مقاله موانع کارآفرینی سازمانی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله موانع کارآفرینی سازمانی

تعداد صفحات: ۷۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

کارآفرینی سازمانی فرآیندی است که در آن تولیدات و فرآیندها از طریق ایجاد فرهنگ کارآفرینی در درون یک سازمان در حال فعالیت توسعه داده می شوند (فرهنگی و صفرزاده، ۱۳۸۶، ۴۶). شکل گیری فعالیت های کارآفرینانه بنگاه بارزترین نشانه های کارآفرینی سازمانی است. کارآفرینی سازمانی فرآیندی که سازمان طی می کند تا همه کارکنان بتوانند در نقش کارآفرینان انجام وظیفه کنند و تمام فعالیت های فردی یا گروهی را به طور مستمر، سریع و راحت در سازمان مرکزی به ثمر برسانند. هنگامی که فعالیت کارآفرینی توسط فرد یا گروه کارآفرین در داخل یک سازمان انجام بگیرد، به آن کارآفرینی سازمانی گویند. در این حالت فرد یا گروه کارآفرین از قابلیت ها و امکانات یک سازمان استفاده کرده و اقدام به فعالیت کارآفرینی به عنوان فعالیتی با وابستگی سازمانی می نماید. نتیجه این نوع کارآفرینی معمولا ایجاد یک واحد سازمانی جدید در داخل سازمان، طراحی و عرضه خدمات جدید و ایجاد ارزش های نوین برای سازمان می باشد (گلستان هاشمی، ۱۳۸۲: ۲۷-۲۸). در ادامه مقاله به موانع کارآفرینی سازمانی از جمله به نبود ساختار سازمانی، فناوری اطلاعات، مدیریت مالی، مدیریت مشارکتی، مدیریت منابع انسانی و … اشاره کرد.

 

واژه های کلیدی: کارآفرینی سازمانی،کارافرینی فردی، ویژگی ها، مدل ها، موانع،

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
مفهوم کارآفرینی ۸
تاریخچه کارآفرینی ۱۰
ضرورت کارآفرینی برای تحول سازمان های امروزی ۱۲
انواع کارآفرینی ۱۳
فرآیند کارآفرینی سازمانی ۱۶
تفاوت کارآفرینی فردی و کارآفرینی سازمانی ۱۸
ویژگی های سازمان های کارآفرین ۱۹
گام های موثر در مسیر کار آفرین نمودن سازمان: ۲۱
مدل های کارآفرینی سازمانی ۲۳
۱-الگوی کارآفرینی سازمانی کورنوال و پلرمن ۲۳
۲-مدل ترغیب کارآفرینی سازمانی کوارتکو و هاجتس ۲۵
۳- مدل ۴E: 26
۴-مدل کارآفرینی سازمانی آنتونیک و هیسریچ ۲۸
۵-مدل کارآفرینی سازمانی کوراتکو و دیگران ۳۰
۶-مدل کارآفرینی تامپسون ۳۲
مولفه های موانع کارآفرینی سازمانی ۳۳
موانع کارآفرینی سازمانی ۴۵
۱-دیدگاه فرای(۱۹۹۳) از موانع کارآفرینی سازمانی)به نقل ازکرد نائیچ و همکاران،۱۳۸۶) ۴۵
۲-موانع کارآفرینی سازمانی از دیدگاه سایکس و بلاک (۱۹۸۹) ۴۷
۳-موانع کارآفرینی سازمانی از دیدگاه مک میلان و همکارانش(۱۹۸۶) ۴۸
۴-موانع کارآفرینی سازمانی از دیدگاه زیلبرمن (۲۰۰۰) ۴۸
۵-برطبق دیدگاه “کورنوال”و “پلرمن”(۱۹۹۰) ۴۸
۶-موانع کارآفرینی سازمانی استیون سان(۱۹۸۵) ( به نقل از امیر سبهانی،۱۹۹۱) ۴۹
۷-بوید و گامپرت (مقیمی، ۱۳۸۳) ۵۱
۸-موانع کارآفرینی سازمانی دکتر زالی و رضوی(۱۳۸۷) ۵۳
۹-موانع و محدودیت های کار آفرینی درون سازمانی (احمدپور داریانی،۱۳۷۸، ۱۵۲-۱۵۰ ) ۵۴
۱۰-موانع کار آفرینی سازمانی (هانسن و همکاران،۱۹۹۳،زهرا،۱۹۹۵،اوتیا و همکاران ،۲۰۰۴) ۵۷
۱۱-فورستر و گراهام(۱۹۹۶) ۵۸
۱۲-وان میرلو(۱۹۹۶) ۵۸
۱۳-بورینز(۱۹۹۸) ۵۹
۱۴-سادلر(۱۹۹۹) ۵۹
۱۵-از دید سادلر( ۲۰۰۰ ) ۵۹
۱۶-سونی یوگی(۲۰۰۱) ۶۰
۱۷-براون و همکاران(۲۰۰۱) ۶۰
۱۸-کراسینکی۲۰۰۳)) ۶۱
۱۹- کالپر و همکارانش(۲۰۰۶) ۶۱
۲۰- شی(۲۰۰۸) ۶۲
۲۱-فایرلی و همکارانش(۲۰۱۰) ۶۲
نتیجه گیری ۶۴
فهرست منابع ۶۶

 منابع

۱-گلستان هاشمی، سید مهدی،(۱۳۸۲)، مبانی علم کارآفرینی، اصفهان، جهاد دانشگاهی.

