امروز می‌توان به جهانی شدن اقتصاد، تولید انبوه و ظرفیت مازاد در اکثر بازارها، رقابت بر مبنای زمان،‌ انبوه اطلاعات  کارآئی ارتباطات و دانش، اطلاعات و قدرت روزافزون مشتری اشاره کرد و این همه بیانگر یکپارچگی بازارهای جهانی و پیچیدگی روزافزون بازارها و پویایی محیط فرآوری شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی و خدماتی است. در چنین فضائی این سئوال اساسی قابل طرح است که: راز بقاء و موفقیت سازمان‌ها در بازار رقابتی امروز چیست (قلیچ­لی، ۱۳۸۵).

با نگاهی دقیق و بررسی نظریات متخصصان مدیریت استراتژیک، پاسخ سوال را در ایجاد، حفظ و تداوم مزیت رقابتی پایدار در میابیم. به این معنا که صاحب‌نظران معتقدند سازمان‌ها برای مصون از امواج سهمگین محیطی و نیز سازگاری با الزامات رقابتی،‌ چاره‌ای جز کسب و تداوم اهرم نفوذ رقابتی پایدار ندارند (قلیچ­لی، ۱۳۸۵).

 

واژه های کلیدی:مزیت رقابتی، انواع مزیت رقابتی، مکاتب مزیت رقابتی، دیدگاه پورتر،

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
مفهوم مزیت رقابتی ۷
انواع مزیت رقابتی ۱۲
قلمرو علمی مزیت رقابتی ۱۸
مکاتب مزیت رقابتی ۲۱
استراتژی‌های محوری رقابتی: از دیدگاه پورتر ۲۵
تعقیب بیش از یک استراتژی محوری ۲۸
اشکال مزیت رقابتی ۳۰
استراتژیهای محوری رقابتی: از دیدگاه مینتزبرگ ۳۳
منابع ۳۵

 منابع

قلیچ­لی، بهروز، ۱۳۸۵، تبیین نقش سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی بر کسب مزیت رقابتی (مطالعه موردی شرکت­های ایران خودرو و پارس خودرو)، رساله دکتری، دانشکده مدیریت اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس

مهری، علی، ۱۳۸۳، طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودرو ایران، رساله دکتری، دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس

الماسی، حسن، حسینی، سید یعقوب، سعیدی، نیما، حسن­پور، محمود، ۱۳۸۹، ارائه مدلی کسب مزیت رقابتی صنعت فرش دستبافت کشور، مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس بین­المللی مدیریت استراتژیک، تهران، ایران.

سعیدی، نیما، ۱۳۸۸، بررسی تاثیر عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی بر رقابت­پذیری صنعت فرش کشور، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.

بطحایی، عطیه، ۱۳۸۵، “بررسی اثرات سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی شرکت های تحت پوشش سازمان گسترش و نوآوری صنایع و معادن”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی

دیوید، فردآر، ترجمه: پارسائیان ، علی و اعرابی، سیدعلی، (۱۳۷۹)، مدیریت استراتژیک، تهران: دفتر پژوهش­های فرهنگی

شریعتی، مریم، ۱۳۹۱، بررسی تاثیر عوامل سازمانی بر کسب مزیت رقابتی، (مطالعه موردی شرکت زمزم)، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم.

صنایعی، علی و علوی شاد، عباس، (۱۳۸۵)، نقش مدیریت روابط با مشتری در کسب مزیت رقابتی بازارهای خدماتی، تهران: چهارمین کنفرانس بین­المللی مدیریت.

 مقدمه

یکی از ویژگی­های شرکت­های موفق امروز، برخورداری از قدرت رقابت­ پذیری است و در عین حال ویژگی بارز شرکت­های ناموفق، عدم برخورداری از این ویژگی است. قدرت رقابت­ پذیری بیش از هر چیز، از داشتن دیدگاه­های جدید در مورد آن نشات می­گیرد، در عین حال بستر محیط و زمان تغییرات چشمگیری در شاخص­های رقابت­پذیری ایجاد کرده است. بایستی توجه داشت که تنها تئوری­ها و چهارچوب­های مفهومی از رقابت­پذیری می­توانند کاربرد دائمی یابند که بقدر کافی جهت سازگاری فرایندهای مدیریتی و تغییرات محیطی انعطاف­ پذیر باشند. رقابت ­پذیری سازمان از سوی بسیاری از محققان به صورت مفهومی چندبعدی ارائه شده است (Ambashta & Momaya, 2002). آکیموا (۲۰۰۰) نیز به رقابت­پذیری به عنوان مفهومی چندبعدی نگریسته و آن را در سطح سازمان معرفی می­کند (Akimova, 2000). پورتر نیز بیان می­کند که این بنگاه است که در بازار رقابت می­کند و نه دولت (Porter, 1990). 36 درصد از واریانس سوددهی وابسته به ویژگی­های درونی شرکت­ها و فعالیت­های آن­ها دارد (McGahan, 2006).

