مقاله نقش والدین بر روابط عاطفی و تربیت دینی و مذهبی فرزند

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نقش والدین بر روابط عاطفی و تربیت دینی و مذهبی فرزند

تعداد صفحات: ۵۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اولین محیطی که بنای تربیتی پس ازولادت در آن شکل گرفته وپرورش می یابد ، خانواده نام داشته و   نخستین مربی ومعلم هرفرزندی همانا پدر و مادر و بالاخص مادر وی می باشد. کودک امانتی است  بزرگ از جانب خدای که ابتدائاً  به پدرومادرسپرده شده ، وهمین کودک آنچنان رشد خواهد نمود وشخصیتش شکل خواهد گرفت  که پدر  و  مادرش با وی رفتارکرده و می کنند وآنچنان خواهد شد که والدین هستند یعنی اولین خشت و  زیر بنای تربیتی که شخصیت کودک برآن استوار خواهد گردید همانا والدین و رفتار  عملی و روزمره آنان  خواهد بود و مسأله مهم نقش  پذیری و الگوسازی وهمانند سازی ازلحاظ جسمی ،  روحی ، عاطفی واجتماعی.  بدین ترتیب  برخورد آگاهانه و گام به گام پدر و  مادر را در تربیت فرزندان که  می بایست متناسب با رشد  جسمی وذهنی کودک باشد را داریم وکاستن بذرحرف شنوی برای نهال  تفاهم و رشد و در نتیجه درخت بارآوری، زایندگی و بالندگی درتعالی و قرب. ( شرفی ،۱۳۷۱: ۱۵).

بی گمان یکی ازاساسی ترین نیازهای انسان ، پس ازنیازهای زیستن ( نیازبه غذا، آب و…) نیاز به محبت است به گونه ای که اگراین نیازانسان برآورده شود تا حد زیادی نیازهای زیستی دیگر را تحت تأثیر خود قرارخواهد داد. این نیازدرکودک شدیدتراست چون نخستین سرپرست کودک خانواده است. والدین باید به این نیازاو توجه ویژه ای کنند وبدانند پاسخگویی صحیح به این نیازکودک ، اساس وپایه تربیت اوست زیرا ارضای این نیازدرکودک آرامش روانی امنیت خاطر، اعتماد به نفس، اعتماد به والدین وحتی سلامت جسمی او را درپی دارد وارضا نشدن آن به فروپاشی امنیت روانی، بی اعتمادی به خود و دیگران واحساس عجزوحقارت، بیماریهای جسمی وروانی گوناگون وانحرافهای اجتماعی بسیار خواهد انجامید.

خانواده بهترین محیط برای تربیت کودک است.کودک وقتی زبان مادری را درخانه فرا گرفت ازطریق مکالمه وگفتگو افکاروآرای بنیادی ازافراد خانواده به او منتقل می شود ومعارف واطلاعات او هم سطح با افکارخانواده پیش می رود ودراعمال خود نیزبه تقلید از افراد خانواده می پردازد، ازاینرواگربسیاری ازاعمال روزمره انسانها را بررسی وتجزیه وتحلیل وریشه یابی کنیم خواهیم دید که بیشترآنها ازتربیت خانوادگی سرچشمه می گیرد. کودک دین خود را می پذیرد، ودر  عقاید، اخلاق واعمال ازخانواده تأثیرمی پذیرد. (یوسفیان ،۱۳۸۶: ۲۵)

در این مقاله درباره مفاهیم خانواده، نقش والدین برتربیت فرزند، نقش محبت و روابط عاطفی در خانواده، رفتاردینی والدین و چگونگی  تربیت وپرورش دینی و مذهبی کودک  بحث می شود.

 

واژه های کلیدی: خانواده، تربیت دینی، کودک، والدین

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه : ۵
خانواده : ۸
وظیفه خانواده : ۱۰
رمز تأکید اسلام برازدواج : ۱۴
هدف از تشکیل خانواده : ۱۵
اهمیت خود سازی والدین : ۱۸
اهمیت فرزندان درزندگی والدین: ۱۹
زمان پیریزی شخصیت فرزندان : ۲۰
نقش الگوهای تربیتی رشد کودکان : ۲۱
نیازعاطفی خانواده : ۲۵
عامل بقا و تداوم زندگی خانوادگی : ۲۸
توجه به جنبه عاطفی خانواده : ۳۰
پرورش عاطفی فرزند: ۳۲
محبت مهمترین عامل سلامت روح فرزند: ۳۲
آثار محبت به کودکان : ۳۵
مفهوم تربیت دینی : ۳۶
ضرورت و اهمیت تربیت دینی : ۳۸
آغازتربیت دینی : ۳۹
اهداف تربیت دینی : ۴۰
روش آموختن دین به فرزند: ۴۲
مراحل پذیرش دین درفرزند: ۴۷
ویژگی های تربیت دینی : ۴۹
نتیجه گیری ۵۲
فهرست منابع ۵۴

 منابع

قرآن کریم

یوسفیان، نعمت‌اله. (۱۳۸۶): تربیت دینی فرزندان . قم: زمزم هدایت.