۲-لامعی، بهزاد. ، ( ۱۳۸۵ )، موانع قانونی رشدکارآفرینی در صنایع کوچک ایرا ن، سایت مرکزتوسعه کارآفرینی در ایران.

۳-فرهنگی، علی اکبر ؛ صفرزاده ،حسین،(۱۳۸۵), روش تحقیق در علوم انسانی با نگرش بر پایان نامه نویسی,تهران:انتشارات پیام پویا, صفحه ۲۷۵

۴-فرهنگی، علی اکبر؛ صفرزاده،حسین،(۱۳۸۶)، کارآفرینی، ( مفاهیم، نظرها، مدل ها و کاربردها)، موسسه کار و تامین اجتماعی، تهران .

۵-مقیمی، سیدمحمد ( ۱۳۸۳ )، کارآفرینی درنهادهای جامعه مد نی پژوهشی در سازما نهای غیردولتی (NGOs)ایران، انتشارات دانشگاه تهران ،مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران،چ دوم .

۶-موسسه بین المللی گسترش فناوری اطلاعات ( IADIS .)اصلی ترین موانع گسترش تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۰۳ برای کشورهای در حال توسعه.

۷-کاظمی ، سید علی اصغر ، (۱۳۷۹)،مدیریت سیاسی و خط مشی دولتی ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، تهران ، چاپ اول .

۸-کرد نائیج،اسدالله؛ رضاییان، علی؛ اکبری، حسن ( ۱۳۸۶ )، بررسی موانع کارآفرینی سازمانی: مورد مطالعه، شرکت صنعت چوب شمال، فصل نامه مدرس علوم انسانی، .۱۵۹- ویژه نامه مدیریت، شماره ۵۵ ، صفحات ۱۴۱

۹-بخشی، غلامرضا ( ۱۳۸۱ )، بررسی موانع کارآفرینی سازمانی در دانشگاه مازندران ،پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته علوم اداری و مدیریت با راهنمایی د کترمهرداد مدهوشی. مازندارن، دانشگاه مازندران.

۱۰-پرداختچی، محمدحسین؛ شفیع زاده، حمید ( ۱۳۸۵ )، درآمدی بر کارآفرینی سازمانی،تهران، نشر ارسباران.

۱۱-احمدپور داریانی، محمود و مقیمی، سید محمد،( ۱۳۸۵)، مبانی کارآفرینی، انتشارات فرا اندیش، چاپ سوم.

مقدمه

ازآنجاکه شبکه های ارتباطی، بازارهای گوناگون تولید و عرضه خدمات را در سطح ملی، منطقه ای وجهانی به یکدیگر وصل ساخته، کلید ورود به این بازارهای جهانی را رقابت پذیری دانسته اند، بدیهی است که در این رقابت جهانی نه تنها کشورها، بلکه کلیه نهادها و افراد باید دائماً قابلیتهای رقابت پذیری  و سازگاری خود را افزایش دهند.(مشایخ، ۱۳۸۱)

برای دستیابی به این مهم پرورش ایده های خلاق و کارآفرینی که بتوانند خود را پیوسته با دنیای جدید هماهنگ و سازگار کنند، ضروری به نظر میرسد.

کارآفرینی فرایند یا مجموعه فعالیتهایی است که افراد را در فراگیری و توسعه دانش، مهارتها و ارزشها توانمند کرده، افراد را قادر به تعریف، شناخت، تحلیل وبرخورد با مسائل اطراف خود می سازد(۱۹۹۶،Hynes)

کارآفرینی تأثیر مستقیمی بر توسعه اقتصادی واجتماعی مردم دارد. هرچه یک جامعه بیشتر درفعالیتهای کارآفرینی شرکت کند، سریعتر به توسعه اقتصادی و اجتماعی دست می یابد.

جوامع امروزی به افرادی نیاز دارند که مصمم به کسب موفقیت باشند و قادر به تبدیل رؤیا به حقیقت بوده، دارای روحیه استقلال طلبانه برای کاوش موقعیتهای جدید باشند. اگر به تأثیرات اقتصادی واجتماعی کارآفرینی توجه شود نقش متخصصان ودانش آموختگان در توسعه جامعه روشن خواهد شد و دانش آموختگان به نیازهای مختلف جامعه پاسخ می دهند.

