مقاله نظریات جامعه شناسی تحولات اجتماعی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نظریات جامعه شناسی تحولات اجتماعی

تعداد صفحات: ۲۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

درمورد تحول و دگرگونی، دیدگاههای بسیار زیادی از دانشمندان علوم اجتماعی مطرح گردیده است. به جرأت می توان گفت در هیچ زمانی در طول تاریخ به اندازه امروز به تغییرات اجتماعی توجه نشده است و این گرایش های نظری و تجربی به آن با استراتژی ها و تاکتیک های آن همراه بوده است. در بسیاری از حوزه های زندگی اجتماعی که تغییر ایجاد نمی شود یا به کندی صورت می گیرد، اما همیشه عواملی که موجب ایجاد سرعت تغییر می شود وجود دارد. نیاز به تغییر و تحول اجتماعی از منابع مختلفی ناشی می شود و توجه زیادی به ایجاد، هدایت، جهت دار کردن و اداره تغییر امروزه به چشم می خورد.

باوجود آنکه مطالعه تغییر اجتماعی از ابتدای پیدایش جامعه شناسی مورد توجه جامعه شناسان بوده است، ولی هنوز نظریه عامی در این مورد وجود ندارد. منظور از تئوری عام نظریه ای است که ضمن تشریح ابعاد شش گانه تعریف تغییر اجتماعی قادر به تشریح موارد زیر باشد:

عناصری که در تغییرات اجتماعی تغییر می کند.

علت ایجاد تغییر.

چگونگی انجام تغییر.

تفکیک عوامل دگرگونی داخل و خارج سیستم (جوادی یگانه و عباسی، ۱۳۷۰).

 

واژه های کلیدی:تحولات اجتماعی، آگوست کنت ،مرتن، هانتینگتون،

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تئوری ها و نظریات جامعه شناسانه تحولات و تغییرات اجتماعی ۷
۱- آگوست کنت ۷
۲- دیدگاه ابن خلدون ۹
۳- دیدگاه سوروکین ۱۰
۴- نظریات تکامل ۱۱
۵- اشاعه ۱۱
۶- فرهنگ پذیری ۱۲
۷- شهری شدن ۱۲
۸- صنعتی شدن و خانواده ۱۲
۹-طبقه بندی تغییرات اجتماعی ۱۳
۱۰- مرتن ۱۴
۱۱- هانتینگتون ۱۵
نتیجه گیری ۱۹
منابع ۲۰

منابع

– جوادی­یگانه،­محمدرضا­و­مهدی­عباسی لاخانی، تغییرات اجتماعی برنامه ریزی شده، اداره کل تحقیق و توسعه صدا، مرداد۱۳۸۰

– واگو، استفان (۱۳۷۲)، درآمدی بر تئوری ها و مدل های تغییرات اجتماعی، ترجمه احمد غروری زاد، تهران: موسسه انتشارات جهاد دانشگاهی

– روشه، گی (۱۳۸۹)، تغییرات اجتماعی، ترجمه منصور وثوقی، تهران : نشر نی

– تنهایی، حسین ابوالحسن (۱۳۷۹)، درآمدی بر مکاتب و نظریه های جامعه شناسی، اننشارات مشهد، مرندیز، چاپ چهارم

– ریتزر، جورج (۱۳۸۲)، نظریه های جامعه شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، انتشارات تهران، علمی، چاپ هفتم

– مور، ویلبرت (۱۳۸۱) تغییر اجتماعی، ترجمه پرویز صالحی، تهران: انتشارات سمت

– توسلی، غلامعباس و حجت اله میرزایی (۱۳۷۸) ((همایش نقد عملکرد دولت سازندگی))، نشریه فتح ۱۶/۱۰/۷۸

– توسلی، غلامعباس (۱۳۸۶)، نظریه های جامعه شناسی، انتشارات : سمت، چاپ سیزدهم

– اسکیدمور، ویلیام (۱۳۸۰)، تفکر نظری در جامعه شناسی، ترجمه علی محمد حاضری و دیگران، قم، پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی، چاپ اول

– اچ­لاور،­رابرت­(۱۳۷۴)،­دیدگاه هایی­درباره­دگرگونی­اجتماعی،­ترجمه­دکتر­کاووس­سیدامامی، مرکز نشر دانشگاهی تهران، چاپ اول

– کومار کریشان (۱۳۸۱)، مدرنیزاسیون و صنعتی شدن، ترجمه منصور انصاری، در کتاب جامعه سنتی و جامعه مدرن، ویراسته مالکوم واترز، تهران