قائمی ، علی. (۱۳۶۳): خانواده و تربیت کودک. تهران: امیری.

ـــــــ . (۱۳۶۴): پرورش مذهبی و اخلاقی کودکان . تهران: امیری

ـــــــ.. (۱۳۶۷): نظام حیات خانواده در اسلام. تهران: انجمن اولیاء و مربیان.

ــــــ . (۱۳۷۰): زمینه تربیت. تهران :امیری

سادات، محمدعلی.(۱۳۷۲): راهنمای پدران و مادران. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی

سالاری فر، محمدرضا. (۱۳۸۵): خانواده در نگرش اسلام و روانشناسی . قم: پژوهش حوزه و دانشگاه.

بهشتی، احمد. (۱۳۸۲): خانواده درقرآن. قم: بوستان کتاب.

آزمندیان، علیرضا (۱۳۸۴): تکنولوژی فکر. تهران: پدیده فکر.

آزمندیان، علیرضا. (۱۳۸۵): تکنولوژی فکر ۲٫ تهران: پدیده فکر.

مشایخی، قدرت اله. (۱۳۸۳): حقوق از دیدگاه امام سجاد(ع). قم: انصاریان.

علوی. سیدمحمود رضا. (۱۳۸۷): رنج‌ها هدیه‌های الهی. قم: انصاریان.

مقدمه :

 تربیت خانوادگی عاملی برای تعدیل انسان، وسیله ای برای ارضای عواطف وموجبی برای جلوگیری از پدید آمدن نابسامانیهاست. کودکان الگوازوالدین خود می‌گیرند.وبه رشد ونمو خویش ادامه می دهند. همچنین خانواده منتقل کننده فرهنگ خاص به کودکان است.فرهنگی که در آن صفا و صمیمیت، صداقت ومحبت است واین امردراماکن دیگربدست نمی آید.کودکان پرورشگاهی ممکن است در سایه اعمال نظرها درمواردی به درجاتی وسیع رسیده  باشند. ولی هیچکدام از آنها نتوانسته اند به مانند اکثریت آنهایی که در خانواده تربیت یافته اند ادامه زندگی دهند. معنویت واخلاق درخانه کار سازندگی را درکودکان   نافذ می سازد. ( قائمی ، ۱۳۷۰: ۲۵۴)

ازمسائل مهمی که در تربیت اولیه دارای  نقش و اهمیتی  فوق العاده است مسأله  الگوهای خانوادگی است .

کودک از همان روز های اولیه تولد همه حرکات، رفتاروعملکردهای ما را می بیند وبه تدریج آنها را  فرا گرفته وتحت تأثیرش قرارمی گیرد. چه بسیارند عاداتی که درسایه تجربه وعمل ازروزگاران اولیه حیات برای   آن کودک حاصل شده  و تا پایان  عمر  برای انسان می ماند.

والدین نخستین الگوی کودکانند،  شجاعت یا ترس ، درستکاری یا خیانت ، صداقت یا دروغ ، خود نگهداری یا خود باختگی را به فرزندان منتقل می‌کنند. والدین می‌توانند سرمشقهای خوب ویا ناشایسته ای برای فرزندان باشند. وبراین اساس افرادی خوشبخت ویابدبخت ، با واکنشهای عادی ویا غیرعادی پدید آورند. (همان :۱۴۹)