بنابراین، کارآفرینان پیوسته در حال ابداع و توسعهکالاها و خدمات جدید و نیز به دنبال روشهایی هستند که این کالاها و خدمات را به طور مؤثر تولید و عرضه کنند؛ ازاین رو، کارآفرینی زندگی را بهبود می بخشد. کارآفرینی موجب توزیع متناسب درآمد میشود. بدین ترتیب، مردم جامعه برای خرید کالاها و محصولات پول بیشتری می پردازند و سود بیشتری به کارآفرینان میرسانند.آنها میتوانند در خانه های خودشان سرمایه گذاری کنند و موجب افزایش بهره وری عظیم ملی شوند و از این نظر کشور سریعتر توسعه مییابد و سود اجتماعی نصیب دولت میکند. از طریق ایجاد فرصت برای کارآفرینان میتوان به درآمد سالانه بالاتر وزندگی بهتر دست یافت؛ زیرا میزان درآمد سرانه بالانشانه قابلیت بالا برای کارآفرینی است(هزارجریبی،۱۳۸۲)

کارآفرینی سازمانی  به معنای توسعه شایستگی ها و فرصت ها در درون سازمان از طریق ترکیبات گوناگون منابع جدید است.کارآفرینی درون سازمانی به عنوان سیستمی تعریف می شود که ظرفیت خلاق مدیران وکل نیروی کار در سازمان را افزایش داده و قابل بهره برداری می سازد. این سیستم از طریق توسعه حوزه ها و واحدهای سازمانی و هم چنین توسعه محصولات و خدمات،سازمان را در جهت تعیین و دستیابی به اهداف کارآفرینانه حمایت می کند، منابع راشناسایی و آماده بهره برداری می سازد و برای دستیابی به رشد تولید و سود، بهترین عرضه کنندگان و مشتریان را در درون و خارج سازمان می یابد۱۹۸-۲۰۴): (Elango, et al,  : ۲۰۰۷

سازمان های عصر حاضر باتحولات و تهدیدات گسترده بین الملی روبرو هستند، از این رو تضمین، تداوم و حیات و بقاء سازمان ها نیازمند یافتن راه حل ها و روش های جدید مقابله با مشکلات می باشدکه به نوآوری، ابداع، خلق محصولات، فرآیندها و روش های جدید بستگی زیادی دارد (احمدپور داریانی، ۱۳۷۸) .

مفهوم کارآفرینی

در تعریف واژه کارآفرینی میان صاحب نظران اتفاق نظر وجود ندارد، در حقیقت از معنی کلمه آن نمی‌توان به مفهوم واقعی آن پی برد. ریشه واژه کارآفرینی از کلمه فرانسویEntreprendre به معنای متعهد شدن نشات گرفته است. در واژه نامه وبستر : کارآفرین کسی است که متعهد می شود خطرهای یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی اداره و تقبل کند ( هزار جریبی، ۱۳۸۳، ۱۳).
کارآفرینی فرآیندی است که منجر به ایجاد رضایت مندی و یا تقاضای جدید می شود. کارآفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد ارزش از راه تشکیل مجموعه ی منحصر به فردی از منابع، به منظور بهره گیری از فرصت ها (سعیدی کیا، ۱۳۸۸، ۲۳). پیتر دراکر در خصوص کارآفرینی چنین می گوید اکثر چیزهایی که درباره کارآفرینی می شنوید و آمریکا را پیشرو در تفکر مدیریتی قلمداد می کنید، گزافه ای بیش نیست، نه سحری در کار است، نه رازی در میان است و نه ربطی به ژن دارد. کارآفرینی یک علم است و همچون علوم دیگر می توان آن را فرا گرفت (کوراتکر، هاجتس، ۱۳۸۳، ۵۰). از سویی کارآفرینی عبارت است از ایجاد ارزش از راه تشکیل مجموعه منحصر به فردی از منابع به منظور بهره گیری از فرصت ها ( همان منبع، ۱۸). در اوایل سده شانزدهم کسانی را که در سمت هدایت ماموریت های نظامی بودند کارآفرین می خواندند، از آن پس برای انواع مخاطرات نیز همین واژه با محدودیت هایی مورد استفاده قرار می گرفت (فرهنگی و صفرزاده، ۱۳۸۶، ۱۷). کارآفرینی موضوعی میان رشته ای است و در برگیرنده رویکردهای خلاقیت شناختی ، مدیریتی، روان شناختی، جامعه شناختی و اقتصادی می باشد. از کارآفرین و کارآفرینی تعاریف مختلفی مطرح شده است که از میان آنها سه تعریف با رویکردی جامعه شناختی، روانشناختی و مدیریتی مورد تامل قرارمی گیرد (گلستان هاشمی، ۱۳۸۲، ۱۱-۱۰).

 

90,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله کارآفرینی کشاورزی
  • مقاله رویکردهای کارآفرینی
  • مقاله کارآفرینی سازمانی
  • مقاله کارآفرینی روستایی و دیدگاه های آن
  • مقاله آموزش کارآفرینی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.