مقاله هوش اخلاقی و اصول آن از دیدگاه بوربا، لنیک و کیل

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله هوش اخلاقی و اصول آن از دیدگاه بوربا، لنیک و کیل

تعداد صفحات: ۳۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

هوش یکی از مفاهیم بنیادین در علم روان شناسی است که مطالعات و تحقیقات بسیاری راجع به آن صورت گرفته است. ولی با وجود این کوشش ها، به لحاظ پیچیدگی، هنوز صاحب نظران به همسویی کلی در مورد ابعاد هوش و حتی تعریف دقیقی از آن دست نیافته اند(صمدی، ۱۳۸۵). یکی از این ابعاد هوش، هوش اخلاقی می باشد. هوش اخلاقی عبارت است از توانایی ایجاد تمایز بین درست و غلط بر اساس اصول جهان شمول تعریف شده. این نوع هوش، در محیط جهانی مدرن کنونی می تواند به مثابه ی نوعی جهت یابی برای اقدامات عمل نماید. هوش اخلاقی، نه تنها چارچوبی قوی و قابل دفاع برای فعالیت انسان ها فراهم می کند، بلکه کاربردهای فراوانی در دنیای حقیقی دارد. در واقع، این هوش تمام انواع دیگر هوش انسان را در جهت انجام کارهای ارزشمند هدایت می کند (بهرامی و همکاران، ۱۳۹۱).

 

واژه های کلیدی:هوش، اخلاق، هوش اخلاقی، اصول هوش اخلاقی بوربا، اصول هوش اخلاقی لنیک و کیل

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
هوش اخلاقی ۸
تاریخچه هوش ۸
تعریف تربیتی هوش ۹
تعریف تحلیلی هوش ۹
تعریف کاربردی هوش ۹
انواع هوش از دیدگاه روان شناسان ۱۰
انواع هوش از دیدگاه ثروندایک ۱۰
انواع هوش از دیدگاه اسپیرمن ۱۰
انواع هوش از دیدگاه ترستون ۱۱
انواع هوش از نظر استرن برگ ۱۱
انواع هوش از دیدگاه گاردنر ۱۲
هوش هیجانی از دیدگاه پیتر سالوی ۱۳
هوش معنوی ۱۴
هوش معنوی از دیدگاه نسبی ۱۴
هوش فرهنگی ۱۵
هوش مصنوعی ۱۵
هوش سازمانی ۱۶
هوش اخلاقی ۱۶
تعریف هوش اخلاقی ۱۷
هفت فضلیت هوش اخلاقی ۱۸
هفت اصل ضروری هوش اخلاقی ۲۰
اصول هوش اخلاقی بوربا از دیدگاه اسلامی ۲۳
اصول هوش اخلاقی لنیک و کیل در مدیریت ۲۵
نتیجه گیری ۲۹
منابع ۳۱

منابع

نسبی، نرجس. (۱۳۸۷). رابطه بین هوش سازمانی و خلاقیت کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، پایان نامه چاپ نشده مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور شیراز .

هاشمی ، حامد.(۱۳۸۹). بررسی تاثیر هوش سازمانی بر مدیریت دانش در سازمان های دانش محور ، همایش ملی هوش سازمانی .۲۹و ۳۰ اذرماه ۱۳۸۹

صفایی ،مهرنوش.(۱۳۹۲). هوش اخلاقی و هفت فضیلت آن . مجله راز، شماره۲

انصاری ، اکبر . (۱۳۸۹) . بررسی تاثیر هوش هیجانی بر عملکرد فروشندگان ، همایش ملی هوش سازمانی . ۲۹و ۳۰ اذرماه ۱۳۸۹٫

کهن سال،هاجر.(۱۳۸۹).بررسی پایایی و روایی هوش سازمانی و رابطه ان با تعهد سازمانی کارکنان شرکت مخابرات شهر شیراز . پایان نامه چاپ نشده مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ازاد اسلامی واحد مرودشت .

پاداش ،فریبا .(۱۳۸۹). رابطه رهبری اخلاق مدار با انگیزش درونی برای نوآوری و خلاقیت. گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری بهار و تابستان ۱۰۳-۱۱۰٫ پرنده ، اکرم. (۱۳۹۰ ). رابطه هوش معنوی و تعهد سازمانی در مدیران پرستاری بیمارستان های نظامی دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج)

حرانی،شیخ ابومحمد. (۱۳۸۵). تحف العقول عن آل الرسول (ص) قم انتشارات ال علی

مختاری پور ، مرضیه .(۱۳۸۸). بررسی مقایسه ابعاد هوش اخلاقی از دیدگاه اندیشمندان و قران کریم فصلنامه علمی – تخصصی مطالعات اسلام در روان شناسی

