عنوان
تعداد صفحات: ۹۴
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
مقاله حاضر به سراغ موضوع شرّ رفته و به بیان چهار مصداق از مصادیق اموری که شرّ قلمداد میشوند پرداختهایم.
آن مصادیق عبارتند از: ۱ـ شرور طبیعی و حوادث دردناک و اندوهناک مثل زلزله و سیلهای خانه خراب کن، طوفانهای شدید، بیماریهای مهلک، گرسنگیها، قحطیها، خشکسالیها و نارحتیها و رنجهایی که از جانب طبیعت انسان را تهدید میکند. ۲ـ شرور اخلاقی، یعنی شروری که از نفس انسان و اختیارش سر میزند مانند قتلها، غارتها، دزدیها، جنگها، ظلمها و انواع گناهان اخلاقی دیگر که عقل و شرع از آنها نهی کرده است.۳ـ مرگها و نیستیها و فناها. اینکه چرا مرگ مقرّر شده است، چرا انسان به دنیا میآید و پس از انکه لذت حیات را چشید و آروزی زنده ماندن در او زنده شد به دیار نیستی فرستاده میشود. پدیدهای که در مذمت آن حرفها زدهاند، مانند شعری که به خیام منسوب است:
ترکیب پیالــــهای که در هم پیوست بــشکستــن آن روا نمـیدارد مســت
چندین قد سرو و نازنین و سرو دست از بهر چه ساخت و ز برای چه شکست[۱]
۴ ـ وجودی به نام شیطان که در آئین زردشتی به عنوان اهریمن و خدای زشتیها شناخته میشود و همچنین در آئین اسلام از شرّ و وسوسههایش به خدا پناه میبریم.[۲]
این شروری را که ذکر شد از نگاه قرآنی و فلسفی، مورد بحث و بررسی قرار دادهایم.
واژه های کلیدی:شر، قرآن کریم،مصادیق شر، شرور طبیعی، شرور اخلاقی،مرگ، شیطان
چکیده ۵
مقدمه ۶
پیشینه تاریخی بحث شرّ ۸
معنای لغوی شر ۹
معنای اصطلاحی شر ۹
تقابل خیر و شرّ ۱۱
أقسام شر ۱۳
تحلیل فلسفی شر در قرآن کریم ۱۵
واژه شناسی شرّ در قرآن ۱۵
۱٫ سوء ۱۵
۲٫ ضرّ ۱۶
۳٫ فساد ۱۷
۴٫ منکر ۱۸
۵٫ قبیح ۱۸
۶٫ إثم ۱۹
. مصادیق شرّ ۲۰
۱٫ شرور طبیعی ۲۰
۱ـ۱٫ بلاها، آثار تکوینی أعمال و عذاب گنهکاران ۲۰
۱ ـ۲٫ بلاها، امتحان إلهی و موجب تکامل وجودی ۲۸
۱ـ۳٫ بلاها و مصائب عامل توجّه، بیداری دل و رجوع به حق ۳۰
۱ـ۴٫ جداسازی نیکان از بدان و راستگویان از دروغگویان ۳۱
۱ـ ۵٫ بلا برای تربیت انسانها ۳۲
۲٫ شرور اخلاقی ۳۴
۲ـ۱٫ خیر بودن سرشت و أمیال و غرایز آدمی ۳۴
۲ـ۲٫ مختار بودن انسان ۳۶
۳٫ مرگ ۴۶
۳ـ۱٫ واژه شناسی مرگ در قرآن ۴۶
۳ـ۲٫ حقیقت انسان ۴۸
۳ـ۳٫ اثبات روح برای انسان ۵۰
۳ـ۴٫ آیات دال بر تجرّد نفس ۵۲
۳ـ۵٫ موقعیت روح نسبت به بدن ۵۴
۳ـ۶ . ضرورت مرگ ۶۲
۳ـ۷٫ حقیقت مرگ ۶۵
۳ـ۸٫ وجودی بودن مرگ ۷۲
۴٫ شیطان ۷۶
۴ـ۱٫ حقیقت شیطان ۷۷
۴ـ۲٫ جن بودن شیطان (ابلیس) ۷۸
۴ـ۳٫ جن در قرآن ۷۹
۴ـ۴٫ فلسفه وجود شیطان ۸۲
نتیجه گیری ۹۰
فهرست منابع ۹۱
قرآن کریم، ترجمه: محمد مهدی فولادوند. تهران: نشر دارالقرآن الکریم، چاپ چهارم، ۱۳۸۲٫
نهج البلاغه، ترجمه: محمّد دشتی. قم: نشر مشرقین، چاپ هفتم، ۱۳۷۹ هـ . ش.
قدردان قراملکی، محمد حسن. خدا و مسئله شر. قم: مؤسسه بوستان کتاب، چاپ سوم، ۱۳۸۸ ش.
