مقاله نظریات جامعه شناسی رضایت شغلی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نظریات جامعه شناسی رضایت شغلی

تعداد صفحات: ۳۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

 

امروزه اندیشمندان وصاحبنظران حوزه علوم اجتماعی  بر جایگاه رضایت شغلی کارکنان اهمیت فراوانی  داده وآنرا به عنوان یکی از معتبر ترین شاخه های تعالی جویی سازمانی معرفی نموده  ونیز بر نقش آن به عنوان کلید حمایتی تحقق اهداف توسعه در ابـــعاد گروهی وســازمانی بســـیار تأکید می ورزند.

رضایت شغلی از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و همین موضوع سبب پدیدار گشتن مجموعه ای از نظریات روان شناختی، روان شناسی اجتماعی، مدیــــریتی و جامعه شناختی در باب این موضوع  گشته است. در این بخش  به نظریاتی که این موضوع  را تبیین می سازند اشاره شده است اما مسأله قابل ذکر در اینجاست که به واسطه گستردگی و هم پوشانی میان نظریات گوناگون دسته بندی و تمایز میان این نظریات به امری دشوار و فاقد مرزهایی ملموس بدل می گردد. بنابراین، نظریاتی در این بخش ذکر شده اند که از حداقل مبانی اجتماعی برخودار بوده اند و یا دارای هم پوشانی با نظریات اجتماعی می باشند. به عنوان مثال اگرچه نظریه نیازهای مازلو در حوزه روان شناسی جای می گیرد اما به گونه ای با نظریات اجتماعی پیوند خورده است که جدا سازی آنها از یکدیگر و ارائه تقسیم بندی مجزا امکان پذیر نمی باشد. بنابراین در این  مقاله تنها به ذکر نظریه ها اکتفا شده است و سعی شده است تا در جمع بندی نظریات ، دسته بندی جامع تری از این نظریات بر حسب عواملی چون نگرش به رضایت شغلی به عنوان متغیر مستقل یا وابسته و …. ارائه گردد.   

 

واژه های کلیدی:رضایت شغلی، نظریه های روانشناسی اجتماعی ، نظریات جامعه شناسی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
نظریه های علوم اجتماعی ۷
نظریه های روانشناسی اجتماعی ۹
۱- نظریه گروه مرجع ۹
۲- نظریه نفوذ اجتماعی ۹
نظریات جامعه شناسی ۱۰
۱- نظریه بیگانگی نسبت به کار ۱۰
۲-دید گاه هومنز ۱۳
۳- قفس آهنین ماکس وبر ۱۶
۴- تقسیم کار اجتماعی دورکیم ۱۹
۵-دیدگاه گئورگ زیمل ۲۵
۶- نظریه قشر بندی کارکردی ۲۸
۷- تالکوت پارسونز ۳۰
جمع بندی نظریه های رضایت شغلی ۳۳
۱- تبیین های موقعیتی ۳۳
۲- تبیین های گرایشی ۲ ۳۳
۱- رضایت شغلی ، بعنوان متغیر مستقل ۳۳
۲- رضایت شغلی ، به عنوان متغیر وابسته ۳۴
الف: نظریه های خود انگیزشی ۳۴
ب: نظریه های انگیزشی کلان ۳۵
منابع ۳۶

منابع

توسلی ،غلامعباس . ۱۳۷۴٫”نظریه های جامعه شناسی” .تهران انتشارات سمت .

__________ . ۱۳۷۵٫”جامعه شناسی کار و شغل “.تهران انتشارات سمت .

لیوئیس.کوزر.۱۳۷۳٫”زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی “.ترجمه محسن ثلاثی .تهران :نشر علمی .

گیدنز ،آنتونی .۱۳۷۳٫”جامعه شناسی “.ترجمه منوچهر صبوری .تهران :نشرنی .

کوئن، بروس .۱۳۷۰٫”درآمدی بر جامعه شناسی”.ترجمه محسن ثلاثی، انتشارات فرهنگ معاصر.

اسکیدمور،ویلیام .۱۳۷۵٫” تفکر نظری در جامعه شناسی”. مترجمان علی محمد حاضری، امیر بندی ان، احمد رجب زاده و … . تهران: نشر مفید.

بودون ،ریمون.۱۳۶۹٫”روش های جامعه شناسی “.ترجمه عبدالحسین نیک گهر .تهران :سازمان انتشارات انقلاب اسلامی .

هرسی، پاول و بلانچارد،کنت ایچ. ۱۳۷۱٫ ” مدیریت رفتار سازمانی” .ترجمه قاسم کبیری.انتشارات جهاد دانشگاهی،چاپ سوم،تهران.

آزادارمکی ،تقی .۱۳۷۶٫”نظریه پردازی در جامعه شناسی “.تهران :انتشارات جهاد دانشگاهی .

دیویس ،جیمز.۱۹۸۵٫”تئوری انتظارات فزاینده ” .ترجمه فرشاد قربانپور .تهران :نشر شهروند امروز .

ریتزر ،جورج .۱۳۷۴٫”زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی “ترجمه محسن ثلاثی .تهران :نشر علمی .

ازکمپ،استوارت.۱۳۶۹٫” روانشناسی اجتماعی کاربردی”. ترجمه فرهاد ماهر، انتشارات آستان قدس رضوی.

اصلانخانی ،محمد علی. “بررسی و توصیف رابطه موجود بین سبک های مختلف رهبری بارضایت شغلی از دیدگاه استادان ورزش دانشگاههای کشور” . نشریه حرکت  شماره ۵ .

مقدمه

یکی از مشخص ترین ویژگی های نظام اقتصادی جوامع امروزی ، توسعه تقسیم کار بسیار پیچیده و گوناگون است . به سخن دیگر به تعداد بیشماری مشاغل مختلف ، که افراد در آن تخصص دارند تقسیم می شود ، کار می تواند به عنوان وظایفی تعریف شود که متضمن صرف کوشش های فکری و جسمی بوده و هدفشان تولید کالاها و خدماتی است که نیازهای انسانی را برآورده می سازد . شغل یا پیشه ، کاری است که در مقابل مزد یا حقوق منظمی انجام می شود.

“حالات روانی فرد هنگام کار کردن ، طیف وسیعی دارد که ممکن است نارضایتی شروع شود و تا غم و افسردگی و حالات شدید عصبی پیش رود و یا برعکس ، با رضایت شغلی شکوفایی استعداد و در نهایت شادمانی در حین کار همراه باشد ، این درجات و مراتب عاطفی مختلف که در حین کار بروز می کند برحسب قالب های اجتماعی و فرهنگی به صور گوناگون ظاهر می شود.کار از نظر اجتماعی در شکفتگی و تحرک تمدن ها و از نظر فردی در تحقق شخصیت فرد و سرنوشت خاص او مؤثر است” ( توسلی،۱۳۷۵ : ۱۳ ) . صرفنظر از این که شغل افراد چه باشد ، آنان نسبت به آن احســــاسات ارزیابی کننده ای دارند . آنان نسبت به مطـــلوبـیت آنـــچه که انجام می دهند نظـــری کلی دارند . خشنودی شغلی به عنوان ابزار ارزشیابی کننده شغل فرد ، بازتاب نیکویی از این احساسات و نگرش ها است که در طی ۵۰ سال اخیر جنبه های مهم از پژوهش های سازمانی ، صنعتی و کار و شغل به شمار می آمده است .

بدون شـک ،شالـوده ثروت هر سـازمانی را کارکـنان آن در قالـب دانـش ها و مهارت ها و انگیزه هایشان تشکیل می دهند. امروزه برخورداری از چنین ثروتی از آن جهت حائز اهمیت است که در آینده منشاء اصلی برتری، در تکنولوژی جدید ریشه نخواهد داشت بلکه تابع ابتکار عمل، خلاقیت ، تعهد و توانمندی نیروی انسانی خواهد بود.

گذر زمان پرشتاب واجتناب ناپذیر است. آنچه دراین میان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد توجه به عامل دیالکتیک فرهنگی است. دیالکتیک فرهنگی به معنی توجه به ریشه ها وسنتهای قومی وبومی ازیک طرف استفاده ازنوآوریها وتکنیک های جدید وجهانی از طرف دیگر است. بریدن ازریشه ها واصالت ها، بی هویتی به دنبال دارد ونتیجه توجه نکردن به تکنیکها ونو آوریها، ارتجاع وعقب ماندگی خواهد بود. اصل دیالکتیک فرهنگی در مجموع حوزه های تخصصی علوم ودر تمام جنبه های زندگی قابل پیاده شدن واجرا است. ومهمترین عامل برای پویایی ورشد به شمار می رود.

متخصصان ،نیروی انسانی را مهمترین وبنیادی ترین سرمایه هر سازمان می دانند که توسعه کارایی وبالندگی آن وابسته به کارکرد شایسته ودرست این نیرو می باشد. مدیریت سازمان برای کارا کردن نیروی انسانی باید راهبردهایی بیندیشد تا بواسطه آن رضایت شغلی بدست آید ومتبلور شود.

نظریه های علوم اجتماعی

امروزه اندیشمندان وصاحبنظران حوزه علوم اجتماعی  بر جایگاه رضایت شغلی کارکنان اهمیت فراوانی   داده وآنرا به عنوان یکی از معتبر ترین شاخه های تعالی جویی سازمانی معرفی نموده  ونیز بر نقش آن به عنوان کلید حمایتی تحقق اهداف توسعه در ابـــعاد گروهی وســازمانی بســـیار تأکید می ورزند. رویکردهای نوین حاکم بردنیای جدید سازمان ومدیریت شامل : کارمند محوری، رقابت جویی، نتیجه گرایی و… نیز ضرورت توجه مضاعف به رضایت شغلی کارکنان را خاطر نشان می سازد. چنانچه کیفیت جویی مهمترین عامل بقاء، پویایی ،تحول وتعالی در حوزه مدیریت دانسته شده است. در پژوهش ها جنبه مدیریت سازمانی ورضایت شغلی کارکنان ، پایه واساس تحقیق را تشکیل می دهد. وتمرکز برسه اصل توسعه، سازمان ورضایت شغلی کارکنان است . مدیران ارشد ،تحلیل فلسفه وجودی ،  دورنما ورسالت موئسسه  و فرایندهای کلیدی را تعیین می کنند. درراستای تحقق رسالت سازمان وپاسخگویی به نیازها وانتظارات کارکنان ، همه افراد یعنی صاحبان فرآیندهای کلیدی با مدیران ارشدسازمان همراه وهمگام می شوند. برآیند دوحرکت از بالا به پایین، وازپایین به بالا موجب دگرگونی وتحول اساسی سازمان خواهدبود. تداوم این حرکت وحمایت آن دوازیکدیگربه نهادینه شدن رضایت شغلی خواهدانجامید.

 

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عوامل موثر بر رضایت شغلی
  • مقاله نهادینه سازی اصول اخلاقی و کیفیت زندگی کاری
  • مقاله رضایت شغلی
  • مقاله تاثیر رفتارهای شهروندی سازمانی و رضایت شغلی بر کارکنان سازمانها
  • مقاله تاثیر رضایت شغلی و خودکارآمدی در کارکنان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.