از مسائل مهمی که در تربیت مطرح است مسأله سازندگی عاطفی است امرعاطفه در افراد کمتر از دیگر امور و ابعاد نیست، نیازبه جامعه واجتماعی بودن ایجاب می‌کند که در آن قانون حکومت کند وازاین دید  چرخ حیات بگردد واجتماع به پیش رود. اما عاطفه همانند روغنی است که درلای چرخها ودربین پیچ و مهره‌ها ریخته می‌شود وموجبات عدم فرسایش و خرابی و عدم‌سروصدا وفریادهای جانخراش را    فراهم می سازد. اینکه درتربیت توجه به تغذیه طفل از شیر مادر می‌شده یک بعدش این است که طفل   به هنگام  تغذیه، از رشد عاطفی برخوردار شود آنها که تمایلاتی مربوط به محبت‌شان ارضاء نمی شود افرادی خواهند شد خیانتکارولجوج ،سخت دل وخشن که حتی ممکن است  در مواردی شرافت و حیثیت انسانی خود را نیز  نادیده گیرند به هنگامی که والدین  به خصوص  مادران  فرزندان  خود را  می بوسند و می بویند به حقیقت موجی ازنشاط وشادی از اعماق روحشان برخاسته و کودک  را  سیراب می سازد و مراتب نشاط و رضایتمندی آنا ن را فراهم می آورد.( همان : ۲۵۰)

همانطورکه بیان شد پدرومادرالگویی تمام برای فرزندان خود درمحیط خانواده می باشند و تربیت والدین واثرپذیری کودک ازرفتاروگفتاروالدین نه ازهنگام تولد که قبل ازآن شروع و شخصیت کودک  شکل می گیرد. با نگاهی حتی سطحی به خانواده معتقد ومقید به دین ومذهب که به دنبال آن روابط متقابل از جمله روابط عاطفی درخورستایشی دارند ملاحظه می گردد که فرزندان اینگونه خانواده ها چنان تربیت عمیق و خوبی دارند که کمترتحت تأثیرعوامل بیرون ازخانه قرارمی گیرند و موفقیت بیشتری نسبت به افراد دیگردارند. برخوردی که والدین با هم دارند اگرهمراه با مهروعطوفت و صمیمیت باشد باعث آرامش و  شادی کودک می گردد وکودکی که دراین محیط زیبا وآرام رشد کند انسانی سالم وخود شکوفا است.

دردامن والدین تربیت شده انسانهایی رشد می‌کنند که دردنیایی از خود آگاهی زندگی می کنند  مرتباً خود زبیایشان را باورمی کنند و در نتیجه درخود شخصیت می سازند وهرلحظه خوداحساس شایستگی می کنند. ( آزمندیان ،۱۳۸۴: ۱۳۵)

خانواده :

 ازبدو پیدایش انسان بر روی کره زمین همواره زنان و مردان جهان با تشکیل خانواده عمری را درکنار یکدیگرگذرانیده وفرزندانی دردامان پرمهرخویش پرورانده و از این جهان رخت بربسته‌اند. طبیعی‌ترین شکل خانواده همین است که هیچ عاملی جزمرگ نتواند پیوند زناشویی را بگسلد ومیان  زن وشوهرجدایی بیفکند. ( بهشتی ،۱۳۸۲: ۳۳).

خانواده کانونی مقدس است که درسایه پیوند زناشویی دو انسان از دو جنس مخالف پایه گذا ری شده و با پیدایش وتولد فرزند رنگ وجلوه ای ملکوتی می گیرد. این کانون می تواند همواره گرم وروشن بماند به شرطی که زوجین هرکدام به حدود مسئوولیت خویش آشنا ودرانجام آن کوشا باشند نتیجه پیوند دو همسر فرزند یا فرزندانی است که عضوجامعه انسانی می باشند که هرکدام ممکن است درآینده  فردی سربار یا سرباز نگهدار جامعه باشد، از نظر تربیت، خانواده کلاس اول زندگی وپرورش کودک است طفل مبانی زندگی را  در آنجا  فرا  می گیرد و خوب وبد امور را آنجا می آموزد واین امرتا حدی است که کفر و ایمان کودک را هم شامل می شود، می توان گفت کودک ازآنجا درس کفریا درس ایمان  می‌گیرد. خانواده خوب بهترین  آموزشگاه است ، آموزشگاهی که کودک درآن  لبخند و قهر،  درستی و خوش‌خلقی، خودداری وبردباری، تعادل و تکامل ،وظیفه شناسی و خدمت مسئوولیت واخلاق می‌آموزد، به جامعه بشری ازطریق آنها راه می یابد و با آنها براساس اصل انسانی رفتار  می‌کند.( قائمی ، ۱۳۶۳: ۳۸)

 

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عملکرد خانواده
  • مقاله الگوی مک مستردر عملکرد خانواده
  • مقاله نقش خانواده در تربیت دینی فرزندان
  • مقاله نقش خانواده در مصرف مواد
  • مقاله محبت در خانواده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.