مقدمه

«درمورد تحول و دگرگونی، دیدگاههای بسیار زیادی از دانشمندان علوم اجتماعی مطرح گردیده است. همچنین هر کدام تعریفی از تحول اجتماعی ارائه نموده اند، لکن آنچه مسلم است و اکثر قریب به اتفاق دانشمندان علوم اجتماعی هم‌نظر هستند که هر تحولی دارای یک ماهیتی است، یعنی تحول ممکن است فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و غیره باشد. مثلاً تحول می تواند در سطح خرد یا در سطح کلان و یا به طور نسبی در سطح متوسط صورت پذیرد، در واقع قلمرو تحول در اینجا مد نظر است. مسأله بعدی مدت زمان تحول است مثلاً هر نهضتی نقطه آغازین و یا نقطه عطف دارد، مسأله بعد جهت تحول است؛ باید دید این تحول خطی یا دورانی است. البته طبق نظر علما، تغییر اجتماعی از تغییر فرهنگی تجزیه داده شده است گرچه بسیار به هم نزدیک هستند.»

همانطور که کروبر و تالکوت پارسونز، ذکر کرده اند، جامعه و فرهنگ هر نظام مستقل هستند. به نظر آنان این دو در مفهوم جدا هستند چراکه از لحاظ تحلیلی دارای یک سری عناصر مربوط به خود هستند، عناصری که روابط الگوهای فرهنگی را می سازند و با روابطی که در الگوهای اجتماعی وجود دارند، متفاوت است. همینطور که با کینزلی دیویس موافقم که معتقد بود، تغییر اجتماعی تنها بخشی از مقوله تغییر فرهنگی است، وی می گوید : «تغییرات در هر بخش از فرهنگ مانند هنر، علم، تکنولوژی، فلسفه و غیره و مانند هر تغییر در اشکال و نقش های سازمان های اجتماعی حادث می شود» (واگو، ۱۳۷۴، ۱۶۳).

به جرأت می توان گفت در هیچ زمانی در طول تاریخ به اندازه امروز به تغییرات اجتماعی توجه نشده است و این گرایش های نظری و تجربی به آن با استراتژی ها و تاکتیک های آن همراه بوده است. در بسیاری از حوزه های زندگی اجتماعی که تغییر ایجاد نمی شود یا به کندی صورت می گیرد، اما همیشه عواملی که موجب ایجاد سرعت تغییر می شود وجود دارد. نیاز به تغییر و تحول اجتماعی از منابع مختلفی ناشی می شود و توجه زیادی به ایجاد، هدایت، جهت دار کردن و اداره تغییر امروزه به چشم می خورد.

باوجود آنکه مطالعه تغییر اجتماعی از ابتدای پیدایش جامعه شناسی مورد توجه جامعه شناسان بوده است، ولی هنوز نظریه عامی در این مورد وجود ندارد. منظور از تئوری عام نظریه ای است که ضمن تشریح ابعاد شش گانه تعریف تغییر اجتماعی قادر به تشریح موارد زیر باشد:

عناصری که در تغییرات اجتماعی تغییر می کند.

علت ایجاد تغییر.

چگونگی انجام تغییر.

تفکیک عوامل دگرگونی داخل و خارج سیستم (جوادی یگانه و عباسی، ۱۳۷۰).

تئوری ها و نظریات جامعه شناسانه تحولات و تغییرات اجتماعی

۱- آگوست کنت

«اگوست کنت برای اولین بار جامعه شناسی را به دو بخش عمده تقسیم می کند:

جامعه شناسی استاتیک

جامعه شناسی دینامیک

موضوع مورد مطالعه جامعه شناسی استاتیک، نظم حاکم در جامعه است یعنی شیوه ای که براساس آن افراد یک جامعه در بین خود نوعی تفاهم به وجود می آورند که در حقیقت ضامن وجود و ادامه حیات و عملکرد آن جامعه است، برعکس موضوع جامعه شناسی دینامیک پیشرفت و توسعه است یعنی مطالعه تکامل جامعه از ورای تاریخ بشریت و در واقع براساس همین نظریه است که آگوست کنت قانون حالات سه گانه خود را ارائه داده است. تئوری کنت در قالب تئوری تکامل که از دیرباز توسط کنت، مورگان و اسپنسر مطرح شده است و در دوران معاصر افرادی مثل گرهارد و جین لنسکی آن را پی می گیرند جای گرفته است، بر این اساس است که تمامی جوامع در تمامی جنبه های زندگی اجتماعی از مراحل خاص رشد و پیشرفت گذر می کنند و خصوصیت تمام این مراحل حرکت از ساده و ناقص به پیچیده و کامل است. »

از میان دیگر جامعه شناسان می توان مارکس و انگلس را نیز صاحب نظریه جامعه شناسی تغییر دانست. آنها اعتقاد داشتند که ریشه تحولات جامعه کاپیتالیستی در تشدید مبارزه بین صاحب ابزار تولید و طبقه کارگر است که سبب از بین رفتن طبقه کاپیتالیستی و به وجود آمدن جامعه کمونیستی می شود.

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.