مقاله وجدان کاری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله وجدان کاری

تعداد صفحات: ۳۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

رسیدن به اهداف سازمان به رفتار اعضای سازمان بستگی دارد، این که هر کسی کار خودش را به نحو احسن انجام دهد و به عبارتی وجدان کاری داشته باشد و سازمان را در رسیدن به نقشش کمک کند، از اهداف برنامه ریزان و سیاست گذاران می باشد. در این جا انجام کار درست با داشتن وسایل و امکانات سازمانی انجام نمی پذیرد، بلکه در کنار فیزیک کارخانه و کار کیفی، کیفیت کار و تعهد انجام کار و رعایت بعد اخلاقی در کار اهمیت فراوانی دارد، به گونه ای که مطالعات اخیر به صورت روز افزونی مسئله وجدان کاری را مورد نظر قرار داده اند (سعیدی و حسین آبادی،۱۳۸۹،ص۴۶).

چندی است اصطلاح وجدان کاری به فرهنگ اداری و اجرایی کشور راه یافته و مورد توجه مدیران ارشد قرار گرفته است. اما تا به حال گام های اساسی در جهت شناسایی و اعمال حاکمیت وجدان کاری در جامعه برداشته نشده است (ملک جعفریان،۱۳۸۸،ص۸۴)

 

واژه های کلیدی:وجدان کاری، عوامل تأثیر گذار، شاخص ها، معیارها،کارکنان

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
وجدان به چه معنا است؟ ۷
کار به چه معنا است؟ ۷
وجدان کاری ۸
چگونگی شکل گیری وجدان کاری ۹
عوامل تأثیر گذار و شکل دهنده وجدان ۱۰
رابطه ی بین وجدان کاری و مفاهیم مشابه ۱۲
مدیریت و شاخص های (نمایانگرها، معرف ها) وجدان کاری ۱۴
دیدگاه دوم از شاخص وجدان کاری ۱۶
محور و چارچوب اصلی وجدان کاری ۱۸
عوامل مؤثر بر وجدان کار ۲۱
خاصیت شناخت معیارهای وجدان کاری ۲۳
وجدان کار افراد در سازمان ۲۴
رابطه شغل مناسب و وجدان کاری ۲۵
پیشنهادهایی برای تقویت وجدان کار کارکنان ۲۶
طیف وجدان کاری ۲۷
تفاوت وجدان کاری و ایمان ۲۸
عوامل انگیزه و وجدان کاری ۲۹
آثار واگذاری مسئولیت ها به افراد ۳۰
گشاده رویی در کار ۳۱
منابع ۳۲

منابع

۱- سعیدی، علی اصغر – حسین آبادی، مهدی (۱۳۸۹) وجدان کاری و چگونگی شکل گیری و تداوم آن، ماهنامه مهندسی فرهنگی، سال۴، شماره ۴۳ و ۴۴٫

۲- رفیعی، مجتبی (۱۳۷۹) جستاری پیرامون وجدان کار و عوامل مؤثر بر آن، تعاون، شماره ۱۱۱٫

۳- منطقی، محسن (۱۳۸۴) تعهد کاری، مسیری برای ارزش افزوده منابع انسانی،حوزه و دانشگاه، سال ۱۱، شماره۴۵ ..

۴- ساروخانی، باقر- طالبیان، سید امیر (۱۳۸۱) وجدان کاری و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن (تحقیقی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران)، مجله جامعه شناسی ایران، دوره ۴، شماره ۴٫

۵- سلطانی، ایرج (۱۳۷۵) راهبردهای تقویت وجدان کار در سازمان های اداری و صنعتی، تعاون، شماره شصت و سه.

۶- سلطانی، ایرج (۱۳۷۶) آزمون اندازه گیری وجدان کار کارکنان، تدبیر، شماره ۷۹ .

۷- سلطانی، ایرج (۱۳۷۷) وجدان کار عامل پویایی کشور، کار و جامعه، شماره ۲۴ .

۸- ملک جعفریان، روح الله (۱۳۸۸) نقش و اهمیت وجدان کاری، کار و جامعه، شماره ۱۱۲٫

۹- بختیاری، صادق (۱۳۷۷) نگرشی بر مفهوم وجدان کاری و برخی عوامل مؤثر بر آن، مدیریت دولتی، شماره ۴۱ و۴۲ .

۱۰- آسترکی، مرضیه (۱۳۸۸) چگونگی شکل گیری وجدان کاری و تداوم آن، ماهنامه مهندسی فرهنگی، شماره ۳۱ و ۳۲٫

مقدمه

در هر سازمانی نیروی انسانی بزرگترین سرمایه است و نقش مؤثری در عملکرد سازمانی به عهده دارد. بنابراین توجه به پرورش نیروی انسانی و به تبع شکل گیری وجدان کاری از اهمیت بالایی برخوردار است. به عبارتی چنان چه در فرد این وجدان کاری به وجود آید رضایت مندی شغلی ایجاد می گردد، عملکرد، اثربخشی، و کارآیی او افزایش می یابد. وجدان و شکل گیری مناسب آن در سازمان یا محیط کار می تواند در پیشبرد اهداف آن سازمان بسیار مفید و مؤثر باشد (سعیدی و حسین آبادی،۱۳۸۹،ص۴۶).