طالبی، محمد جواد. مبانی شر از دیدگاه حکمت متعالیه. قم: انتشارات دانشگاه قم، ۱۳۸۹ ش.
ملکشاهی، حسن. ترجمه و شرح اشارات و تنبیهات. تهران: انتشارات سروش، ۱۳۸۵ ش.
مصباح یزدی، محمد تقی. آموزش فلسفه. تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر، چاپ سوم، ۱۳۸۲ ش.
ـــــــــــــــــــ اخلاق در قرآن. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ پنجم، ۱۳۸۰ ش.
مصطفوی، حسن. التحقیق فی کلمات القرآن الحکیم. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۶۰ ش.
ابن سینا، حسینبنعبدالله. الإشارات و التنبیهات. قم: نشر بلاغه، ،۱۳۸۳ش
ــــــــــــــــــــ الإلهایت من کتاب الشفاء. محقق: حسن حسن زاده آملی، قم: مؤسسه بوستان کتاب، چاپ سوم، ۱۳۸۷ ش.
ــــــــــــــــــــــ رسائل. قم: انتشارات بیدار.
ــــــــــــــــــــــ الشفاء (المنطق). قم: مکتبه آیت الله المرعشی.
ــــــــــــــــــــــ الشفاء (الطبیعیات). قم: مکتبه آیت الله المرعشی.
ـــــــــــــــــــــــ. النفس من کتاب الشفاء. محقق حسن حسن زاده آملی، قم: مؤسسه بوستان کتاب، چاپ سوم، ۱۳۸۷ ش.
مسأله شرور یکی از مسائل مهمی است که فکر اندیشمندان موحّد را از دیر زمان به خود مشغول داشته است و هر کدام فراخور ذوق و استعداد خود پاسخی به این مسأله داده اند. در جهان پیرامون ما پدیدههایی وجود دارد که خوشایند افراد نیستند از قبیل سیل، زلزله، مرض و مرگ و غیر اینها. از این گونه مسائل به شرور تعبیر میشود. این مسئله ذهن اندیشمندان در علوم مختلفی را به خود مشغول داشته. متکلمان اسلامی با اذعان به وجود المها و مصیبتها و انواع ضرر و زیانهای مادّی و جسمی و روحی ـ که به مجموع آنها عنوان شر اطلاق میشود ـ تلاش میکنند که سازگاری شرور را با صفات کمالی الهی نظیر عدالت و حکمت اثبات کنند. متکلمان بدین منظور بدون انکار وجود شرور و با طرح اصل «عوض» و «انتصاف» میخواهند مدعای خود را اثبات کنند. همچنین عرفای اسلامی نیز از این منظر به این مسئله توجه کردهاند که، مظاهر بد و شریر چگونه با خیر محض بودن حق سازگارند. حکما و فلاسفه اسلامی هم با طرح اصل عدمی بودن شرور و اینکه شروری که وجود ندارند، نسبت به خیرات جهان هستی در اقلّیتند و اینها لازمه جهان مادّی میباشد، به آن پاسخ دادهاند، بعضی مفسّرین هم در خلال بعضی از آیات قرآن کریم بحثهایی در مورد علت شرور در کتابهایشان آوردهاند. علمای فلسفه دین و دین پژوهی هم از آنجایی که این مسئله در لباس جدید توسط مکاتب الحادی مطرح شده، در مقام پاسخ گویی به آن برآمدهاند. بی تردید مسئله شرور در جهان هستی برای هر اندیشمندی و همچنین مردم عادّی به صورت یک مسئله مهم تلقّی میشده است. از آن هنگام که انسان پا به عرصه خاک نهاد خویشتن را هم آغوش رنج و رنجوری یافته و مواجهه آدمی با حوادث اندوهبار زندگانی و رویارویی او با مصیبتها و فلاکتهای آن، پرسشهایی را فرا روی ذهن جستجوگر او قرار میداد. شرور دست آویزی برای ملحدان و منکران مبدأ شده است. آنها که میگویند مبدئی در عالم نیست. اگر چند مورد نظم و خیر مشاهده میشود، چند مورد شر و نابسامانی هم مشهود است، اگر خیر و نظم دلیل وجود مبدأ است، شر و بی نظمی دلیل انکار مبدأ است. همچنین شرور دست آویزی است برای قائلین به تعدّد مبدأ، به نام ثنویین که شبهه یزدان و اهریمن را در ذهن اینها مستقر کرده است. گاهی ملحدان مشکل شرور را در تضاد با صفات خداوند مثل خیرخواهی مطلق و قدرت مطلق خداوند قرار میدهند. میگویند اگر شر در جهان از روی قصد و اراده خداست، پس او خیرخواه نیست و اگر شر در جهان مخالف با قصد اوست پس او قادر مطلق نیست. پس لذا شر یا مطابق قصد و غرض اوست یا مخالف قصد و غرضش. بنابراین یا خدا خیرخواه محض نیست و یا قادر مطلق نیست. منتقدان افکار دینی سعی دارند، متألهین را متقاعد کنند که از قید اطلاق دست بردارند. اگر کسی حاضر شود بگوید: «خداوند خیرخواه محض نیست» یا «قادر مطلق نیست» با شرور مواجه نمیگردد. گاهی این گونه میگوید که: آیا میتوان به وجود شر باور داشت و در همان حال، خداوند را عادل دانست؟ و گاهی نیز میگویند: آیا پدید آمدن شرور در عالم هستی، منافی حکمت پروردگار نیست؟ و همچنین آیا میتوان جهان حاوی شر را، نظام احسن و بهترین جهان ممکنی که خداوند آفریده است، دانست؟ و در نهایت اینکه اگر خدا خیرخواه محض، قادر و دانای مطلق است و جهان را به بهترین وجه ممکن آفریده است، در این صورت شرور از چه منبعی سرچشمه میگیرند؟ و چرا او آنها را از بین نمیبرد و چگونه در قضای الهی دخالت میکند؟
بحث در مورد شرور به قبل از خلقت انسان بر میگردد، زمانی که خداوند به فرشتگان فرمود: من میخواهم بر روی زمین خلیفه و جانشین قرار دهم، فرشتگان به عنوان سؤال برای درک حقیقت و نه به عنوان اعتراض عرض کردند: آیا در زمین کسی را قرار میدهی که فساد کند و خونها بریزد؟! [۱]
ملائکه از کلام خدای تعالی که فرمود: میخواهم در زمین خلیفه بگذارم، چنین فهمیدند که این عمـل باعث وقـوع فـساد و خـونریزی در زمین میشـود، چــون میدانستهاند که موجود زمینی بخاطر اینکه مادّی است، باید مرکّب از قوائی غضبی و شهوی باشد، و چون زمین دار تزاحم و محدود الجهات است، و مزاحمات در آن بسیار میشود، مرکّباتش در معرض انحلال، و انتظامهایش و اصلاحاتش در مظنّه فساد و بطلان واقع میشود، لاجرم زندگی در آن جز بصورت زندگی نوعی و اجتماعی فراهم نمیشود و بقاء در آن بحدّ کمال نمیرسد جز با زندگی دسته جمعی، و معلوم است که این نحوه زندگی بالأخره بفساد و خونریزی منجر میشود.[۲] و شاید بتوان این را اوّلین بحث و گفتگو در مورد شرور، مخصوصاً شرور اخلاقی بیان کرد. همچنین تاریخ بحث از شرور به بلندای تاریخ بشریت میباشد. انسان همواره خود را با مصیبتها، دردها و شرور روبرو میدیده و مسئله شرّ یکی از کهن ترین مسائلی است که از دیرباز اندیشه آدمی را به خود مشغول داشته، از آن هنگام که انسان پا به عرصه خاک نهاده، خویشتن را هم آغوش رنج و مصیبت یافته و همراه شیرینی لذت و کامیابی تلخی محنت و ناکامی را نیز چشیده است. همچنین از مباحث اصلی و بنیادین ادیان الهی، طرح مسائل اخلاقی و بررسی راههای تخلّق به اخلاق حسنه و زدودن رذائل نفسانی است و بحثهای اخلاقی نیز بدون شناخت خیر و شرّ نمیتواند کامل و جامع باشد، از قدیمی ترین کتب اخلاق یونانیان میتوان از کتاب نیکوماخس ارسطو نام برد که بحث مستقلّی درباره خیر و شرّ دارد. قدیمی ترین کتاب دینی که درباره این مسئله سخن به میان آورده است، کتاب ریگ ودا ـ سامهیتا در آیین هندو است. قدمت آن به دوازده یا پانزده قرن قبل از میلاد مسیح بر میگردد. این کتاب با توهّمی خواندن شرّ در صدد پاسخ به آن برآمده. کتاب دیگر اوستا است. قدمت آن حدوداً به دو قرن پیش از میلاد میرسد. این متن دینی به جای پاسخ گویی به شبهه شرّ، تسلیم آن شده و شرّ را به خدایی دیگر به نام «اهریمن» در مقابل خدای خیرخواه (یزدان) نسبت میدهد.[۳]
[۱] . بقره /۳۰٫
[۲] . سید محمد حسین طباطبائی، تفسیر المیزان، مترجم: سید محمدباقر موسوی همدانی، دفتر نشر اسلامی، ج۱، ص۱۷۷٫
[۳] . محمد حسن قدر دان قراملکی، خدا و مسئله شر، بوستان کتاب، ص۱۳٫
[۱] مرتضی مطهری ،عدل الهی ، انتشارات صدرا،ص۱۷۵٫
[۲] . ناس / ۴ و ۵٫
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر