مقاله نظریه رهبری تعامل گرا و تحول گرا

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نظریه رهبری تعامل گرا و تحول گرا

تعداد صفحات: ۲۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

نظریه رهبری تحول گرا و تعامل گرا ریشه درکارهای برنز دارد. برنز، زندگی رهبران سیاسی و اجتماعی که تحول زیادی در ملّت ها، جوامع و گروه ها ایجاد کرده بودند را بررسی کرد. برنز نتیجه گیری کرد که رهبران از دو مجموعه تحول گرا و تعامل گرا رفتارهای متفاوت برای تأثیرگذاری بر پیروان خود استفاده می­کنند:

الف) رهبری تعامل گرا

برنز، رهبری تعامل گرا را به عنوان یک فرایند مبادله اجتماعی در نظر گرفت، در جایی که رهبران برای افزایش عملکرد کارکنان خود به پاداش و تنبیه سازمان متکی هستند. رهبران تعامل گرا پیروان خود را در جهت اهداف و نقش های تثبیت شده مورد نیاز هدایت کرده و برای انگیزش دادن به آن ها به پاداش و تنبیه سازمانی متکی هستند. علاوه بر این، آن ها بر تکالیف، استانداردهای کاری و اهداف وظیفه محور تأکید دارند. رهبری تعامل گرا شامل مبادله منابع سازمانی و پاداش اقدام و عملکرد می باشد . رهبران تعامل گرا یک مبادله اقتصادی و هزینه – منفعت را با پیروان دنبال می کنند. در این رابطه، نیازهای مادی و روانی در عوض عملکرد کاری مورد انتظار، برآورده می شود . برنز( ۱۹۷۸ ) بیان می کند که رهبری تعامل گرا محدود به دامنه است چون منابع کمیاب هستند و قدرت، پراکنده است. بنابراین اختیار عمل رهبر محدود است       ( ۲۰۰۳، Duckett& Macfarlane.).

ب) رهبری تحول گرا:

برنز، رهبری تحول گرا را به عنوان انگیزش دادن به پیروان با جذاب کردن آرمان های بالاتر و ارزش های اخلاقی تعریف کرد. از آن جایی که رهبران تحول گرا دید روشنی نسبت به آینده دارند، آن ها به دنبال ایجاد تغییرات و پیشبرد سازمان در جهتی هستند که تصورات خود را تحقق بخشند.

( باس و آوولیو، ۱۹۹۳ )رهبری تحول گرا را به عنوان رهبری تعریف کرده اند که هنگامی اتفاق می افتد که رهبر علاقه ای را میان همکاران و پیروان خود بر می انگیزد که کار خود را از یک دیدگاه جدید نگاه کنند. رهبر تحول گرا یک آگاهی از رسالت یا بینش سازمان ایجادمی کند و همکاران و پیروان را برای سطوح بالاتر توانایی و پتانسیل توسعه می دهد. علاوه بر این، رهبر تحول گرا همکاران و پیروان را تحریک می کند که فراسوی منافع خود، به منافعی, توجه کنند که به گروه نفع برساند ( ۲۰۰۳، Duckett& Macfarlane.).

 

واژه های کلیدی: سبک رهبری،نظریه رهبری تحول گرا ، نظریه رهبری تعامل گرا،

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
تعریف سبک رهبری ۷
تعاریف رهبری ۷
سبک رهبری تحول گرا و عمل گرا ۹
نظریه رهبری تحول گرای بس ( ۱۹۹۹ – ۱۹۸۵ ) ۱۴
نقاط ضعف و قوت سبک رهبری تحول گرا ۱۸
سبک رهبری تعامل گرا ۱۹
تفاوت های رهبری تحول گرا و تعامل گرا ۲۲
منابع ۲۴

 منابع

۱- جاودانی، محمد (۱۳۸۱). ” بررسی رابطه¬ رهبری تحول¬آفرین با تعهد سازمانی معلمان”. پایان نامه کارشناسی ارشد. شیراز: دانشگاه شیراز.

۲-هرسی، پال و بلانچارد، کنت (۱۳۸۰). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه علی علاقه¬بند. چاپ هجدهم. تهران: انتشارات امیرکبیر.

۳-. انصاری رنانی، قاسم و ارسطو، ایمان، رابطه، هوش هیجانی با رهبری تحول آفرین مدیران صنعت بیمه، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت.

۴- بیک زاده، جعفر و فلسفی، علی، رهبری سازمانی تحول آفرین، کار و جامعه، ۱۳۸۸، شماره ۱۱۳

۵-پورسلطانی، زرندی، حسین، مقایسه، سبک های رهبری تحول گرا و عمل گرای مسئولان هیئت های ورزشی استان گیلان.

۶-سید جوادین، سید رضا، مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان ، تهران، انتشارات نگاه دانش، چاپ چهارم ۱۳۸۵٫

۷-مهاجری پاریزی، حامد، دیدگاه های مختلف نظریه های رهبری.