مقدمه

هوش اخلاقی[۱] را ظرفیت وتوانایی درک درست از خلاف، داشتن اعتقادات اخلاقی قوی و عمل به آن ها و رفتار درجهت صحیح و درست تعریف می کند. هوش اخلاقی، هوش حیاتی برای همه انسان ها است (نقطه عطفی برای تمام هوش ها محسوب می شود)، به دلیل اینکه هوش اخلاقی اشکال دیگرهوش را به انجام کارهای ارزشمند هدایت می کند. اعمال و رفتارهای اخلاقی و ارزشی مدیران، نظیر رفتارهای منصفانه، صادقانه واحترام آمیز از طریق ساز وکارهای مطرح در حوزه نفوذ و تأثیراجتماعی بر احساسات و نگرشهایی نظیر رضایت، تعهد و وفاداری و همچنین بر ادراکاتی نظیر اعتماد و عدالت ادراک شده کارکنان تأثیرگذار است.این رفتارها در حقیقت همان اصول هوش اخلاقی می باشند و مدیران با رعایت این اصول که موجب خلق اعتماد درکارکنان سازمان می شود،گامی بزرگ در جهت رسیدن به اهداف سازمان خود بر می دارند. هدف هوش اخلاقی این است که هویت فرد را حفظ می کند، و نه تنها از هویت فردی بلکه از هویت گروه و هویت اجتماعی حمایت می کند. هوش اخلاقی به زندگی فرد هدف می دهد و رفتار مناسب را تقویت می کند (قنصوری ،۱۳۹۳) .

هوش اخلاقی  اشاره به توانایی اعمال اصول اخلاقی در اهداف شخصی، ارزش ها و فعالیت های فرد دارد و به مفهوم ظرفیت وتوانایی درک مسائل خوب از مسائل بد است. هوش اخلاقی شامل گستره ی فراشناختی یافراعملی است که واکنش شناخت ها، نگرش ها و فعالیت های اخلاقی را در چارچوب سیستم های ارزشی فردی امکان پذیر می سازد(آراسته ،۱۳۹۰).

چهار اصل از هوش اخلاقی برای موفقیت مداوم سازمانی و شخصی ضروری است: ۱٫ درستکاری: یعنی ایجاد هماهنگی بین آنچه که به آن معتقدیم و آنچه که به آن عمل میکنیم. انجام آنچه که می دانیم درست است وگفتن حرف راست در تمام زمان ها؛ ۲٫ مسئولیت پذیری:کسی که هوش اخلاقی بالایی دارد، مسئولیت اعمال خود و پیامدهای آن اعمال، هم چنین اشتباهات و شکستهای خود را نیز می پذیرد؛ ۳٫ دلسوزی: توجه به دیگران که دارای تأثیر متقابل است. اگر نسبت  به دیگران مهربان ودلسوز باشیم، آنان نیز موقع نیاز با ما همدردی می کنند. ۴٫بخشش: آگاهی از عیوب واشتباهات خود و دیگران وبخشیدن خود  و دیگران. بنابراین مدیران  با هوش اخلاقی بالا کار درست را درست انجام می دهند، اعمال آنها پیوسته با ارزش ها و عقایدشان هماهنگ است، بنابراین رضایت شغلی انها افزایش پیدا می کند. محیط اخلاقی سازمان شامل ایدئولوژی های اخلاقی انتخاب شده توسط اعضاء سازمان، ایدئولوژی های نهادینه شده مرتبط با مدیریت و رهبری اخلاقی و ضوابط اخلاقی است که در عمل سازمان را شکل می دهند. این محیط ها می توانند تحت شرایط بسیاری استدلال و توجیه اخلاقی افراد را افزایش دهند و رفتارهای کارکنان به موقعیت های کاری که از نظر اخلاقی نامعین و نامفهوم است را بهبود بخشند. در نتیجه، سازمان به جای انتظار زیاد از کارکنان برای نظارت اخلاقی برخود، مسئول و پاسخگوی جو اخلاقی نیروی کار است(آراسته ،۱۳۹۰).

 هوش اخلاقی

تاریخچه هوش[۱]

تاریخچه مطالعات مربوط به هوش مساله هوش به عنوان یک ویژگی اساسی که تفاوت فردی را بین انسانها موجب می‌شود، از دیرباز مورد توجه بوده است. زمینه توجه به عامل هوش را در علوم مختلف می‌توان مشاهده کرد. برای مثال زیست شناسان ، هوش را به عنوان عامل سازش و بقا مورد توجه قرار داده‌اند. فلاسفه بر اندیشه‌های مجرد به عنوان معنای هوش و متخصصان تعلیم و تربیت ، بر توانایی یادگیری تاکید داشته‌اند در طول تاریخ ، بشر همیشه در صدد کسب موفقیت و پیشرفت بوده است . در دهه های اخیر دستیابی به علوم و فنون مختلف ، بشر را در این راه به سرعت به جلو برده است .در حوزه موفقیت های فردی تصور بر این است که بهر ه هوشی معیار اصلی توانایی یادگیری و موفقیت افراد است (میرزایی،  ۱۳۸۶ به نقل از نسبی ۱۳۸۶).

فرهنگ لغت وبستر واژه هوش را اینگونه بیان می کند:

* توانایی یادگیری ، درک ، فهم و رویارویی با موقعیت های جدید .

* استفاده ماهرانه از دلایل .

*توانایی به کار گیری دانش در محیط چند گانه شخصی .

 

[۱] .Iinteligenc

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مولفه های هوش هیجانی از نگاه قرآن و روایات
  • مقاله دیدگاه های هوش هیجانی
  • مقاله اضطراب کتابخانه‌ای و هوش هیجانی
  • مقاله ابعاد هوش معنوی
  • مقاله ابعاد هوش فرهنگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.