وجدان کاری، یکی از ابعاد مهم وجدان است که منظور از آن احساس مسئولیت و تعهد همه جانبه درونی فرد نسبت به کارهایی است که بر عهده اوست. به بیان دیگر منظور از وجدان کاری، رضایت قلبی، تعهد و التزام عملی نسبت به وظیفه هایی است که قرار است انسان آن ها را انجام دهد (سعیدی و حسین آبادی، ۱۳۸۹، ص۴۹).

در بسیاری از تحقیقات انجام شده وجدان کاری به مثابه ی عامل اصلی و مؤثر بر افزایش بازدهی و عملکرد نیروی انسانی مورد بررسی قرار گرفته است (ساروخانی و طالبیان،۱۳۸۱،ص۱۶۳). بسیاری از مردم به طور اعم و مسئولان به طور اخص، وجدان کار را به احساس مسئولیت، تعهد و تقید فرد نسبت به وظایف و مسئولیت های محوله تعبیر می کنند (رفیعی،۱۳۷۹،ص۴۷)

در روابط اجتماعی و رفتار ارتباطی، رعایت حقوق دیگران و رضایت مردم یک اصل بنیادی، و حرمت انسانیت و کرامت آدمی مهمترین اصل راهبردی است. بنابراین وجدان کاری، به نوعی نیازمند جلب رضایت مردم است (منطقی،۱۳۸۴،ص۱۰۴).

این که در وجود کارکنان یک سازمان چه ارزش ها و نگرش های درونی شده و مورد پذیرش جمعی قرار گرفته است، فرهنگ کاری آن سازمان را معرفی می کند. در فرهنگ کاری هر جامعه با سازمان اصطلاح وجدان کاری مطرح می شود. وجدان کاری عاملی است که باعث ایجاد نظم در کار و احساس انجام وظیفه (مسئولیت پذیری) در افراد می شود. به این ترتیب، وجدان کاری، تعهد را به همراه دارد ولی داشتن تعهد الزاماٌ به مفهوم داشتن وجدان کاری نیست. به بیان دیگر حوزه و دامنه تعهد، متفاوت است و میزان آن بستگی به نوع نگرش نسبت به مسئله تعهد دارد. وجدان کاری نیرویی است که فرد را متعهد می کند یک سری رفتارهای معطوف به هدف را در سازمان انجام دهد (لیاقتدار و همکاران،۱۳۹۰،ص۲۸). وجدان کاری هم در سایه اخلاق کاری به وجود می آید (سلطانی،۱۳۷۶،ص۲۹).

  وجدان به چه معنا است؟

وجدان در زبان انگلیسی با واژه Conscience معرفی شده و به معنای باطن، دل و شعور آمده است و از آن به عنوان احساس درونی و روحانی که موجب خوب از بد می شود یاد شده است. در زبان فرانسه نیز این واژه با همین معنا و به عنوان احساس درونی که هر کس را برای داوری درباره ی ارزش کارهای خود رهبری می کند به کار رفته است (بختیاری،۱۳۷۷، ص۹).

گراند لاروس می گوید: وجدان، احساس درونی است که هر کس را برای داوری درباره ارزش کارهای خود رهبری می کند. کانت در مسئله وجدان به فطرت معتقد بوده و وجدان را امری فطری  می داند. فروید می گوید: وجدان اخلاقی از طریق قوانین و منهیات در فرد شکل می گیرد (آسترکی،۱۳۸۸،ص۷۱).

در قرآن کریم از وجدان به عنوان نفس لوامه تعبیر شده است، نفسی که دائماٌ انسان را سرزنش  می کند. با انجام کار ناشایست او مورد نکوهش قرار می دهد که چرا به چنین کاری دست زدی و در صورت (انجام) کار خوب، ملامت می کند که چرا بیشتر انجام ندادی (سعیدی و حسین آبادی، ۱۳۸۹، ص۴۷).

 کار به چه معنا است؟

از آنجایی که کار یا فعالیت مفاهیم وسیعی را بر می تابد از زوایای مختلفی نیز قابل تعریف است لذا هر یک از صاحبنظران و دانشمندان علوم اجتماعی فراخور برداشت ها و دیدگاه های خاص علمی و فلسفی خود تعریف خاصی از کار ارایه داده اند و همین گوناگونی در تعاریف، انتخاب یکی از آن ها را به عنوان تعریفی جامع و مانع با دشواری روبرو می سازد.

برگسن معتقد است: ((کار عبارت است از آفرینش امر فایده بخش))

فریدمن کار را: ((مجموعه اعمالی می داند که انسان برروی ماده، با هدفی معطوف به فایده و مصلحت، به کمک مغز و دست و اعضای دیگر انجام می دهد)) (پناهی و ابراهیم پور ،۱۳۸۷،ص۱۰۴)

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.