دیدگاه مبتنی بر منابع، اساساً عملکرد سازمانی و موقعیت بازار را تابع ویژگی­های سازمانی می­داند و رابطه بین مشخصه ­های سازمانی و نتایج عملکردی را بررسی می­نماید. اصل پایه­ای دیدگاه مبتنی بر منابع این است که سازمان­ها متشکل از مجموعه­ای از منابع می­باشند و این منابع، منبع رقابت­پذیری سازمان بوده و ویژگی­های منابع، چگونگی مزیت و حد پایداری آن را مشخص می­کند (Ma, 1999).

در رویکرد مبتنی بر موقعیت در بازار، ساختار سازمان، عاملی مؤثر بر کسب توان رقابتی آن است. این ساختار، ارزش ایجادشده توسط فعالیت­های اقتصادی اعضای سازمان و نیز توان آنها برای سهیم ­شدن در ثروت ایجادشده را توصیف می­کند (Hax & Wilde, 2002).

دیدگاه مبتنی بر خلاقیت و نوآوری، به نوعی جزء دیدگاه مبتنی بر منابع محسوب می­شود. منابع را می­توان به دو دسته محسوس و نامحسوس طبقه ­بندی نمود. توان خلاقیت و نوآوری را می­توان در زمره منابع نامحسوس به شمار آورد (Dess & Lumpkin, 2003).

توان خلاقیت و نوآوری، ممکن است منسوب به منابع انسانی و یا دارایی­های سازمانی باشد. توان خلاقیت منابع انسانی، به ایجاد محصولات و خدماتی متمایز در زیبایی و جذابیت ظاهری و نوآوری در دارایی­های سازمانی نیز در نهایت می­تواند به کاهش هزینه­های عملیاتی، کاهش زمان تولید و ارائه محصول و حتی توسعه محصول و رسوخ در بازار منجر گردد (مهری، ۱۳۸۰).

مفهوم مزیت رقابتی

برای درک مناسب مفهوم مزیت رقابتی ابتدا لازم است به تعدادی از تعاریف مهم ارائه شده توسط صاحب‌نظرات برجسته در این باره اشاره شود:

از نقطه نظر ما (۱۹۹۹) «مزیت رقابتی در ویژگی‌ها یا ابعاد هر شرکتی است که آن را در مقایسه با رقبا قادر به ارائه خدمات بهتر (ارزش بهتر) به مشتریان می‌کند» (Ma, 1999). همچنین پورتر (۱۹۹۰) معقتد است که «مزیت رقابتی ارزش‌های قابل ارائه شرکت برای مشتریان است، به نحوی که این ارزش‌ها از هزینه‌های مشتری بالاتر باشند.» توجه به عناصر تعاریف فوق و سایر تعاریف ارائه شده در مورد مزیت رقابتی گویای این است که وجود ارتبا مستقیم میان ارزش‌های مورد نظر مشتری، ارزش‌های عرضه شده شرکت و رقبای آن، الزامات و ابعاد مزیت رقابتی را تعیین می‌کنند. چنانچه از دیدگاه مشتری ارزش‌های عرضه شده شرکت در مقایسه با ارزش‌های عرضه‌ شده رقبا بیشتر به ارزش‌های مورد نظر و انتظامات او سازگارتر و نزدیکتر باشد، می‌توان گفت که آن شرکت در یک یا چند شاخص نسبت به رقبای خود دارای مزیت رقابتی است، به نحوی که این مزیت باعث می­شود که شرکت در عرصه بازار نسبت به رقبای خود در نزدیکی به مشتری و تسخیر قلب وی، برتری داشته باشد (Porter, 1990).رقابت شرکت­ها در بازارهای الکترونیکی بویژه اینترنتی، آنها را وادار ساخته است تا درصدد ایجاد مزیت­های رقابتی باشند.

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله دیدگاه های مزیت رقابتی
  • مقاله دیدگاه پورتر در مورد مزیّت رقابتی
  • مقاله استراتژی رقابتی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.