۸- کوثر نشان، محمد رضا و شهبازی، محمد و جواهری کامل، مهدی، هوش عاطفی و رهبری تحول گرا، تدبیر، ۱۳۸۷، شماره، ۲۰۵٫

 مقدمه

عصر حاضر عصر تغیر و تحولات شدید و شتابنده نام گرفته است. سازمان های مختلف نیز در مسیر تند باد این تغییرات قرار گرفته و ناگزیر و به موازات تغییرات سخت افزاری نیروی انسانی و نرم افزارهای خود را نیز به روز نمایند. در این رهگذر نیز در شیوه های نوین مدیریت و رهبری سازمان امری است اجتناب ناپذیر ، چرا که شیوه های سنتی مدیریت و رهبری در شرایط تحول و پویای امروزی فاقد اثربخشی لازم است (جاودانی ۱۳۸۱ : ۱۳) اهمیت موضوع رهبری در سازمان ها باعث شده که اندیشمندان و محققان مدیریت در پی کشف ویژگی ها و خصوصیات رهبران موفق در سازمان ها برآیند و همواره در تلاش با شند تا مشخصات رهبر موفق را در سازمان ذکر کنند. در پی این تلاش ها در دهه های اخیر مکاتبات و نظریات متعددی در زمینه رهبری شکل گرفته و به جامعه علمی معرفی شده است. نقش و وظیفه رهبری برای مدیریت سازمان ها چه دولتی و چه خصوصی بیشترین مطالعه را در رشته های علوم اجتماعی به خود اختصاص داده است ، ولی با این حال کم تر توسط مدیران و دست اندر کاران سازمانی به خوبی درک شده است (بنیس و همکاران ، ۲۰۰۲ ).

نظریه رهبری تحول گرا و تعامل گرا ریشه درکارهای برنز دارد. برنز، زندگی رهبران سیاسی و اجتماعی که تحول زیادی در ملّت ها، جوامع و گروه ها ایجاد کرده بودند را بررسی کرد. برنز نتیجه گیری کرد که رهبران از دو مجموعه تحول گرا و تعامل گرا رفتارهای متفاوت برای تأثیرگذاری بر پیروان خود استفاده می­کنند. برنز رهبری تحول گرا را به عنوان انگیزاننده افراد برای جذب آرمان های بالا و ارزش های اخلاقی تعریف کرد(حقیقی فرد وهمکاران،۱۳۸۹). رهبری تحول گرا به نفوذ آرمانی،انگیزش الهام بخش،ترغیب به فکر و ملاحظات فردی اشاره دارد( ۱۹۹۹،Bass) حال آنکه وی رهبری تعامل گرا را به عنوان یک فرآیند مبادله اجتماعی در نظر گرفت،در جایی که رهبران برای افزایش عملکرد کارکنان  خود به پاداش و تنبیه متکی هستند(حقیقی فرد وهمکاران،۱۳۸۹)

 تعریف سبک رهبری

سبک رهبری[۱] که مدیر ضمن کار از آن استفاده می کند ، به عنوان یکی از مهمترین عناصر وضعیت رهبری یا مدیریت بیان شده است. منظور از سبک آن نیست که چگونه مدیر یا رهبر در وضعیت معینی رفتار کند ، بلکه مقصود آن است که چگونه دیگران به ویژه زیردستانش رفتار وی را درک می کنند.سبک رهبری ، به عنوان الگوهای رفتاری پایدار فرد به صورتی که به وسیله دیگران ملاحظه می شود تعریف شده است  (هرسی و بلانچارد ،۱۳۸۰ ) همچنین سبک رهبری تلفیق مهارت های فنی ، عاطفی و شخصیتی دانسته شده است که از یک فرد سر می زند (یونگ و سوسیک ، ۲۰۰۲ )

 تعاریف رهبری :

برای رهبری ، تعاریف متعددی از صاحبنظران ارائه گردیده است که بشرح زیر می باشد :

۱- رهبری ، عبارت است از توانایی در اعمال نفوذ با اثر گذاشتن در یک گروه که در جهت تأمین هدفهاست (رابینز،۱۹۹۱ ص ۵۹۲ )

۲- رهبری عبارت است از عمل تاثیرگذاری بر افراد بطوریکه از روی میل و علاقه برای هدفهای گروهی تلاش می کنند (جرج تری  ، ۱۹۰۰ ص ۶۹۲ )

۳- رهبری به یک معنا ایجاد انگیزش است (شاین   ، ۱۹۸۲ ص ۱۰۲)

۴- رهبری در قدرت ترغیب دیگران در تعقیب مشتاقانه هدفهای معین خلاصه می شود (دیویس و نیواستروم  ،۱۹۸۵ ص ۱۵۶۸ )

 

[۱] -Leadership style

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله قدرت ابزار رهبری
  • مقاله سبک رهبری در ورزش
  • مقاله مدیریت و رهبری در ورزش
  • مقاله ویژگی ها و ابعاد رهبری خدمتگزار
  • مقاله مدل ویژگی های رهبری خدمتگزار
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.